FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
23.09.17, 13:01

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Kotiohjaamot / Home Cockpits (Moderators: Jari Mikkilä, Joni Öfverström, Tuomas Kuosmanen)
| | |-+  Simulaattorien ohjaimet, force feedback ja ohjainvoimat
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 3 4 [5] 6 7 Reply Print
Author Topic: Simulaattorien ohjaimet, force feedback ja ohjainvoimat  (Read 13326 times)
Ville Ranki
Offline Offline

Posts: 80
Date Registered: 23.11.10

Re: Simulaattorien ohjaimet, force feedback ja ohjainvoimat
« Reply #80 on: 18.09.11, 17:03 »

Käyttääkö plugin XPUIPC:tä, vai käsitteletkö XPlanen muuttujien arvoja suoraan?
Se on suora X-Plane plugin ilman XPUIPC:tä. Koodi on kuitenkin hyvin yksinkertainen joten muulle en koe olevan tarvetta.

Vastaako tämä sitä heittämääni ajatusta siitä, että Jarin kytkennän DACit korvattaisiin servo-ohjatuilla nopareilla? Vai onko tämä hieman erilainen ratkaisu?

Softamiehenä mulla menee suuri osa elektroniikka-asiasta yli hilseen, mutta kuulostaa siltä. Nopareiden ohjaus tapahtuisi tosin tylysti PC:llä jolloin vaarana on viiveen syntyminen.
O-P Pietila
Offline Offline

Posts: 2462
Date Registered: 26.09.02

Re: Simulaattorien ohjaimet, force feedback ja ohjainvoimat
« Reply #81 on: 18.09.11, 18:05 »

Tuomas Kuosmanen
Moderator
Offline Offline

Posts: 10450
Date Registered: 18.06.02

WWW
Re: Simulaattorien ohjaimet, force feedback ja ohjainvoimat
« Reply #82 on: 18.09.11, 18:51 »

Eikös sen noparin jarrun voi vaan ottaa huomioon ohjatessa ettei aja just sillä kohtaa "liikerataa"? Eli ei aja sitä servo-ohjausta koskaan sen jarrun alueella? Onhan niissä kuitenkin ihan normi säädettävä nopeus pakillekin kun vaan skippaa sen jarrun kohdan, eli ei se välttämättä ole käyttökelvoton idea. Pitäisi nähdä moisten härveleiden vastekäyrät tms moottorin tehona ja tutkia.

Siivekkeissä tuo tietty on symmetriasta tarkempi, kun korkeusperäsimessä mikä on kuitenkin jäykempi vetää kuin työntää, siinä ei vällttämättä ole hirveän iso ongelma jos toiseen suuntaan force on eri vahvuinen. Ja voihan sitä koodilla kompensoidakin tarvittaessa..

Toisessa ajatuskulussa tässä keskustelussa mietin sitä servolla ohjausta siksi että osaan SIOC-koodia tehdä ja sillä pääsee simun muuttujiin kiinni. SIOCilla taas voi helposti ohjata servoa, kuten myös tuota (liian heikoksi todettua) dc-moottoriakin. Steppereitä myös, mutta en tiedä olisiko niistä ollenkaan tämmöiseen hommaan. Itse USB-mokkulan force-feedback-ajurin koodaus taasen jäisi multa tekemättä Sad

Tosin veikkaan että oma ajuri olisi loppujen lopuksi paras, sioc ja fsuipc saattaa olla vain liian hidasta, se kun ajetaan fsuipc-pollauksen tahdissa jos oikein olen ymmärtänyt. Voisikohan tuota tehdä jotenkin niin, että sen perusajurin koodaisi c:llä tms ja tekisi sen forcen mallinnuksen jollain, mitä olisi "maallikonkin" helpompi tunkata? Olisikohan tuollaiseen mallinnuksen tekoon peräti olemassa jotain hyvin soveltuvaa skriptikieltä millä sen voisi toteuttaa sen ajurin kylkeen? Vai onko idea ihan järjetön?

