FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
19.10.17, 14:29

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Kotiohjaamot / Home Cockpits (Moderators: Jari Mikkilä, Joni Öfverström, Tuomas Kuosmanen)
| | |-+  Simulaattorien ohjaimet, force feedback ja ohjainvoimat
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 5 6 [7] Reply Print
Author Topic: Simulaattorien ohjaimet, force feedback ja ohjainvoimat  (Read 13422 times)
O-P Pietila
Offline Offline

Posts: 2462
Date Registered: 26.09.02

Re: Simulaattorien ohjaimet, force feedback ja ohjainvoimat
« Reply #120 on: 04.05.12, 05:01 »

Polkimet: (Ainoat mitä on tullut vastaan tähän asti.)
http://buggies.builtforfun.co.uk/Sim/FFB-pedals-1.php

Jos ja kun käytätte MS FFB Sidewinderia, kannattaa hankkia ehdottomasti FS Force ohjelmisto. Parantaa huomattavasti toimintaa verrattuna
MS:n omin ajureita (jotka ovat käsittääkseni melkoista kuraa). FS Forcella saa lisäksi määritettyä enemmän asetuksia ja poistettua turhat voimat, esim. kiitotien pomput, yms. jotka on mielestäni mallinnettu turhan voimakkaina. Itse tykkäsin FS Forcen asetuksista niin, että tikku mallinsi vain ohjainvoimia.
http://www.fs-force.com/?dur=1497

Ja muistakaa peittää se force-tikun optinen 'silmä' vaikka teipillä. Näin sen ohjainvoimat eivät tipu pois päältä, kun ohjaimesta irrottaa.
« Last Edit: 04.05.12, 08:56 by O-P Pietila »
Matti Raiski
Offline Offline

Posts: 22
Date Registered: 01.04.12

Re: Simulaattorien ohjaimet, force feedback ja ohjainvoimat
« Reply #121 on: 04.05.12, 06:29 »

Kiitoksia, FS Force tarpeellisuus tikulle on opiskeltu alunperin tältä foorumilta, yllättäen :-) Tuo saarivaltakunnan systeemi oli ennestään tuttu, tässä itselle toinen vastaan tullut:

http://www.simprojects.nl/rudder_pedals_with_force_feedback.htm

Ongelmahan tuossa(kin) on monimutkainen mekaniikka jonka toimivaksii/luotettavaksi saaminen ottaa aikansa ja oppirahansa.

Mutta kun köyhällä ei ole vara valita, niin yritetään FF Rattia kannibalisoimalla ekaksi, siitä kun saa ne varvasjarrujen potikatkin (ja muut liitynnätkin) valmiiksi purkamalla vanhoista jarru- ja kaasupolkimista.

Voimaa polkimiin saa  reiluusti vipuvarsilla , ratti kun kääntyy n. 135 astetta suuntaansa ja kun taas polkimien liike ei niin suuren suuri ole.

Täytynee aloittaa linux harjoitukset heti tänään , yöllä...
Tuomas Kuosmanen
Moderator
Offline Offline

Posts: 10450
Date Registered: 18.06.02

WWW
Re: Simulaattorien ohjaimet, force feedback ja ohjainvoimat
« Reply #122 on: 05.05.12, 19:42 »

Mä ehdottaisin että jos haluatte kerhon lentäjille ja oppilaille hyvän harjoitusvälineen, tehkää riittävän jämäkät ohjaimet ihan jousilla ja iskareilla ja panostakaa alussa kunnon maisemanäyttöön, jotta perusohjauksen opettelu oppilaille sekä karttasuunnistus ja muu lentotoiminnan rutiinien harjoittelu onnistuu hyvin.

