FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
25.09.17, 04:31

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Yleinen simulaattorikeskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  X-Plane 10 julkaistu
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 8 9 [10] 11 12 13 Reply Print
Author Topic: X-Plane 10 julkaistu  (Read 47315 times)
Rolf Niemi
Offline Offline

Posts: 1861
Date Registered: 14.02.05

Re: X-Plane 10 luvataan (tämän vuoden) Jouluksi
« Reply #180 on: 19.02.12, 13:15 »

No olkoon - täsmävastaukset löytyy, kun iskee hakukoneeseen x-plane. Olisi ollut vaihteeksi mukava keskustella asiasta suomeksi suomalaisen käyttäjän kanssa, mutta jos hankiitu tieto on niin arvokas ettei sitä voi jakaa, niin on kartutettava sitä tietoa sieltä, missä se on jaossa. Omatoimisuus on usein paras tapa selvitellä asioita, vaikka ei se tieto nettimaailmaankaan itsestään tule...

Formatoin jokin aika sitten pc:n enkä viitsi enää uudelleen asentaa jättimäistä demoa kun täysversiokin on käden ulottuvilla.

Mikko J Köykkä
Moderator
Offline Offline

Posts: 2419
Date Registered: 01.01.05

Re: X-Plane 10 luvataan (tämän vuoden) Jouluksi
« Reply #181 on: 19.02.12, 15:54 »

Sen kummemmin paremmuutta kommentoimatta. Oletko Rolf katsellut millä hinnalla käytettyjä X-Plane 10:jä liikkuu? Ainahan sen voi ostaa ja myydä eteenpäin, jos ei mielytä.


"Ilmatorjuntaan menevät ne jotka eivät läpäisseet hävittäjälentäjäin pääsykoetta eivätkä halua antaa muidenkaan lentää"
Rolf Niemi
Offline Offline

Posts: 1861
Date Registered: 14.02.05

Re: X-Plane 10 luvataan (tämän vuoden) Jouluksi
« Reply #182 on: 19.02.12, 17:11 »

Sen kummemmin paremmuutta kommentoimatta. Oletko Rolf katsellut millä hinnalla käytettyjä X-Plane 10:jä liikkuu? Ainahan sen voi ostaa ja myydä eteenpäin, jos ei mielytä.

No en, mutta jos se on kovinkin eriomainen, niin kukapa sitä haluaisi myydä  Grin

Tosipuheessa - en oikein mielelläni osta käytettyjä simutuotteita, koska niissä voi olla ties mitä vikoja aikaisemmasta käsittelystä johtuen. Reilu tunti vielä New Yorkiin...

Rolf Niemi
Offline Offline

Posts: 1861
Date Registered: 14.02.05

Re: X-Plane 10 luvataan (tämän vuoden) Jouluksi
« Reply #183 on: 21.02.12, 16:42 »

No minä nyt tilasin tuon X-Planen, liityin yhteisöön ja olen tutkinut foorumia sieltä täältä lukien myös alustavasti manuaalin sekä katsonut videoita. Eräs silmään pistävä seikka noissa videoissa oli se, että lähes järkiään ne oli kuvattu siipinäkymästä tai koneen ulkopuolelta. Antoihan se tietysti jonkinlaisen kuvan maisemasta ja kenttäympäristöstä, mutta jäin kaipaamaan toimintaa AI-liikenteen ja lennonjohdon kanssa kaikkine kuvioineen eli miten hyvin se on toteutettu. Nooh - ehkä You Tubesta noitakin löytyy. Asennus lukemani mukaan kestää tovin ja on hieman erilainen kuin mihin tässä olen tottunut, mutta kaiketi sen klaaraa kun sen aika tulee.

Minkälaisia nuo default-koneet mahtaa olla tasoltaan? CRJ-200 paywarena näytti melko toimivalta kokonaisuudelta vähän pitempiä matkoja lennettäessä. Maisema Alaskassa (mikä minua jostain syystä kiinnostaa suunnattomasti) erään videon perusteella näytti oikein hyvältä vuoristoineen vaikka puusto oli hieman harvassa, mutta tuo on kaiketi kiinni pc:n asetuksista ja tehoista.

