Stabil flight plöstligt instabil...

(1/1)

butthead:
Jag skulle flyga ESGG -> ESSA (med ATC) igår med iFLY 736 och allt verkade bra. Jag kom upp på marschhöjd FL230 i 310kn och låg där stabilt ett tag med RNAV LNAV engagaed. Sedan fick jag A/P varning i (A/P A/T FMC P/RST modulen) och planet tappade ganska kraftigt höjd. Jag tog över manuellt och försökte korrigera. Jag fick upp planet och ville återuppta A/P med CMD A. Men lyckades inte aktivera den. När jag sedan släppte joysticken började planet att bank:a kraftigt vänster, vilket syntes även på NAV displayen att den var på väg åt vänster. Jag rättade upp planet manuellt, men sedan ville den åt vänster igen, och igen och igen. Motorerna var OK, inga andra varningar och ailerons och spoilers på vingarna vara nerfällda (tittade på utsidan av planet). A/T verkade funka bra för den höll farten rätt bra bortsett från ökningarna / minskningarna när planet sjönk eller steg. Engine anti-ice och pitot anti-ice var påslagna.

Problemen föregicks av att hela FSX fönstret blinkade svart några gånger. Några dagar innan har LED:arna på joysticken blinkat liknande.  Jag har flygit planet rätt mycket så jag kan hantera A/P och FMC. Men det utesluter ändå inte att jag kan ha gjort något fel...

Jag provade att göra "reset", även att starta om FSX och börja från ESGG runway, men fortfarande samma problem. (Den håller ju kvar inställningarna sedan senaste flighten).

Jag fick in på inställningarna för joysticken för att kontrollera alla axlar och det såg bra ut. Och jag har inte heller aktiverat "mouse as yoke"...

Navigation

Up one level