Free speed!?

(1/2) > >>

butthead:
Försökte hitta någon info om "free speed". När ska man fråga om det?

nighty142:
När du har en fartbegränsning på sträckan. Som t.e.x den generella regeln om max 250 knop under FL100.

Wasso:
Free Speed innebär att du får flyga snabbare (eller långsammare) än den angivna fartrestriktionen.

EX:

Du startar från Arlanda, när du ropat Stockholm eller Sweden kan de säga något i stil med "When passing 3000ft, free speed". Det innebär att efter 3000ft får du flyga snabbare än 250 knop.

eller:

Du är ankommande, ligger mitt i sjunket och ATC säger "No speed restrictions". Det innebär att du inte måste sakta ner innan du behöver det (250 knop under FL100 är den vanligaste restriktionen).

Du kan också säga "Is there any speed restrictions for us?" eller snarlikt ifall du ligger efter tidtabellen

Hoppas att detta kommer till hjälp!
/Arvid

Martin Loxbo:
"Free speed" är egentligen inte korrekt fraseologi men kan höras rätt ofta både på VATSIM och i verkligheten. Enligt boken ska det dock vara "no ATC speed restriction" eller om piloten begär hög fart, "high speed approved". Om ATC ger en fartrestriktion och sedan upphäver den är den korrekta termen "resume normal speed".

För övrigt är det en vanlig missuppfattning att max 250 knop under FL100 är en generell fartbegränsning. I luftrumsklass A, B och C finns inte denna begränsning (utom för VFR-trafik i klass C) om det inte särskilt anges i flygplatsens procedurer eller en SID/STAR. I Sverige är det bara Stockholm TMA och Göteborg TMA som har en fartbegränsning på 250 knop under FL100. I övriga TMA behöver man alltså inte fråga ATC för att få gasa på!

kitte:
Vad är då orsaken till att man i vissa fall implementerar en hastighetsbegränsning under FL100? Den naturliga förklaringen antar jag är att det förenklar för att ATC att separera planen om de inte rör sig så fort. Jag har en ATC-app till iPaden där planen alltid dyker upp med 500 knop och det är ett elände om man glömmer bort att omedelbart dra ner farten åt dem. Jag har också hört  en förklaring relaterad till bird strikes - ju lägre höjd desto sannolikare att träffa på fåglar och med högre fart blir skadan större. Kan det också vara bullerrelaterat?

I flera flygvideos jag har kan man också höra piloterna läsa tillbaka bara "no speed" eller fråga "any speed today?". När jag gör samma sak på VATSIM möts jag väldigt ofta av stora frågetecken från ATC? OT,  men det är faktiskt väldigt intressant att följa med ATC-forumet på PPrune då det visar att det finns stora variationer i fraseologi mellan såväl olika flygledare som olika områden. Fast det kan man öppna en helt egen tråd om!

Navigation

Up one level

Next page