FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
24.08.17, 04:58

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Kotiohjaamot / Home Cockpits (Moderators: Jari Mikkilä, Joni Öfverström, Tuomas Kuosmanen)
| | |-+  Simulaattorien ohjaimet, force feedback ja ohjainvoimat
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 4 5 [6] 7 Reply Print
Author Topic: Simulaattorien ohjaimet, force feedback ja ohjainvoimat  (Read 13237 times)
O-P Pietila
Offline Offline

Posts: 2462
Date Registered: 26.09.02

Re: Simulaattorien ohjaimet, force feedback ja ohjainvoimat
« Reply #100 on: 26.09.11, 07:23 »

Tai sitten vaan valmis plug n play Buttkicker Gamer2 missä on valmis vahvistin eri taajuuksien suodattamiseen + kaikki muu tarvittava samassa paketissa.  Wink
http://www.thebuttkicker.com/gaming/index.htm

Kickerin voi kytkeä penkkiin tai ohjainakseliin. Sauvaohjattavissa simuissa laitteen voisi kytkeä lattian alle penkin ja sauvan läheisyyteen jolloin vaikuttaa molempiin.

CKU:ssa Buttkicker tuo tärinää pilotin penkkiin, mutta myös resonoi koko runkoa. Ohjainakseliin tärinä ei välity mikä on varmasti ihan hyvä asia herkkien elektroniikkakomponenttien kannalta.
Force laatikon tärinät pitää ehkä laskea minimiin että laitteet pysyvät ehjänä. Pieni tärinälisä ohjainakseliin sen sijaan olisi hieno lisä.

Rakentamassamme force-laitteessa eri tärinöitä pystyy säätämään joustavasti:
"All the vibrations effects can be adjusted or disabled completely. Run the BFF_CL_Setup application, open your config file and go to the Vibration 1 & Vibration 2 tabs - tick the checkboxes for the vibrations you wish to disable. You can also alter the magnitude and frequency gains to adjust the vibration effect strengths."




« Last Edit: 26.09.11, 08:21 by O-P Pietila »
O-P Pietila
Offline Offline

Posts: 2462
Date Registered: 26.09.02

Re: Simulaattorien ohjaimet, force feedback ja ohjainvoimat
« Reply #101 on: 26.09.11, 19:16 »

Posti toi FFB unitin ohjainkortit (molemmat moottorit tarvivat oman korttinsa) Englannista. Paketin tarrassa on hauska motion-hahmotelma. Smiley

[ attachment removed ]

[ attachment removed ]

Ohjainmoottorit ja encoderit ovat Italiassa myös lähtökuopissa joten pian päästään varsinaisen rakentamisen pariin.
Puuosat koneistetaan CNC-piirustusten mukaan. (Ian toimitti erikseen piirustukset oikeassa muodossa ja on ollut muutenkin äärimmäisen nopea, perusteellinen ja kärsivällinen projektiin liittyvissä kysymyksissä).
Ei voi muutakuin suositella tätä kaveria kaikille. thmbup
« Last Edit: 26.09.11, 19:27 by O-P Pietila »
O-P Pietila
Offline Offline

Posts: 2462
Date Registered: 26.09.02

Re: Simulaattorien ohjaimet, force feedback ja ohjainvoimat
« Reply #102 on: 30.09.11, 05:05 »

Posti toimitti jälleen lisää mekaanisia osia, kuten laakereita, hihnoja, yms.

[ attachment removed / expired ]
O-P Pietila
Offline Offline

Posts: 2462
Date Registered: 26.09.02

Re: Simulaattorien ohjaimet, force feedback ja ohjainvoimat
« Reply #103 on: 30.09.11, 17:14 »

Moottorit saapuivat Italiasta:

[ attachment removed / expired ]
Marco Tammes
Offline Offline

Posts: 737
Date Registered: 23.07.07

WWW
Re: Simulaattorien ohjaimet, force feedback ja ohjainvoimat
« Reply #104 on: 30.09.11, 17:29 »

Huh huh mitä vimpaimia  Shocked Tulossa ettensanos pro systeemi.