//T
« Last Edit: 18.09.11, 19:01 by Tuomas Kuosmanen »

Esko Haanpää
Offline Offline

Posts: 180
Date Registered: 19.08.04

Re: Simulaattorien ohjaimet, force feedback ja ohjainvoimat
« Reply #83 on: 18.09.11, 19:17 »

Samu Mäntyniemi
Offline Offline

Posts: 282
Date Registered: 08.05.10

Re: Simulaattorien ohjaimet, force feedback ja ohjainvoimat
« Reply #84 on: 18.09.11, 19:27 »

Nopareiden ohjaus tapahtuisi tosin tylysti PC:llä jolloin vaarana on viiveen syntyminen.

Jos oikein ymmärrän, niin Jarin kytkennässä myös DACit ohjattaisiin PC:llä. Ilmanopeuden mukaan muutettaisiin ulostulevaa jännitettä symmetrisesti, niin että toinen antaa positiviista ja toinen negatiivista. Trimmi toteutettaisiin tekemällä jännitteestä epäsymmetrinen. Trimmi ja ilmanopeus muuttuvat varmaan sen verran hitaasti, että viiveestä ei ehkä olisi vaaraa? Käsittääkseni kytkennässä varsinainen progressiivinen keskitysvoima tulisi suoraan siitä, että sauva kääntää potikkaa joka lisää DACeilta tulevien jännitteiden eroa ja siten syntyvää H-sillan ohjausjännitettä. PC:n ei tarvitsisi siis pysyä mukana sauvan liikkeissä ollenkaan, vaan tarkkailla pelkästään ilmanopeutta ja trimmiä.

Yritän tähän keräillä tiivistelmää  ratkaisumahdollisuuksista ja mahdollisista ongelmista, joita Jarin esittämän kytkennän ympärillä on tässä noussut esiin.  Siitä sitten vaan korjaamaan ja täydentämään. Muistutan, että ymmärrykseni elektroniikasta on hyvin pintapuolista, joten tässä voi esiintyä karkeita väärinymmärryksiä. Tarkoitus on tässä herätellä osaavampia ottamaan kantaa, niin että saataisiin aikaiseksi tällaiselle aloittelijallekin sopivat ohjeet, joiden perusteella uskaltautuisi jotain yrittämään.

Jotta voitaisiin käyttää varmasti tarpeeksi tehokasta moottoria, olisi kai järkevä käyttää vaikkapa Tuomaksen linkkaamaa moottorinohjauskorttia: http://www.robotshop.com/eu/devantech-md03-50v-20a-h-bridge-driver-6.html
Jos osaan tulkita ohjeita http://www.robot-electronics.co.uk/htm/md03tech.htm oikein, niin tätä korttia ohjattaisiin jännitealueella 0V...5V, jossa 2.5V olisi pysähtynyt moottori, 0V täysi voima "taakse" ja 5V täysi voima "eteen".
Moottorille annettava virta tulee sitten omasta lähteestään, kortin maksimi on 24V 20A. Tässä suhteessa kortista taisi olla muitakin versioita tarjolla.

Moottoriin liittyviä kysymyksiä

- Kuinka tehokas moottori olisi riittävä? Pitäisi saada selville todellisten ohjainvoimien suuruusluokka.
- Onko moottereissa rakenteellisia ratkaisuja, joita pitäisi suosia tai välttää?
- Pyrittäisiinkö ohjain kiinnittämään aina suoraan moottorin akselille, vai käytettäisiinkö aina vipuja, ketjuja, hihnoja tms. Onko näistä joku ratkaisu käytännön kannalta toista helpompi?
- Linkkejä sopiviin tuotteisiin?
- Mikä moottorille virtalähteeksi? PC:n 1000W poweri vai jotain järeämpää?
- Epäiltiin, että moottori joka ei pääse liikkumaan voisi poksahtaa?

