Kartläsning

(1/4) > >>

Nippegubbe:
Låt oss säga att jag kommer med en B738 till RWY 26 på Arlanda och ska landa där. Vilka av de uppgifter gäller mig på det karturklipp som du ser nedan. Vilken beslutshöjd?

[ Attachment not found - or removed ]

connye:

Låt oss säga att jag kommer med en B738 till RWY 26 på Arlanda och ska landa där. Vilka av de uppgifter gäller mig på det karturklipp som du ser nedan. Vilken beslutshöjd?

[ Attachment not found - or removed ]

Cat C, 500 fötter.

Conny

thomashjelm:

Kan någon svara på varför det med CAT D-flygplan har lägre minima för LOC+DME än ILS?

/T

Nippegubbe:
Jag var väl också lite nyfiken på hur man läser "datan" på den här kartbiten. Vad säger den en erfaren kartläsare?

Scandfox:
Inte helt enkelt men skall ialla fall göra ett försök.....

Problemet med bana 26 Arlanda är hur man skall göra en säker Go-around utan att komma in över fältet och störa startande trafik och det är orsaken till det är så höga minima.

Gör du en ILS (Precision Approach) är go-around at DA

Gör du en LOC/DME (Non-Precision Approach) är din Missed Approach Point (MAPt) D 1,6 ESA

Gor du en LOC/DME Constant angle approach är ditt minima i praktiken 620 fot eftersom du då passerar MAPt (ESA 1,6)

Gör du inte en Constant Angle Approach utan piper in på 500 ft måste du ändå göra Go-Around vid MAPt

Luftfartsverket har än en gång lyckats röra till det och med min hjälp blev det kanske inte bättre......

Navigation

Up one level

Next page