UNICOM (IVAO)

<< < (5/7) > >>

Gripen94:
Jo men man kan inte heller ta för givet att alla läser, och inte heller att någon är "i cockpit" på cruise.
Landar man mot varandra så är det ju någon som inte följer den standard som används, alt landar i medvind.

Alla tycker olika om detta, dom som inte flyger på riktigt tycker på ett sätt, dom andra på ett annat.

kpf93:
Jag finner unicom väldigt oseriöst då det är text, tycker det borde vara voice som "På riktigt"  Skämt åsido

Dson:
Quote

Jo men man kan inte heller ta för givet att alla läser, och inte heller att någon är "i cockpit" på cruise.
Landar man mot varandra så är det ju någon som inte följer den standard som används, alt landar i medvind.

Alla tycker olika om detta, dom som inte flyger på riktigt tycker på ett sätt, dom andra på ett annat.

Men vi kan ju knappast förutsätta att alla ska kunna procedurerna på alla flygplatser man flyger till? Hur många känner till vilka banor som används när och hur på Arlanda? Om du skulle sitta som ATC och det kom en pilot utan voice, skulle du strunta i den piloten då?

Ta Arlanda som exempel. Där har vi 19R och 26. Normalt när vinden blåser runt 200 grader, använder vi 26 för landning och 19R för start. Det här skapar problem när vi får in piloter som inte känner till procedurerna.
Jag har flera gånger legat på UNICOM, haft vindriktning runt 200 grader på Arlanda och därför valt 26 för landning. Samtidigt har det kommit piloter utifrån och valt 19R för landning. Genom kommunikation på UNICOM har vi klarat upp situationen utan större problem.

Det är trots allt en ganska stor sak vi talar om och tycker olika om och den påverkar i allra högsta grad "flygandet" - och därför är det viktigt att diskussionen tas men det är också viktigt att alla följer de regler som finns uppsatta.

För övrigt är inte argumentet "Alla tycker olika..." hållbart över huvud taget. Att man tycker annorlunda mot vad reglerna säger, betyder inte att man får bryta mot reglerna för det. För det står trots allt i reglerna för IVAO (antagligen också VATSIM misstänker jag) att vi ska använda oss av 122.8 och textkommunikation när ingen flygledare finns online...

kpf93:
Quote

Men vi kan ju knappast förutsätta att alla ska kunna procedurerna på alla flygplatser man flyger till? Hur många känner till vilka banor som används när och hur på Arlanda? Om du skulle sitta som ATC och det kom en pilot utan voice, skulle du strunta i den piloten då?

Ta Arlanda som exempel. Där har vi 19R och 26. Normalt när vinden blåser runt 200 grader, använder vi 26 för landning och 19R för start. Det här skapar problem när vi får in piloter som inte känner till procedurerna.
Jag har flera gånger legat på UNICOM, haft vindriktning runt 200 grader på Arlanda och därför valt 26 för landning. Samtidigt har det kommit piloter utifrån och valt 19R för landning. Genom kommunikation på UNICOM har vi klarat upp situationen utan större problem.

Det är trots allt en ganska stor sak vi talar om och tycker olika om och den påverkar i allra högsta grad "flygandet" - och därför är det viktigt att diskussionen tas men det är också viktigt att alla följer de regler som finns uppsatta.

För övrigt är inte argumentet "Alla tycker olika..." hållbart över huvud taget. Att man tycker annorlunda mot vad reglerna säger, betyder inte att man får bryta mot reglerna för det. För det står trots allt i reglerna för IVAO (antagligen också VATSIM misstänker jag) att vi ska använda oss av 122.8 och textkommunikation när ingen flygledare finns online...


Observera att regeln säger

6.3.4 - In areas without air traffic control, pilot users must monitor "UNICOM" 122.800 on their communications radio.

Man ska ligga på frekvensen men du behöver inte skriva något precis, även om det är uppskattat att man skriver på unicom.

Gripen94:
När det blåser 200° kan man mycket väl landa 19R, även om folk startar där? Det kan vara p.g.a att dom flyger större flygplan tex då bana 19R är längre än 26.

Och ang. det du frågar OM jag skulle sitta ATC på ESSA_APP tex så är svaret ja, dom med voice går före med tanke på att informationen går mycket snabbare via voice än dom som kommer på text. Och jag sitter på ESSA App och har gjort detta ett antal gånger och dom klagar aldrig.

Och ang regler, du har ju inte någon som helst koll på reglerna vilket märks:

6.3.4 - In areas without air traffic control, pilot users must monitor "UNICOM" 122.800 on their communications radio.

Monitor betyder att man ligger och avlyssnar, det står INGET om att man måste skriva...

Läs innan du börjar dra upp regler...

Navigation

Up one level

Next page

Previous page