Ohjainkortille tuleva ohjausvirta synnytettäisiin kahden PC -ohjatun jännitelähteen kombinaationa, jota säätelee sauvan liikettä seuraava potikka. Jos oikein olen ymmärtänyt, niin Jarin ehdottamalla tavalla kytketty potikka antaisi ohjausjännitteeksi kahden jännitelähteen painotetun keskiarvon, jossa potikan asento määrää painokertoimet. Jos toinen jännite olisi 0V ja toinen 5V, ja sauva eli potikka keskellä, olisi ohjausvirta 0.5*0V+0.5*5V=2.5V eli moottori ei yrittäisi liikuttaa sauvaa. Jos sauvaa olisi liikutettu 20% potikan arvoon, niin ohjausvirta olisi 0.2*0V+0.8*5V=4.5V eli moottori käyttäisi jonkun verran voimaa. Jos jännitelähteistä potikkaan johdettujen jännitteiden keskiarvo on jotain muuta kuin 2.5V niin sauva keskittyy vastaavasti potikan johonkin muuhun kuin 50% kohtaan, eli tällä epäsymmetrialla voitaisiin mallintaa trimmi. Maksimivoima sauvan ääripäissä tulisi säädettyä sillä, kuinka kaukana keskiarvosta lähteiden jännitteet ovat: jännitteillä 2V ja 3V syntyisi pienempi voima kuin jänniteparilla 1V ja 4V.

Kysymyksiä potikasta:
-Millainen tämä voisi olla. Linkkejä sopiviin tuotteisiin?

Jarin ehdotuksen mukaan käytettäisiin ohjausjännitteen luomiseen kahta DACia, esim tässä kortissa http://www.electronic-software-shop.com/lng/en/usb-dac-two-outputs-12-bit-4095-v.html olisi kaksi sellaista mukana. Hyvä puoli olisi varmasti lähes rajaton ohjelmoitavuus, voisi varmaan suht helposti tehdä graafisen käyttöliittymän parametrien säätöön. Tämä on ehkä samalla myös miinuspuoli, eli ohjelmointi teettäisi jonkun verran töitä (riippuu tietty keltä kysyy...). Ilmeisesti tämä vaatisi mahdollisesti lisäksi vahvistimen, jotta täyden säätöjänniteskaalan voisi kattaa. Voisitko Jari kertoa tästä vähän lisää, miten tämä pitäisi käytännössä tehdä?

On pähkäilty myös Opencockpits korttien mahdollista käyttöä tässä yhteydessä. DC motors-kortissa http://www.opencockpits.com/catalog/motors-card-p-50.html?cPath=21_34 on 6 DACia ja suurin jännite on 36V. Kortti maksaa 41 euroa eli vähän enemmän kuin tuo edellinen vaihtoehto jossa DACeja on kaksi kappaletta. Suoraviivaisesti ajattelisin, että jos tähän korttiin kytkee 5V virtalähteen, niin tässä saisi edullisesti DACit kolmelle ohjainakselille. Mutta onko asia todella näin yksinkertainen? Lisäksi Tuomas epäili, että Jarin kytkentää ei voisi näillä ohjata, mutta tähän ei tainnut oikein vielä tulla selvyyttä? Jos ohjaaminen muuten onnistuu, ohjelmointi on SIOCilla helppoa, joskaan ihan kaikkea sellaista ei voine tehdä kuin mihin vaikka C++:lla päästäisiin käsiksi.

Sitten mietittiin RC -vehkeiden moottoreille tehtyjä nopeussäätimiä käyttää tässä yhteydessä hyväksi. Heitin ajatuksen ilmaan kun mietin riittävän tehon aikaansaamista ja siinä jännitteen ohjaamista. Kun löytyi tuo edellämainittu moottorinohjain, niin ilmeisesti nopareiden tutkiminen osoittautuu aika tarpeettomaksi?

Ilmeisesti DACien tilalla olisi mahdollista käyttää myös potikoita, joita sitten servoilla käänneltäisiin? Siinä tapauksessa voisi käyttää Opencockpits servokorttia http://www.opencockpits.com/catalog/servo-motors-card-p-42.html?cPath=21_32 jolla sitten servoja ohjattaisiin SIOCin kautta. Intuitio sanoisi, että tämän systeemin kalibrointi oikeisiin jännitteisiin voisi olla vaivalloista? Toisaalta jos sopivia potikoita ja servoja olisi jo laatikonpohjalla olemassa, niin tämä voisi olla kustannustehokas vaihtoehto, kun kortti maksaa vain 25 euroa ja sillä ohjaisi kuutta servoa.

