RoD

(1/1)

butthead:
Kan man ställa in i FMC vilken RoD man vill ha. För om jag trycker på LVL CHG (737-600), så kommer jag lätt upp -5000ft/min. Antar att det inte är så jätteskön descent för passagerare... Visst, jag kan göra det genoma att ändra vertical speed på MCP'n, men tänkte att det borde gå att ange i FMC i DES page eller nåt defaultvärde för descent. Varför blir det så högt som -5000ft/min...?

SAS570:

Kan man ställa in i FMC vilken RoD man vill ha. För om jag trycker på LVL CHG (737-600), så kommer jag lätt upp -5000ft/min. Antar att det inte är så jätteskön descent för passagerare... Visst, jag kan göra det genoma att ändra vertical speed på MCP'n, men tänkte att det borde gå att ange i FMC i DES page eller nåt defaultvärde för descent. Varför blir det så högt som -5000ft/min...?

När du trycker LVL CHG så kommer systemet låsa sig på aktuell fart som är inställd. Med andra ord så justerar du din ROD med throtteln vilket gör att systemet ändrar din ROD för att bibehålla inställd fart. Ifall du sätter throtteln i idle så kommer din ROD öka då den kommer att behöva pitcha ned för att jaga upp farten samt vice versa.

Det bästa sättet vid sjunk är att använda Vert Speed eller VNav Descend, vilket är den vertikala profilen som är inprogrammerad i FMCn som är baserad på din färdplan/STAR/vindar osv.

butthead:
Då är jag med. Tackar!

Vilka RoD ska man hålla sig inom för att det ska vara en behaglig resa?

SAS570:

Då är jag med. Tackar!

Vilka RoD ska man hålla sig inom för att det ska vara en behaglig resa?

Finns väl inget direktiv direkt om det, passagerarna känner ingen större skillnad då kabinen är trycksatt och styrs av datorer som ger en ungefärlig kabinsjunk med ca 500ft/min. Det "viktigaste" är det initiella sjunket som inte ska bli för stor, utan man börjar med att sjunka lugnt och sedan ökar gradvis. Normalt brukar det väl ligga mellan 2000-3500 ft/min.

Navigation

Up one level