Simulaattorien ohjaimet, force feedback ja ohjainvoimat

<< < (25/27) > >>

Transisto:
Polkimet: (Ainoat mitä on tullut vastaan tähän asti.)
http://buggies.builtforfun.co.uk/Sim/FFB-pedals-1.php

Jos ja kun käytätte MS FFB Sidewinderia, kannattaa hankkia ehdottomasti FS Force ohjelmisto. Parantaa huomattavasti toimintaa verrattuna
MS:n omin ajureita (jotka ovat käsittääkseni melkoista kuraa). FS Forcella saa lisäksi määritettyä enemmän asetuksia ja poistettua turhat voimat, esim. kiitotien pomput, yms. jotka on mielestäni mallinnettu turhan voimakkaina. Itse tykkäsin FS Forcen asetuksista niin, että tikku mallinsi vain ohjainvoimia.
http://www.fs-force.com/?dur=1497

Ja muistakaa peittää se force-tikun optinen 'silmä' vaikka teipillä. Näin sen ohjainvoimat eivät tipu pois päältä, kun ohjaimesta irrottaa.

mattir:
Kiitoksia, FS Force tarpeellisuus tikulle on opiskeltu alunperin tältä foorumilta, yllättäen :-) Tuo saarivaltakunnan systeemi oli ennestään tuttu, tässä itselle toinen vastaan tullut:

http://www.simprojects.nl/rudder_pedals_with_force_feedback.htm

Ongelmahan tuossa(kin) on monimutkainen mekaniikka jonka toimivaksii/luotettavaksi saaminen ottaa aikansa ja oppirahansa.

Mutta kun köyhällä ei ole vara valita, niin yritetään FF Rattia kannibalisoimalla ekaksi, siitä kun saa ne varvasjarrujen potikatkin (ja muut liitynnätkin) valmiiksi purkamalla vanhoista jarru- ja kaasupolkimista.

Voimaa polkimiin saa  reiluusti vipuvarsilla , ratti kun kääntyy n. 135 astetta suuntaansa ja kun taas polkimien liike ei niin suuren suuri ole.

Täytynee aloittaa linux harjoitukset heti tänään , yöllä...

tigert:
Mä ehdottaisin että jos haluatte kerhon lentäjille ja oppilaille hyvän harjoitusvälineen, tehkää riittävän jämäkät ohjaimet ihan jousilla ja iskareilla ja panostakaa alussa kunnon maisemanäyttöön, jotta perusohjauksen opettelu oppilaille sekä karttasuunnistus ja muu lentotoiminnan rutiinien harjoittelu onnistuu hyvin.

Nää forcet ja muut on toki oma mielenkiintoinen aihe rakenteluun sinänsä ja erittäin antoisaa pohdintaa, mutta jos on tarkoitus saada hyvä havainnointiväline peruslentokoulutukseen ohjaimien käytön opetteluun, unohtaisin itse forcet ja tekisin hyvän mekaanisen keskityksen missä on riittävän jämäkät vasteet jotta ohjaustuntuma ei ole liian "rimpula" ja siten edistä yliohjaamista. Ja tosiaan jos noi forcet ei toimi ihan kuitenkaan sit kunnolla, niistä saattaa olla vain haittaa, perusjousiviritelmillä onnistuu lentäminen ja ohjaamisen opettelu ihan hyvin.

Simujen rakentelu sinänsä on ihan oma harrastuksensa ja realistisuuden hakemisessahan vain oma luovuus ja ideat on rajana, mutta kannattaa miettiä missä kohdin sen kompromissin tekee että saa simun suunniteltuun käyttöönsä, aina sitä voi parannella. Ja budjettiin auttaa se että simu tuo mukanaan lisää innostunutta väkeä, joten siinä mielessä kannattaa "versio 1.0" saada ajoon mahdollisimman pian

//Tuomas

mattir:
Sitähän tämä on eli haarukointia mihin aika ja raha riittää. Polkimissa koulutuksen kannalta 1:1 oikean koneen varvasjarrut lienee kuitenkin se tärkein juttu. Paitsi että pitäisi rakentaa vielä appelsiinin kokoinen jarruvalo kojelautaan, jottei opetella lentämään ns. koko ajan jarru päällä. Oikeassakin koulukoneessa olisi ihan tarpeen, oikean pyörän palat kesti sen 500 tuntia, vasemmat kestää varmaan 2000 tuntia. 

Enmpi testtuna FS force toimii ihan kohtuullisen hyvin, mutta täydellinen se ei ole, tosin hintakaan ei ole hirveän paha. Vahva veikkaus että projektin 1. pykälä lauotaan FSX+MSSFF2 +FS Force paketilla ja polkimet on aluksi ilman forcea.

Tuo FlightGear alkoi kyllä kalvaa mieltä sen verran pahasti, että saattaa olla (köyhälle) jatkossa se paras vaihtoehto.

tigert:
Flightgearilla ei voi lentää noissa vatsim/ivao -verkoissa radioliikennetreeniä, mikä on yksi erinomaisen tärkeä ja hyvä tapa hyödyntää tuollaista simua, kun voi lentää valvotuille lentopaikoille ja sopia lennonjohtoa paikalle etuiäteen. Mulla on vähän tällaista visiota ollut mielessä jos näitä kerhosimuja tulee paljonkin lisää niin tehdään vaikka kerran kuussa verkkolentona jotain missä harjoitellaan ajankohtaisia juttuja. Olisiko kiinnostusta? Jos joka kerhosta saadaan pari pilottia ja muutama kaveri kiinnostumaan lennonjohdosta (hyvä tapa oppia sitä radiofraseologiaa sekin) , meillä on kohta aika hemmetin hieno koulutusympäristö harrastevoimin kasassa

Flightgearissa taas on muita hyviä puolia kotiohjaamorakentajalle, toki mitään täysin mallinnettuja jettejä ei löydy, mutta palapelin palasia kyllä. Mutta se on oma kiintoisa aiheensa mikä ei sinänsä tähän ketjuun kuulu, paitsi tietty tuon motion-jutttunsa osalta.

Navigation

Up one level

Next page

Previous page