Intel E8500 hur dålig är den?

(1/2) > >>

Nippegubbe:
Hej alla, jag har nu sedna NGX släpptes försökt börja flyga den och använda FSX. Får inte så särskilt bra FPS och det märks mest när jag är på flygplatser med köpta scenerier och när ASE laddar väder då ramlar FPSen ner till under 10 FPS. Jag börjar fundera på om den processor jag har om den ens är lämpligt för det här jobbet. Den som sitter där nu är en E8500 och jag är lite nyfiken på vad som finns som använder samma sockel som kan göra FSX användbart. Sen undrar jag hur det blir om man byter processor på en installerad maskin. Måste man då göra en ominstallation av W7?

ggustavsson:
E8500 är "bara" 2 kärning så det inverkar lite Det som finns att skaffa är Q9650 det blir bättre men inte dubbelt så bra.

Sen räcker det inte alltid att socket är desamma, moderkortet i fråga måste ha stöd för påtänkt CPU också i bios microkod, är det märkesdator kan stödet vara lite si ock så med
men chansen är ju god ändå att det funkar då dessa 2 CPU är ganska samtida.

Vad som inte talar för ett byte är priset på en Q9650 över 2700:- verkar som en mycket bättre ide att byta både moderkort minne och CPU, vilket bara kostar marginellt mer, samt prestandan blir klart mycket bättre än tex nämnda Q9650

CPU jag tänker på är Intels 2500K ca 1800:- moderkort kan man komma undan med för ca 1000:- och minne är nästan gratis idag 

Joakim TÃ¥ngfeldt:
Jag kan bara instämma med föregående inlägg, lägg pengarna på ett Socket 1155 moderkort samt en i7 2500K-cpu.
Jag har själv nyss köpt ett Asus P8Z68 V Pro moderkort samt en i7 2600K, klockad till 4.6ghz (med litelite undervoltning!)
utan problem, den tuggar i sig allt jag hunnit slänga på den än så länge!

Men, innan du börjar kasta pengar på hårdvaran.. hur har du tweakat din fsx.cfg? Är den tweakad alls?

Nippegubbe:
En Quad processor tror jag är lite overkill då framför allt FS9/X bara nyttjar en kärna. När det gäller att tweaka så har jag försökt med FSX Booster och gjort enligt PMDGs rekomendationer med den där länken som de har med i sin PDF manual och som de påstår att PMDG använder sig själva av utan att jag kan märka någon förbättring. Det klart billigaste lösningen är att hålla sig kvar vid FS9. Normalt brukar jag ha ASE på en annan dator för att spara processorkraften till FS, men när jag installerade NGXen så la den in några nyare SDK filer som sabbade allt jag hade fått till. Det vara inte lätt att få till de SDK överföringarna och jag känner att jag inte har ork eller tid att börja med det igen.

Joakim TÃ¥ngfeldt:
Nja, inte helt sant. FSX kan använda sig av flera kärnor, med lite fsx.cfg-tweak.
Börja med http://www.venetubo.com/fsx.html <-- för att göra en grundconfig att utgå ifrån.

Navigation

Up one level

Next page