Treenilegiä King Airilla! (21 kuvaa)

(1/3) > >>

srantanen:
Hyvää iltaa!

Löytyi tähän Aeroworxin koneeseen tutoriaali, joka nyt ei omasta mielestä ollut järin hyvä, mutta tuli se nyt kuitenkin hetki sitten lennettyä. Kyseessä on lento Albertan Calgarysta Brittiläisen Columbian Castlegariin, eli sangen lyhyt rykäisy Kanadan rajojen sisällä. Kummallekaan kentälle ei oikein löytynyt sceneryä, mutta lentäminen tällä kertaa olikin mielessä.

Tässä siis uljas kulkineemme (ja kylmälaukku täynnä jotain virkistävää). Polttoainetta tälle 50 minuutin lennolle on tutoriaalin mukaisesti tankattu 4 tunnin edestä, elikkä sellaiset 2500 paunaa. Valtaosa matkasta lennetään pitkin lentoväylää J505 ja lentopintana toimii FL200. Calgaryssa sää on ihan ok, tuulee vain vähän ja näkyvyys sangen hyvä.
[ Attachment not found - or removed ]

Murautellaan PT-6:t käyntiin. Ignition and engine start ON, odotellaan että N1 nousee vähintään 12% jolloin condition leverillä isketään kirassit koneeseen. Ignition and engine start OFF kun N1 ylittää 50%.
[ Attachment not found - or removed ]

Mankkojen säätöä. Lento lennettiin offlinessa ja ilman simun omaa lennonjohtoa (tarkoitus ensin tutustua itse koneeseen), joten tänään säädettiin pelkät NAV- ja ADF-radiot. NAV1-radioon YYC VOR-majakan taajuus 116.70, NAV2-radioon YXC VOR-majakan taajuus 112.10 ja ADF-radioon CG NDB-majakan taajuus 227. GPS:ään latasin omatoimisesta myös ennen lentoa tekemäni plaanin, mutta tällä lennolla se toimi vain referenssinä.
[ Attachment not found - or removed ]

Ylitetään kiitotie 07. Ohjeina rullata rullaustietä A, kääntyä oikealle rullaustielle U ja siitä kiitotielle 16.
[ Attachment not found - or removed ]

Line up checkit tehty ja pistetty posottamaan. Airspeed alive.
[ Attachment not found - or removed ]

95 solmun nopeudessa kajahtaa rotate.
[ Attachment not found - or removed ]

Aurinko sammuu ennen kuin tuo!
[ Attachment not found - or removed ]

Pidetään 160 solmua ja noustaan kiitotien suuntaisesti suoraan kohti tavoitekorkeutta. Yksinkertaisuudessaan lennetään kiitotien suuntaa, kunnes osutaan reitille. Mukana ei ollut SID-karttaa, joten en ole varma menikö tämä kuin elokuvissa. Luotetaan tutoriaaliin.
[ Attachment not found - or removed ]

10 000 jalassa pienet checkkaukset. Paineistus pelaa, recognition lights - OFF (eipä ne päällä olleetkaan..) ja tehoasetus sellainen, että ITT on alle 750 astetta.
[ Attachment not found - or removed ]

Liukkaannäköinen laitos!
[ Attachment not found - or removed ]

Cruise-tehot asetettu. Potkurien RPM 1700 ja ITT tarkalleen 750 astetta.
[ Attachment not found - or removed ]

Harmaa on keli.
[ Attachment not found - or removed ]

Oli suunnitelmissa lähteä hyvissä ajoin tiputtelemaan alaspäin, mutta reisillehän loppulento menikin sen suhteen. Castlegarissa on sangen haastava lähestyminen ja korkeusrajoituksia löytyy. Tutoriaali neuvoo descentissä käytettävän 1500 ft/min, joten sillä mentiin vaikka ilmanopeus pääseekin sillä kasvamaan.
[ Attachment not found - or removed ]

Lennetään odotuskuviota. Tässä vaiheessa tutoriaalin ohjeet menivät hieman yli hilseen, joten lensin kuten kartan mukaan ymmärsin.
[ Attachment not found - or removed ]