Joo - mitä tässä muuta kuin odottelen postin saapumista kaikessa rauhassa.

Peace...

tjh80
Former member
Re: X-Plane 10 luvataan (tämän vuoden) Jouluksi
« Reply #184 on: 21.02.12, 16:58 »

Aattelin ihan testimielessä tilata tuon Xplane 10, jos sais konvertoitua lisureita sille niin vois vaikka innostua siirtymään siihen
Rolf Niemi
Offline Offline

Posts: 1861
Date Registered: 14.02.05

Re: X-Plane 10 luvataan (tämän vuoden) Jouluksi
« Reply #185 on: 21.02.12, 17:41 »

Niin - sinulta se Toni varmasti onnistuu, kun olet noiden lisäosien kanssa muutenkin puuhastellut. Olisihan se hyvä saada jo olemassa olevat roinat ainakin osittain käyttöön ja näkyyhän tuo joiltakin onnistuvan oikeinkin hyvin, kun katselee esimerkiksi Menkijärveä ynnä muuta Suomi-kuvaa, joista foorumilla on kuvia. Kai tuohon hommaan pitää itsekkin syventyä, koska maksullisa kentistä tehtyjä väännöksiä ei varmaankaan saa jakaa, mutta omaan käyttöön ei kai ole rajoituksia. Olihan tuolla X-Planen foorumilla jokin infopaketti, miten MSFS:n kentät sopii X-Planeen.

Kyllähän tuo mielenkiintoiselta vaikuttaa ja lähden tällä kertaa siitä, että en odota liikoja jos vaikka sitten yllättyisi iloisesti.

Similaattori
Former member
Re: X-Plane 10 luvataan (tämän vuoden) Jouluksi
« Reply #186 on: 21.02.12, 17:58 »

Nyt saapui sitten VPD:ltä, vähän olen ehtinyt jo testaamaan. Ihan hyvin pyörii tällä koneella (I7-2600k prosessori ja radeon 6990 näytönohjain, 8GB RAM.) kun autoliikenne ja pilvet pois päältä, X planessa kun on tällä hetkellä bugi joka laskee FPS todella paljon ATI:n näytönohjaimissa jos pilvet tai liikenne päällä.

Kun asetukset laittoi tappiin liikennettä ja säätä lukuunottamatta FPS oli jotain 18 luokkaa mitä lentelin. Koneet tuntuvat käyttäytyvän hyvin erilailla FSX:ään verrattuna, paljon vähemmän kiskomaisesti.

Lisäksi FSX:ään verrattuna plussaa maisemien suhteen se että ainakin äkkiseltään tekstuurit näyttävät olevan alueille tyypilliset. FSX:ässä kun lentelee Kaakkois-Aasian suunnalla maisema näyttää enemmän Etelä-Euroopalta kuin sademetsävyöhykkeeltä. Tässä alueella tuntuu olevan sopivasti vihreää väriä.

Kyllä tuossa todella paljon potentiaalia on tulla seuraavaksi yleisimmin käytetyksi simulaattoriksi, kunhan vain korjaavat vähän bugeja, parantavat ATC:tä ja enemmän AI liikennettä mahdolliseksi, ja mieluusti myös tekevät ohjelman ulkoasua vähän käyttäjäystävällisemmäksi. Sinänsä ihan kohtuu vaivattomasti tuossakin kyllä alkuun pääseminen sujui, mutta silti ei aivan niin yksinkertainen kuin FSX:ssä. Äänimaailmaa voisi parantaa kyllä, renkaiden vinkuminen suurillakin koneilla ei kuulosta kovin aidolta.
« Last Edit: 21.02.12, 18:17 by Joona Lehto »
tjh80
Former member
Re: X-Plane 10 luvataan (tämän vuoden) Jouluksi
« Reply #187 on: 21.02.12, 18:04 »

Niin - sinulta se Toni varmasti onnistuu, kun olet noiden lisäosien kanssa muutenkin puuhastellut. Olisihan se hyvä saada jo olemassa olevat roinat ainakin osittain käyttöön ja näkyyhän tuo joiltakin onnistuvan oikeinkin hyvin, kun katselee esimerkiksi Menkijärveä ynnä muuta Suomi-kuvaa, joista foorumilla on kuvia. Kai tuohon hommaan pitää itsekkin syventyä, koska maksullisa kentistä tehtyjä väännöksiä ei varmaankaan saa jakaa, mutta omaan käyttöön ei kai ole rajoituksia. Olihan tuolla X-Planen foorumilla jokin infopaketti, miten MSFS:n kentät sopii X-Planeen.

