FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
11.12.17, 20:49

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Kotiohjaamot / Home Cockpits (Moderators: Jari Mikkilä, Joni Öfverström, Tuomas Kuosmanen)
| | |-+  OH-IMS (kuvia lisätty 1.5.2012)
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 9 Reply Print
Author Topic: OH-IMS (kuvia lisätty 1.5.2012)  (Read 28231 times)
Antti Toivanen
Offline Offline

Posts: 976
Date Registered: 25.02.02

Re: OH-IMS (kuvia lisätty 16.10.2011)
« Reply #80 on: 31.01.11, 17:07 »

Terve,

Saakos tuon TRC linkin stopattua/käynnistettyä batchilla? Jos saa niin LUA:lla saat batchin käynnistettyä napin avulla helposti.


Kyllähän sen saa, eli täytyykin alkaa suunnitella "recalibrate"-nappia jos sama kalibrointiongelma toistuu myös SIM-APU -koneella ajettuna Smiley

Tuomas Kuosmanen
Moderator
Offline Offline

Posts: 10450
Date Registered: 18.06.02

WWW
Re: OH-IMS (kuvia lisätty 16.10.2011)
« Reply #81 on: 31.01.11, 19:02 »

Googletin muuten tuota ja tuli tämmöinen ikivanha foorumipostaus vastaan:

"My Altimeter problems are solved! Having stripped everything right back, I found a tiny shard of plastic was catching on the output shaft in the modified servo, causing the pot shaft to turn very slightly when the servo ran. The superglue hadn't locked the shaft in place as there was still some grease around it."

(simkits forum)

Juha Klemettinen
Offline Offline

Posts: 5426
Date Registered: 14.04.04

WWW
Re: OH-IMS (kuvia lisätty 16.10.2011)
« Reply #82 on: 27.02.11, 16:17 »

Herättelin tänä viikonloppuna pitkästä aikaa simun systeemejä paremmin henkiin. Uudet D-linkin 7-porttiset usb-hubit tuntuvat toimivan paremmin kuin edeltäjänsä. Tosin perusongelma näyttää jossain mittakaavassa pysyvän: kaikki usb-mittarit eivät tunnistu tietokonetta käynnistettäessä.

Kaksi usb-mittaria (kierrosluku ja ahtopaine) eivät toimineet, ja purin ne osiin. Syyksi paljastui akselin jumittaminen mittaritaulun pohjan reiässä. Tämä on aika mystistä, sillä olen varma, että kaikki akselit liikkuivat kevyesti kun olen mittarit kasannut. Pienellä fiksaamisella mittarit alkoivat taas toimimaan. Moottoripuolen mittareista kalibroimatta on enää EGT-mittarit. Ongelma on se, että mittareissa on pelkkiä viivoja, en nopealla etsimisellä löytänyt mistään tieto Baronin EGT-arvoista. Kuka osaisi kertoa mitä astelukuja viivat mittarissa tarkoittavat?

Juha


**Jos siinä on tähtimoottori sen täytyy lentää**
Tuomas Kuosmanen
Moderator
Offline Offline

Posts: 10450
Date Registered: 18.06.02

WWW
Re: OH-IMS (kuvia lisätty 16.10.2011)
« Reply #83 on: 27.02.11, 17:38 »

Moottoripuolen mittareista kalibroimatta on enää EGT-mittarit. Ongelma on se, että mittareissa on pelkkiä viivoja, en nopealla etsimisellä löytänyt mistään tieto Baronin EGT-arvoista. Kuka osaisi kertoa mitä astelukuja viivat mittarissa tarkoittavat?

Periaatteessahan EGT-mittarissa tuo ei ole niin tarkkaa, kunhan se näyttää nyt edes jotenkin järkeviä. Voisit katsoa tietty FSUIPC:llä mitä arvoja siellä EGT:ssä kulkee, ja pikainen googletus AircraftSprucesta löysi mm. tämmöisen: "EGT Gauge 700-1700°F".

Mutta tuohan on niin että sen viisarin tarkka lukema on irrelevantti, oleellista on laihentaessa etsiä se "piikki" ja laihentaa siitä tietty astemäärä (esim. pari viivanväliä) rikkaan puolelle tms, metodin ja tilanteen mukaan.

Eli kunhan saat sen mittarin kalibroitua niin, että laihentaessa hitaasti se viisari selkeästi nousee (tsekkaa vaikka sieltä FS:n gaugesta minkä verran se liikkuu että saat sen suunnilleen kohdilleen), se on ihan OK. Ei se sen tarkempi tarvitse olla.

