UNICOM (IVAO)

(1/7) > >>

thomashjelm:
Hej!

Vi är ju alla överens om att på UNICOM meddelar man sina avsikter på när man inte har ATC? Har man inte ATC så är man ju inte fått något sorts färdtillstånd. Man är inte klarerad något och man kan inte förvänta en inflygning eller en bana från ATC, det finns ingen som har meddelat vad man kan förvänta (expect).

Vore det inte flott om alla istället meddelade vad de hade för avsikt (intention) istället? Det ser helt fel ut, i mitt tycke, när någon på UNICOM skriver CLEARED FOR TAKE OFF, eller CLEARED ARS2Y, det är ingen som är klarerad. Bättre är DEPARTING RWY19R, intention ARS4E. DESCENDING FL100 intention HMR2J for ILS01L. Istället för CLEARED TO LAND ESSA 01L så LANDING ESSA 01L.

Taxi holding 19RDeparting 19RClimbing on ARS4G FL380Descending intention ESSA HMR2J 01LEstablished 01LLanding 01L
Några kommentarer?

/T

Nigge:
Helt rätt Thomas!

Visserligen tycker jag personligen att det är viktigare att det framgår vad man är ute efter än att det är HELT korrekt skrivet.
Men visst har du rätt!
Åtminstone jag ska försöka ha detta i åtanke

Dson:
Är helt med på dina synpunkter, Thomas!

Och jag brukar själv tänka på just det när jag flyger på Unicom - jag anger alltid mina intentioner. Brukar skriva något i stil med "ESSA: Taxiing to rwy19R for ARS4G dep - any traffic?" eller "ESSA: Entering TRS2V arrival for rwy 26, landing in aprox 15 min - any traffic nearby?". Får jag inget svar brukar jag utgå från att ingen annan trafik berörs av eller kommer beröra min flygning. Självklart håller jag också koll på TCAS och annan trafik för säkerhets skull, men jag skriver inte massor av meddelanden. Eller har jag vurpat någonstans i tankarna?

Nigge:
Jag håller med i stora drag Daniel,  problemet med att t.ex. som jag tolkar dig enbart
skriva något när inflygningen,  då finns ju risken att någon speedad hinner starta upp och taxa och ställa sig i vägen,  så jag brukar skicka iväg ett meddelande när jag är etablerad på ils. Men jag tycker inte att det är så extremt viktigt exakt hur man skriver så länge man skriver!!  Det är enligt mig mycket viktigare att fraselogin stämmer när det finns atc... Men jag håller med,  rätt ska vara rätt och Thomas kommentarer är vettiga tycker jag.

Zekehund:
Fin tanke! Men som Niklas är lite inne på så är det väl ändå viktigaste att man skriver och att andra kan tolka det man har skrivit. Även om man skriver tex T/O 19R ARS4G Dep ESSA eller om man skriver Clrd ARS4G SID and Takeoff runway 19R, ESSA så förstår man båda.

Men om du vill gå längre med inlägget så tycker jag att du ska skriva i Internationella forumet! 

Navigation

Up one level

Next page