ESSA-EIDW-ESSA

(1/3) > >>

Nippegubbe:
Hej alla, jag har roat mig med att försöka flyga mellan Arlanda och Dublin några vändor. Då har jag råkat ut för något som jag inte har sett vid någon anan flygning över europa som jag gjort tidigare.

[ Attachment not found - or removed ]

Alltid annars så ligger planet exakt på rosa linjen, men så fort jag är över brittiska öarna och havet så blir det så här snett. Finns det någon förklaring?

mgerner:
En snabb gissning är att det är sidvinden som gör att flygplanet kompenserar för det genom att trycka sig självt ut i vänsterkanten.

Mikael

Scandfox:
Med den vinden och TAS skall du hålla upp ca 4-5 grader lägre kurs eftersom vinden kommer snett bakifrån från vänster...

Du ligger ju inte på track till ALOTI som är ca 42 gradar så det ser ut som FMC gör en korrigering till detta, när du har drivit ner till
magenta linjen (Track ALOTI) kommer säkert FMC att ändra kurs till ca 38 grader Magnetic Heading och 42 grader True Heading

Nippegubbe:
När jag kom in över Stavanger så började planet närma sig magenta linjen och efter Oslo så låg jag på "Magentakursen". Det blir likadant när jag flyger mot Dublin så när jag kommer ut över öppet hav efter Stavanger så driver planet av magentakursen på samma sätt enda fram till Dublin och där kommer jag väldigt snett i förhållande till banan. Ska det vara någon skillnad att flyga över öppet vatten eller är det bara "FS-nyck"?

Scandfox:
Skall kolla upp det med min PSSAirbus 321 FS9 förresten vad flyger du ?

Navigation

Up one level

Next page