FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
26.07.17, 04:42

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Kuvakaappaukset (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  X-Plane 10 -kaappauksia
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 7 8 [9] 10 11 12 Reply Print
Author Topic: X-Plane 10 -kaappauksia  (Read 32863 times)
Kari Kyheröinen
Offline Offline

Posts: 1463
Date Registered: 04.02.02

WWW
Re: X-Plane 10 -kaappauksia
« Reply #160 on: 29.02.12, 12:09 »

Hyvä vaan, että menee mahdollisimman pieniin osiin niin työmäärä konvertoinnissa on maksimaalinen. Taidanpa jättää Vampulan rakennuksien osat linkittämättä ryhmiin ja asennan niihin sellaiset liput, että myös osien koot ja sijainnit muuttuvat satunnaisiksi. laugh

Aivan turhaan. Yleisillä työkaluilla tuollaisen keskikokoisen perusmaisemapaketin osaava kaveri rakentaa nollasta julkaisukuntoon viikossa. Valmiista kääntämällä säästää aikaa ehkä muutaman päivän. Se aikaa vievin vaihe on kai edelleen tasokkaiden textureiden teko valokuvista. Ja X-Planessa on jo sen verran omia ominaisuuksia ja erikoisobjekteja jotka jokatapauksessa vaativat ihan omat temput. Kuten valot, animaatiot ja AI-liikenne.

Nouseva trendi taitaa olla, että lentoasemarakennukset mallinnetaan sisuksia myöten. Ei vain lennonjohtotorni, kuten ennen oli tapana. Ikkunoista voi sitten kurkkia sisälle ja katsoa, onko konebongarit kahvilla vai onko loungesalissa ruuhkaa. Tulee erinomaisen hienoja kuvakaappauksia varsinkin, jos ikkunoita on riittävästi ja rakennuksesta näkyy läpi. X-Planessa aurinko ja yöllä keinovalot valaisevat oikeasti tilaa ja pintoja joten textureilla kikkailu menee uusiksi ja muuttaa muotoaan.
Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3653
Date Registered: 27.03.08

Re: X-Plane 10 -kaappauksia
« Reply #161 on: 29.02.12, 15:55 »

Quote
Yleisillä työkaluilla tuollaisen keskikokoisen perusmaisemapaketin osaava kaveri rakentaa nollasta julkaisukuntoon viikossa.

Huima on vauhti, Huima on vauhti! Minulla menee viikko pelkässä suunnittelussa, että mitähän tolppia sitä seuraavaksi mallintaisi. Toinen viikko sitten tolppien mallintamisessa ja testailussa jne. X-plane miehillä on sinä aikana tullut jo kaksi valmista kenttää jakeluun!

Näin ne ajat muuttuvat ja vanhukset putovat kelkasta tienvarteen ihmettelemään maailman menoa. Grin

Kari Kyheröinen
Offline Offline

Posts: 1463
Date Registered: 04.02.02

WWW
Re: X-Plane 10 -kaappauksia
« Reply #162 on: 29.02.12, 16:23 »

Huima on vauhti! Minulla menee viikko pelkässä suunnittelussa, että mitähän tolppia sitä seuraavaksi mallintaisi. Toinen viikko sitten tolppien mallintamisessa ja testailussa jne...

No saat toisen viikon harjoitteluun, suunnitteluun ja materiaalin keräämiseen… Smiley Alkuhan se hankalin vaihe on ja ensimmäisen projektin läpivientiin menee aikaa aina valtavasti. Kun on oppinut niksit, tulostakin syntyy nopeasti. Nykyään lähdeaineiston kerääminen on naurettavan helppoa ja halpaa, sen kun vain googlettaa. Kaikkea löytyy, ainakin melkein. Maasto- ja ilmailukarttoja, ilmakuvia, turistien pokkarikuvia kiinnostavista yksityiskohdista. Työkalut ovat suhteellisen helppokäyttöisiä ja apua ja vertaistukea löytyy foorumeilta tarvittaessa. Eli homma onnistuu jo tavan poterohessultakin. Tarvitaan vain vähän innostusta, kärsivällisyyttä ja vapaa-aikaa.
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: X-Plane 10 -kaappauksia
« Reply #163 on: 29.02.12, 17:53 »

Aivan turhaan. Yleisillä työkaluilla tuollaisen keskikokoisen perusmaisemapaketin osaava kaveri rakentaa nollasta julkaisukuntoon viikossa.

