FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
17.12.17, 09:47

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Kuvakaappaukset (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Norwegian 738 EFRO-EFHK
:  

« previous thread next thread »
Pages: [1] 2 Reply Print
Author Topic: Norwegian 738 EFRO-EFHK  (Read 3133 times)
Kazzukki
Former member
Norwegian 738 EFRO-EFHK
« on: 17.01.12, 23:11 »

Eli moikka moi kaikille ilmailun ystäville! Päätinpä tässä päivällä tehdä lennon Rovaniemeltä Helsinkiin, josta sitten screenshottien avulla rakentaisin kertomuksen. Eli aloitetaan siitä, että kyseessä on koko elämäni ensimmäinen kuvitettu "kertomus" jostakin, eli jos viitsisitte lukemisen jälkeen kirjoitella kommentteihin rehellisiä risuja ja ruusuja koneen operoinnista, tarinan kerronnasta sekä yleensä kaikesta muusta, mitä ikinä mieleenne juolahtaa, olisin enemmän kuin kiitollinen! Pahoittelen kuvien hidasta latautumista - en kutistanut niiden kokoa, muutin vain tiedostotyypin .PNG:ksi, jotta tiedostokoosta saatiin karsittua huimat noin 22MB per kuva. Kuvat siis ladataan Elisan kotisivupalvelimeltani, joten voit katsella niitä täysikokoisena 2560x1600 versioina painamalla kuvan päällä hiiren oikeaa ja sitten painamalla selaimesta riippuen "näytä kuva"-vaihtoehtoa. En ole rajausta lukuun ottamatta muokannut kuvia millään tavalla. Radiokeskusteluja ei käydä lennon aikana lainkaan joten ei puututa siihen. Nyt itse asiaan!

Koneyksilö LN-DYC seisoo EFRO standilla numero 8 odottaen tulevaa lentoaan Helsinkiin. Minulle käy papereista ilmi, että lennolla on tänään mukana yhteensä 137 matkustajaa (124 aikuista ja 13 lasta). Täten kuivapainoa rahteineen koneelle kertyy yhteensä noin 60333 KG. Tänään CRZ ALT on 35000 jalan korkeudessa ja lennämme reitillä VAPOT UT9 UTUNU UM857 OKLOR. Pituutta kertyy yhteensä noin 384 NM ja arvioitu lentoaika on noin 53 minuuttia. ATIS kertoo meille käytettävän kiitoradan, joka tässä tapauksessa on 03. Varakenttänä toimii Turku (EFTP). Miehistön puolesta olemme hyvin pahoillamme, koska emme muistaneet ottaa lennon aikaisia säätietoja ylös muitten nähtäväksi. Sää Rovaniemellä on kuitenkin puolipilvinen ja Helsingissä on odotettavissa kohtalaista lumisadetta ja heikkoa näkyvyyttä.

Päätimme yhdessä perämiehen kanssa, että polttoainetta varataan lennolle mukaan 4735 KG joka määrittyy seuraavanlaisesti:

TAXI200KG
TRIP2437KG
RESV1157KG
HOLD555KG
EXTRA386KG

Siirryn ohjaamon puolelle ja aloitan flow:ksi kutsutun tarkastuksen. Flowssa tarkastetaan mahdollisesti palaneet merkkivalot, kytkinten oikea asento ja tietysti pelastusvälineistön kunto ja tila. Sillä aikaa perämies pukee liivit ylle ja lähtee iltapäivähämärässä testaamaan uutta 1000 lumenen taskulamppuaan ja alkaa suorittamaan koneen ulkoista tarkastusta. Tarkoituksena on varmistaa, että:

- Kaikki koneen ulkoiset pinnat ovat kunnossa ja puhtaita sekä, että osia ei puutu ja nestevuotoja ei ilmene,
- renkaat sekä niiden kulumispinnat ja kiinnitykset ovat kunnossa,
- laskutelineiden tukien paineistukset ovat oikeat,
- moottoreiden imuaukot ja ulostulot ovat puhtaita ja rakenteellisesti kunnossa, huoltoluukut, reverserit kiinni,
- ovet, joita ei käytetä ovat säpissä ja varmistettu,
- pitot ja staattiset kanavat ovat avoinna (suojukset pois) + kunto,
- antennien kunto ja lopuksi, että
- valoheittimien kuvut ovat kaikki ehjiä ja puhtaita.