Kyllähän tuo mielenkiintoiselta vaikuttaa ja lähden tällä kertaa siitä, että en odota liikoja jos vaikka sitten yllättyisi iloisesti.
Aina se olis parempi, että sais useamman toimimaan. Siinä on niin iso urakka sitten alkaa ostelemaan pikkuhiljaa lisureita tuolle.
Eikös tuolle jonkinlainen konvertteri ole olemassa?
Ilari Kousa
Offline Offline

Posts: 1188
Date Registered: 11.01.06

WWW
Re: X-Plane 10 luvataan (tämän vuoden) Jouluksi
« Reply #188 on: 22.02.12, 14:39 »

On, mutta vaatii työtä. X-Plane.orgissa on joitain konversioita. Kuten tältä foorumilta on voinut lukea, työnantajallani on tällä hetkellä payware-projekti päällä tämän suhteen.  Lisää myöhemmin.

===TruScenery sceneries for X-Plane===
Ville Elomaa
Offline Offline

Posts: 1863
Date Registered: 17.12.01

Re: X-Plane 10 luvataan (tämän vuoden) Jouluksi
« Reply #189 on: 23.02.12, 00:08 »

Tuolla toisessa ketjussa aloin jokin aika sitten mietiskellä, asentaako tauon jälkeen FSX takaisin vain hankkiako X-Plane 10.
Päädyin itse tässä vaiheessa palaamaan FSX:ään lähinnä jo hankittujen lisureiden takia. Jos puhtaalta pöydältä aloittaisin,
valinta saattaisi ihan hyvin olla X-Plane.

Kun itse yritin saatavilla olevista kuvista vertailla X-Plane 10:n ja FSX:n grafiista ilmettä, en havainnut kummassakaan mitään
mullistavaa paremmuutta toiseen verrattuna. Täytyy sanoa, että X-Planen tekijät ovat kyllä tehneet hyvää työtä ja saaneet FSX:n
kiinni, elleivät jossain jopa ylittäneetkin. Mutta kaupungit näyttävät jostain syystä Sim Cityltä. Tarvittaisiinkohan enemmän fotorealismia vai mitä?

On hemmetin typerä ratkaisu Microsoftilta, ettei Flight ilmeisesti jatkakaan entisten simulaatorien linjaa. No se vain tarkoittaa sitä,
että tulevaisuudessa X-Plane tulee olemaan ykköslentosimu ja lisurikehittäjät tulevat siirtymään siihen.

Minkälaisia kokemuksia teillä X-Plane 10:ä lentäneillä on lentomallinnuksesta? X-Planen lentomallinnusta on aina sanottu paremmaksi kuin
MSFS:ien, mutta tämä artikkeli kumoaa asian ainakin X-Plane 8.5:n osalta:
http://www.simpilotnet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=20&Itemid=9

-Ville

Similaattori
Former member
Re: X-Plane 10 luvataan (tämän vuoden) Jouluksi
« Reply #190 on: 23.02.12, 06:41 »

No ainakin FSX:n koneet tuntuvat kuin kiskoilla lentäviltä X Planeen verrattuna, lentotuntuma on hyvin erilainen. Aitoudesta en osaa sanoa kun en ole koskaan mitään oikeaa konetta lentänyt, mutta esimerkiksi ihan default 747:llä kun laitat rudderin vaikkapa täysin vasemmalle, kone myös aika äkkiä kallistuu rajusti siihen suuntaan, kun taas FSX:ässä kun teet saman pystyt silti helposti pitämään vaakalennon laittamalla yokea vähän oikealle.

Ainakin perustuen Air Crash Investigationin jokunen aika sitten ilmestyneeseen episodiin Northwest Airlinesin 747:stä jonka peräsimen toinen osa lukkiutui ääriasentoon sanoisin että ainakin tässä asiassa X planen mallinnus on parempi. Tuolloinhan lentäjillä oli hankalaa saada kone pidettyä hallinnassa vaikka vain toinen puoli peräsimestä oli kääntyneenä.

