Kerro vitsi

<< < (1117/1230) > >>

AriV:
Ulkomaalainen tuli lihatiskille ja hetken katseltuaan osoitti erästä lihanpalaa ja kysyi:

Mitä olla tämä liha?
Maksaa, vastasi kauppias.

Maksaa maksaa, minulla raha, mutta mitä olla tämä liha?
Maksaa!, huusi kauppias.
Maksaa maksaa, mutta mitä olla tämä liha?

V**tu, huokaisi kauppias.
Ooh, minä otta koko pala.

Lentokärpänen:
Harmittaako joskus, kun törmäät tilanteeseen, jossa muutokset kaatuvat sanoihin "näin on aina tehty"?
Älä huoli, paljon suuremmatkin asiat saattavat olla kiinni vanhoista toimintatavoista.

Yhdysvalloissa rautatiekiskojen väli on 4 jalkaa 8.5 tuumaa. (4' 8.5"). Aika outo luku, eikö vain?
Miksi näin siis on?

No tietenkin siksi, että Englannin rautatiekiskot ovat samalla välillä ja Amerikan rautatierakentajat
olivat lähtöisin Englannista.

Vaan mistä mahtaa johtua tuo samainen kieltämättä epämääräinen mitta Englannin rautateillä?

Ensimmäiset junanvaunujen rakentajat olivat entisiä hevoskärryjen tekijöitä ja he luonnollisesti
käyttivät samaa raidevälimittaa kuin hevoskärryissäkin.

Entä mistä ihmeestä tuo mitta tuli hevoskärryihin?

Jos hevoskärryjen raideväli olisi erilainen olisi riski pyörän särkymisestä ollut suuri, sillä
vanhojen tiepohjien urat olivat juuri tuolla välillä.

Ja ketkä rakensivat Englannin vanhan päätieverkon urineen päivineen?
Tietenkin Roomalaiset, jotka rakensivat teitä pitkin Eurooppa legiooniensa käyttöön.

Roomalaiset sotavaunut siis kaiversivat teihin urat, joita toisten tienkäyttäjien oli seurattava
välttääkseen pyörärikot.

Koska sotavaunut rakennettiin Rooman keisarikunnassa olivat ne kaikki tietenkin keskenään samanlaisia
ja raidevälistä muodostui näin ollen Euroopan laajuinen standardi.

Yhdysvaltojen rautateiden raideväli 4' 8.5" on siis saanut alkunsa Rooman valtakunnan sotavaunuista.

Joten seuraavan kerran, kun käteesi annetaan spesifikaatio ja mieleesi nousee kysymys mistähän hevon
perseestä tämäkin mitta on peräisin muista, että Roomalaiset sotavaunut suunniteltiin leveydeltään
sellaisiksi, että niiden aisojen väliin mahtuu juuri kaksi keskiverto vetohevosta.

Vaan ei tämä tähän pääty.

Alunperin avaruussukkulan kantorakettien suunnittelija olisi halunnut tehdä niistä hieman paksummat
paremman hyötysuhteen saavuttamiseksi.

Valitettavasti vain raketit valmistavan tehtaan ja laukaisupaikan välisellä rautatiellä on tunneli,
johon rakettien oli mahduttava.

Tunnelin läpi kulkee vain yksi kiskopari ja kustannusten vuoksi tunnelista oli tehty vain hieman
kiskoja leveämpi ja kuten nyt tiedämme tuo mitta on aika liki kahden hevosen takamusten yhteen
laskettua leveyttä.

Joten yksi avaruussukkulan, erään maailman kehittyneimmän kuljetusvälineen, päämitoista on itse
asiassa peräisin kahden vuosituhannen takaisten vetohevosten takamusten leveydestä.

On siis aivan turha tulla väittämään, etteikö hevosen perseellä olisi mitään merkitystä.

Lentokärpänen:
Moottoripyöräilijän vääntäessä soratietä sataaviittäkymppiä lentää
satakieli suoraan häntä päin. Motoristin väistöyrityksestä huolimatta
törmäys on väistämätön. Taustapeilistä hän näkee miten satakieli jää
siivet holtittomasti levällään makaamaan tielle.

Motoristi pysähtyy ja palaa katsomaan lintua. Omantunnon tuskissa hän
nostaa linnun varovasti ylös, vie kotiinsa, hankkii häkin ja peittelee
satakielen hellästi kangastilkkuun, laittaa vielä palan leipää ja
astiaan raikasta vettä häkkiin odottamaan satakielen virkoamista.

Seuraavana päivänä satakieli herää, näkee häkin metallikalterit,
vesikupin, leipäpalan, painaa päänsä siipiensä suojaan
ja parkaisee: "Voi ***tu, mä oon tappanut sen prätkäkundin!"

Lentokärpänen:
Kaksi nunnaa lähti luostarista kaupunkiin myymään pikkuleipiä.
Toinen heistä oli nimeltään Sisar Matemaattinen (SM), toinen puolestaan
Sisar Looginen (SL).

Paluumatkalla alkaa jo tulla pimeä ja he ovat vielä kaukana luostarista kun...

SL: Oletko huomannut, että tuo mies on seurannut meitä jo puolisen tuntia?
SM: Olen, ja olen miettinyt mitä hän oikein haluaa.
SL: Sehän on ihan loogista. Hän haluaa raiskata meidät.
SM: Voi ei! Tätä vauhtia hän saa meidät viimeistään neljännestunnin päästä kiinni!
    Mitä ihmettä me voimme tehdä?
SL: Tietenkin kävellä nopeammin.
SM: Ei auta.
SL: Ei tietenkään. Mies toimii täysin loogisesti ja kävelee hänkin nopeammin.
SM: Mitä me siis teemme? Tätä vauhtia hän saa meidät kiinni jo minuutin kuluttua.
SL: Loogista, me hajaannumme. Sinä menet tuonnepäin ja minä tännepäin. Hän ei voi seurata
    meitä kumpaakin yhtä aikaa.

Mies päätti seurata Sisar Loogista. Sisar Matemaattinen pääsee perille luostariin ja on
huolissaan. Sitten tulee Sisar Looginen.

SM: Sisar Looginen! Jumalan kiitos olet täällä! Mitä tapahtui?
SL: Loogisesti ajatellen mies ei voinut seurata meitä molempia. Niinpä hän seurasi minua.
SM: Niin, aivan niin! Mutta entä sitten, mitä sitten tapahtui?
SL: Loogisesti ajatellen aloin juosta niin kovaa kuin pääsin ja hän alkoi juosta niin kovaa
    kuin pystyi.
SM: Ja sitten?
SL: Loogista, hän saavutti minut.
SM: Voi hyvänen aika! Mitä sinä teit?
SL: Nostin helmani ylös.
SM: Voi hyvänen aika! Mitä mies teki?
SL: Hän veti housunsa alas.
SM: Voi ei! Mitä sitten tapahtui?
SL: Eikö se ole täysin loogista, Sisar? Nunna, jolla on helmat kainalossaan juoksee nopeammin
    kuin mies, jolla on housut nilkoissa...

(Ja sinä kuvittelit että tämä olisi tuhma juttu!)

oh2dw:
Aikoja sitten, eräs vanha pomoni loihe lausumahan:

"Radiomiehet eivät ole juoppoja, eivätkä hulluja - ne ovat juoppohulluja!"

sekä vanhan kliseen radiomiehen hautajaisissa:

"Paljon tinasit, paljon pilasit, vihdoin kolvisi kylmeni..."

Navigation

Up one level

Next page

Previous page