FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
26.09.17, 00:03

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Maisema- ja lentokonesuunnittelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Vampula EFVP
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 2 3 [4] 5 Reply Print
Author Topic: Vampula EFVP  (Read 12081 times)
O-P Pietila
Offline Offline

Posts: 2462
Date Registered: 26.09.02

Re: Vampula EFVP
« Reply #60 on: 02.12.11, 08:28 »

Erittäin hienoa jälkeä kyllä.  thmbup
Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3653
Date Registered: 27.03.08

Re: Vampula EFVP
« Reply #61 on: 06.12.11, 11:55 »

Erittäin hienoa jälkeä kyllä.  thmbup

Kiitokset kehuista O-P. Tuossa on nyt tullut korjailtua autoja ja fillareita mutta tänään päätin taas hieman nikkaroida tämän Vampulan kanssa. Seuraavaksi olisi ohjelmassa tuon päähallin väsääminen.
 Smiley

Jostain se aina lähtee alkuun. Päähallin pohjalevy ja oikeanpuolen ulkoseinä. Alustavasti laitoin pohjalevyn kooksi 15 x 35 metriä.
Tosin tuota kokoa on helppo vielä muutella. Hyvin noista Tuomaksen kuvista saa rakenneltua tuota hallin ulkoseinää, eipä mitään kummempia ongelmia sen suhteen ole. Räystään alla oleva varjo on "kova juttu" ja tulee näyttämään hyvältä kunhan katto saadaan päälle. Koko seinä on tässä samaa tekstuuria ja se on tehty photoshopissa.
Perspektiivikorjauksien kanssa taisi mennä eniten aikaa. Tikkaat ja niiden varjot on poistettu. Samoin rännit ja tynnyri, rännit tulevat 3-D:nä, samoin nurkkalaudat ehkä myös tikkaat ja tynnyri.

[ attachment removed / expired ]

Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3653
Date Registered: 27.03.08

Re: Vampula EFVP
« Reply #62 on: 11.12.11, 14:46 »

Päähallin pääty ja toisen puolen teksturointi lähes valmiina. Vielä puuttuu sokkelin tekstuurit, tallin oven alaosa ja kahva. Sokkelia ehkä paksunnan jonkin verran ja tekstuuriin olisi tarkoitus ottaa myös valkoista reunakivetystä mukaan.
Pitkille sivuille ja taakse tulee näillänäkymin maahan asfaltilla ja reunakivetyksellä teksturoitudut laatat. Siihen on sitten helppo tehdä yönäkymään valonheittimistä tulevat valoalueet.

Karttakaappi on 3-D ja se on laadukkaampi kuin itse seinä. Pitkä seinä on yksimittainen 1024 tekstuuri eikä kestä aivan vierestä tarkastelua laadullisesti. Päädyin kuitenkin pitkään tekstuuriin yövalaistuksen tekemisen takia. Mikäli olisin monistanut laadukasta lautaseinää koko matkalle lauta kerrallaan ja tuonut ikkunat ja ovet erillisillä laatoilla olisi lopputulos kyllä hieno mutta yöteksturoinnin valoheijastusten  tekemisen kannalta melko mahdoton.
 Undecided

[ attachment removed / expired ]

Tekstuurin arviointia simussa, laatu riittävän hyvä. Rakennuksen päädyt tulevat olemaan parempilaatuiset kuin pitkät seinät, eli hallin etuosa on sitten pro-tasoa mikä tietysti onkin tärkeämpää koska siihen eteehän sillä koneella yleensä tullaan.

[ attachment removed / expired ]

tjh80
Former member
Re: Vampula EFVP
« Reply #63 on: 11.12.11, 15:28 »

Todella hienoa jälkeä!
Kyllä se photopohja kruunaisi tuon kentän, jotenkin tuo simun lanclass tekstuuri ei sovellu tuohon niin hienosti.
Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3653
Date Registered: 27.03.08

Re: Vampula EFVP
« Reply #64 on: 12.12.11, 06:44 »

Todella hienoa jälkeä!
Kyllä se photopohja kruunaisi tuon kentän, jotenkin tuo simun lanclass tekstuuri ei sovellu tuohon niin hienosti.