No saat toisen viikon harjoitteluun, suunnitteluun ja materiaalin keräämiseen… Smiley Alkuhan se hankalin vaihe on ja ensimmäisen projektin läpivientiin menee aikaa aina valtavasti. Kun on oppinut niksit, tulostakin syntyy nopeasti.


Nyt on kyllä pakko sanoa, että taitaa tuossa olla nyt vähän "X-Plane*-lisää" Tongue Ei se nyt todellisuudessa kuitenkaan ihan noin helppoa ole. Jos olisi, niin meillä olisi kyllä Suomi pullollaan toinen toistaan hienompia lisäosia.


*Miellä tuohon paikalle mikä tahansa haluamasi hypetysilmiö, vaikka iPhone, Canonin L-sarja tjsp...  Grin

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Jussi Rantala
Offline Offline

Posts: 4687
Date Registered: 04.07.01

Re: X-Plane 10 -kaappauksia
« Reply #164 on: 29.02.12, 18:25 »

Hyvä vaan, että menee mahdollisimman pieniin osiin niin työmäärä konvertoinnissa on maksimaalinen. Taidanpa jättää Vampulan rakennuksien osat linkittämättä ryhmiin ja asennan niihin sellaiset liput, että myös osien koot ja sijainnit muuttuvat satunnaisiksi.
 laugh

Kukin tietenkin taaplaa tyylillään. Itse en nähnyt syytä estää tai hankaloittaa omien FS maisemien konvertointia.  Cool

Quote
Pystyykös tuolla konvertointiohjelmalla purkamaan myös Fs:n lentokoneita. Entäs mihin tallennusformaatteihin puretut bgl:t voi tallentaa?
Ajattelin asentaa M.Maliniemen Fougaan kuplafolkkarin takaosan! (mahdollisen luvan kanssa tietysti vain)
 Grin

Kyllä vaan. Mutta se kuplavolkkarfuuga sitten lentää samalla tavalla FS:ssä kuin alkuperäinen Fouga, jos lentomalliin ei ole koskettu. Paremmin voisit testata kuplafuugaa X-Planessa, jossa visuaalinen malli vaikuttaa myös lento-ominaisuuksiin.
Olli Laine
Offline Offline

Posts: 354
Date Registered: 05.09.09

Re: X-Plane 10 -kaappauksia
« Reply #165 on: 29.02.12, 18:43 »

Kari ei kyllä puhu lämpimikseen  , eilen alotin EFJY , tosin konvertoitu, mutta kenttä on jo nyt valmis vain muutama pikku juttu uupuu.
Tässä vaiheessa uudet realistisemmat asfalttialueet koko alueelle,  taxivalot, kahdet hangaar objectit rakensin 10 minuuttissa per kpl uusiks googlen sketsupilla ja texturoin (alkuperäsillä textuureilla uusiksi)sekä jokainen rakennus realimaailman koordinaatteihin + valaistus.Jos viikossa tarvis tehdä, tässä olis vielä hyvin aikaa vaikka tehdä kenttärakennukset jos ei olisi konversio alla.Riippuen tietenkin kuinka tarkkoja mallinnuksien pitää olla ja aikaa on, mutta FISD tasoinen Jyväskylä tulee helposti viikossa.
Lisäksi XPlane Open Scenery X sisältää jo nykyään sellaisen määrän roinaa, että kaikkea ei tarvitse alkaa mallintaan.

