FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
23.05.17, 10:53

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Kotiohjaamot / Home Cockpits (Moderators: Jari Mikkilä, Joni Öfverström, Tuomas Kuosmanen)
| | |-+  OH-IMS (kuvia lisätty 1.5.2012)
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 7 8 [9] Reply Print
Author Topic: OH-IMS (kuvia lisätty 1.5.2012)  (Read 27558 times)
Juha Klemettinen
Offline Offline

Posts: 5426
Date Registered: 14.04.04

WWW
Re: OH-IMS (kuvia lisätty 16.10.2011)
« Reply #160 on: 11.09.11, 17:00 »

mystinen kasa pahvilaatikoita

No mutta  Shocked Laatikoista löytyi tällainen...
[ attachment removed / expired ]
Ehkä tälle keksitään jotain käyttöä  Wink
Juha


**Jos siinä on tähtimoottori sen täytyy lentää**
Juha Klemettinen
Offline Offline

Posts: 5426
Date Registered: 14.04.04

WWW
Re: OH-IMS (kuvia lisätty 16.10.2011)
« Reply #161 on: 26.09.11, 15:49 »

Kaapissa alkaa olemaan ahdasta tuon visuaalin kanssa, joten lienee aika tulla ulos...

Keväästä lähtien on ollut selvää, että Aztecin visuaalille on tehtävä jotakin. Yksi tykki+ Biltema suihkuverho ei ollut kovin onnistunut ratkaisu. Visuaalia lähdettiin pohtimaan kolmen tykin pohjalle.

Määräävä tekijä visuaalin suhteen oli käytössä oleva tila. Tilaa mitattiin ja erilaisia vaihtoehtoja tutkittiin tarkkaan. Tässä vaiheessa meille mm. valkeni kuinka pitkä nokka simussa on, lentäjän pää on yllättävän kaukana koneen nokasta. Mittauksen tulos oli yksiselitteinen: tilaan ei mahdu kaarta. Näin olleen vaihtoehdoksi tuli kulmikas kolmen pinnan visuaali.

Korkeussuunnassa tilaa rajoittaa loisteputkivalaisimet. Ne haluttiin jättää paikoilleen jotta tilassa on myös kunnon yleisvalaistus. Valaisimet määrittelivät visuaalin korkeuden, mutta samalla ne myös rajoittavat tykkien sijoittelua. Koska tykkien vieminen riittävän taakse ja korkealle oli ongelma, katseet käännettiin ns. short throw projektoreihin. Näillä kuva pystytään heijastamaan todella lyhyeltä matkalta. Kun päätös short throw -tykeistä oli tehty, päätettiin tykit asentaa suoraan visuaaliin näyttöpintojen yläpuolelle. Näin visuaalista saatiin yksi palikka, jota voidaan liikutella simun edessä esim. huoltojen tieltä ilman, että tykkien suuntaus muuttuu.

Visuaalin rakennusmateriaaliksi valittiin kertopuu (ns. väliseinätolppa) sen helpon työstettävyyden ja elämättömyyden takia.

Visuaali pähkinänkuoressa:
- rakenne kertopuuta
- näyttöpinnat 12mm mdf-levyä
- näyttöpinnat 45 asteen kulmassa toisiinsa nähden
- kolme Hitachi short throw -tykkiä
- Matrox TripleHead2Go

Ensimmäisiä kokeiluja kertopuulla simun edessä.
[ attachment removed / expired ]

Näyttöpintojen tukirakenne alkaa hahmottumaan. Visuaali voidaan purkaa kolmeen osaan avaamalla kuvassa näkyvät haat.
[ attachment removed / expired ]

Tukirakennetta koesovitetaan
[ attachment removed / expired ]

Keskimmäisen mdf-levyn sovittelua paikoilleen
[ attachment removed ]

Näyttöpinnat on liimattu tukirakenteeseen, joka odottaa kiinnittämistä pystytukiin. Näyttöpinnat ovat oma yksikkönsä joka on kiinnitetty naulauskulmilla ja ruuveilla pystytukiin.
[ attachment removed ]

Osiin purettu visuaali saa mustaa maalia pintaansa. Kaikissa lopuissa kuvissa näyttöpinnat ovat vielä pohjamaalissa, lopullinen maalaus tehdään myöhemmin.
[ attachment removed ]

Visuaali koottuna ja Hitachi-tykkien telineet asennettuna.
[ attachment removed / expired ]

Visuaali simutilassa Aztecin edessä. Tykit paikoillaan.
[ attachment removed / expired ]

Tämän hetken tilanne on tämä. Tykkien säätäminen on meneillään.
[ attachment removed / expired ]

Juha


**Jos siinä on tähtimoottori sen täytyy lentää**
Jetro Eemeli Rouvali
Offline Offline

Posts: 948
Date Registered: 15.01.11

Re: OH-IMS (kuvia lisätty 16.10.2011)
« Reply #162 on: 26.09.11, 17:12 »