Olisiko jännitteen ohjaamiseen vielä muita vaihtoehtoja?   






Osallistu maiseman luontiin:
1) http://www.youtube.com/watch?v=Q6CNXmmUaB4
2) http://osm2xp.com/

X-Plane 10 :
Vasen    : AMD Phenom II x4 965@3.74GHz/8GB/HD6970 22"/Win 7 Ultimate 64
Oikea     : i7 980x @4.6GHz /12GB/HD6970/22"+2x15"/Win 7 Ultimate 64
Keskellä : i7 2600K @4.5GHz /8GB/HD6970/22"/Win 7 Ultimate 64
Samu Mäntyniemi
Offline Offline

Posts: 282
Date Registered: 08.05.10

Re: Simulaattorien ohjaimet, force feedback ja ohjainvoimat
« Reply #85 on: 19.09.11, 05:55 »

Quote
Kuinka tehokas moottori olisi riittävä? Pitäisi saada selville todellisten ohjainvoimien suuruusluokka.

Pitäisi tietää ohjaussauvan pituus (r) ja suurimmassa ilmanopeudessa ohjainpinnan maksimikääntöön tarvittava käsivoima (F) niin saataisiin selville suurin vääntö M=F*r, joka moottorin pitäisi pystyä ainakin tuottamaan.

Ilmeisesti moottorin vääntö on suurin silloin kun pyörimisnopeus on pienimmillän eli kun moottori on pysähdyksissä ja sitä yritetään saada liikkeelle ( http://lancet.mit.edu/motors/motors3.html ). Tämä lienee juuri se mistä tässä sovelluksessa pitäisi olla kiinnostunut. Pitäisi siis saada selville moottorin "sakkausvääntö", stall torque ja varmistaa että se on suurempi kuin tarvittava ohjainakselin vääntö (jos kuvitellaan suora välitys).


Quote
Epäiltiin, että moottori joka ei pääse liikkumaan voisi poksahtaa?

Jos wikipediaa on uskominen, niin tällainen vaara olisi olemassa ( http://en.wikipedia.org/wiki/Stall_torque ) jos pyörimään pyrkivää moottoria jatkuvasti pidetään paikallaan. Luulisi tämän ehkä vielä korostuvan, kun moottoria lisäksi väännetään pyörimissuuntaa vastaan eikä vain pidetä paikallaan. Tämänkin puolesta pitäisi siis trimmata ahkerasti. Ilmeisesti olisi kuitenkin tarpeen miettiä moottorien jäähdyttämistä?

Quote
Lisäksi Tuomas epäili, että Jarin kytkentää ei voisi näillä ohjata, mutta tähän ei tainnut oikein vielä tulla selvyyttä?

Lueskelin tällaista sivua H-siltaan liittyen:  http://www.societyofrobots.com/schematics_h-bridgedes.shtml ja jäin ihmettelemään tätä kohtaa

Also a note that motor torque, under PWM, remains the same whether fully on or only a percentage on. However, varying voltage for speed control reduces torque. So with PWM you have maximum torque yet slower speeds!


jonka voisi tulkita niin, että PWM:llä ohjattuna sakkausvääntö olisi riippumaton jännitteestä. Eli vääntö jolla moottori yrittää painaa ohjainta keskelle olisi koko ajan sama riippumatta jännitteestä jota potikalla säädetään. Tuo puheena ollut moottorinohjauskortti ajaisi käsitykseni mukaan moottoria juuri PWM:llä, joten näin ajateltuna ei sauvaan saataisi vastuksen kasvamista kun sauvaa liikuttaa kauemmas keskikohdasta. Vastus olisi koko ajan täysillä.