Aivan! Itseasiassa tuossa ei ole vielä laisinkaan minkäänlaista kentän pohjaa. Kenttä on vasta pelkkä Afcad tasoitettuun ja puista karsittuun maastoon lätkäistynä, eli aivan "proto". Osa puista vielä tungeksii platalle ym. En toki tuota noin brutaaliksi jätä.

Pohjaa rupean väsäämään sitten kun on tarpeeksi kenttäobjekteja valmiina, tällä vauhdilla varmaan joskus lopputalvesta. Tietysti voisin pyytää mukaan jonkun kokeneemman desingerin tekemään pohjia mutta tässä olisi nyt ideana oppia tätä hommaa eri työvaiheineen ja siksi aion yrittää yksin pyristellä tämän julkaisukuntoon. Onko lopputuloksessa sitten photopohja vai ei, niin sitä en osaa sanoa.
Mikäli photopohja olisi, niin ilmeisesti se olisi sitten kuvankäsittelyohjelmassa tehty "fiktionaalinen" näköisilmakuva?

Kiinnostaisiko sinua Toni "sitten joskus" kääntää tämä Fsx:lle? Muuten varmaan saattaa toimia X:ssä mutta kuvittelisin, että Afcad ei tule toimimaan, eikä torniin tulevat läpinäkyvät ikkunat ja mahdolliset muut tulevat "alpha" kanavaa sisältävät jutut. Pohjista en osaa vielä sanoa. Tekstuurit ovat nyt DXT3:sta.
Fsx yhteensopivaksi en tätä rupea missään tapauksessa tekemään. Epäilen, että silloin tukkani muuttuisi kokonaan harmaaksi ja loppuvaiheessa se putoaisi kokonaan pois päästä, koska en ole koskaan Fsx:ää edes kokeillut.
 Grin
Vähän semmoisia kuvittelen, että X:lle ei tehdä kenttiä ihan "tuosta vaan" vaan puuha vaatii hieman eri luokan erikoisosaamista ja työkaluja mitä Fs9:kannsa puuhatessa.

Rolf Niemi
Offline Offline

Posts: 1861
Date Registered: 14.02.05

Re: Vampula EFVP
« Reply #65 on: 12.12.11, 20:44 »

Hienolta näyttää - totta tosiaan  thmbup  Jatkoa odotellessa...

tjh80
Former member
Re: Vampula EFVP
« Reply #66 on: 13.12.11, 11:38 »

Kiinnostaisiko sinua Toni "sitten joskus" kääntää tämä Fsx:lle? Muuten varmaan saattaa toimia X:ssä mutta kuvittelisin, että Afcad ei tule toimimaan, eikä torniin tulevat läpinäkyvät ikkunat ja mahdolliset muut tulevat "alpha" kanavaa sisältävät jutut. Pohjista en osaa vielä sanoa. Tekstuurit ovat nyt DXT3:sta.
Fsx yhteensopivaksi en tätä rupea missään tapauksessa tekemään. Epäilen, että silloin tukkani muuttuisi kokonaan harmaaksi ja loppuvaiheessa se putoaisi kokonaan pois päästä, koska en ole koskaan Fsx:ää edes kokeillut.
 Grin
Vähän semmoisia kuvittelen, että X:lle ei tehdä kenttiä ihan "tuosta vaan" vaan puuha vaatii hieman eri luokan erikoisosaamista ja työkaluja mitä Fs9:kannsa puuhatessa.