Nää forcet ja muut on toki oma mielenkiintoinen aihe rakenteluun sinänsä ja erittäin antoisaa pohdintaa, mutta jos on tarkoitus saada hyvä havainnointiväline peruslentokoulutukseen ohjaimien käytön opetteluun, unohtaisin itse forcet ja tekisin hyvän mekaanisen keskityksen missä on riittävän jämäkät vasteet jotta ohjaustuntuma ei ole liian "rimpula" ja siten edistä yliohjaamista. Ja tosiaan jos noi forcet ei toimi ihan kuitenkaan sit kunnolla, niistä saattaa olla vain haittaa, perusjousiviritelmillä onnistuu lentäminen ja ohjaamisen opettelu ihan hyvin.

Simujen rakentelu sinänsä on ihan oma harrastuksensa ja realistisuuden hakemisessahan vain oma luovuus ja ideat on rajana, mutta kannattaa miettiä missä kohdin sen kompromissin tekee että saa simun suunniteltuun käyttöönsä, aina sitä voi parannella. Ja budjettiin auttaa se että simu tuo mukanaan lisää innostunutta väkeä, joten siinä mielessä kannattaa "versio 1.0" saada ajoon mahdollisimman pian Smiley

//Tuomas
« Last Edit: 05.05.12, 19:48 by Tuomas Kuosmanen »

Matti Raiski
Offline Offline

Posts: 22
Date Registered: 01.04.12

Re: Simulaattorien ohjaimet, force feedback ja ohjainvoimat
« Reply #123 on: 05.05.12, 20:38 »

Sitähän tämä on eli haarukointia mihin aika ja raha riittää. Polkimissa koulutuksen kannalta 1:1 oikean koneen varvasjarrut lienee kuitenkin se tärkein juttu. Paitsi että pitäisi rakentaa vielä appelsiinin kokoinen jarruvalo kojelautaan, jottei opetella lentämään ns. koko ajan jarru päällä. Oikeassakin koulukoneessa olisi ihan tarpeen, oikean pyörän palat kesti sen 500 tuntia, vasemmat kestää varmaan 2000 tuntia. 

Enmpi testtuna FS force toimii ihan kohtuullisen hyvin, mutta täydellinen se ei ole, tosin hintakaan ei ole hirveän paha. Vahva veikkaus että projektin 1. pykälä lauotaan FSX+MSSFF2 +FS Force paketilla ja polkimet on aluksi ilman forcea.

Tuo FlightGear alkoi kyllä kalvaa mieltä sen verran pahasti, että saattaa olla (köyhälle) jatkossa se paras vaihtoehto.
Tuomas Kuosmanen
Moderator
Offline Offline

Posts: 10450
Date Registered: 18.06.02

WWW
Re: Simulaattorien ohjaimet, force feedback ja ohjainvoimat
« Reply #124 on: 06.05.12, 08:07 »

Flightgearilla ei voi lentää noissa vatsim/ivao -verkoissa radioliikennetreeniä, mikä on yksi erinomaisen tärkeä ja hyvä tapa hyödyntää tuollaista simua, kun voi lentää valvotuille lentopaikoille ja sopia lennonjohtoa paikalle etuiäteen. Mulla on vähän tällaista visiota ollut mielessä jos näitä kerhosimuja tulee paljonkin lisää niin tehdään vaikka kerran kuussa verkkolentona jotain missä harjoitellaan ajankohtaisia juttuja. Olisiko kiinnostusta? Jos joka kerhosta saadaan pari pilottia ja muutama kaveri kiinnostumaan lennonjohdosta (hyvä tapa oppia sitä radiofraseologiaa sekin) , meillä on kohta aika hemmetin hieno koulutusympäristö harrastevoimin kasassa Wink

Flightgearissa taas on muita hyviä puolia kotiohjaamorakentajalle, toki mitään täysin mallinnettuja jettejä ei löydy, mutta palapelin palasia kyllä. Mutta se on oma kiintoisa aiheensa mikä ei sinänsä tähän ketjuun kuulu, paitsi tietty tuon motion-jutttunsa osalta.