Jotenkin tämä tuntuu maalaisjärjen vastaiselta. Ymmärrettävää on, että silloin kun PWM lähettää jännitepulssin, jännite tulee maksimina ja vääntö on suurimmillaan sillä hetkellä. Mutta kun sekunnin aikana tulevaa jännitteen kokonaismäärää lasketaan lähettämällä kapeampia pulsseja, niin tuntuisi, että sekunnin aikana keskimääräinen vääntö säätyisi kuitenkin niinkuin halutaan?



Osallistu maiseman luontiin:
1) http://www.youtube.com/watch?v=Q6CNXmmUaB4
2) http://osm2xp.com/

X-Plane 10 :
Vasen    : AMD Phenom II x4 965@3.74GHz/8GB/HD6970 22"/Win 7 Ultimate 64
Oikea     : i7 980x @4.6GHz /12GB/HD6970/22"+2x15"/Win 7 Ultimate 64
Keskellä : i7 2600K @4.5GHz /8GB/HD6970/22"/Win 7 Ultimate 64
Jari Kaskelin
Offline Offline

Posts: 136
Date Registered: 13.10.08

Re: Simulaattorien ohjaimet, force feedback ja ohjainvoimat
« Reply #86 on: 19.09.11, 12:14 »

Lueskelin tällaista sivua H-siltaan liittyen:  http://www.societyofrobots.com/schematics_h-bridgedes.shtml ja jäin ihmettelemään tätä kohtaa

Also a note that motor torque, under PWM, remains the same whether fully on or only a percentage on. However, varying voltage for speed control reduces torque. So with PWM you have maximum torque yet slower speeds!


jonka voisi tulkita niin, että PWM:llä ohjattuna sakkausvääntö olisi riippumaton jännitteestä. Eli vääntö jolla moottori yrittää painaa ohjainta keskelle olisi koko ajan sama riippumatta jännitteestä jota potikalla säädetään. Tuo puheena ollut moottorinohjauskortti ajaisi käsitykseni mukaan moottoria juuri PWM:llä, joten näin ajateltuna ei sauvaan saataisi vastuksen kasvamista kun sauvaa liikuttaa kauemmas keskikohdasta. Vastus olisi koko ajan täysillä.

Jotenkin tämä tuntuu maalaisjärjen vastaiselta. Ymmärrettävää on, että silloin kun PWM lähettää jännitepulssin, jännite tulee maksimina ja vääntö on suurimmillaan sillä hetkellä. Mutta kun sekunnin aikana tulevaa jännitteen kokonaismäärää lasketaan lähettämällä kapeampia pulsseja, niin tuntuisi, että sekunnin aikana keskimääräinen vääntö säätyisi kuitenkin niinkuin halutaan?

Jos pulssin kesto on 1/100 ajasta niin kyllä keskimääräinen vääntö on on jotakin muuta kuin 100/100 pulssisuhteella.  Kaupallisissa lelu-ffb laitteissakin käytetään pwm-ohjattua moottoria (halvin ja paras hyötysuhde) ja ihan kohtuu hyvin ne toimivat. Kaipa kappaaleen hitausmomentti keskimääräistää myös väännön siinä missä pyörimisnopeudenkin eli kun pulssitaajuus on riittävän korkea kappaleen massaan nähden niin vääntö tuntuu tasaiselta.
Jari Kaskelin
Offline Offline

Posts: 136
Date Registered: 13.10.08

Re: Simulaattorien ohjaimet, force feedback ja ohjainvoimat
« Reply #87 on: 19.09.11, 13:04 »


Moottoriin liittyviä kysymyksiä

- Kuinka tehokas moottori olisi riittävä? Pitäisi saada selville todellisten ohjainvoimien suuruusluokka.
- Onko moottereissa rakenteellisia ratkaisuja, joita pitäisi suosia tai välttää?
- Pyrittäisiinkö ohjain kiinnittämään aina suoraan moottorin akselille, vai käytettäisiinkö aina vipuja, ketjuja, hihnoja tms. Onko näistä joku ratkaisu käytännön kannalta toista helpompi?
- Linkkejä sopiviin tuotteisiin?
- Mikä moottorille virtalähteeksi? PC:n 1000W poweri vai jotain järeämpää?
- Epäiltiin, että moottori joka ei pääse liikkumaan voisi poksahtaa?