http://kuvauppi.fi/view/output/GUID/E17999A7-BD45-7EF5-CADE-9FCCED5EA723/size/default/jetranger10.jpg
http://kuvauppi.fi/view/output/GUID/97D5EC71-36F5-AF18-F517-95D5D0160459/size/default/jetranger11.jpg
http://kuvauppi.fi/view/output/GUID/08660D0E-3C43-C096-C139-CA1BA0119F65/size/default/jetranger15.jpg
http://kuvauppi.fi/view/output/GUID/222DFD2F-7500-034A-97AC-AA201EB8CCA7/size/default/jetranger16.jpg
« Last Edit: 29.02.12, 18:56 by Olli Laine »
Kari Kyheröinen
Offline Offline

Posts: 1463
Date Registered: 04.02.02

WWW
Re: X-Plane 10 -kaappauksia
« Reply #166 on: 29.02.12, 18:59 »

Nyt on kyllä pakko sanoa, että taitaa tuossa olla nyt vähän "X-Plane*-lisää" Tongue

Eipä juuri. Ihan omakohtaiseen kokemukseen perustan. Minulla tosin on näitä "pohjia" tähän mutta kyllä sen pitäisi onnistua muiltakin. Jos vain olisi sitä aikaa puuhasteluun, ja mielellään vähän lisää pitkäjännitteisyyttäkin. Ehdin just syrjäsilmällä seurata alan kehitystä ja lukea uutisia mutta katsotaan nyt. Ilarillahan on se megaprojekti ja muutkin ovat päässeet hyvään vauhtiin joten minä taidan kehitellä ihan jotain muuta…

Quote from: Olli Laine
Kari ei kyllä puhu lämpimikseen  , eilen alotin EFJY , tosin konvertoitu, mutta kenttä on jo nyt valmis vain muutama pikku juttu uupuu...

Näin just, hyvältä näyttää. Ja eihän versio 1.0:n tarvitse vielä täydellinen olla. Aikaa myöten päivityksillä voi korjailla bugeja ja lisätä uusia ominaisuuksia.
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: X-Plane 10 -kaappauksia
« Reply #167 on: 29.02.12, 20:30 »

No joo, jos nyt ihan totta puhutaan, niin en minä nyt edes lähtisi vertailemaan edes jotain viimeisen päälle tehtyä FS-pikkukenttää, kuin sitten vaikkapa tuota EFJY:ä. Kyllähän tuollaisen käännöshommelin "defaultmaastolla" (jossa on käytetty noin geneerisiä maastojuttuja yms., jotka melkeinpä jopa häviävät FS:n default kenttämaastoille) varmaan taikoo parissa päivässä, mutta lähdeppä tekemään itse kaikki tyhjästä. Joo, joka sanoo, että sellainen syntyy viikossa, puhuu paskaa. Nih! Tongue


                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Kari Kyheröinen
Offline Offline

Posts: 1463
Date Registered: 04.02.02

WWW
Re: X-Plane 10 -kaappauksia
« Reply #168 on: 29.02.12, 21:31 »

No joo, jos nyt ihan totta puhutaan...

Tulihan se totuus taas sieltä. Smiley Työkalut on saatavana ilmaiseksi, X-Planen demo myös eli sopii kokeilla. Ensimmäisen tekemiseen kuluu kyllä aikaa, seuraavien kanssa ei enää…  Löytyipäs vanhat järviterminaalin kuvatkin. Olisikohan tämä syntynyt reilussa viikossa, edelleen alkeita opetellen, pelkästään muutaman oman hätäisen hämärässä keskeneräisestä rakennuksesta ja alueesta otetun valokuvan perusteella. Jos saman tekisi nyt alusta uudelleen tarkasti oikeilla textureilla ja kunnolla, se syntyisi hyvinkin illassa parissa.
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: X-Plane 10 -kaappauksia
« Reply #169 on: 29.02.12, 22:08 »

Tulihan se totuus taas sieltä. Smiley

Totuus on, että minä en lähtisi vertailemaan. Tai voihan sen sanoa niinkinpäin, että vertaileminen on vähän tyhmää, kun puhutaan niin täysin erilaajuisista asioista...


