FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
17.08.17, 08:02

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Kuvakaappaukset (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Seattle - Dallas /B-377
:  

« previous thread next thread »
Pages: [1] Reply Print
Author Topic: Seattle - Dallas /B-377  (Read 868 times)
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6088
Date Registered: 27.10.01

Seattle - Dallas /B-377
« on: 11.09.11, 07:34 »

Taas pitää rautarouvaa ulkoiluttaa hiukan. Edessä on n. 1500 nm mittainen lento Dallasiin, jonne tänään on matkalla 71 henkilöä + 5 matkustamon jäsentä, joista 4 on ohjaamossa. Kyytiin otetaan täysi kuorma ja polttoainetta riittävästi, jolloin kokonaispainoiksi tulee n. 122 000 lbs. Reittinä KSEA SEA YKM PDT BKE BOI PIH OCS CHE FQF PUB TBE PNH SPS UKW FUZ KDFW. VOR-VOR-navigointia siis. RNAV-navigointi kun ei onnistu. Valitettavasti koneessa ei ole edes DME:tä, joten lentoaika majakalta majakalle täytyy laskea koko ajan ja verrata sitä plaanin ilmoittamaan arvioituun lentoaikaan. Arvioitu lentoaika Dallasiin n. 5 tuntia. Molempiin päihin on ilmoitettu CAVOKia, joten ei siitä enempää.


Klo 5:30 aamulla. Virrat kytketty päälle.
[ attachment removed / expired ]


Tarkistetaan polttoaine. Kyydissä on n. 37400 lbs.
[ attachment removed / expired ]


Tarkastetaan öljynmäärä ja täytetään säiliöt. Täytin ykkösen ja loput ehtii täytellä sitten lennolla.
[ attachment removed / expired ]


Täältä säädetään kabiinin paineistus, lämpötilat jne.
[ attachment removed / expired ]


Perus analoginen kello. Korvaamaton apu navigoinnissa. FSX-tyylisesti näyttää aina paikallista aikaa, eli hyppää tunnilla eteenpäin aikavyöhykkeen vaihtuessa. thmbdn
[ attachment removed / expired ]


Sitten ollaankin valmiina käynnistykseen. Huom. pyörivä BCN-valo peräsimessä.
[ attachment removed / expired ]


Annetaan vähän lämmetä tyhjäkäynnillä ennen kuin aloitetaan rullaus.
[ attachment removed / expired ]


En muistanut ottaa käynnistyksestä ja rullauksesta kuvia. Tässä rullausvalot päällä ja ollaan valmiina rullaamaan odotukseen 34L.
[ attachment removed / expired ]


Nousukuvaa ohjaamosta. On tärkeää vähentää tehoa välittömästi nousun jälkeen, sillä moottorit kuumenevat rajusti nousutehoilla.
[ attachment removed / expired ]


Kaarto vasemmalle.
[ attachment removed / expired ]


5000 jalkaa, kaarretaan kaarretaan kuten FSX-ATC sitä haluaa.
[ attachment removed / expired ]


Kohti auringonnousua Cool
[ attachment removed / expired ]

Kruisaillaan pinnalla FL250. Valitettavasti pilvikerros jämähti samalle pinnalle Cheesy
[ attachment removed / expired ]


Kas näin täytellään plaania, jotta pysytään mukana, että missä mennään. Huomaa vasemmalle suunniteltu sattumanvarainen täysin hatusta vedetty step climb profile Grin
[ attachment removed / expired ]


Kolmonen alkaa olla vähän huonommassa kunnossa jo. Siksi se käy vähän kuumempana koko ajan ja sitä saa valvoa..
[ attachment removed / expired ]


Step climb FL270.
[ attachment removed / expired ]


 Cool
[ attachment removed / expired ]


 Cool
[ attachment removed / expired ]


Cool
[ attachment removed / expired ]


Polttoaine kuluu. Ensin pumpataan keskitankki tyhjäksi, sen jälkeen pumpataan sisemmät tankit 2000 paunaan eli käytetään vain niitä  ja sen jälkeen käytetään vain ulompia tankkeja. Kun kaikissa tankeissa on jäljellä n. 2000 paunaa, kytketään tankki-moottori linjaan.
[ attachment removed / expired ]


Cool
[ attachment removed / expired ]


Alkaa autiomaata olla jo näkyvissä.
[ attachment removed / expired ]


Ollaan aloitettu descend Dallasiin. tässä yllätti pilvi 13 000 jalassa. Dallasissa tuuli on pari solmua pohjoisesta ja edelleen CAVOK, joten tullaan 36L:lle.
[ attachment removed / expired ]


Kaarretaan vasemmalle.
[ attachment removed / expired ]


Pikkukenttä Dallasissa.
[ attachment removed / expired ]


Reilusti laippaa esiin ja kaarretaan loppuosalle.
[ attachment removed / expired ]


Otetaan suuntasäde kiinni.
[ attachment removed / expired ]


Kosketusta vaille valmis.
[ attachment removed / expired ]


Kohta joutaa moottorit lepoon.
[ attachment removed / expired ]


Ja näin rullataan pois.
[ attachment removed / expired ]


Purku käynnissä. Todellinen lentoaika n. 5 tuntia 5 minuuttia. Suuntaa piti korjata n. 5 minuutin välein ja tarkistaa myös kaikki muut mittarit. Sekä tietysti pysyä navigoinnissa mukana. Monesti vorrin neula pyörähtää ylityksen takia ympäri juuri arvioidulla hetkellä. Ei auta RNAV/LNAV/VNAV tässä koneessa. Grin
[ attachment removed / expired ]
Ilari Kousa
Offline Offline

Posts: 1188
Date Registered: 11.01.06

WWW
Re: Seattle - Dallas /B-377
« Reply #1 on: 11.09.11, 09:22 »

Kuten sanottu, lentäjän tilannetietoisuus on tuossa koneessa varmasti ihan eri tasolla kun nykynössökoneissa. Varpaillaan on oltava *koko* ajan.

===TruScenery sceneries for X-Plane===
Henri Pälkäs
Offline Offline

Posts: 466
Date Registered: 14.06.10

Re: Seattle - Dallas /B-377
« Reply #2 on: 11.09.11, 09:25 »

Mene nyt ihmeessä verkkoon lentämään, niin ei tarvi simun ATCn kanssa puhua.  Wink


Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6088
Date Registered: 27.10.01

Re: Seattle - Dallas /B-377
« Reply #3 on: 11.09.11, 10:51 »

Mene nyt ihmeessä verkkoon lentämään, niin ei tarvi simun ATCn kanssa puhua.  Wink

Ei mulla ole sinne enää mitään kaipuuta. VATUSAan kyllä hankin tunnukset keväällä mutta ei ole tullut vielä käytyä.
Jere Aarnia
Offline Offline

Posts: 181
Date Registered: 07.10.06

Re: Seattle - Dallas /B-377
« Reply #4 on: 18.09.11, 11:33 »

*missäs se olikaan tykkää nappi*  thmbup Tykkää.

Pages: [1] Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1