Paras DC-moottori niin tässä sovelluksessa kuin noin yleensäkin on hiiletön. Hiilettömässä moottorissa käämitys on staattorissa ja roottorissa on kestomagneetti (normaalisti juuri toisinpäin). Virta ei siis kulje minkään liun ylitse. Hiilettömmän moottorin haittapuolena on korkeampi hinta.

Normikäytössä moottori ei lämpene liikaa, mutta jatkuvassa rasituksessa jäähdytyspuhallin ei ole haitaksi varsinkaan kun moottori ei itsessään kykene aikaansaamaan ilmavirtaa.

Moottorin käyttöiän pidentämiseksi moottorin pitäisi voida kiertää edes joitakin kierroksia. Joissakin moottoreissa on integroitu alennusvaihde. Tuollaiseen moottoriin voisi luullakseni liittää vaikkapa ratin akselin jatkoksi.

Paras DC virtalähde on lyijyakku. Akkuja ladataaan ihan normaalilla ylläpitolaturilla. Akusta ei lopu virta kesken jos laturin tuotto ylittää keskimääräisen virrankulutuksen. 24 VDC järjestelmässä tarvitaan kaksi 12V akkua.
Samu Mäntyniemi
Offline Offline

Posts: 282
Date Registered: 08.05.10

Re: Simulaattorien ohjaimet, force feedback ja ohjainvoimat
« Reply #88 on: 19.09.11, 19:30 »

Paras DC-moottori niin tässä sovelluksessa kuin noin yleensäkin on hiiletön. Hiilettömässä moottorissa käämitys on staattorissa ja roottorissa on kestomagneetti (normaalisti juuri toisinpäin). Virta ei siis kulje minkään liun ylitse. Hiilettömmän moottorin haittapuolena on korkeampi hinta.


Hiiletön tarkoittaa varmaan samaa kuin harjaton? Tuo puheenaollut moottorinohjauskortti näyttäisi olevan tavalliselle harjamoottorille jos oikein ymmärrän. Tuleeko mieleen vastaavaa korttia harjattomalle moottorille tai sitten hyvää kandidaattia harjamoottoriksi?

Osallistu maiseman luontiin:
1) http://www.youtube.com/watch?v=Q6CNXmmUaB4
2) http://osm2xp.com/

X-Plane 10 :
Vasen    : AMD Phenom II x4 965@3.74GHz/8GB/HD6970 22"/Win 7 Ultimate 64
Oikea     : i7 980x @4.6GHz /12GB/HD6970/22"+2x15"/Win 7 Ultimate 64
Keskellä : i7 2600K @4.5GHz /8GB/HD6970/22"/Win 7 Ultimate 64
Tuomas Kuosmanen
Moderator
Offline Offline

Posts: 10450
Date Registered: 18.06.02

WWW
Re: Simulaattorien ohjaimet, force feedback ja ohjainvoimat
« Reply #89 on: 20.09.11, 05:40 »

Tuosta nopeudensäätimestä kun oli puhe, niin tällainen löytyi: http://www.teamnovak.com/products/brushless/3019crawler_sintered_system/index.html

"Servo/Robotic Mode — features precise and symmetric motor control in forward and reverse for robot applications, but without the drag brake."

Pitäisi testata millaisella viiveellä servot yleensäkin toimii, jotta olisiko tuosta lähestymistavasta yhtään mihinkään. Ja hajoaako paikat jos mottia pitää väkisin paikallaan.

//Tuomas

Samu Mäntyniemi
Offline Offline

Posts: 282
Date Registered: 08.05.10

Re: Simulaattorien ohjaimet, force feedback ja ohjainvoimat
« Reply #90 on: 20.09.11, 06:11 »

Tuosta nopeudensäätimestä kun oli puhe, niin tällainen löytyi: http://www.teamnovak.com/products/brushless/3019crawler_sintered_system/index.html

"Servo/Robotic Mode — features precise and symmetric motor control in forward and reverse for robot applications, but without the drag brake."