https://www.facebook.com/MakoysB777er
E6700 3,2 @ 4 GHz,  Mushkin Redline 4x2 Gb,  GTX 560TI,  2 x HyperX SSD,   850W,   Win7  64bit
O-P Pietila
Offline Offline

Posts: 2462
Date Registered: 26.09.02

Re: Simulaattorien ohjaimet, force feedback ja ohjainvoimat
« Reply #105 on: 05.10.11, 20:41 »

CNC-koneistetut puuosat ohjaimen runkoon saapuivat. Erityiskiitokset Jarkolle Saloon.  Smiley

[ attachment removed / expired ]
Tuomas Kuosmanen
Moderator
Offline Offline

Posts: 10450
Date Registered: 18.06.02

WWW
Re: Simulaattorien ohjaimet, force feedback ja ohjainvoimat
« Reply #106 on: 06.10.11, 05:21 »

Aika hyvä hajautettu prototehdas tällä porukalla syntyy tarvittaessa kyllä Grin  thmbup

O-P Pietila
Offline Offline

Posts: 2462
Date Registered: 26.09.02

Re: Simulaattorien ohjaimet, force feedback ja ohjainvoimat
« Reply #107 on: 06.10.11, 08:09 »

Totta. Olisi jäänyt tekemättä ilman intterwebbiä.  Smiley

Seuraavaksi haussa tälläinen osa Cessnan ohjainakselin ja FFB-laitteen akselin yhdyskohtaan: (tälläisen tai vastaavan pystyy varmaan itsekin rakentamaan, mutta etsitään ensin valmista)
[ attachment removed / expired ]
Jarkko Nieminen
Offline Offline

Posts: 322
Date Registered: 09.02.06

Re: Simulaattorien ohjaimet, force feedback ja ohjainvoimat
« Reply #108 on: 06.10.11, 08:39 »

Eikös tossa akselikuvassa ole ihan selvästi hylsy sarjan nivel  Wink...... Toki hylsysarjan akseli kannattaa tarkastaa että onko välyksiä, tuossa Cessna käytössä soisi välysten olevan minimissä. 

-Jarkko
O-P Pietila
Offline Offline

Posts: 2462
Date Registered: 26.09.02

Re: Simulaattorien ohjaimet, force feedback ja ohjainvoimat
« Reply #109 on: 06.10.11, 08:53 »

Eikös tossa akselikuvassa ole ihan selvästi hylsy sarjan nivel  Wink...... Toki hylsysarjan akseli kannattaa tarkastaa että onko välyksiä, tuossa Cessna käytössä soisi välysten olevan minimissä. 

-Jarkko
Jees, eikä hinta päätä huimaa:
http://www.vannetukku.fi/yleisnivel-14-vata-p-5674.html
Juha Klemettinen
Offline Offline

Posts: 5426
Date Registered: 14.04.04

WWW
Re: Simulaattorien ohjaimet, force feedback ja ohjainvoimat
« Reply #110 on: 06.10.11, 09:01 »

Tuskin tuollainen oikea tehonsiirtoon tarkoitettu nivel maltaita maksaa. Lähtisin kyselemään jostain laakeriliikkeestä.
Juha


**Jos siinä on tähtimoottori sen täytyy lentää**
O-P Pietila
Offline Offline

Posts: 2462
Date Registered: 26.09.02

Re: Simulaattorien ohjaimet, force feedback ja ohjainvoimat
« Reply #111 on: 11.10.11, 07:17 »

Kaikki force-yksikön osat ovat nyt saapuneet perille Poriin. Tässä ensimmäinen testi osien koekasauksesta/sovittamisesta paikalleen ilman liimaa, ruuveja, tms.:

[ attachment removed / expired ]
« Last Edit: 11.10.11, 09:37 by O-P Pietila »
O-P Pietila
Offline Offline

Posts: 2462
Date Registered: 26.09.02

Re: Simulaattorien ohjaimet, force feedback ja ohjainvoimat
« Reply #112 on: 25.10.11, 05:30 »

FFB-laitteen runko kasattuna ja maalattuna. Metalliset liukuputket kuvassa vielä peitetty teipillä maalauksen ajaksi:

