EFHK-LSZH /E190 (25 kuvaa)

(1/3) > >>

J Ahponen:
Terveeks.

Nyt tulee minun yritystä tänne ankaraan raatiin. Kyseessä on siis ensimmäinen kuvastoori. Lentomme on Finnairin AY863 Helsingistä-Zürichiin. Arvioitu lentoaikamme on 2h 45min. Reittimme on seuraavanlainen: F360/N459 DOBAN UP739 DEREX P739 KOLJA N746 GORPI UZ80 TILAV UL87 ERETO UZ715 ANELA UN869 TGO T724 RILAX. Varakenttänä toimii LSZB, jos sinne on tarvetta mennä.

Seuraavaksi METAR:t

EFHK 131420Z 23014KT 9999 FEW012 FEW030CB BKN110 15/14 Q989 RESHRA NOSIG
LSZH 131420Z 23007KT 200V280 9999 FEW040 SCT060 25/14 Q1017 NOSIG
LSZB 131420Z 26008KT FEW050 26/12 Q1017 NOSIG

Eli Helsingin päässä melko voimakasta tuulta, mutta lähes suoraan vastatuuleen saamme tehdä nousun 22L:ltä. Myös ukkosta olisi luvassa 3000 jalan korkeudella. Ennusteeksi voikakkaita sadekuuroja. Zürihissä ei kovinkaan erikoinen keli. Hieman pilviä olisi luvassa. Laskeutumiseen odotetaan kiitotietä 28.

Sitten itse kuviin.


Karu ja kolkko Embraerin ohjaamo helsingissä portilla 23.

[ Attachment not found - or removed ]


Hieman eloa saatu jo näyttöihin.

[ Attachment not found - or removed ]


Reitin syöttö boksiin.

[ Attachment not found - or removed ]


EFHK SID 22L. Eli 22L nousuunlähtö ja siitä seurataan VAVIS 2F reittiä josta direct DOBAN:lle.

[ Attachment not found - or removed ]


Ja kaunis pulkkamme, joka toivottavasti löytyy Zürichistä ehjänä.

[ Attachment not found - or removed ]


Rullausta 22L holdiin ZA.

[ Attachment not found - or removed ]


eighty knots. Chkd.

[ Attachment not found - or removed ]


Sauva nivusiin ja vähän äkkiä!

[ Attachment not found - or removed ]


Sinne jääpi pääkaupunkiseutu taakse.

[ Attachment not found - or removed ]


Nousua Itämerellä. Viron rannikkoa näkyvissä.

[ Attachment not found - or removed ]


Kohta pinnoilla. Pilvilauttoja alapuolella.

[ Attachment not found - or removed ]


Perämies tsekkaa järjestelmien toimivuutta. Tässä meneillään Fuel-systeemin tarkastus.

[ Attachment not found - or removed ]


[ Attachment not found - or removed ]


Alko aurinko painumaan pehkuihin niin piti kyökissä pistää valoja päälle (jos niitä nyt lentäjällä on vieläkään).

[ Attachment not found - or removed ]


Hieman kikkailua kameran kanssa  .

[ Attachment not found - or removed ]


TOD tulossa vastaan kovaa vauhtia. Siispä Before decent checklist esiin.

[ Attachment not found - or removed ]


15 tuhannen jalan kohdalla alkoi säätutka heittämään väriä kehiin ja kone alkoi heilumaan. Matkustajille siis turvavyöt kiinni laskeutumista varten.

[ Attachment not found - or removed ]


Zürich sijaitsee lähellä alppivuoristoa, joten lähestymisessä täytyy varoa ettei liian matalalta koiteta ottaa GS kiinni.

[ Attachment not found - or removed ]


Aletaas laittamaan lintua laskeutumis asuun. Laippaa kolmoseen ja telineet alas.

[ Attachment not found - or removed ]


LOC ja GS lukittu joten tiukka ote vain sauvasta, autopilootti pois ja käsipelillä survastaan loppuun.

[ Attachment not found - or removed ]


Kyllä tästä vielä renkaitten ehjänä pitäis säilyä.

[ Attachment not found - or removed ]


fifty, forty, thirty, twenty...

[ Attachment not found - or removed ]


Spoikkaa ulos, reversee päälle ja kädet ristiin, että kiitotie riittää.

[ Attachment not found - or removed ]


Ehjänä perillä Zürichin asematasolla portilla A48. Kenttähenkilökunta ottaa koneen huostaan, kun itse menen hörppimään kahvit.

[ Attachment not found - or removed ]


Eli tämmöistä. Lentoaikaa kertyi 2h 55min, joten aikataulusta myöhässä 10 minuuttia. Reitillä oli tosin todella voimakkaita vastatuulia, paikoin jopa yli 100kts, joten 10 minuuttia ei ole siihen nähden kovin paha myöhästyminen. Toki aina pyritään pysymään aikataulussa. Toinen miinus tulee siitä, että tankkeihin jäi bensaa vain 1440kg, eli liian vähän tuli otettua bensaa mukaan (yli 1500kg olisi hyvä olla viimeiseen laskupaikkaan tullessa ennen tankkausta). Vastatuuli tosin vaikutti tähänkin, kun moottoreitä piti huudattaa lähes täysillä myös cruisessa.

Risuja ja ruusuja saa heittää lähes vapaasti, kuitenkin hyvän maun rajoissa. Ohjelmointivirheistä saa huomauttaa.. Pahoittelen kuvien laatua, ei ole mitään aivan parasta laatua nimittäin  .

-Jouka

Lauri FIN918:
Hieno kuvasarja .
Hesavantaalla muuten pyritään käyttämään nousuihin 22r, eikä 22l . Samoin tullet toisinpäin, niin laskuun 04l ja nousuun 04r. Pieni juttu vain(ja sitäkin tottakai saa soveltaa!).
Kaunista nähän välillä emppuakin .
Lauri

ilari:
Kyllä varsinkin päivällä noita hiljasia suihkukoneita pääsetään tyytyyleftiltäkin ilmaan

J Ahponen:
Quote

Hesavantaalla muuten pyritään käyttämään nousuihin 22r, eikä 22l . Samoin tullet toisinpäin, niin laskuun 04l ja nousuun 04r. Pieni juttu vain(ja sitäkin tottakai saa soveltaa!).


Aina oppii uutta. Tästälähtien sitten pyritään lähtemään oikealta ja laskeutumaan vasemmalle 

jaksu98:
mistäs sait nuo värit? hienoo stoori..

Navigation

Up one level

Next page