Tuomas Kuosmanen
Moderator
Offline Offline

Posts: 10450
Date Registered: 18.06.02

WWW
Re: Simulaattorien ohjaimet, force feedback ja ohjainvoimat
« Reply #125 on: 20.07.12, 19:47 »

Nyt kun tuli tuo Porin simu nähtyä (kiitokset vielä thmbup ) ja todettua moinen forcehärpätin mielenkiintoiseksi, aloin miettiä tätä(kin) osa-aluetta siltä kannalta että saisi oleelliset narut pysymään omissa käsissä. Tuossahan on ketjun heikoin lenkki tuon projektin kehittäjä jonka windows-softa vaaditaan että härveli toimii. Sinänsä mainio osa simuprojektiin, ja varmasti kaverin forcesofta kehittyy tulevaisuudessa vielä paremmaksi kun ehtii koodaamaan. MIK:in simuprojekti täyttää syksyllä 10 vuotta, vanhin rauta mikä on vieläkin ajossa on FSBUS. Mikä windows-versio on seuraavan 10 vuoden päästä ajossa? Mikä simusofta? Toimiiko tämä force niiden kanssa? Ymmärtänette mitä ajan takaa?

Olisi ihan mielenkiintoista jos olisi speksattuna joku vastaava härpäke jonka toimintalogiikkakin olisi avoin ja muokattavissa - voisi tehdä ensin simppelin trimmattavan keskitysforcen jonka voima säätyisi ilmanopeuden mukaan ja sitä voisi sitten kehittää edelleen, vaikka lyödä viisaita päitä yhteen ja ideoida porukallakin.

Mietin että voisikohan tuo toimia esim. Arduinolla joka ohjaisi tuollaisia harjattomia moottoreita jonkun ohjainpiirin avulla? Katella oli joskus jotain ideaa, taisi jollain muullakin olla. Jos Arduinolle kertoisi sarjaportin kautta ihan tekstiprotokollana kasan simun lentomallin parametrejä, siitä saisi aika geneerisen rajapinnan jonka pystyisi liittämään mihin hyvänsä simuun. Olisiko moinen käytännössä riittävä?

Arduinon sisällä sitten keksisi taikatemppuja millä simun lentomallin parametrit säätävät ohjainvoimia jollain logiikalla.

Voisiko tämmöinen toimia ja miten se kannattaisi toteuttaa rautapuolella? Siitä mulla ei ole senkään vertaa kokemusta kuin koodista Grin

//Tuomas

« Last Edit: 20.07.12, 19:58 by Tuomas Kuosmanen »

Juha Klemettinen
Offline Offline

Posts: 5426
Date Registered: 14.04.04

WWW
Re: Simulaattorien ohjaimet, force feedback ja ohjainvoimat
« Reply #126 on: 23.07.12, 06:42 »

Mietin että voisikohan tuo toimia esim. Arduinolla joka ohjaisi tuollaisia harjattomia moottoreita jonkun ohjainpiirin avulla? Katella oli joskus jotain ideaa, taisi jollain muullakin olla. Jos Arduinolle kertoisi sarjaportin kautta ihan tekstiprotokollana kasan simun lentomallin parametrejä, siitä saisi aika geneerisen rajapinnan jonka pystyisi liittämään mihin hyvänsä simuun. Olisiko moinen käytännössä riittävä?

Arduinon sisällä sitten keksisi taikatemppuja millä simun lentomallin parametrit säätävät ohjainvoimia jollain logiikalla.

Voisiko tämmöinen toimia ja miten se kannattaisi toteuttaa rautapuolella? Siitä mulla ei ole senkään vertaa kokemusta kuin koodista Grin

Tämä voisi olla hyvinkin mielenkiintoinen idea. Arduinon kohdalla vahvuus tulisi juuri siitä, että yleiseen jakoon laitettua koodi pystyisi kehittämään ja jakamaan kuka vain. Arduino ei itsessään pysty ohjaamaan FB:n vaatimia moottoreita, jotain rautaa (FETtejä?) siiheen väliin tarvittaisiin joka tapauksessa. Mitä parametrejä tuollainen FB-systeemi vaatisi ulos simusta? Ilmanopeus, muuta? On olemassa parikin projektia joissa on kehitetty softaa joka tunkee FSX:n tietoja sarjaportin kautta Arduinolle, voisikohan noista olla apua...

