FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
16.12.17, 12:50

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Kotiohjaamot / Home Cockpits (Moderators: Jari Mikkilä, Joni Öfverström, Tuomas Kuosmanen)
| | |-+  737NG (päivitelty 11.1.2014)
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 [2] 3 Reply Print
Author Topic: 737NG (päivitelty 11.1.2014)  (Read 12989 times)
Mikko Pajunen
Offline Offline

Posts: 128
Date Registered: 16.06.09

Re: Terveisiä idästä - 737NG
« Reply #20 on: 12.12.11, 20:12 »

Tämä on meille kaikille  Wink
laugh osuva!
Mikko Pajunen
Offline Offline

Posts: 128
Date Registered: 16.06.09

Re: Terveisiä idästä - 737NG
« Reply #21 on: 04.01.12, 12:02 »

Vuoden ensimmäinen tilannepäivitys... projektin ensimmäinen osavaihe (eli MIP-hässäkkä) kun alkaa hiljakseen valmistua.

Muutamia kuvia:



[ attachment removed / expired ]


[ attachment removed / expired ]


[ attachment removed / expired ]


[ attachment removed / expired ]


[ attachment removed / expired ]

Perämiehen puoli on vielä vaiheessa, glaren alapuolen muotoilut ja EFIS-moduulit puuttuvat ja muutakin pientä säätämistä on vielä. Puhumattakaan kammottavasta piuhaviidakosta toisella puolella.

Homma on edennyt siten, että uusi pääkone simua varten on kasattu. Se on rakennettu 2600K-prossun ympärille. Jahka saan FS:n ja muun softan asennettua ja saan koneet (4kpl) ja muun raudan kytkettyä, pääsen toivottavasti jo piakkoin testailemaan Prosim737-softan 1.0-versiota näissä puitteissa. Pikkuhiljaa pitäisi aloitella myös pedestaalin kasailua sekä jatkaa polkimet valmiiksi.
Samu Mäntyniemi
Offline Offline

Posts: 282
Date Registered: 08.05.10

Re: Terveisiä idästä - 737NG
« Reply #22 on: 04.01.12, 14:05 »

Vuoden ensimmäinen tilannepäivitys... projektin ensimmäinen osavaihe (eli MIP-hässäkkä) kun alkaa hiljakseen valmistua.

Muutamia kuvia:


Kyllä vaan on hienoa jälkeä!

Osallistu maiseman luontiin:
1) http://www.youtube.com/watch?v=Q6CNXmmUaB4
2) http://osm2xp.com/

X-Plane 10 :
Vasen    : AMD Phenom II x4 965@3.74GHz/8GB/HD6970 22"/Win 7 Ultimate 64
Oikea     : i7 980x @4.6GHz /12GB/HD6970/22"+2x15"/Win 7 Ultimate 64
Keskellä : i7 2600K @4.5GHz /8GB/HD6970/22"/Win 7 Ultimate 64
Mikko Pajunen
Offline Offline

Posts: 128
Date Registered: 16.06.09

Re: Terveisiä idästä - 737NG (päivitelty 4.1.2012)
« Reply #23 on: 06.01.12, 15:23 »

Sain jouluvaloihin kipinän vähän myöhässä... jouluhan meni jo.

[ attachment removed / expired ]

Nämä on himmentimen takana, ja systeemi toimiikin ihan näppärästi.

Tämä kaikki on meikäläiselle niin uutta ja ihmeellistä, että tässä vaiheessa alkaa toden teolla syyhytä sormissa. Ei vaan pääse lentelemään vielä pitkään aikaan. Syö miestä.


Mikko Pajunen
Offline Offline

Posts: 128
Date Registered: 16.06.09

Re: Terveisiä idästä - 737NG (päivitelty 6.1.2012)
« Reply #24 on: 02.03.12, 19:04 »

Enpä olisi arvannut, miten paljon aikaa moisen piuhaviidakon kanssa tapellessa voi mennä. Kaipa tästä vähitellen selvitään.

Pari suttukuvaa... Outputien testailua.