Periaatteessahan X Planen pitäisi mallintaa lentomalli juuri koneen muodon ja muiden tietojen mukaan. Luulen että mallinnus on vielä huomattavasti parempi sitten tarkemmissa payware tason koneissa kunhan niitä alkaa tulla.
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: X-Plane 10 luvataan (tämän vuoden) Jouluksi
« Reply #191 on: 24.02.12, 07:42 »

Periaatteessahan X Planen pitäisi mallintaa lentomalli juuri koneen muodon ja muiden tietojen mukaan. Luulen että mallinnus on vielä huomattavasti parempi sitten tarkemmissa payware tason koneissa kunhan niitä alkaa tulla.

Mä olen tätä sanomaa ihmetellyt aina. Tuota systeemiä kun ei kuitenkaan voida tällaisessa PC-simussa viedä järin pitkälle, sillä eihän siihen riittäisi kenenkään koneessa tehot laskemaan, miten sen lentsikan pitäisi lentää. Ja toisekseen, kun katsoo esim. X-Planen default-koneita, niin pitäisi vetää johtopäätös, että koneethan lentävät päin helv****ä. Sen verran suuria, jos nyt ei virheitä, niin ainakin poikkeamia oikeisiin koneisiin verrattuna on 3D-mallinnuksessa. Toisin sanoen niin tarkkaa 3D-mallinnusta tällaiseen simulaattoriin on mahdoton tehdä, että tuon systeemin pohjalle voisi perustaa mitään realismiväitteitä...

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Mikael Leinonen
Offline Offline

Posts: 3891
Date Registered: 19.06.07

Re: X-Plane 10 luvataan (tämän vuoden) Jouluksi
« Reply #192 on: 24.02.12, 07:52 »

Mä olen tätä sanomaa ihmetellyt aina. Tuota systeemiä kun ei kuitenkaan voida tällaisessa PC-simussa viedä järin pitkälle, sillä eihän siihen riittäisi kenenkään koneessa tehot laskemaan, miten sen lentsikan pitäisi lentää. Ja toisekseen, kun katsoo esim. X-Planen default-koneita, niin pitäisi vetää johtopäätös, että koneethan lentävät päin helv****ä. Sen verran suuria, jos nyt ei virheitä, niin ainakin poikkeamia oikeisiin koneisiin verrattuna on 3D-mallinnuksessa. Toisin sanoen niin tarkkaa 3D-mallinnusta tällaiseen simulaattoriin on mahdoton tehdä, että tuon systeemin pohjalle voisi perustaa mitään realismiväitteitä...

Samaa mieltä tässä. Tuli mieleen tässä realisminhakemisen yhteydessä että esim. LH8460 onnettomuustutkinnan yhteydessä todettiin http://www.bfu-web.de/cln_030/nn_223936/EN/Publications/Investigation_20Report/2010/Report__10__2X003__MD11__Riyadh,templateId=raw,property=publicationFile.pdf/Report_10_2X003_MD11_Riyadh.pdf

"The MD-11 simulator did not provide a true and accurate simulation of the bounce conditions found with the aircraft"

Siis edes kymmeniä miljoonia maksavalla Level-D simulaattorilla ei kyetty mallintamaan onnettomuuden tapahtumia niin miten vastaaviin olosuhteisiin/tilanteeseen kykenisi joku alle 100 euron simulaattori? Kyseessä kuitenkin "oikeat" lento-ominaisuudet omaava sertifioitu simu eikä mikään Fs2004/FSX saatika XPlane. Nyt kannattaa oikeasti miettiä hetken mitä siltä "simulta" oikein odottaa. Kyseessä on kuitenkin vaan halpisversiosimu. Tietysti jos maisemien perässä vaan liihottaa niin asia erikseen. En oikein usko tuohon XPlanen mainostamaan lentomallin realistisuutenkaan tässäkään valossa. Eriäviä mielipiteitä tulee suuntaan jos toiseen, jopa ihan oikean lentolupakirjan omaavilta  Roll Eyes Eli loppukaneettina joutuu toteamaan ettei XPlane 10:kään ole se graalin malja mitä haetaan, ainoastaan maisemat ovat kuorrutuksena kakun päällä...
« Last Edit: 24.02.12, 08:17 by Mikael Leinonen »
Similaattori
Former member
Re: X-Plane 10 luvataan (tämän vuoden) Jouluksi
« Reply #193 on: 24.02.12, 08:20 »

