Ny till online flygning

(1/3) > >>

marcus8:
Då jag bara har default plan än så länge undrar jag hur jag gör för att flyga t.e.x ESSA-ESGG. Det jag tror jag ska göra är att exporta en flightplan från vroute till FSX och använda den som min flightplan och fråga efter vectors till t.e.x AROS och flyga därifrån med min flightplan tills jag kommer till sista punkten där frågar jag efter vectors.
Dumma frågor men tycker det är bättre att fråga här än att göra bort sig i luften.

Johan Grauers:
Det du kommer få (oftast) är en SID och en STAR.

Angående färdplanen, helt riktigt.

Innan start får du en klarering som oftast inkluderar en SID (Standard Instrument Departure). I ditt fall är första punkten ARS så då kommer du klareras på en SID som slutar vid ARS (oftast heter dom t.ex. ARS4G eller ARS4L, men finns även ROKNI4R och ROKNI4Q som går dit, om jag minns rätt i huvudet).

Din SID tar dig från banan till ARS, därifrån följer du din färdplan, i detta fallet till MOXAM. Från MOXAM får du en STAR (Standard Terminal Arrival Route) som tar dig antingen till banan eller till en punkt ifrån vilken du vektoreras. Normalt på Landvetter är att du kommer hela vägen till ILS för aktiv bana och då är det MOXAM2S eller MOXAM2L arrival som gäller beroende på vilken bana som är aktiv.

Blev det lite klarare?

marcus8:
Eftersom jag jag är ny än sålänge så undrar jag om det går att fråga efter vectors till ARS.

Johan Grauers:
Det går ja, dock råder jag dig att lära dig flyga SID och STARs då det är en viktig del av flygningen som du kommer att stöta på i princip varje flight du gör.

marcus8:
Ja självklart ska jag göra det. Eller nästa månad när jag köper ett flygplan med fmc så blir det SID/STARS hela tiden.

Navigation

Up one level

Next page