SID på Helsingfors/Vanda EFHK?

(1/1)

Dson:
Hej på er!

Har, efter ett antal års uppehåll, återigen ramlat in i cockpit och på något vänster fått luft under vingarna igen. 

Är det någon här som har koll på SID-rutterna för Helsingfors/Vanda? Förstår mig inte riktigt på dom nu, de verkar ha bytts ut någon gång de senaste åren.
Om man som exempel flyger Helsingfors - Arlanda, då börjar rutten på RUNEN vad jag förstått, men vilken/vilka SIDs blir det då för de olika banorna? Jag är verkligen helt vilsen...

Säkert något som "alla vet" och att jag är helt akterseglad, men då får det nog vara så

Johan Grauers:
Vantaa har SIDs som inte går till förstapunkten, om jag minns rätt var min klarering där senast via BAPOL1N, RUNEN. Så man ger en SID åt rätt håll och sen normalt en direkt till första punkten, jämför med WIF från ESGG som IRL ofta går via NOL1P istället för RNAV SID.

Dson:

Vantaa har SIDs som inte går till förstapunkten, om jag minns rätt var min klarering där senast via BAPOL1N, RUNEN. Så man ger en SID åt rätt håll och sen normalt en direkt till första punkten, jämför med WIF från ESGG som IRL ofta går via NOL1P istället för RNAV SID.

Aha! Givetvis
Tack så mycket, då är det bara att printa ut chartsen och flyga!

Navigation

Up one level