Joo onhan se toki selvä ettei missään kotikäyttöön tarkoitetussa simulaattorissa voida puhua aidoista lento-ominaisuuksista, mutta ainakin X plane sentään tuntuu jollain tavalla (oli sitten realistisesti tai ei) mallintavan esimerkiksi juuri pomppaukset esim. samanlaisen laskun seurauksena kuin tuo MD-11 teki, kun taas FSX:ssä jos crash detection on pois päältä kone vain ihmeellisesti tipahtaa kiinni kiitotiehen.
Mikael Leinonen
Offline Offline

Posts: 3891
Date Registered: 19.06.07

Re: X-Plane 10 luvataan (tämän vuoden) Jouluksi
« Reply #194 on: 24.02.12, 08:47 »

Joo onhan se toki selvä ettei missään kotikäyttöön tarkoitetussa simulaattorissa voida puhua aidoista lento-ominaisuuksista, mutta ainakin X plane sentään tuntuu jollain tavalla (oli sitten realistisesti tai ei) mallintavan esimerkiksi juuri pomppaukset esim. samanlaisen laskun seurauksena kuin tuo MD-11 teki, kun taas FSX:ssä jos crash detection on pois päältä kone vain ihmeellisesti tipahtaa kiinni kiitotiehen.

No lähinnä ajattelin sitä pointtia tuossa että mikä tahansa simu, oli se sitten FS9, FSX tai X-Plane saatika sitten "full motion Level-D" ei pysty mallintamaan täysin oikean koneen lento-ominaisuuksia. Jonnekin lähimaille ehkä päästään muttei täydellisyyteen kuitenkaan. Simu kun on vain simu. Ehkäpä simulta on turha odottaa sellaista edes.
Rolf Niemi
Offline Offline

Posts: 1861
Date Registered: 14.02.05

Re: X-Plane 10 luvataan (tämän vuoden) Jouluksi
« Reply #195 on: 24.02.12, 11:44 »

Heh, heh - ei tosin naurata yhtään.

Olen tässä nyt yrittänyt muutaman kerran asentaa tuota X-Planea. Ensimmäisellä kerralla asentui 3 ensimmäistä levyä ongelmitta, mutta asennus tyssäsi kun laitoin DVD 4# sisään. Avasin ja suljin asemaa edes takaisin ilman tulosta. Lopetin ja heitin roinat roskikseen, käynnistin tietokoneen uudestaan ja yritin uudelleen. Nyt meni DVD 1# ja alkoi asennus, mutta DVD 2# ei sitten enää suostunutkaan asentumaan. Levy yritti pyöriä asemassa ilman tulosta. Yritin vielä pari kertaa uudestaan lataamalla tuon Windows installerin eikä sekään auttanut - sama ruljanssi jatkui.

Nyt on latauksessa tuo Demo, jonka kaiketi saa pyörimään tuolla DVD 1# vai miten on ja olenko nyt tehnyt jotakin mystistä väärin?

En usko, että DVD-asemassa on mitään vikaa, koska siinä toimii kaikki muut levyt ongelmitta ja menihän ensimmäisellä kerrallakin 3 levyä läpi ja muilla keroilla yksi.

Jan Sandholm
Offline Offline

Posts: 949
Date Registered: 05.07.05

Re: X-Plane 10 luvataan (tämän vuoden) Jouluksi
« Reply #196 on: 25.02.12, 08:03 »

Itse olen usein miettinyt, että paras lentomalli voisi olla hybridi, jossa dynaaminen fysiikkapohjainen malli tuottaa ratkaisun, joka sitten varmistetaan taulukosta katsomalla ja taulukkoon nähden liian suuret erot tasoitetaan pois. Suoritusarvojen yli meneviltä osilta taulukko yksinkertaisesti interpoloidaan kutakuinkin lineaarisesti. Kovin pitkällehän tuossa interpoloinnissa ei tarvitse edes mennä. Etuna olisi, että dynaaminen malli tuottaisi uskottavan dynaamisen tuloksen, mutta ylilyöntejä voitaisiin estää taulukolla. Tiedä sitten josko nuo mallit jo toimiikin mainitulla tavalla... En ole koskaan kovin syvällisesti perehtynyt.
Mikko Pajunen
Offline Offline