Siis teen myös itsekin objektit sellaisella ohjelmalla kuin Abacus Scenery Apprentice, ohjelma on FS2002 ajoilta asti ollut käytössäni ja maisemat niin ikään on 99% toimineet FSX:ssä.
Kaupunki maisemat joita olen tehnyt toimivat suoraan ja kuten itsekin käytät tuota FSDS:ää, niin kyllä ne samat pitäisi toimia suoraan myös FSX:ssä.
Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3653
Date Registered: 27.03.08

Re: Vampula EFVP
« Reply #67 on: 01.01.12, 09:07 »

Jotain pientä edistystä jälleen . . .  Smiley
Yrittäjälle vuodenvaihde on kiireistä aikaa inventaareineen ym. mutta aina sitä jossain välissä kerkeää hieman harrastelemaankin. Simulla pitää toki lennellä silloin tällöin, se on se perusjuttu. Sitten on tämä mallintaminen. Nikkaroin tuohon päähalliin etuseinän ja hallin ovet sekä nuo viistot päätykoristeet.
Hallin ovet tulevat olemaan kiinni, kuten tuolla aiemmin jo kerroin. Kuvassa näkyy myös kaistale vaaleaa seinänvierustan hiekkaa. Hiekka on teksturoitu maanpinnan suuntaiselle laatalle. Samalla tyylillä aion näillä näkymin toteuttaa myös hallin ympäristön asfaltin keltaisine merkkiviivoineen. Katsotaan nyt onko se järkevää vai päädynkö johonkin toiseen ratkaisuun.
Hallin ruskea etuovi ja oven tekstit ovat erillisiä laattoja joihin on sitten liitetty niihin kuuluvat tekstuurikuvat. Tuossa hallissa on kyllä olemassa muutkin sivuseinät vaikkei kuvasta siltä näytäkään, ne vain ovat takaapäin läpinäkyvillä laatoilla.

Kokeenemmat kentäntekijät saavat kyllä ihan vapaasti neuvoa ja antaa vinkkejä, sillä ei suinkaan nämä mallinnusjutut nyt sentään ole mitään "aktivistien salaseura" juttuja? Lähinnä kiinostaisi tietää, kuinka kannattaisi toteuttaa nuo maanpinnan asfaltit maalauksineen. Kuulostaako järkevältä tuo halliin liitetty teksturoitu laatta?
 Smiley

[ attachment removed / expired ]

[ attachment removed / expired ]

Jussi Rantala
Offline Offline

Posts: 4688
Date Registered: 04.07.01

Re: Vampula EFVP
« Reply #68 on: 02.01.12, 19:09 »

Kokeenemmat kentäntekijät saavat kyllä ihan vapaasti neuvoa ja antaa vinkkejä, sillä ei suinkaan nämä mallinnusjutut nyt sentään ole mitään "aktivistien salaseura" juttuja?

FSDS:ään tai edes FSX:ään ei ole tullut koskettua piiiiitkään aikaan... sen verran vinkkiä kuitenkin että objekteissa kannattaa poistaa näkymättömiin jäävät polygonit (esimerkiksi rakennuksissa sisäseinät).  Tosin nykykoneissa tehoa on sen verran että ehkä tätä ei enää tarvita maiseman sujuvaan pyörittämiseen.
Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3653
Date Registered: 27.03.08

Re: Vampula EFVP
« Reply #69 on: 03.01.12, 08:38 »

FSDS:ään tai edes FSX:ään ei ole tullut koskettua piiiiitkään aikaan... sen verran vinkkiä kuitenkin että objekteissa kannattaa poistaa näkymättömiin jäävät polygonit (esimerkiksi rakennuksissa sisäseinät).  Tosin nykykoneissa tehoa on sen verran että ehkä tätä ei enää tarvita maiseman sujuvaan pyörittämiseen.

Aivan, ymmärrän tämän. Itseasiassa pyrin tekemään tämän päähallin kanssa jokseenkin noin, eli niukka linja polygonien suhteen. Saunarakennus sisältää polygoneja aika tavalla ja Maliniemikin jo ehdotti, että sille pitäisi tehdä omat lodit.
Lähden noiden kanssa siitä, että mikäli kenttä toimii nykimättä minulla (tietokone 3Ghz P4.) Niin sitten toimii kenellä tahansa, koska minun koneeni on ymmärtääkseni "foorumin hitain". Katsotaan nyt joutuuko saunarakennus "laihdutuskuurille" kun kentälle alkaa tulla lisää tavaraa.

