Seattle - Dallas /B-377

(1/1)

Joona:
Taas pitää rautarouvaa ulkoiluttaa hiukan. Edessä on n. 1500 nm mittainen lento Dallasiin, jonne tänään on matkalla 71 henkilöä + 5 matkustamon jäsentä, joista 4 on ohjaamossa. Kyytiin otetaan täysi kuorma ja polttoainetta riittävästi, jolloin kokonaispainoiksi tulee n. 122 000 lbs. Reittinä KSEA SEA YKM PDT BKE BOI PIH OCS CHE FQF PUB TBE PNH SPS UKW FUZ KDFW. VOR-VOR-navigointia siis. RNAV-navigointi kun ei onnistu. Valitettavasti koneessa ei ole edes DME:tä, joten lentoaika majakalta majakalle täytyy laskea koko ajan ja verrata sitä plaanin ilmoittamaan arvioituun lentoaikaan. Arvioitu lentoaika Dallasiin n. 5 tuntia. Molempiin päihin on ilmoitettu CAVOKia, joten ei siitä enempää.


Klo 5:30 aamulla. Virrat kytketty päälle.
[ Attachment not found - or removed ]


Tarkistetaan polttoaine. Kyydissä on n. 37400 lbs.
[ Attachment not found - or removed ]


Tarkastetaan öljynmäärä ja täytetään säiliöt. Täytin ykkösen ja loput ehtii täytellä sitten lennolla.
[ Attachment not found - or removed ]


Täältä säädetään kabiinin paineistus, lämpötilat jne.
[ Attachment not found - or removed ]


Perus analoginen kello. Korvaamaton apu navigoinnissa. FSX-tyylisesti näyttää aina paikallista aikaa, eli hyppää tunnilla eteenpäin aikavyöhykkeen vaihtuessa.
[ Attachment not found - or removed ]


Sitten ollaankin valmiina käynnistykseen. Huom. pyörivä BCN-valo peräsimessä.
[ Attachment not found - or removed ]


Annetaan vähän lämmetä tyhjäkäynnillä ennen kuin aloitetaan rullaus.
[ Attachment not found - or removed ]


En muistanut ottaa käynnistyksestä ja rullauksesta kuvia. Tässä rullausvalot päällä ja ollaan valmiina rullaamaan odotukseen 34L.
[ Attachment not found - or removed ]


Nousukuvaa ohjaamosta. On tärkeää vähentää tehoa välittömästi nousun jälkeen, sillä moottorit kuumenevat rajusti nousutehoilla.
[ Attachment not found - or removed ]


Kaarto vasemmalle.
[ Attachment not found - or removed ]


5000 jalkaa, kaarretaan kaarretaan kuten FSX-ATC sitä haluaa.
[ Attachment not found - or removed ]


Kohti auringonnousua
[ Attachment not found - or removed ]

Kruisaillaan pinnalla FL250. Valitettavasti pilvikerros jämähti samalle pinnalle
[ Attachment not found - or removed ]


Kas näin täytellään plaania, jotta pysytään mukana, että missä mennään. Huomaa vasemmalle suunniteltu sattumanvarainen täysin hatusta vedetty step climb profile
[ Attachment not found - or removed ]


Kolmonen alkaa olla vähän huonommassa kunnossa jo. Siksi se käy vähän kuumempana koko ajan ja sitä saa valvoa..
[ Attachment not found - or removed ]


Step climb FL270.
[ Attachment not found - or removed ]


 
[ Attachment not found - or removed ]


 
[ Attachment not found - or removed ]



[ Attachment not found - or removed ]


Polttoaine kuluu. Ensin pumpataan keskitankki tyhjäksi, sen jälkeen pumpataan sisemmät tankit 2000 paunaan eli käytetään vain niitä  ja sen jälkeen käytetään vain ulompia tankkeja. Kun kaikissa tankeissa on jäljellä n. 2000 paunaa, kytketään tankki-moottori linjaan.
[ Attachment not found - or removed ]



[ Attachment not found - or removed ]


Alkaa autiomaata olla jo näkyvissä.
[ Attachment not found - or removed ]


Ollaan aloitettu descend Dallasiin. tässä yllätti pilvi 13 000 jalassa. Dallasissa tuuli on pari solmua pohjoisesta ja edelleen CAVOK, joten tullaan 36L:lle.
[ Attachment not found - or removed ]


Kaarretaan vasemmalle.
[ Attachment not found - or removed ]


Pikkukenttä Dallasissa.
[ Attachment not found - or removed ]


Reilusti laippaa esiin ja kaarretaan loppuosalle.
[ Attachment not found - or removed ]


Otetaan suuntasäde kiinni.
[ Attachment not found - or removed ]


Kosketusta vaille valmis.
[ Attachment not found - or removed ]


Kohta joutaa moottorit lepoon.
[ Attachment not found - or removed ]


Ja näin rullataan pois.
[ Attachment not found - or removed ]


Purku käynnissä. Todellinen lentoaika n. 5 tuntia 5 minuuttia. Suuntaa piti korjata n. 5 minuutin välein ja tarkistaa myös kaikki muut mittarit. Sekä tietysti pysyä navigoinnissa mukana. Monesti vorrin neula pyörähtää ylityksen takia ympäri juuri arvioidulla hetkellä. Ei auta RNAV/LNAV/VNAV tässä koneessa.
[ Attachment not found - or removed ]

ilari:
Kuten sanottu, lentäjän tilannetietoisuus on tuossa koneessa varmasti ihan eri tasolla kun nykynössökoneissa. Varpaillaan on oltava *koko* ajan.

h-enri:
Mene nyt ihmeessä verkkoon lentämään, niin ei tarvi simun ATCn kanssa puhua. 

Joona:
Quote

Mene nyt ihmeessä verkkoon lentämään, niin ei tarvi simun ATCn kanssa puhua. 


Ei mulla ole sinne enää mitään kaipuuta. VATUSAan kyllä hankin tunnukset keväällä mutta ei ole tullut vielä käytyä.

aarnjer:
*missäs se olikaan tykkää nappi*  Tykkää.

Navigation

Up one level