//Tuomas

Juha Klemettinen
Offline Offline

Posts: 5426
Date Registered: 14.04.04

WWW
Re: OH-IMS (kuvia lisätty 16.10.2011)
« Reply #84 on: 27.02.11, 18:37 »

ja pikainen googletus AircraftSprucesta löysi mm. tämmöisen: "EGT Gauge 700-1700°F".

Kiitos tästä tiedosta, tämä auttaa jo eteenpäin. Simkitsin usb-mittarin kalibrointiin on annettava lukuarvot, ja kun ei ole minkäänlaista käsitystä millaisia lämpötiloja mäntämoottori pakoputkeen puskee, on vaikea alkaa arpomaan lukuja kohdalleen. Tietysti nyt tarkemmin ajateltuna, tämähän olisi saattanut selvitä FS:n defu-baronin mittaria katselmalla, Dreemfleetin mittarit kun ei näytä mittarin lukemaan tekstinä kun vie hiiren osoittimen mittarin päälle...
Juha


**Jos siinä on tähtimoottori sen täytyy lentää**
Tuomas Kuosmanen
Moderator
Offline Offline

Posts: 10450
Date Registered: 18.06.02

WWW
Re: OH-IMS (kuvia lisätty 16.10.2011)
« Reply #85 on: 27.02.11, 20:02 »

Pistäpä cockpit tooltipsit päälle, jospa defubaronin egt antaisi tooltippinä sen arvon?

Ja sinänsä, samanlaisia lycomingejä tai continentaleitahan noissa pikkuritsoissa on, eiköhän ne päästele about samanlämpöisiä pakokaasuja kaikki..? Smiley

//T

Juha Klemettinen
Offline Offline

Posts: 5426
Date Registered: 14.04.04

WWW
Re: OH-IMS (kuvia lisätty 16.10.2011)
« Reply #86 on: 05.03.11, 15:44 »

Parit kuvat tältä päivältä...

Tekniikka kasattuna isommalle pöydälle, on enemmän tilaa viritellä. Kaikki tämä pitäisi tunkea Aztecin runkoon ennen huhtikuun alkua...
[ attachment removed / expired ]

Sain tänään lopultakin kytkettyä uuden kaasulaudan. Oikealla simun kaksi usb axes -korttia, joista ylimmäinen hoitaa kaasut, potkurit ja toisen seoksen. Alempaan tulee kiinni toinen seos, sekä ohjainpinnat. Tuo kytkentärimojen välinen kaapelikaaos on väliaikaista, simussa kaapelointi tehdään lattakaapelilla.
[ attachment removed / expired ]

Kaasujen kalibroinnissa tuli eteen ongelmia. Vaikka joystick-kalibroinnin mukaan kaikki on ok, toinen potkurivipu ei suostu liikkumaan simussa muuten kuin päälle-pois...

Juha


**Jos siinä on tähtimoottori sen täytyy lentää**
Tuomas Kuosmanen
Moderator
Offline Offline

Posts: 10450
Date Registered: 18.06.02

WWW
Re: OH-IMS (kuvia lisätty 16.10.2011)
« Reply #87 on: 05.03.11, 20:35 »

Kaasujen kalibroinnissa tuli eteen ongelmia. Vaikka joystick-kalibroinnin mukaan kaikki on ok, toinen potkurivipu ei suostu liikkumaan simussa muuten kuin päälle-pois...

Tsekkaa että FSUIPC:ssä ei ole mitään ihmeellistä kalibrointia olemassa tuolle akselille, ja katso myös että simun "Sensitivities" -asetuksessa on täydet liikeradat ja ei mitään nullzoneja noille olemassa.

//Tuomas

Juha Klemettinen
Offline Offline

Posts: 5426
Date Registered: 14.04.04

WWW
Re: OH-IMS (kuvia lisätty 16.10.2011)
« Reply #88 on: 07.03.11, 04:59 »

Tsekkaa että FSUIPC:ssä ei ole mitään ihmeellistä kalibrointia olemassa tuolle akselille

Jep, siellähän oli ihan omat kalibroinnit useammallekin akselille. Nyt toimii, joskin kaasupotikoiden ollessa aivan pohjassa tulee satunnaisia häiriöitä, mutta tämä korjautunee simussa rajoittamalla potikoiden liike millin lyhyemmäksi.

Kyllä tämä vain on palkitseva harrastus, voisi viettää koko päivän tuijottaen ruudulta Baronin pedastaalia ja liikutella potikoita edestakaisin  laugh
Juha 


**Jos siinä on tähtimoottori sen täytyy lentää**
Tuomas Kuosmanen
Moderator
Offline Offline

Posts: 10450
Date Registered: 18.06.02

WWW
Re: OH-IMS (kuvia lisätty 16.10.2011)
« Reply #89 on: 07.03.11, 07:46 »

Jep, siellähän oli ihan omat kalibroinnit useammallekin akselille. Nyt toimii, joskin kaasupotikoiden ollessa aivan pohjassa tulee satunnaisia häiriöitä, mutta tämä korjautunee simussa rajoittamalla potikoiden liike millin lyhyemmäksi.