Hetken kuluttua perämies saapuu ohjaamoon, ilmoittaa minulle, että kaikki näyttää olevan kunnossa ja aloittaa flow:n omalta osaltaan.


Näkyvyys laski aikalailla ulkoisen tarkastuksen aikana...




Kylmää ja pimeää! Battery switch ON ja maavirtaa onkin jo saatavilla...


Maavirta päälle ja inertianavigointi kalibroimaan itse itseään. Tässäkin menee välillä jopa 15 minuuttia...


"Oxygen, check - regulators 100%". Simussa ei päästä testaamaan microphonea, mutta oikeassa maailmassa tämäkin tehdään.


Kerrotaan IRS:lle sijainti. Scratchpadille on kopioitu GPL-L sijainti jonka tulisi lähes täsmätä "LAST POS" ja lentokentän ilmoitetun sijainnin kanssa *TÄRKEÄÄ*. Hydraulinesteitten määrä on myös hyvä tarkastaa mahdollisimman varhaisessa vaiheessa flow:ta, jotta huoltohenkilöille osataan antaa tieto riittävän aikaisin ennen lähtöä. Kaikki näyttää olevan kunnossa...


Sitten onkin hyvä aika kertoa FMC:lle, että mihin mennään, mistä mennään ja vaihtoehtoisesti, että kuka menee. Tänään siis noustaan kiitoradalta 03 käyttäen SID VAPOT 4N ja laskeudutaan EFHK käyttäen STAR OKLOR 1J. Syötetään PERF INIT sivulla tarvittavat ZFW, reservit, reitin keskiarvotuulet, CI ja TRANS ALTITUDE, joka tässä tapauksessa on 5000 ft MSL. Loput tiedot lentoonlähtöä koskien täytän myöhemmin.


Palokellojen pärinää... Kaikki palohälytin- ja overheatjärjestelmät ovat kunnossa. Tämä tehdään kerran jokaisen lentopäivän alussa.


Overheadistä Window heat - ON, Normal, Auto ym. tuttu. CRZ ALT tänään olikin se 35000 ft. Kaikki kunnossa! "Parking brakes - SET". Tässä vaiheessa "Preflight checklist".


ATIS antaa tuulet ja ACCELRATION HEIGHT sekä THRUST REDUCTION katsotaan yhtiön papereista... Nousussa käytetään TO-2 asetusta, jolloin RWY marginaaliksi saadaan XXXX metriä, jota kapteeni ei juuri nyt satu muistamaan  Grin


Laskettu lentoonlähtöpaino on 64,9 tonnia jolloin paikallisilla säätila ja Flaps 5 asetuksilla EFB antaa ratkaisunopeudeksi V1 139, Vr 139 ja V2 146 solmua.


Syötetään tietoja MCP:lle.


IRS kalibroituikin juuri parahiksi joten APU käyntiin ja valmistellaan paneelit käynnistystä varten. "Before start checklist compleated". TWR antaa meille luvan käynnistystä ja pushbackia varten. Fraseologiaan voidaan perehtyä joskus toiste, joten kun työntö alkaa, käynnistetään ensin ENG no. 2 ja sitten ENG no. 1.  N2 25%, sormet kokoajan start leverillä, jotta voidaan tarvittaessa sammuttaa polttoaineen virtaus vian sattuessa. Tarkastetaan öljynpaineet, lämmöt sekä tasainen käynti.