Localizer kiinni ja tiputellaan 6300 jalkaan. DME 6.5 jatketaan descenttiä 5500 jalkaan, sekä YK NDB-majakan jälkeen jatketaan MDA-korkeuteen, joka on 4980 jalkaa.
[ Attachment not found - or removed ]

DME 3.2 on lähestymisen MAP, jolloin suoritetaan ylösveto jos näköyhteyttä kiitotiehen ei ole. Kuten kuvasta selviää, lähestyminen ei ole mitään arkisimpia. Korkeutta hivenen liikaa, mutta kyllä se siitä suttaantui.
[ Attachment not found - or removed ]

Lensin vähän reilummin kierroksen, jotta saisin korkeutta ja nopeutta pois lähestymiseen. Pitää kyllä myöntää että harvoin simulla lentäminen on jännää!
[ Attachment not found - or removed ]

Paha sanoa onko PAPI:t asetettu kuten kuuluu, mutta häijyn matalalla ne neuvoo lentämään. Saa varmaan havuja siivota laskutelineistä tämän lennon jälkeen.
[ Attachment not found - or removed ]

Pehmeästi tultiin alas ja ei annettu liikaa häiritä että kiitotie vähän bugitti.
[ Attachment not found - or removed ]

Rauhalliset jarruttelut ja pois baanalta. kliksutellaan vähän valoja pois päältä, anti-icet pois, auto-ignition OFF, Auto Feather OFF, laskusiivekkeet ylös, trimmit nollille ja vuodatusilma OFF.
[ Attachment not found - or removed ]

Kone (ja virvokkeet) kylmänä. Tästä taas kohti uusia seikkailuja!
[ Attachment not found - or removed ]

Siinä lento siis lyhykäisyydessään, vaikka virheitä nyt jonkin verran tulikin. Kuvat tuskin kovin ihmeellisiä on, niin olisi kuitenkin mukava saada kommenttia varsinkin niiltä joille kone on tutumpi. Kiinnostaako tämänkaltaiset kuvat tästä koneestä, noin yleensäkään?


Sami

Saikksa:
Sami, jokainen stoori tällä palstalla on plussaa!

Onko hankinnan arvoinen lisäosa?

srantanen:
Quote

Sami, jokainen stoori tällä palstalla on plussaa!

Onko hankinnan arvoinen lisäosa?

Onhan tuo ihan mielenkiintoinen lentolaite parin kympin hintaan nähden. Ainoa mikä tuossa ottaa päähän, niin aivan armottoman huonot manuaalit. GPS:kin on aika onnettoman oloinen, mutta itse en sitä nyt vielä juurikaan kaipaa ja voihan tuohon pultata jonkin toisen tilalle.

leppäkeihäs:
Kerrassaan mukavaa vaihtelua, yleensä täällä näkee stooreja vain isommista suihkareista. 

Vinkki: Korkeusmittariin ruuvataan standardi-ilmanpaine eli 1013hPa kun noustaan siirtokorkeuden yläpuolelle. Laskeutuessa taas vaihdetaan mittariin määräkentän vallitsevan ilmanpaineen QNH-asetus siirtopinta ohitettaessa. Siirtokorkeus on vakio, Kanadassa muistaakseni 18 000ft MSL, siirtopinta vaihtelee ilmanpaineen mukaan.

srantanen:
Quote

Vinkki: Korkeusmittariin ruuvataan standardi-ilmanpaine eli 1013hPa kun noustaan siirtokorkeuden yläpuolelle. Laskeutuessa taas vaihdetaan mittariin määräkentän vallitsevan ilmanpaineen QNH-asetus siirtopinta ohitettaessa. Siirtokorkeus on vakio, Kanadassa muistaakseni 18 000ft MSL, siirtopinta vaihtelee ilmanpaineen mukaan.

Hupsista keikkaa, muistin kyllä kohdekentän QNH:n ruuvailla kun lähdin alaspäin, mutta unohtui tuo standardi asettaa välissä.

Navigation

Up one level

Next page