Kerroit Jussi jossain yhteydessä, että olet tehnyt Kauhavan ja Menkijärven kokonaan FS Desing-Studiolla. Rupesin tuosta sitten miettimään, että teitkö myös kiitotiet, asfaltit ym. siten, että teit FSDS:llä laatan tai laattoja johon sitten pistit ko. tekstuurit, etkä käyttänyt SBuilderia tai jotain muuta vastaavaa ohjelmaa?



tjh80
Former member
Re: Vampula EFVP
« Reply #70 on: 03.01.12, 11:29 »

Jos tuon kiitoradan yms tiet tekee "objektina" maisemaan, kannattaa sbuilderilla tehdä alueelle flatten.
Itse en omiin kenttä projekteihin ole tehnyt vielä tuolla tapaa, mutta mahdollista olisi. Olen AFX ohjelmalla tehnyt näkymättömät kiitorata ja rullaus alueet suoraan photoalueelle, siten ei kiitoradat yms photopohjassa mukaudu maastoon vaan on tasaista aluetta, jos nuo jättäisi laittamatta olisi rullausväylät yms perunapeltoa.
Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3653
Date Registered: 27.03.08

Re: Vampula EFVP
« Reply #71 on: 03.01.12, 15:29 »

Jos tuon kiitoradan yms tiet tekee "objektina" maisemaan, kannattaa sbuilderilla tehdä alueelle flatten.
Itse en omiin kenttä projekteihin ole tehnyt vielä tuolla tapaa, mutta mahdollista olisi. Olen AFX ohjelmalla tehnyt näkymättömät kiitorata ja rullaus alueet suoraan photoalueelle, siten ei kiitoradat yms photopohjassa mukaudu maastoon vaan on tasaista aluetta, jos nuo jättäisi laittamatta olisi rullausväylät yms perunapeltoa.

Joo . . huomasin myös tuon, että vaikka minulla on sbuiderilla tehty flatten Vampulassa niin maasto on kyllä tasainen mutta ei vielä "lentokenttä" vaan kone nyökkii rullatessa ylös alas liikettä. Vasta kun tuon flatten maaston päälle tuli Afcad2:sella tehtdyt kiito ja rullaustiet niin kone kulki tasaisesti kuten asfaltilla pitääkin.
Nyt olenkin ajatellut pääasiassa kahta tapaa jatkaa tästä. Jos tekisin Afcadilla kiitotien, rullaustien ja platan mutta ilman mitään merkintöjä, siis pelkät asfaltit. Sitten tekisin FSDS:llä Vampulan kiitoteiden ym. muut merkinnät objekteina siihen päälle. Tuosta olisi se etu ettei tarvitsisi tehdä erikseen talvikiitotietä vaan se tulisi automaattisesti. Samoin kiitotievalaistus olisi helppo toteuttaa.
Tai sitten jättäisin Afcad kiitotiet ym. sinne alle ja päälle FSDS:llä tehdyt "objekti" kiitotiet ja platat merkintöineen. Sitten pitäisi vain tehdä erikseen talviteksturointi. Valaistus vaatisi myös ylimääräistä pähkäilyä.

Edit: Jos jätän Kiitotiet ym. Afcad2:sella tehdyiksi, niin voinko mitenkään käyttää "omia" asfalttipinnoitteita, jotka Afcad2:nen sitten "piirtäisi" Undecided
« Last Edit: 03.01.12, 15:50 by Jari Vanhatupa »

tjh80
Former member
Re: Vampula EFVP
« Reply #72 on: 03.01.12, 15:49 »

Joo ja sen asettaminen oikealle korkeudelle ettei se katoa rullatessa vaan myötäilee maaston mukaan.
Kalle Heinonen
Offline Offline

Posts: 1426
Date Registered: 04.09.05

WWW
Re: Vampula EFVP
« Reply #73 on: 03.01.12, 20:50 »

Quote
Edit: Jos jätän Kiitotiet ym. Afcad2:sella tehdyiksi, niin voinko mitenkään käyttää "omia" asfalttipinnoitteita, jotka Afcad2:nen sitten "piirtäisi" Undecided