                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3653
Date Registered: 27.03.08

Re: X-Plane 10 -kaappauksia
« Reply #170 on: 01.03.12, 06:35 »

Yksi juttu mikä teillä noissa X-plane konversiojutuissa säästää aikaa ja rutkasti on nuo valmiit tekstuurit jotka joku on jo aiemmin tehnyt.
Lisäksi ymmärsin, että X-planessa on jonkinlainen "yötekstuuri automatiikka" eli kentälle syntyy jonkinlaista yövalaistusta tekemättä sen ihmeempiä aisian eteen. Vai lienenkö asian sitten oikein ymmärtänyt?
Tekstuurien teossa menee aivan julmetusti aikaa vaikka olisi hyvätkin kuvat käytettävissä. Eipä niiden rakennusten laatikkomalleissa ja kattolevyissä niin kauan aikaa mene mutta sitten kun jotain muita muotoja pitää saada aikaan, tai jotain monimutkaista ja "vinossa" olevaa niin tilanne muuttuu.

Fs-Maailmassakin saa kyllä valmista jälkeä hyvin nopeasti mikäli käyttää EZ-Sceneryä ja valmisobjekteja. Niilläkin harrastajat ovat tehneet oikein hienoja kenttiä, tosin silloin joudutaan vain tinkimään realistisuudesta siellä sun täällä.
Pahin haitta sceneryn nopealle valmistumiselle on kuitenkin työelämä. Vampula projektikin olisi ollut julkaisukunnossa  jo ajat sitten jos ei tarvitsisi käydä töissä. Usein käy myös niin, että jos vapaa-aikaa jääkin jokunen tunti niin ei jaksakaan tehdä mitään pitkäjännitteistä, vaan sitä vain surfaa aivottomasti netissä tai lentää simulla kunnes silmät ei enään pysy auki ja on pakko tehdä maastolasku.
 Grin

Quote
Kukin tietenkin taaplaa tyylillään. Itse en nähnyt syytä estää tai hankaloittaa omien FS maisemien konvertointia.

No en minä nyt niin tosissani ole, kunhan vain keksin jotain ovelaa sanottavaa. Tongue


Olli Laine
Offline Offline

Posts: 354
Date Registered: 05.09.09

Re: X-Plane 10 -kaappauksia
« Reply #171 on: 01.03.12, 06:53 »

että sellainen syntyy viikossa, puhuu paskaa. Nih! Tongue

Riippuu mitä pitää tehdä, niinkun sanoin niin alusta asti tuo EFJY on tulossa kentän pohjista alkaen ja vielä olisi aikaa tehdä rakennukset ja muitakin objecteja.
Photoscenery siitä saadaa myös nopeesti , joko pol filuilla tai käyttämällä photo scenery x ää.Kummassakaa ei kauaa menee.Vähän päälle sen mitä niiden lataaminen palvelusta kestää.
Myös voidaan lisätä open streetmap päälle josta saadaan oikeat metsät,voimalinjat,demoavat rakennukset oikeille paikoille sekä tiet...niin että näin xp ;llä.Fs default nyt sinnepäinkään oikeeta dataa ja mielummin kenttä tyhjä ku täynnä epärelistista roinaa, jos nyt tarkotat niitä fs defaul kenttärakennuksia.

