Prepar3d

(1/1)

kitte:
Istället för att kapa Claes tråd om MS Flight, så öppnar jag en ny om Prepar3d.

Kort och gott, vad är riktigt Prepar3d och vad innebär det för mig som flightsimmer om jag skulle skaffa det (eller någon gång när det gått ner i pris)?!

Jag har läst allt som står på deras hemsida, men lyckas ändå inte greppa vad det handlar om. Har de tagit kärnan i FSX och utvecklat den vidare till en egen simulator och öppnat upp för nya möjligheter, eller som de själva skriver: enhancing a code base of roughly 1 million lines of software written for the gaming community and readying it for use by serious professionals. Vad innebär detta med "serious professionals" förutom att det låter dyrt..

Jag tittar på screenshots på vatten och ser skillnaden mot vanliga FSX, men sedan tittar jag på ORBX sceneries som skall vara Prepar3D kompatibla och jag ser ingen skillnad mot de ORBX sceneries jag har för vanliga FSX. Borde det vara något i ORBX screenshotten som skall väcka en wow-känsla, eller är det bara för att visa att det ser lika bra ut i Prepar3D som i FSX?! Jo, jag känner mig lika förvirrad som jag låter!

frazer:
Detta blir lite upprepning mot vad jag skrev i den andra tråden, men får så vara.

Som jag förstått det har MS tagit ett strategiskt beslut att lämna "proffsdelen" av flygsimulator-utveckling, alltså det som hette ESP (vilket var en myndighetsgodkänd version av FSX egentligen). Istället satsar man på arkad-varianten. ESP-produkten såldes till Lockheed Martin som återlanserade denna som Prepar3d och avser vidareutveckla denna.

Som du har noterat så kostar Prepar3d en del pengar i fullversion (499 USD eller ca 3500 kr), alltså den version som motsvarar gamla ESP.
Dock erbjuder man vad man kallar för utvecklarlicens, som kostar 9.99 USD eller 70 kr per månad. Denna får installeras på två datorer men aldrig användas i en slutgiltig simulator. Hurvida denna licensform är gjort endast för utvecklare eller om det är ett sätt för LM att frångå en ev. överenskommelse med Microsoft kommer vi nog aldrig få svar på. Faktum är dock att det går att få det billigare (70x12 = 840 kr / år).

kitte:
Tack, då blev jag i varje fall lite klokare!

Navigation

Up one level