Posts: 128
Date Registered: 16.06.09

Re: X-Plane 10 luvataan (tämän vuoden) Jouluksi
« Reply #197 on: 25.02.12, 11:33 »

Minkälaisia kokemuksia teillä X-Plane 10:ä lentäneillä on lentomallinnuksesta? X-Planen lentomallinnusta on aina sanottu paremmaksi kuin
MSFS:ien, mutta tämä artikkeli kumoaa asian ainakin X-Plane 8.5:n osalta:
http://www.simpilotnet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=20&Itemid=9

-Ville

Hei,

Omakohtaisia kokemuksia X-Planesta ei ole, mutta lainaan tähän erään lentomallintajan/-mallintajien näkemystä asiasta. En tiedä, onko tämä sinulle jo aiemmin tuttua. Lainattu teksti on Jetstream flight modelin manuaalista (Prosim737-lisäosa). Linkki: http://prosim737.com/downloads/.

Toki heillä on tässä omakin lehmä ojassa, mutta myös tietämystä ja kokemusta siitä, mistä puhuvat. Lainaus on pitkä mutta asiapitoinen.

"No doubt, flight dynamics and the possible most realistic simulation of the airplane behavior are the essence of flight simulation.
Present day Full Flight Training Devices used in the aviation industry employ a very similar approach to flight-dynamics as Flight Simulator X does.
Flight Simulator X has a fairly refined flight-character-performance engine and its pre-entered data is interpreted by the sim1.dll at runtime.
FSX (ESP and Prepar3d) uses the exact same ‘look-up-table’ system for flight-dynamics as level- D simulators use. In many ways FSX is even more sophisticated than older versions of Level-D simulators are. The slight but important difference is that level-D flight simulator dynamic models are always based on a single plane and its thoroughly noted and measured characteristics, whereas FSX's dynamic engine was built to equally serve a Cessna, a glider, a 737, a 747 and helicopters. This versatility makes it a bit 'general' and that's why certain limitations always pop up here and there. But generally speaking the FSX dynamic engine (now also in Lockheed Martin's Prepar3d) is capable of simulating dynamics on a very detailed and sophisticated level.

Quite a few level-D simulators still in use for crew training, mainly the older builds but stillwidely used world over, have even less dynamic parameters and capabilities compared to the FSX engine. We feel FSX has nothing to be ashamed of in relation to dynamics.
At present if one looks around on the horizon of desktop flight simulators, the choice is minimal – to say the least. Microsoft’s FSX is over five years old now and it is not developed or updated anymore, yet there are still thousands of people out there, flying the even earlier version – FS2004.

FSX also appeared in a different commercial form by Microsoft and was named ESP (Enhanced Simulation Platform) and later on the FSX code was licensed to Lockheed Martin, thus Preapar3d was born.

As far as flight dynamics go, all of these versions use the very same dynamic engine.

A decade ago there were other general purpose simulators besides MSFS, like Fly!, ProPilot and others, but today besides MSFS only X-Plane is present. Unlike FSX, X-Plane’s development has never stopped, so from several angles it was able to come close to the ‘Big Brother’, perhaps the newest version is even capable of exceeding FSX’s qualities on certain selected levels. Unfortunately flight dynamics has always been a fragile part of X-Plane, regardless of the ‘laminar’ approach that has proven to be easily and successfully sold and advertised.

Compared to FSX or the multimillion dollar Level-D simulators, X-Plane uses a different approach towards modeling flight dynamics, by modeling air movement and interaction around the body of the airplane. The aim is truly admirable and state of the art. The only problem seems to be that it doesn’t work well in practice. Sophisticated airflow simulations, of course, exist in the aviation industry but large companies, developing and producing airliners, still use and trust wind-tunnels and their pink smoke around the plastic airplane models. The reason is obvious, the airflow simulation is not yet capable of giving perfectly reliable results on computers.