Hyvältä näyttää  thmbup

Canon EOS 600D + EFS 18-55mm + EFS 55-250mm + Sigma 150-500/5-6.3 APO DG OS.
Mikko Pajunen
Offline Offline

Posts: 128
Date Registered: 16.06.09

Re: OH-IMS (kuvia lisätty 16.10.2011)
« Reply #163 on: 26.09.11, 18:32 »

Hienoa! thmbup
O-P Pietila
Offline Offline

Posts: 2462
Date Registered: 26.09.02

Re: OH-IMS (kuvia lisätty 16.10.2011)
« Reply #164 on: 26.09.11, 19:04 »

Tosi hienolta näyttää! + hyvä saada taas vähän erilainen visuaaliratkaisu esimerkiksi muillekin.  thmbup
« Last Edit: 27.09.11, 08:32 by O-P Pietila »
Tuomas Kuosmanen
Moderator
Offline Offline

Posts: 10450
Date Registered: 18.06.02

WWW
Re: OH-IMS (kuvia lisätty 16.10.2011)
« Reply #165 on: 26.09.11, 20:46 »

Komeeta.

Tuossahan on se hyvä vielä, että jos/kun joskus pc-rauta antaa myöten, voi noita "moduleita" tehdä kaksi lisää ja saa matkustajillekin sivunäkymän ;-)

//T

Juha Klemettinen
Offline Offline

Posts: 5426
Date Registered: 14.04.04

WWW
Re: OH-IMS (kuvia lisätty 16.10.2011)
« Reply #166 on: 09.10.11, 15:37 »

Visuaalin säätäminen ja veivaaminen on jatkunut tauotta. Hienot ja monipuoliset Hitachi-tykkitelinet ovat osoittautuneet hyvin haasteellisiksi säätää. Telineen perusongelmia ovat simuvisuaalikäytössä liian pienet säätövarat ja ongelmalliset lukitukset (kun lukitusruuvit ovat löysällä heiluu koko tykki ja kun ruuvit kiristää muuttuvat säädöt). Matkan varrella on tykkien kiinnitykset visuaalikehikkoon tehty uusiksi, ja telineiden modaamita harkitaan. Valoa kuitenkin näkyy tunnelin päässä, visuaali alkaa olemaan lennettävässä kunnossa.

Kerran lentäessäni simulla totesin kaartomittarin temppuilevan. Lähemmin tutkittaessa selvisi, että pienoislentokone oli irti. Irroitin mittarin tarkoituksena tökätä osoitin paikoilleen, mutta eihän se onnistunut. Ei muuta kuin koko mittari auki, ja syy selvisi:

Osoittimen akseli oli poikki ja tynkä servon akselin sisällä!
[ attachment removed / expired ]

Ei mitään havaintoa mitä oli tapahtunut, mutta korjattavahan tuo oli. Vaihdoin servon uuteen, pitää tutkia myöhemmin miten tyngän saa pois. Uuden akselin tein 2mm messinkiputkesta:
[ attachment removed / expired ]

Viilasin osoittimen pään suoraksi ja porasin varovasti osoittimeen 2mm reiän mihin messinkiputki menee nihkeästi.
[ attachment removed / expired ]

Katkaisin putken sopivan mittaan ja tökkäsin sen pikaliiman kanssa kiinni servoon. Mittari kasaan ja osoitin työnnetään paoikoilleen niin kuin ennekin. Mittarin kalibrointi ja taas toimii. Korkeusmittari tosin kadotti kalibrointinsa samalla, mutta tämähän on normi-simkits-päivään kuluuvaa  laugh
Juha


**Jos siinä on tähtimoottori sen täytyy lentää**
O-P Pietila
Offline Offline

Posts: 2462
Date Registered: 26.09.02

Re: OH-IMS (kuvia lisätty 16.10.2011)
« Reply #167 on: 09.10.11, 18:08 »

Meillä tuo pikkukone on myös vähän vasemmalla kallellaan. Kalibroinnin yhteydessä liikkuu nätisti ilman kitkaa ja jää lopuksi vaateriin. Heti simulla lennettäessä kone kuitenkin kellahtaa vasemmalle
ja jää siihen asentoon. Meidän pitäisi myös avata mittari ja katsoa onko vika mekaaninen vai sekoittaako FS9 mittarin toiminnan.
Tuomas Kuosmanen
Moderator
Offline Offline

Posts: 10450
Date Registered: 18.06.02

WWW
Re: OH-IMS (kuvia lisätty 16.10.2011)
« Reply #168 on: 09.10.11, 18:51 »

