NGX HUD

(1/3) > >>

Nippegubbe:
Hej alla, jag var ut och dammade av NGX lite i förra veckan och tog då en sväng mellan ESSA och ESNZ. Vid ESNZ var vinden sådan så att bana 30 skulle användas. Naturligtvis så ville jag använda HUDen. Alla som flygit på bana 30 på Frösön vet ju att VORen ligger till höger om själva bana så HUDens målpunkt låg då naturligtvis till höger om banan. Hur korrigerar man sådant?

saabpilot:
Du håller nog fel radial mot OSS (=290 istället för 295) ??   
Se nedan !
Via radial 115 OSS kommer du rakt på tröskel 30  (Inkurs 295 grader) - du passerar då DJ en smula till vänster.

Minima: 1790 fot DA och 1700 meter RVR

[ Attachment not found - or removed ]

Nippegubbe:
Jag använder mig av Navigraphs kartor och även där står det 295 så det är det värde jag ställer in på CRS fönstret. Sedan ställer jag in 114.65 på NAV1 för att få den gröna sträckade linjen på NDn. Det är väl ungefär den kunskap jag har om att flyga in mot en bana som inte har ILS. Så jag hänger inte med på hur du på kartan läser ut radial 115.

Edit: tror jag har listat ut hur du fick ut 115, men jag hänger inte med i tänket.

SAS570:
Det är just det som är med VOR approach som är offset (VOR tracken ligger inte i banans centrumlinje). Du kommer inte att kunna flyga direkt emot banan då stationen ligger aningens vid sidan om. Om det nu skulle vara så kasst väder ändå ned till minima så betyder det att du själv, efter att ha fått kontakt med banan på minimat, får själv flyga in manuellt för att komma till banans centrumlinje.

Om du kollar på den här videon som är en approach till JFK bana 22 VOR approach, så ligger den på en 7° offset, alltså 7 graders skillnad mellan inbound track samt centrumlinje. http://www.youtube.com/watch?v=re6D-W-pAZU
Om nu detta var svaret på din fråga.

kitte:

Edit: tror jag har listat ut hur du fick ut 115, men jag hänger inte med i tänket.

Jag vet inte om detta är vad du syftar på, men du kanske inte riktigt förstår vad en radial innebär. Man brukar ofta jämföra en radial med en eker i ett hjul där mitten, navet, utgörs av en VOR. Den eker som från navet sett pekar i riktning 115 grader, kallas följdaktligen radial 115. Flyger du FRÅN mitten på navet, dvs VOR'en,  på radial 115, så flyger du kursen 115 grader. Men svänger du nu om och flyger MOT navet på kurs 295 (dvs 180 grader omkastad kurs) så flyger du fortfarande på radial 115. Du har alltså först rört dig ut på en eker som har namnet 115, sedan svänger du om och rör dig inåt på samma eker. Kursen har ändrats men ekerns NAMN är fortfarande 115. När du passerat navet och fortsätter på samma kurs så har du bytt eker som nu istället heter radial 295. 

Navigation

Up one level

Next page