[ attachment removed / expired ]


[ attachment removed / expired ]


[ attachment removed / expired ]


Seuraavaksi herätellään näytöt henkiin.
Jouni Laulajainen
Offline Offline

Posts: 124
Date Registered: 06.03.06

Re: Terveisiä idästä - 737NG (päivitelty 2.3.2012)
« Reply #25 on: 03.03.12, 08:53 »

Moro. Tää on vähän niin kun tuppakka lakko pari ensimmäistä vuotta siinä on vaikeinta,sen jälkeen alkaa vähän helpottaa.Mulla on viides vuosi menossa.//jouni.
Mikko Pajunen
Offline Offline

Posts: 128
Date Registered: 16.06.09

Re: Terveisiä idästä - 737NG (päivitelty 2.3.2012)
« Reply #26 on: 03.03.12, 12:06 »

Moro. Tää on vähän niin kun tuppakka lakko pari ensimmäistä vuotta siinä on vaikeinta,sen jälkeen alkaa vähän helpottaa.Mulla on viides vuosi menossa.//jouni.

Joo, nyt on puolessa vuodessa tajunnut, miten paljon aikaa tähän oikeasti menee.

Jokin aika sitten tuli postissa lisää palikoita rakennettavaksi:

Näitä 4kpl:tta...

[ attachment removed / expired ]

Ja pari tällaista:

[ attachment removed / expired ]

Näiden lisäksi tillerin kahva...
Leevi Lehtonen
Offline Offline

Posts: 591
Date Registered: 20.08.10

Re: Terveisiä idästä - 737NG (päivitelty 2.3.2012)
« Reply #27 on: 03.03.12, 22:49 »

Ja pari tällaista:

Hienon näköistä! thmbup

Mistä tilasit nuo yoket?

Mikko Pajunen
Offline Offline

Posts: 128
Date Registered: 16.06.09

Re: Terveisiä idästä - 737NG (päivitelty 2.3.2012)
« Reply #28 on: 04.03.12, 06:07 »

Mistä tilasit nuo yoket?

Moi. Nuo on Simquipilta Australiasta (http://www.simquip.com). Jonkinlaista alumiiniseostahan ne ovat. Sama juttu pedaalien kanssa. Mitoiltaan pitäisi olla aika lailla yksi yhteen alkuperäisten kanssa.

-Mikko
Mikko Pajunen
Offline Offline

Posts: 128
Date Registered: 16.06.09

Re: Terveisiä idästä - 737NG (päivitelty 23.7.2012)
« Reply #29 on: 23.07.12, 13:14 »

Moro!

Tämäkin projekti etenee, joskin tuskaisen hitaasti omasta mielestäni. Mutta onhan sitä vissiin muutakin tekemistä, etenkin näin kesäisin. Smiley

Pedestaalin palikoita on aloitettu kasaamaan, mutta eniten aikaa on vienyt visuaalin rakentaminen. Nyt aletaan olla voiton puolella vihdoin. Mullahan tavoitteena oli eräänlainen "köyhä miehen visuaalikaari", kahdella tykillä toteutettuna. Visuaalinäkymän pitäisi kattaa noin 150 astetta, mutta nähtäväksi jää miten tuo sitten lopulta taipuu. Kaari on koottu kuudesta 90x200cm moduulista, joihin tehtiin runko rimasta, tukikaaret vanerista ja kaariosa kovalevystä. Tässä(kin) ajatuksena on, että rakenne on jokseenkin helppo purkaa jos (ja kun) simua joutuu joskus siirtämään.

Käytettynä ostetut tykit eivät ole ST-tykkejä, vaan erittäin hyvällä zoomilla ja säädöillä varustettuja kotiteatteritykkejä (Sanyo PLV-Z5). Tykit on asennettu vastakkaiselle seinälle noin 2,7 metrin korkeuteen, josta ne ulottuvat heittämään alaviistoon ristiin yli tulevan kokkarin katon.

Aloitin jo säätämään kuvaakin Immersive Display Lite 2:lla, mutta tässä ollaan vasta alkutekijöissään. MIP alkaa olla lähellä valmista, nyt kun näytötkin pelittävät.


[ attachment removed / expired ]


[ attachment removed / expired ]


[ attachment removed / expired ]


[ attachment removed / expired ]


[ attachment removed / expired ]



[ attachment removed / expired ]


[ attachment removed / expired ]

Pientä säätöä aiheutti ja aiheuttaa edelleen yksi näytön himmennyspotikka, jota Bodnarin kortti ynnä Prosimin konffausohjelma ei millään suostu tunnistamaan. Muut vastaavat löytyvät kuten pitääkin. Vaihdoin jo potikankin, koska epäilin sen olevan rikki, mutta eipä auta ei...



[ attachment removed / expired ]


[ attachment removed / expired ]


Seuraavaksi pitäisi lyödä Saitekin yoke + kaasu tähän väliaikaisesti kiinni, jotta vihdoin ja viimein pääsisi kokeilemaan sitä varsinaista asiaa eli kaiketi lentämistä...