Meillä tuo pikkukone on myös vähän vasemmalla kallellaan. Kalibroinnin yhteydessä liikkuu nätisti ilman kitkaa ja jää lopuksi vaateriin. Heti simulla lennettäessä kone kuitenkin kellahtaa vasemmalle
ja jää siihen asentoon. Meidän pitäisi myös avata mittari ja katsoa onko vika mekaaninen vai sekoittaako FS9 mittarin toiminnan.

koita kalibroida se keskikohta just saman verran toiselle puolelle kallelleen ja katso pysyykö se silloin keskellä simussa? :-)

//t

O-P Pietila
Offline Offline

Posts: 2462
Date Registered: 26.09.02

Re: OH-IMS (kuvia lisätty 16.10.2011)
« Reply #169 on: 09.10.11, 19:55 »

Tuokin on käynyt mielessä, mutta mittarissa on se ongelma, että se toimii pari lentoa ihan OK normaalisti kalibroituna ja sen jälkeen jää vähän kallelleen vasemmalle.
Näkyy hyvin, esim. alla olevassa videossa, kohdassa 1:30 -->
http://www.youtube.com/watch?v=w4izy5TIQ4E&feature=channel_video_title

(taustalla nakuttaa käyntituntimittari)
« Last Edit: 09.10.11, 19:59 by O-P Pietila »
Juha Klemettinen
Offline Offline

Posts: 5426
Date Registered: 14.04.04

WWW
Re: OH-IMS (kuvia lisätty 16.10.2011)
« Reply #170 on: 16.10.11, 15:24 »

Kännykkälaatua olevaa videota tämän hetkisestä tilanteesta:
http://aviation.1g.fi/kuvat/Aztec-simulaattori/15102011028.mp4

Näyttöpinnat on nyt maalattu lopulliseen pintaväriin. Tätä varten visuaali oli purettuna osiin, ja tykit ovat vielä tässä videossa säätämättä uudelleenkasauksen jälkeen.
Juha


**Jos siinä on tähtimoottori sen täytyy lentää**
Ville Pietilä
Offline Offline

Posts: 745
Date Registered: 17.05.06

WWW
Re: OH-IMS (kuvia lisätty 16.10.2011)
« Reply #171 on: 16.10.11, 18:50 »

Kännykkälaatua olevaa videota tämän hetkisestä tilanteesta:
http://aviation.1g.fi/kuvat/Aztec-simulaattori/15102011028.mp4

Näyttöpinnat on nyt maalattu lopulliseen pintaväriin. Tätä varten visuaali oli purettuna osiin, ja tykit ovat vielä tässä videossa säätämättä uudelleenkasauksen jälkeen.
Juha

Kyllä tekee suuren lisän tuo leveä visuaali, samoin kun avioniikkapuolikin heräilee henkiin...

//Vipu
O-P Pietila
Offline Offline

Posts: 2462
Date Registered: 26.09.02

Re: OH-IMS (kuvia lisätty 16.10.2011)
« Reply #172 on: 16.10.11, 18:50 »

Projektia lähes alusta asti seuranneena on vilpitön ilo nähdä tämäkin projekti jo näin hienossa vaiheessa.

Pitkälle ollaan tultu esim. Porin kotiohjaamopäivien ajoista. Välillä ei voi kuin ihmetellä sitä intoa ja optimismia mikä muuttaa nämä vanhat koneenraadot simuiksi. Smiley

Joku slideshow koneesta alkuperäisessä lentokunnossa ja projektin eri vaiheista olisi hieno. Ehkä jopa lyhyt historiikki koneen vaiheista. Wink
« Last Edit: 16.10.11, 18:55 by O-P Pietila »
Juha Klemettinen
Offline Offline

Posts: 5426
Date Registered: 14.04.04

WWW
Re: OH-IMS (kuvia lisätty 16.10.2011)
« Reply #173 on: 17.10.11, 05:31 »

Se, että museo päätti tämän vuoden alussa alkaa panostamaan kunnolla simulaattoreihin on vaikuttanut paljon tämän projektin etenemiseen. Ja tietysti koko kotiohjaamoyhteisön tuki on ollut tärkeää koko projektin ajan. Paljonhan tuossa on vielä tehtävää, mutta tärkeä virstanpylväs on se, että alamme olemaan siinä pisteessä missä voidaan aloittaa kunnon asiakaslennot. Museo tiedottaa simutouhuista ihan lähiakoina lisää. Sen jälkeen voisi katsella myös tuollaisen "historia-slideshow" tekemistä.
Juha


**Jos siinä on tähtimoottori sen täytyy lentää**
O-P Pietila
Offline Offline

Posts: 2462
Date Registered: 26.09.02

Re: OH-IMS (kuvia lisätty 16.10.2011)
« Reply #174 on: 17.10.11, 06:26 »