Pitäisi testata millaisella viiveellä servot yleensäkin toimii, jotta olisiko tuosta lähestymistavasta yhtään mihinkään. Ja hajoaako paikat jos mottia pitää väkisin paikallaan.

//Tuomas


Tämä toimisi ainakin harjattomalle moottorille. Ajattelitko että noparilla korvattaisiin DAC Jarin kytkennässä, vai että sauvan liike luettaisiin potikalla SIOCiin joka antaisi sitten servo-ohjauksena palautusvoiman noparin kautta? Vai jotenkin muuten?

Mites tuo jarru noissa nopeussäätimissä toimii? Voisiko siitä olla jopa jotain hyötyä, kun ollaan tavallaan jarrua rakentamassa?

Osallistu maiseman luontiin:
1) http://www.youtube.com/watch?v=Q6CNXmmUaB4
2) http://osm2xp.com/

X-Plane 10 :
Vasen    : AMD Phenom II x4 965@3.74GHz/8GB/HD6970 22"/Win 7 Ultimate 64
Oikea     : i7 980x @4.6GHz /12GB/HD6970/22"+2x15"/Win 7 Ultimate 64
Keskellä : i7 2600K @4.5GHz /8GB/HD6970/22"/Win 7 Ultimate 64
Juha Klemettinen
Offline Offline

Posts: 5426
Date Registered: 14.04.04

WWW
Re: Cessna 172 OH-CKU Simulaattori ( päivitetty 6.9.2011 )
« Reply #91 on: 20.09.11, 06:14 »

Jep, tuota kun plania kun katsoo, taitaa kalleimmat osat olla nuo kortit (300eur). Vaikuttaa ihan kohtuullisen selkeältä jutulta. Moottoreita saa 100eur/ Pala
Pitääpä alkaa tutkimaan tarkemmin. Vois vaikka tehdä talven iloksi.

Olen myös selvitellyt kovasti tätä BFF-systeemiä. Moottoreita tuntuu olevan hankala löytää. Jos olen oikein ymmärtänyt tästä pdf:stä pitäisi löytyä moottori (MB082GA201) mitä käytetään noissa BFF:n systeemeissä: http://www.ing-pini.it/products/catalogo/ga-series_82.pdf Hintatietoja ei vain löydy mistään...

Juha


**Jos siinä on tähtimoottori sen täytyy lentää**
Ville Pietilä
Offline Offline

Posts: 745
Date Registered: 17.05.06

WWW
Re: Simulaattorien ohjaimet, force feedback ja ohjainvoimat
« Reply #92 on: 20.09.11, 06:40 »

Quote
Olen myös selvitellyt kovasti tätä BFF-systeemiä. Moottoreita tuntuu olevan hankala löytää. Jos olen oikein ymmärtänyt tästä pdf:stä pitäisi löytyä moottori (MB082GA201) mitä käytetään noissa BFF:n systeemeissä: http://www.ing-pini.it/products/catalogo/ga-series_82.pdf Hintatietoja ei vain löydy mistään...

Juha


Tuossa hintatiedot:

1) Brushless motor type:
MB082GA210       150,00 /each


2) Incremental encoder channel A, B, Z,  power supply 5 Vdc type:
HKT2606 360PPR 5V    75,00 /each. 

//Vipu
O-P Pietila
Offline Offline

Posts: 2462
Date Registered: 26.09.02

Re: Simulaattorien ohjaimet, force feedback ja ohjainvoimat
« Reply #93 on: 20.09.11, 16:56 »

+ postitus Suomeen oli melko edullinen. 35€
- Ainoana miinuksena viive sähköpostien vastausajoissa (2-5 pv.)
« Last Edit: 20.09.11, 18:33 by O-P Pietila »
Juha Klemettinen
Offline Offline

Posts: 5426
Date Registered: 14.04.04

WWW
Re: Simulaattorien ohjaimet, force feedback ja ohjainvoimat
« Reply #94 on: 21.09.11, 04:08 »

Mikä tuosta enkooderista mahtaa tehdä noin kalliin? En ole tosin ehtinyt perehtyä tuohon yhtään tarkemmin...