Ei kyllä onnistu, koska AFCAD:it käyttävät simun omia tekstuureja. Ainut tapa olisi korvata simun default tekstuurit, eli ne taxi_ tai runway_ -alkuiset tiedostot päätexturekansiosta, mutta silloinkin tekstuurit vaihtuisivat kaikkialla maailmassa -> ei hyvä idea. Siispä ainut tapa saada kustomoidut kiitoradat yms. on toteuttaa ne tuolla Tonin mainitsemalla tavalla tai sitten on tyytyminen defutekstuureihin. Joka tapauksessa hyvältä näyttää tähän asti! thmbup

Jussi Rantala
Offline Offline

Posts: 4688
Date Registered: 04.07.01

Re: Vampula EFVP
« Reply #74 on: 04.01.12, 03:53 »

Kerroit Jussi jossain yhteydessä, että olet tehnyt Kauhavan ja Menkijärven kokonaan FS Desing-Studiolla. Rupesin tuosta sitten miettimään, että teitkö myös kiitotiet, asfaltit ym. siten, että teit FSDS:llä laatan tai laattoja johon sitten pistit ko. tekstuurit, etkä käyttänyt SBuilderia tai jotain muuta vastaavaa ohjelmaa?

Olen unohtanut täysin miten tuo tuli tehtyä... piti kaivaa kovalevyltä Menkijärvi hakemisto esille. Näköjään sieltä löytyy kiitotie.fsds ja efme_pohja.fsds. Tosin lopulliseen versioon Tatu ja Janne tekivät photopohjan.
SBuilderiä en käyttänyt, vaan objektit aseteltiin paikoilleen SCASM koodilla joka käännettiin bgl:ksi komentoriviltä. Näköjään olen kokeillut myös tehdä FSDS:llä XML:ää jotka sitten XML_TO_BGL ohjelmalla on käännetty BGL:ksi.
Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3653
Date Registered: 27.03.08

Re: Vampula EFVP
« Reply #75 on: 05.01.12, 06:23 »

Juu, kiitos näistä pikku tiedoista. Kaikenlaisista tiedonjyvistä on hyötyä kun tätä kokonaisuutta hahmottelee. Kun nyt päästiin aiheeseen, eli tuohon kiitotiehen ja kenttäalueeseen niin ajttelin kysyä tietävämmiltä, että mitä minun oikeastaan pitäisi kirjoittaa AFCAD2:sen Airport Properties valikon Mangnetic Variation kohtaan tämän Vampulan tapauksessa?
Finavian sivuilta löytyy tieto 7.0*E (JAN2010) +0.1 Kirjoitanko siihen tuon luvun 7.0 vai pitääkö simussa huomioida jotain muitakin juttuja tuon erannon suhteen?
Undecided

Pekka Holopainen
Offline Offline

Posts: 5233
Date Registered: 14.12.05

Re: Vampula EFVP
« Reply #76 on: 05.01.12, 09:51 »

...
ajttelin kysyä tietävämmiltä, että mitä minun oikeastaan pitäisi kirjoittaa AFCAD2:sen Airport Properties valikon Mangnetic Variation kohtaan tämän Vampulan tapauksessa?
...

Miksi et siirtyisi käyttämään afcadien teossa AFCAD2;n sijaan vaikka ADE9X:ää? (freeware sekin). Se on monipuolisempi ohjelma ja sillä voi kääntää afcadin sekä FS9:lle että FSX:lle sopivaksi. Koska Tonin ennusteen mukaan maisemasi toimisi kohtuullisesti myös FSX:ssä, tulisi samalla iskulla ikään kuin "kaksi kärpästä". Nostan kyllä hattua (oikeammin pipoani), kun viitsit käyttää aikaasi näiden maisemien väsäämiseen ja sen opetteluun kaikkien simuilijoiden hyväksi.