Museolta pitkässä juoksussa todella tärkeä ja viisas päätös. Ikävä tosiasia on kuitenkin se, että nykyajan nuoria ei kiinnosta enää lähteä liimailemaan sitä balsa-lennokkia paikalliseen lennokkikerhoon vaan toiminnan on oltava
huomattavasti interaktiivisempaa ja nopeatempoisempaa.  Undecided
« Last Edit: 17.10.11, 06:51 by O-P Pietila »
Heikki Pullinen
Offline Offline

Posts: 1820
Date Registered: 16.10.06

Re: OH-IMS (kuvia lisätty 16.10.2011)
« Reply #175 on: 10.12.11, 18:06 »

Kiitos yhdistykselle hienosta Pipersimusta. Jäi muksuille mieleen. varsinkin kun isoisä ei meinannut radalla pysyä. Aika herkkä jalastaan. Vaan niinhän se aina, kolmas lentoonlähtö jo on mallikkaampi.

Heikki
Juha Klemettinen
Offline Offline

Posts: 5426
Date Registered: 14.04.04

WWW
Re: OH-IMS (kuvia lisätty 16.10.2011)
« Reply #176 on: 13.12.11, 05:23 »

Kiitos yhdistykselle hienosta Pipersimusta. Jäi muksuille mieleen. varsinkin kun isoisä ei meinannut radalla pysyä. Aika herkkä jalastaan. Vaan niinhän se aina, kolmas lentoonlähtö jo on mallikkaampi.

Mukava kuulla, että Aztecista ja hyvä mielikuva. Jalan herkkyys on tiedossa, ja se oli lauantaina vielä korostuneenmpi aiemmin viikolla tehdyn isomman muutostyön jäljiltä. Tätä(kin) asiaa pohditaan ja pyritään parantamaan tulevaisuudessa.
Juha


**Jos siinä on tähtimoottori sen täytyy lentää**
Juha Klemettinen
Offline Offline

Posts: 5426
Date Registered: 14.04.04

WWW
Re: OH-IMS (kuvia lisätty 16.10.2011)
« Reply #177 on: 01.05.12, 18:18 »

Päivitelläänpä pitkästä aikaa Aztec-simulaattorin tilannetta...

Olimme tosiaan viime marraskuussa tilanteessa, että simulaattorille piti tehdä jotakin. Vaihtoon menevä simulaattoriohjelma pakotti myös rakentamaan koko tietokonepuolen uusiksi. Selvittelyjen jälkeen ohjelmistoksi valikoitui Lockheed Martinin Prepar3d: http://www.prepar3d.com/

Uudistusprojekti alkaa olemaan siinä vaiheessa, että Aztec on palailemassa asiakaskäyttöön Suomen Ilmailumuseolla.

Suurin ulospäin näkyvä muutos on tietokonepuolen siirtyminen simulaattorin ulkopuolelle. Näppäimistöjä ja hiiriä on enemmän kuin laki sallii  Grin
[ attachment removed / expired ]

Tarkastellaanpa räkkiä tarkemmin:
[ attachment removed / expired ]
- ylimmäisenä on Master-tietokone Connie. Connie huolehtii P3D:n pyörittämisestä ja toimii nimensä mukaisesti visuaalin ja koko simulaattorin master-koneena. Simulaattorin ohjaimet ovat kiinni Conniessa (2 kpl Bodnarin kortteja)
- seuraavana on ImageGeneretor Electra, jossa myös pyörii P3D. Electra huolehtii visuaalin kuvan tuottamisesta Connien ohjeiden mukaan. Electrassa on kaksi näytönohjainta ja näiden perässä on visuaalin kolme short throw -tykkiä. Electra pyörittää todellista 120 asteen visuaalia.
- vaalea kotelo kuuluu järjestelmä-tietokone Vegalle. Vega on simun alkuperäinen tietokone, joka siirtyi nyt pois simun nokalta. Vegan käyttöjärjestelmä on XP, ja se pyörittää mm. Simkits-mittareita, SIOCia ja avioniikkapanelia. Vega ja Connien P3D keskustelevat WideFS:n kautta.
- alimmaisena on Linux-serveri Runway, joka pitää huolen verkon kasassa pysymisestä.

Kaikenlaista pientä päänvaivaa on tullut matkan varrella eteen. Esim. RealityXP:n gps ei toimi P3D:n kanssa yms. Suurin työ on tehty visuaalin säätämisen kanssa. P3D tukee sisäänrakennettuna monikanavajärjestelmää, ja ohjelma osaa laskea visuaalin kuvat kohdalleen kunhan monikanavajärjestelmää ohjaava xlm.-tiedosto on kohdillaan.

Käyttäkokemuksia alkaa kertymään vähitellen, pävitellään tilanetta kunhan on lisää kerrottavaa  Smiley
Juha


**Jos siinä on tähtimoottori sen täytyy lentää**
Pages: 1 ... 7 8 [9] Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1