Joo potikoissa usein on enemmän häikkää liikeratojen ääripäissä, eli kannattaa rajoittaa mekaniikalla liikeradat vähän vajaaksi, siksikin ettei vahingossa murjaise potikkaa rikki jossain tiukassa tilanteessa jos vaikka ohjaimet paukauttaa rajoittimeen ja se vähän sattuukin joustamaan.. Wink

Hulvattoman hauskaahan se on aina saada jotain uutta toimimaan Smiley

//T

Jetro Eemeli Rouvali
Offline Offline

Posts: 948
Date Registered: 15.01.11

Re: OH-IMS (kuvia lisätty 16.10.2011)
« Reply #90 on: 09.03.11, 07:48 »

Lisää vaan OH-IMS:sän edistymisestä kuvia tänne Smiley !

Canon EOS 600D + EFS 18-55mm + EFS 55-250mm + Sigma 150-500/5-6.3 APO DG OS.
Juha Klemettinen
Offline Offline

Posts: 5426
Date Registered: 14.04.04

WWW
Re: OH-IMS (kuvia lisätty 16.10.2011)
« Reply #91 on: 15.03.11, 15:51 »

Päivitelläänpä tilannetta...

Runko on edelleen maalausreissulla, palannee kotia lähiaikoina (toivossa on hyvä elää  Roll Eyes)

Museon entisöintiporukka aloittelee sisustuksen kunnostusta. Tässä on kabiinin oikean takaosan sivupanelit.
[ attachment removed / expired ]

Uusi kattoverhoilu tuli verhoilijalta viime viikolla, se liimataan paikoilleen heti kun runko on palannut museolle ja raitisilmasysteemin letkut on saatu asennettua loppuun. Ihan halpa ei tuollaisen verhoilun teetättäminen ollut, mutta uusi on aina uusi ja laatu kohdallaan.

Järjestelmäpuolella harmaita hiuksia aiheuttaa korkeusmittari. Olen purkanut mittarin nyt kaksi kertaa ja koonnut sen mielestäni ohjeen mukaan. Kun yritän kalibrointia, kaikki sujuu hyvin kunnes jollain arvolla iso osoitin ei suostu siirtymään, vaan se pyörähtää kieroksen väärään suuntaan. Kun simun laittaa tulille, alkaa mittari vain pyöriä päämäärättömästi ympyrää. Onko ongelma siinä ettei mittari tunnista asentoaan, tai löydä keskikohtaa tms?
[ attachment removed / expired ]

Mutta edistystäkin tapahtuu. Tässä testaillaan trimmikytkintä. Trimmi on kytketty kahteen usb axes-kortin painonappiin. Trimmiä varten hankin aikanaan Bebekin romulaatikosta kierteisen puhelinkaapelin eurolla...
[ attachment removed / expired ]

En muista onko noista joystick-korteista ollut aiemmin puhetta. OH-IMS:n ohjaimet, kaasut, seokset ja potkurin säädöt sekä trimmi tulee kiinni joystick-kortteihin. Silloin simulla pystyy lentämään vaikka kaikki muu (Simikits, sioc jne) olisi pois käytöstä.
Juha


**Jos siinä on tähtimoottori sen täytyy lentää**
O-P Pietila
Offline Offline

Posts: 2463
Date Registered: 26.09.02

Re: OH-IMS (kuvia lisätty 16.10.2011)
« Reply #92 on: 16.03.11, 06:14 »

Korkeusmittariongelmaan en valitettavasti osaa kertoa apua. Tuon sivuverhoilun / muovit /verhot voisi saada vielä täysin puhtaaksi esim. höyrypesurilla.
Se on omiaan juuri tuollaisissa hommissa.
Tuomas Kuosmanen
Moderator
Offline Offline

Posts: 10450
Date Registered: 18.06.02

WWW
Re: OH-IMS (kuvia lisätty 16.10.2011)
« Reply #93 on: 16.03.11, 07:17 »

Korkeusmittariongelmaan en valitettavasti osaa kertoa apua. Tuon sivuverhoilun / muovit /verhot voisi saada vielä täysin puhtaaksi esim. höyrypesurilla.
Se on omiaan juuri tuollaisissa hommissa.