[ attachment removed / expired ]
« Last Edit: 25.10.11, 10:40 by O-P Pietila »
O-P Pietila
Offline Offline

Posts: 2462
Date Registered: 26.09.02

Re: Simulaattorien ohjaimet, force feedback ja ohjainvoimat
« Reply #113 on: 29.10.11, 15:18 »

Pientä edistystä taas:

[ attachment removed / expired ]
O-P Pietila
Offline Offline

Posts: 2462
Date Registered: 26.09.02

Re: Simulaattorien ohjaimet, force feedback ja ohjainvoimat
« Reply #114 on: 31.10.11, 11:42 »

Force-polkimien luonnosta yoken suunnittelijalta:
http://buggies.builtforfun.co.uk/Sim/FFB-pedals-1.php

O-P Pietila
Offline Offline

Posts: 2462
Date Registered: 26.09.02

Re: Simulaattorien ohjaimet, force feedback ja ohjainvoimat
« Reply #115 on: 16.11.11, 20:25 »

Elektroniikat ja kokoonpano kasassa. Seuraavaksi kalibrointia, ohjelmistojen hienosäätöä ja sisäänajoa testipenkissä.
[ attachment removed / expired ]
« Last Edit: 16.11.11, 20:30 by O-P Pietila »
O-P Pietila
Offline Offline

Posts: 2462
Date Registered: 26.09.02

Re: Simulaattorien ohjaimet, force feedback ja ohjainvoimat
« Reply #116 on: 17.11.11, 20:58 »

Ohjaimen virrantarve alkaa olla aika HC meininkiä:  Tongue

[ attachment removed / expired ]
O-P Pietila
Offline Offline

Posts: 2462
Date Registered: 26.09.02

Re: Simulaattorien ohjaimet, force feedback ja ohjainvoimat
« Reply #117 on: 07.03.12, 09:25 »

Nivel force-yksikön ja yoken väliin:

[ attachment removed / expired ]
Tuomas Kuosmanen
Moderator
Offline Offline

Posts: 10450
Date Registered: 18.06.02

WWW
Re: Simulaattorien ohjaimet, force feedback ja ohjainvoimat
« Reply #118 on: 07.03.12, 10:57 »

Tässä vaiheessa on ihan kiva että simun runko on oikea lentokone joka on rakenteiltaan todennettu kestämään sopivasti rytinää ja rynkytystä Wink

//Tuomas

Matti Raiski
Offline Offline

Posts: 22
Date Registered: 01.04.12

Re: Simulaattorien ohjaimet, force feedback ja ohjainvoimat
« Reply #119 on: 03.05.12, 22:21 »

Moro, polkimet forcella? Kukaan tehnyt?

Taustaa: Ähtärin Ilmailijat Ry aloittelee värkkäämään Eurostar EV-97R simulaattoria, budjettipeli on tulossa eikä edes pyritä 100% autenttisuuteen ohjaamon osalta, mutta ohjaintuntuman tulisi olla mahdollisimman aito. 1. vaiheessa hoidetaan ohjaimet ja koppi kuntoon, sitten jatketaan... ;-)

Forcellinen tikku on helppo tehdä: Huuto.netistä tarttui matkaan  jo uudenveroinen Microsoft Sidewinder Force Feedback 2, se siivotaan ylimääräisitä napeista yms. kunhan keritään ja ruuvataan simun penkkiin kiinni.

Tässä "maallikkona" on tullut selviteltyä enempikin kunnon simulaattoripedaalien tekemistä. Ongelmia on lähinnä vain kaksi : aika ja raha. Kaikki forcelliset setit on raavittu kasaan vaivaa säästämättä ja rautakin on kustantanut joltisenkin verran. Hintahaarukkana lienee että tonnilla saa jo jonkinmoiset ja aikaakin palaa kanssa reilusti.  Tässä threadissa näemmä tehdään hienoja vehkeitä, hyvä niin!

Koska aikaa ja rahaa ei polkimiin meillä ole, täytyi hieroa älynystyröitä.

Tarkoitus on siis röyhkeästi rosmota forcet ja ajurit valmiista forcellisesta (ralli) rattiohjaimesta.

