Välja flyghöjd

(1/3) > >>

butthead:
Väljer man flyghöjden utifrån hur mycket vind och vindriktning som råder på olika höjder?

I skrivandets stund blåser det kring ESSA från 246 grader, 93knot vid FL300. Det måste ju skilja mycket i bränsleförbrukning mellan att flyga i med eller motvind i så kraftig vind? Flyger man istället på FL180 så är vinden bara 36knot (samma riktning), eller FL440 bara 53 knot. Så anpassar man sin flyghöjd så man får så lite motvind och så mycket medvind som möjligt då? (Sedan måste man ju förstås ligga på rätt odd/even om airwayen är bidirektionell naturligtvis)

Jag antar att man även planerar sin bränsleförbrukning efter detta?

Johan Grauers:
Jag har aldrig hört om ett flyg IRL som planerat lägre flyghöjd pga vind. Däremot har jag vart med om att man planerat om rutten pga vind.

Jag misstänker att det i slutändan jämnar ut sig så att det blir mer ekonomiskt att ligga högre oavsett vind, och så lägger man hellre om rutten ifall man kan. Har dock ingen statistik att bygga det på, bara mina egna erfarenheter.

thomashjelm:

Vill man flyga snabbt ska man flyga lågt med hög hastighet, vill man flyga billigt flyger man på högt. Det är inte ovanligt att man flyger lägre på grund av lägre vindar på lägre nivåer men det gör inte så stor skillnad. Det är som Johan säger mer vanligt att man planerar flygningar så att flyger genom områden med mer gynnsam vind. Oftast vill man inte flyga lägre på grund av vind då bränsleförbrukningen ökar.

/T

nighty142:
Hemligheten är din optimum altitude. Oavsett om du går lägre eller högre från den så kommer din bränsleförbrukning i nollvind att öka. Säg att du skulle lämna din optimum altitude med 2,000 fot under eller över så kommer du blir "straffad" och bränna 1 % mer. Om du går över/under med 15,000 fot kommer det kosta 20-25 % mer i bränsle (så för en jet är FL180 out of question). Tror även jag har sett nån altitude/wind-tradeoff table där man enkelt kan räkna ut hur mycket "bättre" vind du ska ha på en annan höjd för att du ska tjäna på att lämna din nuvarande höjd.

Sen kan det vara svårt att alltid flyga på sin optimala höjd för vind eller prestanda eftersom restriktioner från ATC eller jämn/udda höjd kan sätta dig på nån annan icke-optimal höjd. 

butthead:
Hm, då är jag inte alls med. 93kn motvind eller medvind är ju skillnad på 186kn. Det borde väl skilja massor i bensinförbrukning!? Var är det jag inte förstår logiken?

Så man kollar inte på i mitt fall Active Sky evolution och ser på vilken höjd den mest gynnsamma (eller minst ogynnsamma) vinden finns och tar sig dit?

Om det nu blåser dessa 93kn på den här höjden, får man inte det felet adderat på speedtapen, eftersom pitot sensorn också tar upp den vinden?

/Magnus

Navigation

Up one level

Next page