-Mikko



Patrick Ojanen
Online Online

Posts: 4447
Date Registered: 13.04.09

Re: Terveisiä idästä - 737NG (päivitelty 23.7.2012)
« Reply #30 on: 23.07.12, 13:49 »

Hiljaa hyvää tulee ja on kyllä asiallista jälkeä  thmbup
Marco Tammes
Offline Offline

Posts: 737
Date Registered: 23.07.07

WWW
Re: Terveisiä idästä - 737NG (päivitelty 23.7.2012)
« Reply #31 on: 23.07.12, 20:44 »

Hienolta näyttää  thmbup. Laita kuvia tuosta visuaalista simu päällä, kun mahdollista. Mullakin on ollu mielessä 2x normitykki yhtenä vaihtoehtona. Kuva ei mulla paljon levenisi, mutta sais parempilaatuisen kuvan verrattuna tuohon mun peilisysteemiin.
Miten leveän kuvan noilla tykeillä saa esim. 2 metrin päästä? t-Marco


https://www.facebook.com/MakoysB777er
E6700 3,2 @ 4 GHz,  Mushkin Redline 4x2 Gb,  GTX 560TI,  2 x HyperX SSD,   850W,   Win7  64bit
Mikko Pajunen
Offline Offline

Posts: 128
Date Registered: 16.06.09

Re: Terveisiä idästä - 737NG (päivitelty 23.7.2012)
« Reply #32 on: 24.07.12, 06:30 »

Hienolta näyttää  thmbup. Laita kuvia tuosta visuaalista simu päällä, kun mahdollista. Mullakin on ollu mielessä 2x normitykki yhtenä vaihtoehtona. Kuva ei mulla paljon levenisi, mutta sais parempilaatuisen kuvan verrattuna tuohon mun peilisysteemiin.
Miten leveän kuvan noilla tykeillä saa esim. 2 metrin päästä? t-Marco

Joo, tarkoitus on laittaa myös kuvia, joissa näkyy tykkien sijoittelukin. Tavallinen huonekorkeus (n. 2,5m) ei olisi riittänyt tähän. Koska tykit eivät ole short throw -mallia, pitää etäisyyttä olla noin 3,5 metriä, jotta kuva on riittävän iso. Lisäksi tärkeää on se, että säätöjen ansiosta kuvaa voi siirtää 50% kuvan pystykorkeudesta keskilinjan alapuolelle. Hankintahinta tykeillä oli noin 350e/kpl ja visuaalitarpeista voi laskea n. 150 euroa siihen päälle. Tuo kattanee myös maalit.

Tuolta löytyy helposti tietoa etäisyyden vaikutuksesta kuvaan: http://www.projectorcentral.com/Sanyo-PLV-Z5-projection-calculator-pro.htm
Mikko Pajunen
Offline Offline

Posts: 128
Date Registered: 16.06.09

Re: Terveisiä idästä - 737NG (päivitelty 23.7.2012)
« Reply #33 on: 24.07.12, 13:58 »

Pientä säätöä aiheutti ja aiheuttaa edelleen yksi näytön himmennyspotikka, jota Bodnarin kortti ynnä Prosimin konffausohjelma ei millään suostu tunnistamaan. Muut vastaavat löytyvät kuten pitääkin. Vaihdoin jo potikankin, koska epäilin sen olevan rikki, mutta eipä auta ei...

Itse itseäni lainaten... Välillä kannattaa näköjään kokeilla bootata kaikki vermeet ja kappas vaan, ongelma on sillä selätetty. Tulipahan kuitenkin tehtyä taas vähän ylimääräistä (=tollon töitä). :/
Mikko Pajunen
Offline Offline

Posts: 128
Date Registered: 16.06.09

Re: Terveisiä idästä - 737NG (päivitelty 23.7.2012)
« Reply #34 on: 26.07.12, 16:11 »

Jaahas, Saitekin vermeet asennettu paikoilleen toistaiseksi... Lisäksi näissä kuvissa näkyy hieman keskeneräinen mutta toimiva poljinrakennelma, jossa on mekaniikka myös jarruja varten. Alun perin pedaaleissa oli kaasujousikeskitys, mutta jousista hajosi toinen, joten vaihdoin tavallisiin kierrejousiin. Toimii jotenkuten ok, ei silti mikään hifi. Smiley


[ attachment removed / expired ]



[ attachment removed / expired ]



[ attachment removed / expired ]


Sellainen konttori tässä vaiheessa. Sitten jatketaan radiopedestaalin kimpussa sekä rakennellaan ohjaamon lattia + penkit....