Ja eihän minullakaan ole mitään käsitystä koodista tai raudasta, oma Arduino-osaamiseni rajoittuu kytkentää joka vilkuttaa yhtä lediä  laugh
Juha


**Jos siinä on tähtimoottori sen täytyy lentää**
Tuomas Kuosmanen
Moderator
Offline Offline

Posts: 10450
Date Registered: 18.06.02

WWW
Re: Simulaattorien ohjaimet, force feedback ja ohjainvoimat
« Reply #127 on: 23.07.12, 11:40 »


Juha Klemettinen
Offline Offline

Posts: 5426
Date Registered: 14.04.04

WWW
Re: Simulaattorien ohjaimet, force feedback ja ohjainvoimat
« Reply #128 on: 24.07.12, 07:46 »


Periaatteessa sinne sarjaporttiin pitäisi saada tungettua tieto ilmanopeudesta ja ohjaimen asennosta. Ensimmäinen steppi voisi olla tämän järjestäminen, sen jälkeen voisi pohtia moottorin ohjausta.
Juha


**Jos siinä on tähtimoottori sen täytyy lentää**
Juha Klemettinen
Offline Offline

Posts: 5426
Date Registered: 14.04.04

WWW
Re: Simulaattorien ohjaimet, force feedback ja ohjainvoimat
« Reply #129 on: 25.07.12, 09:05 »

Satuin katsomaan eilen kanavasurffauksen lomassa Ajankohtaista kakkosta. Kaiken eurokriisi sitä, eurokriisi tätä -hömpän välissä kerrottiin sähköavusteisten polkupyörien yleistymisestä. Huomioni heräsi kun fillarimekaanikko kertoi asentavansa pyörään "harjatonta moottoria". Pieni googlettelu selvitti, että esim. ebay on täynnä sähköpolkupyöriin liittyvää tavaraa. Kysymys kuuluu, voisko tuollaista sähköpyörän (tai skootterin) ohjausyksikkö hyödyntää FB-systeemissä esim. Arduino-ohjauksella?
Muutama esimerkki:
http://www.monsterscooterparts.com/otco.html
http://www.ebay.com/sch/i.html?_trksid=p5197.m570.l1313&_nkw=electric+bike+controller&_sacat=0

Toinen vaihtoehto voisi olla RC-vehekissä käytetyt ohjaimet. Näissä voi olla vain vaikeaa löytää riittävän suurta jännitettä kestävää ohjainta, ja usein RC-laitteissa ei ole kytkentöä hal-anturille. Mutta hal-anturin voi muutenkin kytkeä suoraan Arduinoon?

Juha
« Last Edit: 25.07.12, 12:00 by Juha Klemettinen »


**Jos siinä on tähtimoottori sen täytyy lentää**
Tuomas Kuosmanen
Moderator
Offline Offline

Posts: 10450
Date Registered: 18.06.02

WWW
Re: Simulaattorien ohjaimet, force feedback ja ohjainvoimat
« Reply #130 on: 26.07.12, 06:53 »

Tuosta oli puhe silloin aiemmin että se keskitys itsessään voi olla liian hidas arduinon/pc:n kautta. Periaatteessahan tuon voisi tehdä servokortilla ja sioc:illakin, mutta saattaa olla liian hidas. Peruskeskitys raudalla ja arduinosta keskityskohdan ja voiman säätöä siihen sekaan. Prototyyppiä toki voisi tehdä tuollain nopeudensäätimillä ym.

/Tuomas

Pages: 1 ... 5 6 [7] Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1