(Pitäisikö tälle BFF-systeemille avata oma ketjunsa, tässä ketjussa kun on paljon pohdintaa ihan teoreettisellä tasolla?)
Juha


**Jos siinä on tähtimoottori sen täytyy lentää**
O-P Pietila
Offline Offline

Posts: 2462
Date Registered: 26.09.02

Re: Simulaattorien ohjaimet, force feedback ja ohjainvoimat
« Reply #95 on: 21.09.11, 05:12 »

Alkuperäisen proton rakentajalla on käytössä toinen encoder-malli joka on tilattu jenkeistä, mutta siihen tulee enemmän hintaa rahdeille ja tod. näk. myös tullit päälle.
Ian tiesi kertoa vain nämä kaksi encoder-mallia, eli tilaus Italiasta ja USA:sta.
O-P Pietila
Offline Offline

Posts: 2462
Date Registered: 26.09.02

Re: Simulaattorien ohjaimet, force feedback ja ohjainvoimat
« Reply #96 on: 23.09.11, 09:53 »

Piirustuksien mukaan rakentamassamme FFB yksikössä on myös toiminnallisuus joka lisää ohjainakseliin aikaisemmin shaker-threadissa paljon puhumaamme tärinää.

"- simulated engine and ground vibration comes up through all the controls and varies in intensity with engine thrust, runway speed etc. Throttling up on takeoff for example feeds vibrations/shaking through to your hands - and to an extent up through the flight deck structure. It sort of brings the controls to life"

Tässä yksikkö kytkettynä B747 simulaattoriin:
http://buggies.builtforfun.co.uk/Sim/BFF-FFB-System-Customers.php
Tuomas Kuosmanen
Moderator
Offline Offline

Posts: 10450
Date Registered: 18.06.02

WWW
Re: Simulaattorien ohjaimet, force feedback ja ohjainvoimat
« Reply #97 on: 23.09.11, 10:22 »

Noista tärinöistä tulee mieleen toi iocpsound-softa jolla saa siocilla koodattua ääniä. Veikkaan että se yhdistettynä perspäristimelle erikseen tarjottuun äänikorttiin.. Sillä saisi varmaan kanssa paremmin simuloitua kolinoita ym.. Ääniä saa loopattua ja soiteltua simun eventteihin liittyen.

O-P Pietila
Offline Offline

Posts: 2462
Date Registered: 26.09.02

Re: Simulaattorien ohjaimet, force feedback ja ohjainvoimat
« Reply #98 on: 23.09.11, 10:26 »

Jari Kaskelin
Offline Offline

Posts: 136
Date Registered: 13.10.08

Re: Simulaattorien ohjaimet, force feedback ja ohjainvoimat
« Reply #99 on: 25.09.11, 18:47 »

Mikään ei sinäänsä estä summaamasta H-sillalle menevään ohjaussignaaliin äänikortilta tulevaa ääntä.

Sisäätulevasta äänisignaalista olisi hyvä ensiksi suodattaa korkeammat taajuudet pois (LP-suodin). Suodatettu äänisignaali (bassot) johdettaisiin seuraavaksi AM-ilmaisimeen. Ilmaisimen jälkeen signaalissa olisi jäljellä vain bassojen verhokäyrä. Tuo verhokäyrä lienee sopivan matalataajuinen simuloimaan tärinää moottorin ohjauksessa. AM-ilmaisimen toimintaperiaate selviää tästä http://gallia.kajak.fi/opmateriaalit/yleinen/honHar/ma/ELE_Ilmaisintekniikkaa.pdf. AM-ilmaisinta käytetään yleensä radiotaajuuksilla, mutta tässä sen avulla tuotetaan yhdestä basso-jysäyksestä sen intensiteettin mukainen töyssy (ääni = kantoaalto). Jakuva tasainen jyrinä ei tuntuisi ohjaimissa tärinänä muuta kuin jyrinän alussa ja lopussa.
Pages: 1 ... 3 4 [5] 6 7 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1