Patrick Ojanen
Online Online

Posts: 4447
Date Registered: 13.04.09

Re: Terveisiä idästä - 737NG (päivitelty 26.7.2012)
« Reply #35 on: 26.07.12, 17:31 »

Noista polkimista olisi kiva saada pari kuvaa lähempää, kun itsekin polkimia ehkä kiinostunut tekemään.
Mutta hyvältä se näyttää  thmbup
Mikko Pajunen
Offline Offline

Posts: 128
Date Registered: 16.06.09

Re: Terveisiä idästä - 737NG (päivitelty 26.7.2012)
« Reply #36 on: 27.07.12, 08:50 »

Noista polkimista olisi kiva saada pari kuvaa lähempää, kun itsekin polkimia ehkä kiinostunut tekemään.
Mutta hyvältä se näyttää  thmbup

Tässä pari kuvaa mekaniikasta. Tämä lienee kolmas tai neljäs prototyyppiversio, joten aika lailla päänvaivaa on aiheuttanut. Jos olisi mahdollisuus itse hitsata ja koneistaa erilaisia palikoita tai teettää, olisi lopputulos luultavasti paljon parempi. Mutta nyt sitä saa mitä sattuu tulemaan. Smiley



[ attachment removed / expired ]



[ attachment removed / expired ]


Noiden kaasujousien tilalle on nyt vaihdettu tavalliset. Toisessa kuvassa näkyy varvasjarrujen jousitusta. Potikoita ei vielä kiinni missään.

Marco Tammes
Offline Offline

Posts: 737
Date Registered: 23.07.07

WWW
Re: Terveisiä idästä - 737NG (päivitelty 26.7.2012)
« Reply #37 on: 27.07.12, 09:25 »

Hyvältähän noi näyttää. Mä laitoin varvasjarrut ja niiden potikat tällälailla. Kovin pitkää liikettä ei potikalle tule, mutta hyvin se pitäs toimia Fsuipc:n kalibroinnin kautta.

[ attachment removed / expired ]


https://www.facebook.com/MakoysB777er
E6700 3,2 @ 4 GHz,  Mushkin Redline 4x2 Gb,  GTX 560TI,  2 x HyperX SSD,   850W,   Win7  64bit
Mikko Pajunen
Offline Offline

Posts: 128
Date Registered: 16.06.09

Re: Terveisiä idästä - 737NG (päivitelty 26.7.2012)
« Reply #38 on: 27.12.12, 18:59 »

Vuoden viimeistä päivitystä.

Throttletekin kaasuhässäkkä tuli ennen joulua postissa, ja sille alettiin kasaamaan räkkiä. Kuvassa näkyy myös osin keskeneräiset yoket (akselit on kalibroitu mutta kytkimet asentamatta) sekä tyhjä pedestaali (tosin paneelit aikas hyvässä vaiheessa) ja tietenkin lattia, joka vihdoin rakenteilla.

Tuosta Throttletekistä vähän varoituksen sanaa sitä aikoville... on aika hirveä muovirakennelma, joka kyllä petti odotukset. Näyttää kuvissa ihan hyvältä, mutta tuntuu käteen muoviselta ja huteralta. Asennus FSUICP:iin vielä kesken, mutta saas nähdä sen jälkeen tekeekö tuolla yhtään mitään. Jos toimii, niin saa mennä paremman puutteessa.

Alkaa pian sapettaa, kun ostin Ebaysta jenkeistä lokakuussa toisen CDU:n rungon näppäimineen, mutta vieläkin odotellaan. Selityksiä on kuultu, mutta mitään ei tunnu tapahtuvan...

Ei siis ihan putkeen mene kaikki täälläkään, mutta jospa uusi vuosi toisi uutta puhtia. Baby steps.  Christmas smiley

[ attachment removed / expired ]
Mikko Pajunen
Offline Offline

Posts: 128
Date Registered: 16.06.09

Re: Terveisiä idästä - 737NG (päivitelty 26.7.2012)
« Reply #39 on: 27.12.12, 19:16 »

Olisiko iso hommat purkaa tuo vehjake ja teetättää metalliosia huteriin kohtiin?

Ihan mahdollista, täytyy tutkia. Ainakin laippa- ja speedbrakevipujen varsi pitää vaihtaa alumiiniin, nyt osittain muovia. Mietin joka tapauksessa trimmipyörien lisäämistä, ja usb-liitin pitäisi myös siirtää etureunasta pohjaan.
Pages: 1 [2] 3 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1