Jaloissa pyörii oma MS Sidewinder Force Feedback USB liitynnällä oleva ratti. Huuto.net hintataso lienee noille 20..30€.

Simun polkimet tulevat olemaan varvasjarrulliset (jarrut ihan mallia poljin+akseli+potikka+litistyvä kumityyny tai kumipallo systeemillä). Varsinaisten pedaalien nivelöinnit taas  tälläinen suht normaali linkkusysteemi, tosin keskiakselille tuodaan tuon ratin ohjausakseli, jolloin saadaan voimat polkimille ja samalla saadaan ratin potikka käyttöön.

Softasta ja simulaattoreista...

FSX:llä tuota rattia testasin XP:n alla, mutta ongelmia on oikeastaan kaksi: 1. forcet ohjaantuu vain ratille jos käytössä ratin kaverina forcellinen joystick, 2. ratin akselin pystyy osoittamaan peräsimelle/ nokkapyörälle, mutta forcet tulee edelleen ratille siivekkeistä. Pystyykö nuo ongelmat jotenkin kiertämään? FS Forcella toimii pelkän tikun MS SFF2 kanssa trimmit ja ohjainvoimat kohtuulliisesti, tosin ovat Eurostarin todellisuuteen verrattuna liian miedot (korjautuisiko konetta editoimalla, tiedä häntä). Polkimia ei FS Forcessa ole huomioitu mitenkään? Jos joku tietää että pystyykö noita forcen akseleita puukottamaan esim. regeditillä niin kertokoon siitä heti täällä... Pitempi tie on sitten tämä: http://www.x-simulator.de/forum/jay-s-force-feedback-wheel-controller-t2360.html

X-sim 10 jäänee tarkemman kustannuskalkyylin jälkeen ainakin aluksi sivuun, koska tarvittavat PC:n muskelit maksanevat tällä hetkellä meille vielä liikaa, mutta jos jollain on aikaa ja  tutkia niin kertokoon täällä kuinka joku ff-ratti polkimiksi huijattuna tuon kanssa käyttäytyy.

Jaa että ilmaisiakin vaihtoehtoja on? Sitten FlightGearin kimppuun ja itseasiassa siellä tilanne on enempi kuin lupaava mutta M$:n rampauttamana testaaminen ottanee itseltä aikaa ja nitroja.

http://www.flightgear.org/forums/viewtopic.php?f=6&t=14720

(Voimista yms. on hyvä linkki http://wpage.unina.it/agodemar/DSV-DQV/AIAA_MST_2007_DeMarco_Coiro_Nicolosi_paper.pdf)

Siis ohjaimia voi olla FlightGearissa tuon lisäpalikan kera olla neljä sekä forcet ja akselit voi osoittaa kuten parhaaksi katsoo, JEES!. Huonona puolena että täytyy värkätä se EV-97R malli itse... tai pyytää originelli malli käänettäväksi tuonne.

Lauri Peltonen niminen kaveri muuten värkkää tuon FlightGearin kanssa, vaikkuttaako mies tällä(kin) foorumilla?

(Sitten kun joku ihmettele että tarviiko niissä polkimissa forcet olla? Koneita on hyvin erilaisia ja tuollainen pieni ja pienellä ohjattavalla etupyörällä oleva kone on polkimien käytön suhteen tarkka ihan oikeassa elämässä.  Voimat (ja koneen käytös) muuttuvat aika radikaalisti kun nokkapyörä irtoaa/ottaa kiinni asfalttiin. Samoin sitä oikeaa jalkaa tarvii painaa ihan tosissaan ja oikeaan aikaan kun lykkää kaasun  auki startissa.  Kolmas asia on tietysti  sitten kuinka hyvin noita asioita on mallinnettu simulaattorissa, ainakaan FSX:ssä ei nokkapyörän maasta nostaminen toiminut laisinkaan nopeasti testattuna: kone nousi kokonaan ilmaan kun vauhtia tuli riittävästi.

Jatketaan kun herätään...


« Last Edit: 03.05.12, 22:42 by Matti Raiski »
Pages: 1 ... 4 5 [6] 7 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1