Pekka

"Olen eri mieltä kanssasi, mutta taistelen loppuun asti oikeudestasi olla toista mieltä" - Voltaire
Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3653
Date Registered: 27.03.08

Re: Vampula EFVP
« Reply #77 on: 06.01.12, 10:05 »

Miksi et siirtyisi käyttämään afcadien teossa AFCAD2;n sijaan vaikka ADE9X:ää? (freeware sekin). Se on monipuolisempi ohjelma ja sillä voi kääntää afcadin sekä FS9:lle että FSX:lle sopivaksi. Koska Tonin ennusteen mukaan maisemasi toimisi kohtuullisesti myös FSX:ssä, tulisi samalla iskulla ikään kuin "kaksi kärpästä".

Pekalta jälleen hyvä neuvo. Täytyy myöntää, että tuossa saattaisi olla järkeä. Pitää jossakin vaiheessa tutustua tuohon ADE9X:ään ja katsoa mitä sillä saisi aikaan. Tosin siirtyminen AFCAD2:sesta johonkin muuhun tulee olemaan "katkera paikka" sillä en pidä muutoksista vaan olen sitä mieltä, että kaiken pitää olla jatkuvasti samanlaista mihin olen tottunut, mielellään maailman tappiin saakka.
 Grin
Kun painan jarrua kaasun sijasta, niin vähennän levottomuutta ja turhaa vauhdinpitoa leppoisan harrastukseni ympäriltä. Mutta koska arvostan Pekan tietoja näissä simulaattori asioissa, niin aion tutustua tuohon ADE9X:ään.

Topias Rossi
Offline Offline

Posts: 339
Date Registered: 22.01.11

Re: Vampula EFVP
« Reply #78 on: 18.06.13, 22:53 »

Mites, onkos tämä projekti vielä elossa(tallessa) millään tasolla?
Tässä (kuten monet ovat saattaneet huomatakin) olen siirtynyt takaisin äffäsysiin, ja tuossa asentelin suurimman osan Suomen VFR kenttien skenukoista, ja alkoi tämä kiinnostaa  Smiley


Kyllä se lehmäkin lentää kun sille tarpeeksi vauhtia antaa...
Tiesin että lukisit tämän
Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3653
Date Registered: 27.03.08

Re: Vampula EFVP
« Reply #79 on: 19.06.13, 04:49 »

Mites, onkos tämä projekti vielä elossa(tallessa) millään tasolla?
Tässä (kuten monet ovat saattaneet huomatakin) olen siirtynyt takaisin äffäsysiin, ja tuossa asentelin suurimman osan Suomen VFR kenttien skenukoista, ja alkoi tämä kiinnostaa  Smiley

Juu on hengissä sillä lailla, että jokin aika sitten rakentelin hieman lisää sitä päähallia ja tein Afcad raakileen jonka perusteella sitten rupesin tekemaan ilmakuvaan perustuvaa kentän pohjaa.
Pudotin rimaa hieman alemmas, enkä tee paikalle photosceneryä, enkä muutakaan ympäristön muokkausta. Vanhanaikainen Fs-9 perus lisurikenttä saa luvan riittää. 
Varsinaisena ongelmana taitaa olla "minä itse" jolla on taipumus säheltää ja puuhata milloin mitäkin. Semmoinen pitkäjännitteinen yhden projektin loppuun vieminen, ennen uusien aloitusta tuntuu olevan meikäläiselle vaikeaa.
 Undecided
Laitan sitten kuvia tulemaan kun jotain merkittävää näytettävää kentällä on tapahtunut. Meikäläisen tyyliin saatan laitan myös lataus linkkejä keskeneräiseenkin kenttään jota sitten itse kukin voi halutessaan testailla.

Mutta juuri nyt on menossa Suprunod Desingin YAK-40:sen opiskelu ja parin radiomaston mallintaminen Kaunispään huipulle E.Sairion Ivalo-Saariselkä photariin. Vaikea sanoa minne sinkoilen seuraavaksi, jos se on Vampula projekti niin sitten se on, eipä sitä oikein voi tässävaiheessa tietää.
 Tongue

Pages: 1 2 3 [4] 5 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1