Tässä vaiheessa on hyvä tehdä Before taxi checklist ja pitää pieni takeoff briefing. Rullataan kiitoradalle 03 rullaustietä T A pitkin ja mennään line-uppiin. Noustuamme jatketaan suoraan, kunnes ROI DME 2. Tämän jälkeen käännytään oikealle suuntaan 205 jota jatketaan kunnes käännytään ROI VOR radiaalille 170. MAX IAS ennen ROI RAD-170 on 250 KT. Jatketaan nousua RAD-170 kunnes saavutetaan piste VAPOT (ROI DME 26.4), jonka jälkeen lennetään reittisuunnitelman mukaan.


Strobes päälle, TA/RA ja tarkastetaan trimmin oikea asento.




N1 40% ja annetaan tasaantua. TO/GA!


V1! Rotate! V2! Positive climb - Gear up
(and off)! TCAS on päällä!


After TO checklist compleated
! Lähestytään ROI radiaalia 170, jota pitkin pisteelle VAPOT (DME 26.4).


Hyvästi Rovaniemi!




10000 ft, Landing lights - OFF, ENG start switches - OFF, Passanger signs...








Minunlaiselle tähtitieteen harrastajille ohjaamo on loistopaikka bongailla öisiä ihmeitä!


Aloitetaan laskeutuminen ja Decent checklist. Laskeutuminen tapahtuu kiitoradalle 22L, flaps 30 asetuksella. On tullut huomattua, että kone on liukas. Laskeutuminen tulisi minun tapauksessani aloittaa 20 NM aikaisemmin jos halutaan välttyä jatkuvalta speed braken käytöltä Embarrassed




Vähintäänkin mielenkiintoinen sääilmiö oli se, kun alkoi satamaan kirkkaalta Cirrus-taivaalta. No joo-o se siitä...


10000 ft, Lights, ENG start switches, Auto brake...




Molempiin radioihin on asetettu taajuus 110.30, localizer alive! Laskeudutaan 2000 jalkaan jossa kaapataan G/S. Sää perillä on sen verran huono, että tullaan päätyyn asti automaatilla. Landing briefistä poimittua "Missed approach, noustaan kiitoradan suuntaisesti (220), kunnes 2.5 DME HK tai 600 ft, kumpi tahansa on myöhemmin, jonka jälkeen käännytään vasemmalle (190) ja noustaan 3000 ft. Tämän jälkeen odotetaan tutkavektoreita.


HGS on piloteille tervetullut uutuus joka helpottaa asioita huomattavasti. HGS AIII ARM.


Glideslope alive! Landing checklist. Kytketään toinen AP päälle ja pudotetaan renkaat. Tiedetään, vauhti on ehkä liian luja. Taas yksi esimerkki siitä, miksi FMC:lle kannattaa syöttää se "mukamas turha" DESTENATION WINDS ALOFT data.


Runway insight!
Flare ARM.






50, 40, 30, 20...      ...10. Reverserit päälle. Poistutaan kohdasta ZH. Rullataan TWY Z josta AD:ta pitkin aina portille 17 asti. Käynnistetään APU.




Rullataan portille 17 VDGS:n avustamana.


STOP. Engine start levers - CUTOFF, sammutetaan beacon light ja istuinvyö valot pois. APU on valmiina käytettäväksi ja käyttöön se otetaankin ennen kun sadetta pitävä ground saa GP yksikön kytkettyä. Probe heat pois päältä ja edetään Shutdown listan mukaan.


Polttoainetta kului noin 300 kiloa enemmän, kuin FSBuild oli laskenut. Tässä tuli huomattua, että tämmöisen tarinan tekeminen ei olekkaa ihan niin yksinkertaista, miltä näyttää. Virheitäkin tuli tavanomaista enemmän. Jatkossa pitää perehtyä kuvakoon muuttamiseen, editointiin ja tietyisti tärkeimpään - oikeaoppiseen operointiin! Kiitos kaikille! Tätä ei ollut mukava tehdä, mutta oli mukava katsoa, kun se oli valmis Smiley Ensikerralla perehdytäänkin vähän enemmän tekniikkaan (jos muistetaan)

EDIT:

KISA: KUKA HUOMAA KUVASSA, JOSSA OLLAAN SIVULLA TAKEOFF REF 1/2 VIRHEEN ENSIMMÄISENÄ? (12 kuva ylhäältä)
« Last Edit: 18.01.12, 14:51 by Kasperi Koski »
Petri Koivisto
Online Online

Posts: 14294
Date Registered: 21.07.04

Re: Norwegian 738 EFRO-EFHK
« Reply #1 on: 17.01.12, 23:29 »

Hienoa! Paras tarina taas vähään aikaan! Cool Huomaa kyllä, että olit jo jonkun verran perehtynytkin asioihin, mikä on aina hyvä thmbup Koneen varusteet ei nyt aivan tainnut vastata Norskin vastaavia IRL, mutta hälläkö väliä kun muuten oli kaikki hienosti hallinnassa. thmbup Melkein kävi jo mielessä, että näinköhän olet oikeasti näissä hommissa jossain, kun oli niin asiantuntevaa tekstiä heti kärkeen... täällä ei liikaa tälläisiä näy. Pääasiahan on se, että päästään verkkoon, muusta viis... Grin

Eli: Dix points thmbup
Kazzukki
Former member
Re: Norwegian 738 EFRO-EFHK
« Reply #2 on: 17.01.12, 23:43 »

Huomaa kyllä, että olit jo jonkun verran perehtynytkin asioihin, mikä on aina hyvä thmbup Koneen varusteet ei nyt aivan tainnut vastata Norskin vastaavia IRL, mutta hälläkö väliä kun muuten oli kaikki hienosti hallinnassa. thmbup

Juu no siis tekniikkapuoli on kyllä pääsääntöisesti todella hyvin hallinnassa. Minulla ei ole kuitenkaan mitään käsitystä siitä, että minkälaiset varustelutasot kyseisellä operaattorilla (tai operaattoreilla yleensä) on juuri tässä konemallissa, joten sitähän lyötiin avioniikkaa koneeseen vain kalliimman mukaan! Voin joskus koittaa tehdä tekniikkapuolen tutoriaaleja porukalle jos kiinnostusta löytyy ja tietysti jos PMDG suostuu korjailemaan noita olennaisia hydrauliikkaan ym. liittyviä "bugejaan", jotta voidaan sitten ihan aikuisten oikeasti kertoa mitä ja miksi näin. Jätetään lentotutoriaalit kuitenkin siitä paremmin tietäville Cheesy Kiitos Petri kommenteista!
Santeri Saikkonen
Offline Offline

Posts: 2137
Date Registered: 08.02.10

Re: Norwegian 738 EFRO-EFHK
« Reply #3 on: 18.01.12, 06:02 »

Kiitos loistavasta stoorista! Näitä ei täällä ole ikinä liikaa!  thmbup

Nähty: POR HEL DXB MIA JFK FRA LHR CDG HRG ORD OUL ARN RIX TMP CPH PBI AMS GDN DFW KEV NRT BUD MXP FCO TXL MUC RVN PVG TLV AYT GOT KUO BKK KIX BRU AGP
Jari Nevasalo
Offline Offline

Posts: 1266
Date Registered: 08.09.07

Re: Norwegian 738 EFRO-EFHK
« Reply #4 on: 18.01.12, 10:29 »

Paljonko oli menovettä jäljellä perillä portilla ja millä cost indeksilla purjehdittu?

jari

Intel Core i7-3770K  3,5 GHZ|GForce GTX680| 32GB 1866 MHz Corsair DDR3| 2 X 128GB SSD| Seagate 7200 2 TB|W7 64 Pro |FSX
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Norwegian 738 EFRO-EFHK
« Reply #5 on: 18.01.12, 12:55 »

No niin ja seuraavaksi voitkin sitten ottaa, ja pienentää kuvat siihen sääntöjen vaatimaan alle 200kB kokoon, ettei ylläpidon tarvitse ottaa hyviä kuvia pois näkyviltä. Nyt sulla on tuolla neljän megan jne. möhkäleitä. Samat kokorajoitukset 800px ja 200 kilotavua koskee myös noita muualta linkitettyjä kuvia...