EDIT: lainaus korjattu /MM
« Last Edit: 01.03.12, 07:39 by Mikko Maliniemi »
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: X-Plane 10 -kaappauksia
« Reply #172 on: 01.03.12, 07:39 »

En puhunut rakennuksista, kuten tekstistäni pitäisi ilmentyä. Enkä myöskään tarkoittanut, syntyykö jotkut tiet yms. miten helposti ja automaattisesti. Mulle kun sillä ei ole mitään merkitystä, miten ne on tehty. Niiden pitää näyttää hyvältä --> Siksi kunnolla, huolellisesti "customina" tehty juttu näyttää paremmalta, kuin tuollainen geneerisillä jutuilla tehty. Ja vastaavasti jos joudutaan tekemään noilla geneerisillä jutuilla (kiitotiet, rullaustiet jne.), niin ainakin noiden kuvien perusteella FS:ssä ne on defaulttina jopa paremmannäköisiä, kuin tuossa...
« Last Edit: 01.03.12, 07:46 by Mikko Maliniemi »

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Olli Laine
Offline Offline

Posts: 354
Date Registered: 05.09.09

Re: X-Plane 10 -kaappauksia
« Reply #173 on: 01.03.12, 08:25 »

En puhunut rakennuksista, kuten tekstistäni pitäisi ilmentyä. Enkä myöskään tarkoittanut, syntyykö jotkut tiet yms. miten helposti ja automaattisesti. Mulle kun sillä ei ole mitään merkitystä, miten ne on tehty. Niiden pitää näyttää hyvältä --> Siksi kunnolla, huolellisesti "customina" tehty juttu näyttää paremmalta, kuin tuollainen geneerisillä jutuilla tehty. Ja vastaavasti jos joudutaan tekemään noilla geneerisillä jutuilla (kiitotiet, rullaustiet jne.), niin ainakin noiden kuvien perusteella FS:ssä ne on defaulttina jopa paremmannäköisiä, kuin tuossa...

Jo vain , siitä en tiedä onko se paremman näköinen.Mutta tuo on realistinen asfalttialue mikä siellä oikeastikkin on.FS:ssä se ei custominakaan ollu realistinen.
POL jutuilla siitä saadaan vaikka oikeen elämän kuva = helppoa XP WED:llä jos viittii vaan tehdä.
Mutta juu custom on aina parempi  thmbup, mutta ennen kaikkea realistisuus tärkeintä ja se mikä XP:ssä kiehtoo on juuri se että se on oikean elämän dataa.
Olli Laine
Offline Offline

Posts: 354
Date Registered: 05.09.09

Re: X-Plane 10 -kaappauksia
« Reply #174 on: 01.03.12, 08:42 »

Yksi juttu mikä teillä noissa X-plane konversiojutuissa säästää aikaa ja rutkasti on nuo valmiit tekstuurit jotka joku on jo aiemmin tehnyt.
Lisäksi ymmärsin, että X-planessa on jonkinlainen "yötekstuuri automatiikka" eli kentälle syntyy jonkinlaista yövalaistusta tekemättä sen ihmeempiä aisian eteen. Vai lienenkö asian sitten oikein ymmärtänyt?

Näin juurikin on, tekstuurit vie suurimman ajan, mutta LIT tekstuuri on kuollu ja kuopattu siltä osin, että enään ei tarvitse tehdä valaistuja alueita tai maalailla satelliittikuvaan keinoyövalaistuksia, mikä on mun mielestä karmeen näköstä sotkua.Nyt senkun tökkää lampun paikalleen.HDR tekniikka tekee sille valoheijastuksen automaattisesti.
Omiin objecteihin on ainoo mihin tarvii tehdä LIT tekstuurit, esim. ikkunoihin valot.

AriL Laine
Offline Offline

Posts: 93
Date Registered: 07.10.11

WWW
Re: X-Plane 10 -kaappauksia
« Reply #175 on: 01.03.12, 14:37 »

Mäkin heitän kommentin mallinnuksesta. Sketchupin hanskaan mielestäni hyvin ja olen tehnyt pilkuntarkkaa mallia, sen mitä ilmakuvista saa selvää ja katunäkymäkuvista. Alotin EFHK:n tyhjästä, taksit, kenttävalot, katuviivat, kiitotiet sun muuta ensin kuntoon ja sit mallintaa rakennuksia. Alotin projektin 6.2.2012. Aikaa on mennyt rutosti tekstuurien tekemiseen.

