Uppgradering... Steg för steg... (FS9 i första hand)

(1/2) > >>

windh:
hej,

Jag har en midend burk som behöver lite upphottning nu.

Specs: Intel Core 2 Duo E6750 (2.66GHz)
Win7 x64 (SP1), DirectX 9.0c NVIDIA Geforce 8800GT 512Mb, 2Gb RAM, 2,8Tb HDD

Har i nuläget inte några högar med pengar, men mitt moderkort är OK fortfarande och jag kommer göra detta i etapper..

jag undrar vad ni tror om att börja med nytt grafikkort?

Har blivit tipsad om Asus Radeon EAH6870 DC/2DI2S/1GD5 1GB

kommer detta bli en bra start? Nästa steg blir ny processor och sist blir nog RAM.

Mvh

Johan

kitte:
Tjänare Johan!

Jag förstår att det är pengarna som styr hur mycket du vågar ta i, men tyvärr tror jag att börja hotta upp gamla prylar inte är rätta vägen eftersom du är på väg in i en återvändsgränd.

Den "värsta" Core2Duo du får tag på idag är väl en E8600 och du måste checka först att den stöds av ditt moderkort. Core2Duo var och är fortfarande en väldigt bra processor men för bara en lite större slant får du en i5 2500K med avsevärt mycket mera prestanda. Då måste du visserligen köpa ett nytt moderkort också men du behöver inte lägga ut såå mycket pengar för ett sådant (inte lycka mycket som när i7:orna först kom). Med lite tur kan du använda minnet du redan har och ett Geforce 8800GT var även det en väldigt bra produkt när den kom (har ett sådant i min arbetsstation). Det är fullt möjligt att du kan använda det tills du sparat ihop pengar till ett nytt grafikkort också.  Hårddisk har du så det behöver du inte investera i.

Du kan såklart börja med att köpa ett nytt grafikkort och det kan du sedan kasta över i den nya datorn. Men man brukar säga om MSFS att den är mera CPU än grafikkortsberoende. Så min högst personliga åsikt är att följa denna turordning:

1. köpa en i5 2500K och ett nytt moderkort och återanvänd minne (om möjlligt), grafikkort och hårddisk
2. byt ut minnet och grafikkort till det du föreslog eller ett Nvidia 560 Ti. Åsiktera om man ska ha Asus eller Nvidia för MSFS går isär och varierar med produktgenerationer, men de flesta verkar ha förespråkat Nvidia sedan ett bra tag tillbaka.
3. Byt hårddisk till någonting som förmår mata data snabbt, t ex Western Digital Velociraptor eller eventuellt en SSD disk (av tillräcklig storlek).

Du har heller inte nämnt hurdan skärm du har. Idag skulle jag inte kunna tänka mig framför någonting mindre än en 25", men det är en vanesak. Men ju större skärm, desto större inlevelse!

Nu är jag definitivt ingen expert på hårdvara och min egen flygdator har jag haft sedan 2009 (en i7 920) men jag försöker någorlunda följa med hårdvarudiskussionerna på AVSIM.

windh:
Hej Krister,

Tack för ditt svar! Får se hur det blir, men jag tror iaf att jag börjar med grafikkortet.. Som sagt så kan det ju alltid sättas på ett moderkort som klarar bättre CPUer i framtiden... Nya HDD är också en grej som jag kommer skaffa längre fram. Systemet kommer jag dock låta vara kvar på en av mina SATA, för ännu en ominstallation av windows + FS (och allt vad det innebär) orkar jag inte med de närmaste åren. (fick nyligen installera allt från scratch och gick då över till win7.)

glömde ju i mitt originalinlägg skriva att jag f.n. endast kör FS9.. (skrev det endast i rubriken) Om detta nu ändrar utsikterna...  visst vill jag kunna köra FSX på full styrka med mjuk performance en vacker dag, (särskilt när man tittar på SWED2011), men det är ingen prio. Har lagt ner alldeles för mycket tid och pengar på FS9 för att släppa det helt. Med nuvarande rigg flyter FS9 på bra, men vissa kärror (såsom iFly) går lite trögt i VC på tunga flygplatser.. Det vill jag bli av mee. Jag vill att FS9 ska gå helt som smör i ALLA lägen.

kan också tilllägga att mitt nuvarande moderkort är: Gigabyte GA-P35-DS3

Mvh

Johan

kitte:
Själv upplevde jag det som en stor lättnad när Microsoft slutade utveckla MSFS! FSX fanns visserligen, men ingenting med den lockade mig över från FS9 så jag kände att äntligen kan man ligga lugnt med uppdateringen av hårdvaran och jag kunde koncentrera mig på att njuta av FS9. Som du har jag massor av pengar investerat i add-ons för FS9 och det är först då jag upptäckte ORBX sceneries för nordvästra USA och naturligtvis PMDG737NGX, som jag mera har börjat använda FSX. Det finns dock fortfarande så mycket för FS9 som inte finns för FSX, att jag under översiktlig tid kommer att flyga FS9 MINST lika mycket som FSX. Dessutom krånglar klienten som skall ansluta FSX till VATSIM, där jag normalt gör allt mitt flygande.

Så jag har full förståelse för att du i huvudsak är ute efter hårdvara som ger dig den lilla extra prestandan för att du njutningsbart skall kunna köra vidare med ditt nuvarande upplägg. Jag körde själv FS9 med en E6600 processor och 8800-kort men dessvärre har jag ingen erfarenhet av de högre i E-serien och har heller inte läst om andras erfarenheter. Så med dina förutsättningar skulle jag köpa ett Nvidia 560-kort då Nvidia som sagt anses vara lämpligare för FS9 och FSX än vad ATI (AMD) är och det ligger i samma prisklass som ATI6870 kort. Så där värst mycket mera prestanda tror jag dock inte du kan hoppas på bara med det steget, men kanske att det räcker fram tills att du bestämmer dig för att uppgradera resten av systemet.

Att installera om hela datorn med MSFS och alla add-ons och aktivering av dessa, är en riktig PITA. Jag brukar göra en spegling av partition när jag väl har allting installerat och när jag sedan av någon orsak behöver återställa systemet, så är det bara att återställa speglingsfilen så har man ett fräscht system igen.

saabpilot:
Håller i princip med alla ovanstående inlägg.
Absolut mest "bang for the bucks" får du med ett nytt moderkort och en I5-2500K eller I7-2600K.

Grafikkortet kan du låta hänga med ett tag till eftersom det inte ger en "flaskhals" i FS9 systemet.
Minnen är numera billiga, så kan vara anledning att köpa in 3 Mb (om du har WIN XP) eller mer (om du har WIN7).

SSD ger inte bättre prestanda i vare sig FS9 eller FSX, bara snabbare OP start.  (Jag har själv en 120 GB Intel SSD med SATA6 kort - noll skillnad mot Western Digital)
Bästa hårddisk är fortfarande Western Digital Velociraptor - 300 GB numera - när du behöver byta hårddisk.

Enklaste metod (om ditt nuvarande OP fungerar OK) = klona den gamla HD:n till den nya och du "är på banan" igen på nolltid.
Säkraste backup = en partionskopia av "flygdatorn" på en annan hårddisk - då kan du restaurera systemet snabbt om HD havererar.

Björn

Navigation

Up one level

Next page