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Niklas Tähtinen
Offline Offline

Posts: 287
Date Registered: 16.08.11

WWW
Re: Norwegian 738 EFRO-EFHK
« Reply #6 on: 18.01.12, 14:10 »

Mukavia kuvia, joskin aika hitaita latautumaan. Kaunis kone tuo PMDG:n tekele. Smiley

Varakenttänä toimii Turku (EFTP).

Patrick Ojanen
Online Online

Posts: 4449
Date Registered: 13.04.09

Re: Norwegian 738 EFRO-EFHK
« Reply #7 on: 18.01.12, 14:15 »

Ja alusta tuo, että flow tarkistuksella katsotaan kytkimet oikeisiin asentoihin, mutta miksi kaasuvivut täysin edessä?
Muuten ihan hyvät kuvat  thmbup

No niin ja seuraavaksi voitkin sitten ottaa, ja pienentää kuvat siihen sääntöjen vaatimaan alle 200kB kokoon, ettei ylläpidon tarvitse ottaa hyviä kuvia pois näkyviltä. Nyt sulla on tuolla neljän megan jne. möhkäleitä. Samat kokorajoitukset 800px ja 200 kilotavua koskee myös noita muualta linkitettyjä kuvia...

Miten on edes mahdollista laittaa noin leveitä ja noin isoja kuvia?
Teemu Kokkonen
Offline Offline

Posts: 1688
Date Registered: 25.10.08

Re: Norwegian 738 EFRO-EFHK
« Reply #8 on: 18.01.12, 14:17 »

Miten on edes mahdollista laittaa noin leveitä ja noin isoja kuvia?

Koska kuvat ulkopuolisella serverillä niin mahdollista  Wink

Intel i7-6700K MSI GTX1070 16 GB DDR4
Patrick Ojanen
Online Online

Posts: 4449
Date Registered: 13.04.09

Re: Norwegian 738 EFRO-EFHK
« Reply #9 on: 18.01.12, 14:20 »

Koska kuvat ulkopuolisella serverillä niin mahdollista  Wink

Just just. Ei ny sillä että alkaisin isompia laittaa, kuha ihmettelin  Grin
Kazzukki
Former member
Re: Norwegian 738 EFRO-EFHK
« Reply #10 on: 18.01.12, 14:28 »

No niin ja seuraavaksi voitkin sitten ottaa, ja pienentää kuvat siihen sääntöjen vaatimaan alle 200kB kokoon, ettei ylläpidon tarvitse ottaa hyviä kuvia pois näkyviltä. Nyt sulla on tuolla neljän megan jne. möhkäleitä. Samat kokorajoitukset 800px ja 200 kilotavua koskee myös noita muualta linkitettyjä kuvia...

Moi, ongelma ratkaistu! Piti hetken aikaa miettiä, että millä he*****n keinolla olisi kätevintä kutistaa noita kuvia Smiley Ja toiselle herralle: oli joo ALT kenttä virheellisesti ilmoitettu mutta varmaan tajusitte, että tarkoitin EFTU, enkä Tampere Pirkkalaa Wink
Kazzukki
Former member
Re: Norwegian 738 EFRO-EFHK
« Reply #11 on: 18.01.12, 14:31 »

Paljonko oli menovettä jäljellä perillä portilla ja millä cost indeksilla purjehdittu?

jari

Moi Jari! Perillä oli noin 1.7 tonnia kerosiinia ja seilattiin CostIndex arvolla 0. Tuleeko mieleen jotain neuvoja tuota kulutusta koskien? Oh by the way, jäänestot sammutin vahingossa vasta 10.000 ft, joten sillä saattaa olla jotain tekemistä...
Kazzukki
Former member
Re: Norwegian 738 EFRO-EFHK
« Reply #12 on: 18.01.12, 14:44 »

Ja alusta tuo, että flow tarkistuksella katsotaan kytkimet oikeisiin asentoihin, mutta miksi kaasuvivut täysin edessä?
Muuten ihan hyvät kuvat  thmbup

Miten on edes mahdollista laittaa noin leveitä ja noin isoja kuvia?