That’s why it is almost an impossibility to do an acceptable flight model for X-Plane. Not even a Cessna, not to mention an airliner. There are designers with great knowledge of aeronautics out there trying and trying. Alas, without any discernible success so far. The laminar approach is great and promising, but it is not working as well as it should. Not yet. Some years from now it might become the worldwide industry standard, but that time is not very close as yet.

Thus we wouldn’t have even tried to achieve a realistic flight model in any other simulator other than FSX, which with its look-up-tables is by far the closest to the multimillion dollar flight simulators."

Lihavoinnit ovat omiani.

-Mikko
Mikael Leinonen
Offline Offline

Posts: 3891
Date Registered: 19.06.07

Re: X-Plane 10 luvataan (tämän vuoden) Jouluksi
« Reply #198 on: 25.02.12, 11:49 »

Mielenkiintoinen näkemys asiaan, vahvistaa näitä edellä esitettyjä.
Ville Jalonen
Offline Offline

Posts: 3007
Date Registered: 19.09.03

Re: X-Plane 10 luvataan (tämän vuoden) Jouluksi
« Reply #199 on: 25.02.12, 12:40 »

Pitää kuitenkin muistaa että lentomallinnus on vain osa simulaattoria.

Kuten noissa arvosteluissa lukee, niin FSX:n todennäköisesti saa osumaan lentomallinnuksessa oikeampaan. Niitä hyviä lentomallinnuksia tekeviä ihmisiä on kuitenkin vain kourallinen. Vaikka arvoja laitetaan taulukkopohjaisesti josta FSX ne laskee, niin älkää luulko että siedettävä lentomallinnus tulee oikeita arvoja käyttäen. Juuri X-Planen lentomallinnuksen toteutustavan takia voi sanoa että kun 3d mallinnus on onnistunut niin lentomallinnuskin on lennettävä. FSX:ään tehdyn lentomallinnuksen saa menemään todella helposti metsään.

Sitten pitää muistaa että lentokoneissa on moottori. Tässä on se simulaattoreiden suurempi ongelma. Esimerkiksi FSX:ää koskien on todettu monesti että mäntämoottoriset koneet on mallinnettu hyvin ja kaikki muut toimii surkeasti. Tämän ongelman korjaaminen onkin sitten vaikeampi juttu.

Ne harvat lisäosat joita pystyy lentämään ohjekirjojen arvojen mukaisesti, niin niissäkin on hirveä työ saada homma toimimaan ja kuitenkin jossain vaiheessa tulee ongelma mitä ei pysty ratkaisemaan. Suurin ongelma on se että moottoreiden tarjoamia arvoja ei pysty muokkaamaan vaan ne tulee aina mutkan kautta. Esimerkiksi jokainen turboprop FSX:ssä on PT-6. Tämä tekee sen että arvot saadaan oikeata vastaaviksi joudutaan muuttamaan mittareita. Joku muu arvo pyörii takana ja käyttäjä lukee jotain muuta. Siltikään arvot eivät muutu korkeuden muuttuessa oikein. Lisätään koodin pätkää joka korjaa korkeuden mukaan mittarilla näkyvää lukemaa. Lopputuloksena on se että jokaisen mittarin lisänä pyörii pätkä koodia ja simulaattorin laitteistovaatimukset ovat tuplaantuneet viimeistään sitten kun kirjoitetaan lentokoneen sähköjärjestelmä jne. uusiksi. X-Plane tietääkseni onnistui muiden moottoreiden simuloinnissa paremmin jo edellisissä versioissa, mutta ei se sielläkään mutkatonta ja virheetöntä ole.

FSX:n kanssa on tullut leikittyä pitkään ja on tullut kokeiltua niin mallintaminen kuin lentomallien ja mittareiden teko. X-Plane 10:n myötä olen vakuuttunut siitä että tulen lähiaikoina siirtymään X-Planen pariin. Lisäosien saaminen toimimaan siinä kelvollisella tavalla on huomattavasti helpompaa lukeman perusteella. Tai aikahan sen näyttää onko näin, mutta joka tapauksessa realismia tavoitellessa FSX:ssä on kohtuuton työmäärä.
Pages: 1 ... 8 9 [10] 11 12 13 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1