Simulaattorien ohjaimet, force feedback ja ohjainvoimat

<< < (9/27) > >>

tigert:
Sauvaanhan tuon voisi saada suht helposti kanssa tehtyä jos vain sopivat moottorit ja hammashihnat tms löytyisivät, sekä se ohjainpuoli. Tuo Opencockpitsin kortti on mielenkiintoinen koska sitä force-vastetta voisi koodata SIOCilla itse, veikkaan että hyvin helposti saisi ihan simppelin vasteen ensin joka vain keskittää ja ottaa trimmin huomioon, ja sen jälkeenhän voi kokeilla koodin kanssa vaikka mitä juttuja ilman että tarvitsee itse mekanismiin koskea ollenkaan.

Tuossa itse pohdiskelin sauvan mekanismiin sellaista, että tekisi korkeusperäsinakselin mukaan saranoidun "kiikun" jonka "kyydissä" on siivekemekaniikka. Eli periaatteessa niin, että simun lattian alla on esim. suorakaiteen muotoinen pala paksua vaneria tms joka on laakeroitu vasemmalta ja oikealta puolelta keikkumaan, ja laakerin nivelpisteen kohdalle laitetaan myös moottorin vetohihnan ratas sopivalla välityssuhteella. Eli sauvan veto kiikuttaa tätä levynpalaa ja moottori voi tehdä samoin. Levy sen verran isoksi että liikeradan rajoitus tulee kätevästi myös siitä kun levyn reuna ottaa kiinni simun lattialevyyn.

Siivekeakselilla taas tehdään sama juttu toisinpäin: Levyyn tehdään vaakasuuntainen kolo, johon laakeroidaan sauva poikkipultilla ja samaan kiinnitetään toinen vetohihnan ratas, siten että moottori voi kääntää sauvaa vasemmalle tai oikealle. Koko siivekkeiden moottori ja vetohässäkkä olisi siis tuon korkeusperäsimen "kiikun" levyssä kiinni. Levyhän voisi olla melkoisenkin iso, vaikka koko simun jalustan levyinen, joten uskon että siihen saisi helposti mahtumaan kaiken.

Tuollaisen rakentaminen pitäisi onnistua ilman suurempia verstaitakin. Puuttuu vain aikaa  tällä hetkellä

Vähän hankala selittää tämmöisiä ilman kuvia, mutta pitää raapustella ideaa vähän paperille kun ehtii..

//Tuomas

tigert:
Quote

Jarilla oli minusta oikein hyviä pointteja mekaanisten ratkaisujen ongelmista. Erityisesti on totta, että moottoria tarvitaan joka tapauksessa. Kyse lienee vain siitä, kuinka moottori oikein hommaan valjastetaan helpoimmalla tavalla, ja vipujen ja painojen tie ei ehkä ole se helpoin ja toimivin


Joo, tekisin tuon heiluri-hidastusneste -hässäkän ihan puhtaasti mekaanisena, vain trimmin huomioiden, ei siihen kannata alkaa miettiä mitään lisäforceja lisäksi. Uskoisin että tuollaisella massahässäkällä tulisi aika mainio "passiivinen" ohjainvoimatoteutus.

Force feedback on sitten asia erikseen.

//Tuomas

Kaskelin:
Quote

En tunne moottoreiden mahdollisuuksia kovin hyvin. Ilmeisesti olisi mahdollista säätää moottorin vääntövoimaa etäisyyden funktiona vaikka siocin kautta? Jos etäisyys määritellään vaikka asteina halutusta keskityskohdasta. 

Onko sellaista moottoria, josta vastus saataisiin kokonaan pois tarvittaessa? (Ei sitä vivuillakaan ehkä helposti saa) Jos ymmärsin oikein, niin tämä oli ongelmana Villen viimeisessä versiossa?

Tulisiko moottorin akseli suoraan kiinni johonkin akseliin, jota nykyinen mekaniikka vääntää?


Jos moottori tekee voiman suoraan niin sitä ei pysty kunnolla toteuttamaan PC:n ohjaamana. Säätöluupista tulee liian pitkä ja voima tulee jälkijunassa. Voimaa varten pitää olla oma elektroniikkansa ja PC:ltä tulee vain säätöön liittyviä parametreja.

Ymmärtääkseni moottorin vastus saadaan käytännössä kokonaan pois sopivasti valitulla moottorityypillä ja mahdollisimman suorilla välityksillä. Pienet tai jopa suorat välitykset vaativat tietty järeämmän moottorin käyttöä. Hyvänä puolena on tosin se, että moottorin voi periaatteessa kytkeä vaikkapa suoraan ratin akselin jatkoksi. Tuon suoran kytkennän vaatimuksen tajuaa kun ajattelee vaikkapa porakonetta. Yksi kierros istukasta pyörittää sähkömoottoria kymmeniä kieroksia. Istukkaa käsin pyöritellessä huomaa selvän vastuksen ja voimansiirron välitykset pitävät melkosta ääntä. Pelkkä sähkömoottori sen sijaan pyörii hyvinkin kevyesti ja lähes äänettömästi.

smä:
Quote

Tuossa itse pohdiskelin sauvan mekanismiin sellaista, että tekisi korkeusperäsinakselin mukaan saranoidun "kiikun" jonka "kyydissä" on siivekemekaniikka. Eli periaatteessa niin, että simun lattian alla on esim. suorakaiteen muotoinen pala paksua vaneria tms joka on laakeroitu vasemmalta ja oikealta puolelta keikkumaan, ja laakerin nivelpisteen kohdalle laitetaan myös moottorin vetohihnan ratas sopivalla välityssuhteella. Eli sauvan veto kiikuttaa tätä levynpalaa ja moottori voi tehdä samoin. Levy sen verran isoksi että liikeradan rajoitus tulee kätevästi myös siitä kun levyn reuna ottaa kiinni simun lattialevyyn.


Aikalailla samanlaista saranointiratkaisua olen pyöritellyt mielessä seuraavaan ohjaamoon. Eikös tuon korkeusperäsinlevyn voisi tasapainottaa niin, että sauva  retkottaa eteenpäin kun ei ole ilmavirtaa ja sitten moottorilla nostetaan se pystyyn kun ilma liikuu?  Saako muuten (fs/xp)uipc:n kautta potkurivirran suoraan ulos simusta, vai pitääkö itse laskea kaasun asennon ja ilmanopeuden perusteella?

Juhak:
Mielenkiintoista pohdintaa. Erityisen mielenkiintoista tämä on se suhteen, että Ilmailumuseon simussa tämä osa-alue vaatisi parantamista.

Pystyisikö FFB-systeemillä korvaamaan kokonaan jouset yms. systeemit ohjaimissa? Aztecissa olisi aika "puhdas pöytä" lähteä kehittelemään FFB-systeemiä, tällä hetkellä ohjaimien kuormat hoidetaan yhdellä jousella. Ongelma on, että rungossa ei juurikaan ole tilaa. Kun korkeusohjeimen työntää täysin eteen, on siivekeohjauksen ketjut kiinni tietokoneesssa ja "tuliseinässä". Eli siivekeakselin päähän ei voi lisätä mitään.
Juha

Navigation

Up one level

Next page

Previous page