Mutta tässä shottia, kuinka pitkällä ollaan. Aikaa kulunut 'bouttiarallaa 1kk. Jos nyt 2kk vielä vääntelis tota niin pitäs alkaa oleen valmista.

Paljon on tehty, mutta paljon on tekemättäkin.  Sit loppuviimeistelyä teksturointiin. 

[ attachment removed ]


[ attachment removed ]


[ attachment removed ]


[ attachment removed ]


[ attachment removed ]


[ attachment removed ]


[ attachment removed ]


[ attachment removed ]


[ attachment removed ]


[ attachment removed ]


[ attachment removed ]


-arska-

Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, AMD Phenom II 965, 8GB, Asus HD5850 VT, 3 x 22" LCD w/ Eyefinity Bezel Comp.
Leevi Lehtonen
Offline Offline

Posts: 591
Date Registered: 20.08.10

Re: X-Plane 10 -kaappauksia
« Reply #176 on: 01.03.12, 17:01 »

Todella hyvän näköistä thmbup Itseäkin kiinostaisi tuo maisemien ja erityisesti lentokonemallien suunnittelu tulevaisuudessa X-Plane 10lle.

Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3653
Date Registered: 27.03.08

Re: X-Plane 10 -kaappauksia
« Reply #177 on: 02.03.12, 08:13 »

Ari Laineella homma hallinnassa varsin mallikkaasti ja jälki näyttää hyvältä. Tämä kaikenlainen säpinä X-Planen maisemien ympärillä saattaa vaikuttaa piristävästi myös Fs-simujen maisemankehittelyyn ja suunnitteluun.
Smiley

akos
Former member
Re: X-Plane 10 -kaappauksia
« Reply #178 on: 02.03.12, 12:04 »

Hienolta näyttää Ari ja Olli. Kertokaapas, onko X-Planessa mahdollista tehdä photopohjan päälle tuollaista FS-tyylistä läpinäkyvää detalji-tekstuuria, jotta kiito- ja rullausteiden reunalueet näyttäisivät läheltä katsottuna yksityiskohtaisemmalta? Vai tuleeko ongelmia, kun kentän pohja ei ole täysin tasainen, kuten FS:ssä? Entä onko asfalttitekstuuriin mahdollista lisätä hieman läpinäkyvyyttä, jolloin photopohjan oma asfaltti kuultaisi läpi ja antaisi tuohon tasaiseen toistuvaan harmaaseen tekstuuriiin kivasti variaatiota? Varsinkin korkealta katsottuna tuo toistuva tekstuuri häiritsee jonkin verran.

Oskari
Olli Laine
Offline Offline

Posts: 354
Date Registered: 05.09.09

Re: X-Plane 10 -kaappauksia
« Reply #179 on: 02.03.12, 12:58 »

Hienolta näyttää Ari ja Olli. Kertokaapas, onko X-Planessa mahdollista tehdä photopohjan päälle tuollaista FS-tyylistä läpinäkyvää detalji-tekstuuria, jotta kiito- ja rullausteiden reunalueet näyttäisivät läheltä katsottuna yksityiskohtaisemmalta?
Oskari

Onnistuu samanlailla kuin fs:ssäkin.Sama rakenne, jossa käy DDS tai PNG tiedostomuotona.Korkeuserot saattaa kyllä kiusaa joissain paikoissa,eli samaa vikaa.XPlanessa muokkaamatta kun on vielä enemmän möykkyä kuin FS:ssä.


Pages: 1 ... 7 8 [9] 10 11 12 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1