Lite funderingar

(1/2) > >>

freddehboy:
Hej

Har några frågor:

1)
Callsign: Är det man anropas på och väljs det åt en om man ska flyga på t.ex. IVAO?

2)
När man flyger på IVAO får man automatisk information om vilket tryck man ska ställa in eller måste man veta det i förväg?

Fredrik

Johan Grauers:
Om inte IVAO funkar annorlunda än vatsim.

Du väljer själv ditt callsign.

QNH (lufttryck) ges av flygledningen (faktum är att det är ett krav att alla avgående luftfartyg ska ges QNH samt att alla ankommande skall ges det vid sjunk genom genomgångsnivån, detta är dock RL så jag vet inte om det tillämpas på IVAO men jag antar det).

Nippegubbe:
Callsign bygger på flygbolag och fligtnummer. Jag tar SAS som exempel då till en fligt som går mellan ESSA-ESNZ heter på din biljett SK070 blir anropssignalen mellan pilot och torn: Scandinavian070(zerosevenzero) Så alla SAS flygningar anropas med Scandinavian plus fligtnummer. Jag tro det finns en förteckning över vilka bolag som har vilka anropsignaler.

ekepeke:

QNH (lufttryck) ges av flygledningen (faktum är att det är ett krav att alla avgående luftfartyg ska ges QNH samt att alla ankommande skall ges det vid sjunk genom genomgångsnivån, detta är dock RL så jag vet inte om det tillämpas på IVAO men jag antar det).

Det gör det :-)

Skulle du mot förmodan inte veta vad flygledaren säger alternativt om du flyger i okontrollerad luft finns det en funktion i IVAP som gör att du kan ladda ner senaste METARn på den flygplatsen du är påväg til (eller startar ifrån)l och i den kan du utläsa vilket lufttryck du ska ställa in :-)

freddehboy:
Hej

Ang... HUD undrar jag om man kan fixa så att texten och allt som syns där i kan zommas och återzommas?

På något sätt har jag fått displayen att visa oerhört lite på displayen!

Gjorde en landning idag utan den och det gick åt pipan, min första landning gjordes dock med HUD och det gick perferkt så ha den vid landningar verkar vara ett lyft, eller?

Fredrik

Navigation

Up one level

Next page