Tarkista että ne piher-sensorit on varmasti oikeassa asennossa kun kasaat mittaria, mulla on joku kutina että meillä taisi olla jotain tuollaista mystistä ongelmaa mikä johtui moisesta, ohje taisi olla vähän epäselvä jossain mittarissa tuolta osin.

Tietty jos ehdit koukata tuon tänään mukaan malmille voidaan ihmetellä sitä yhdessä, meillä on huollettu korkeusmittaria taannoin, joten ehkä ylimääräiset silmät voisi huomata jotain mitä ei itse hoksaa..?

//Tuomas

O-P Pietila
Offline Offline

Posts: 2463
Date Registered: 26.09.02

Re: OH-IMS (kuvia lisätty 16.10.2011)
« Reply #94 on: 16.03.11, 08:52 »

CCUII versiossa on myös kaksi eri ajuria, autozero ja generic.

Meillä toimii ainakin vain jälkimmäisellä. Jos lisään TRC Calibration-linkin kautta autozero-version, pyörii mittari kuin ryssä Anttilassa. Voisi siis johtua myös tästä.
Juha Klemettinen
Offline Offline

Posts: 5426
Date Registered: 14.04.04

WWW
Re: OH-IMS (kuvia lisätty 16.10.2011)
« Reply #95 on: 16.03.11, 09:52 »

CCUII versiossa on myös kaksi eri ajuria, autozero ja generic.
Meillä toimii ainakin vain jälkimmäisellä. Jos lisään TRC Calibration-linkin kautta autozero-version, pyörii mittari kuin ryssä Anttilassa. Voisi siis johtua myös tästä.

Hhhmmm.... tässä saattaa olla syy. Muistaakseni mittari on juurikin lisätty autozero-versiona. Pitää tutkia.

Piher-sensorit pitäisi olla oikeissa asennoisa. Kortillahan on kolme Piher-sensoria. Sitä yksittäistä en päässyt tarkastamaan kovin hyvin koska joku ( Embarrassed) on liimannut ne akseleiden päähän tulevat tupit kiinni. En uskaltanut käyttää enempää voimaa tupin (ja akselin) irroittamiseksi koska akseli olisi mennyt varmaan poikki. Mutta sieltä välistä kurkkimalla senkin Piher-sensorin pitäisi olla oikein.
Juha


**Jos siinä on tähtimoottori sen täytyy lentää**
O-P Pietila
Offline Offline

Posts: 2463
Date Registered: 26.09.02

Re: OH-IMS (kuvia lisätty 16.10.2011)
« Reply #96 on: 16.03.11, 09:59 »

En ole varma onko meidän mittarimme edes autozero-versio, mutta muistan tapelleeni tämän saman ongelman kanssa kunnes ihan kokeilumielessä testasimme autozeron sijaan tuota generic-asennusta. Sillä mittari lähti heti toimimaan.

Kertomasi taudinkuva sopisi hyvin tähän ongelmaan.
Juha Klemettinen
Offline Offline

Posts: 5426
Date Registered: 14.04.04

WWW
Re: OH-IMS (kuvia lisätty 16.10.2011)
« Reply #97 on: 20.03.11, 18:42 »

Ja tilanne päivitystä...

Rungo palasi maalausreissulta, ja sisustustyöt pääsivät alkuun. Tein viikonloppuna matkustamon etupäähän uuden maton ja asensin penkkikiskot paikoilleen.

Leikkasin uuden maton käyttäen mallina vanhaa.
[ attachment removed / expired ]

Rungon etupäähän puhkaisin aukon sähkökaapelia varten. Paljastetaan uutta maalausta tämän verran, koko komeutta voi tulla ihastelemaan paikan päälle 2.4. alkaen  Tongue
[ attachment removed / expired ]

Juha


**Jos siinä on tähtimoottori sen täytyy lentää**
O-P Pietila
Offline Offline

Posts: 2463
Date Registered: 26.09.02

Re: OH-IMS (kuvia lisätty 16.10.2011)
« Reply #98 on: 21.03.11, 12:03 »

Hienolta näyttää! Maalausta pitää kyllä lähteä ihmettelemään ihan erikseen kotiohjaamopäiville. Muita foorumin lukijoita tosin voisi kiinnostaa nähdä tuosta vähän isompaakin kuvaa. =)
« Last Edit: 21.03.11, 12:25 by O-P Pietila »
Ville Pietilä
Offline Offline

Posts: 745
Date Registered: 17.05.06

WWW
Re: OH-IMS (kuvia lisätty 16.10.2011)
« Reply #99 on: 21.03.11, 20:04 »

Lisää kuvia kehiin, ei jaksa odottaa 2.4. asti... Wink

//Vipu
Pages: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 9 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1