f

(1/2) > >>

steffe:
f.

Johan Grauers:
Vad är syftet? Att introducera folk till flightsim? Att visa hur det funkar? Att ge en inblick i onlineflyg (vet inte om du sysslar med sånt)?

Spontant känns 1.5 timma rätt långt tycker jag.

Johan Grauers:
Swesim ordnade en introkväll, men den var till för att introducera nya medlemmar till onlineflyg, jag själv tyckte det var ett väldigt lyckat event med fullstaf på vatsim åt dom och så korta ben så alla dom nya fick spaka (ESSA-ESSV tr och ESSA-ESNN tr tror jag det var).

Stora skärmen bör funka, men kolla det innan för det kan vara lite lurigt att sätta upp (av egen erfarenhet av projektorer). Kolla också att du har rätt kontakter och kablar innan (kan bli jobbigt annat när man står där utan rätt port på datorn eller med fel kabel med sig).

Lägger du fika i mitten funkar det ju fint, kan bli lite jobbigt om man kör det online dock, men det kanske inte var tanken?

Ifall du tänkt köra online tycker jag absolut du ska försöka ordna ordentligt med flygledning, jag är övertygad om att det bidrar till upplevelsen för alla inblandade.

Daniel Matsson kan kanske fylla i från andra sidan ett arr

frazer:

Swesim ordnade en introkväll, men den var till för att introducera nya medlemmar till onlineflyg, jag själv tyckte det var ett väldigt lyckat event med fullstaf på vatsim åt dom och så korta ben så alla dom nya fick spaka (ESSA-ESSV tr och ESSA-ESNN tr tror jag det var).
...
Daniel Matsson kan kanske fylla i från andra sidan ett arr

Håller helt med här, var mycket lyckat och vi gav de nya onlineflygarna ett mycket bra välkomnande till onlineflyg-världen.
Är ju en ganska stor skillnad här, och det är att den som ska flyga inte är ny på det hela. För oss var utmaningen mycket att få de nya att hänga med i vad som hände samtidigt som det var mycket frekvensbyten och annat.

Upplägget bör anpassas väldigt mycket efter publiken.

Men nu var det väl inte upplägget som du ville diskutera utan det tekniska. Isf har jag nog bara tipset, som Johan redan gett, att se till att ha hårdvaran förberedd så man inte står där med fel kontakt, sladd etc. Tänk även på ljudet om du vill att man ska höra vad ATC säger, du kommer förmodligen behöva ha lurar med mic men samtidigt vill du att de andra ska höra ATC t.ex.

jonny:
Bra initiativ tycker jag. Det verkar som vi flygsimmare är ett släkte på utdöende! Hoppas jag har fel.
Var skall visningen vara? Jag menar vilken ort.

På något sätt borde vi försöka popularisera flygsimulering. Det finns ju många fler varianter än VATSIM och IVAO. Personligen är jag inte så värst intresserad av flygning på VATSIM, lite för 'kontrollerat', men jag har varit där då och då. Gillar mer varianten på 'Swedlanda' och på virtuella flygbolag. Där går det ju också att flyga tillsammans.

Vi har alla olika delintressen i flygsimulering och det får vi respektera. Men som sagt, vi borde försöka popularisera flygsimulering.
Har ett par ideer, ett reportage i Allt om Hobby, ett reportage i Svensk Flyghistorisk Tidsktift, som är medlemsorgan för Svensk Flyghistorisk Förening.
Själv har jag demat FS9 för en del intresserade men sedan verkar det inte ha blivit något mer.

Navigation

Up one level

Next page