FCOM v.1 määrittelee kaasuvivun tarkastuksen kapteenin Preflight Procedures kohdassa NP.21.27 "Forward thrust levers - Closed ja lisäksi SP kohdassa SP.7.2, joten tuolla ei perjaatteessa oli mitään merkitystä, kun se kohta kuitenkin katsotaan (kuva otettu juuri ennen tätä Wink). Ken-lie-käynyt-koneessa saa kuitenkin asiasta huomautuksen Smiley
Jari Nevasalo
Offline Offline

Posts: 1266
Date Registered: 08.09.07

Re: Norwegian 738 EFRO-EFHK
« Reply #13 on: 18.01.12, 15:13 »

Moi Jari! Perillä oli noin 1.7 tonnia kerosiinia ja seilattiin CostIndex arvolla 0. Tuleeko mieleen jotain neuvoja tuota kulutusta koskien? Oh by the way, jäänestot sammutin vahingossa vasta 10.000 ft, joten sillä saattaa olla jotain tekemistä...

No ei mitään viisasta, lähinnä löpötin riittävyydestä olin kiinnostunut..

jari

Intel Core i7-3770K  3,5 GHZ|GForce GTX680| 32GB 1866 MHz Corsair DDR3| 2 X 128GB SSD| Seagate 7200 2 TB|W7 64 Pro |FSX
Niko Leppänen
Offline Offline

Posts: 846
Date Registered: 01.02.10

Re: Norwegian 738 EFRO-EFHK
« Reply #14 on: 18.01.12, 18:31 »

Lentoonlähtöpainossa pieni heitto.
Kazzukki
Former member
Re: Norwegian 738 EFRO-EFHK
« Reply #15 on: 19.01.12, 17:41 »

Lentoonlähtöpainossa pieni heitto.
Ei siinä heittoa ole Wink Laskutapahan onnistuu vähentämällä GW:stä se noin 200 kiloa (taxiin), joten se on ihan oikein laskettu. Ehkä virheellisesti sanottu, että jossain olisi VIRHE, mutta jotain muuta korjattavaa kyllä olisi suosituksien valossa Wink
Henri Juhantila
Offline Offline

Posts: 1637
Date Registered: 18.08.09

Re: Norwegian 738 EFRO-EFHK
« Reply #16 on: 19.01.12, 17:48 »

Ei siinä heittoa ole Wink Laskutapahan onnistuu vähentämällä GW:stä se noin 200 kiloa (taxiin), joten se on ihan oikein laskettu. Ehkä virheellisesti sanottu, että jossain olisi VIRHE, mutta jotain muuta korjattavaa kyllä olisi suosituksien valossa Wink

Oiskohan kiitotie ollut märkä tai lument tjsp. peittämä?

Niko Leppänen
Offline Offline

Posts: 846
Date Registered: 01.02.10

Re: Norwegian 738 EFRO-EFHK
« Reply #17 on: 19.01.12, 17:49 »

Ei siinä heittoa ole Wink Laskutapahan onnistuu vähentämällä GW:stä se noin 200 kiloa (taxiin), joten se on ihan oikein laskettu. Ehkä virheellisesti sanottu, että jossain olisi VIRHE, mutta jotain muuta korjattavaa kyllä olisi suosituksien valossa Wink
My bad.  Grin  Katsoin vaan, kun kuvatekstissä TOW sanotaan 64,9 ja cdu:lla 65,1.
Toni Määttänen
Offline Offline

Posts: 2536
Date Registered: 03.04.08

WWW
Re: Norwegian 738 EFRO-EFHK
« Reply #18 on: 19.01.12, 17:52 »

En tiennytkään että Orbit Airlines lentää Rovaniemellekin...  Tongue
Donald
Former member
Re: Norwegian 738 EFRO-EFHK
« Reply #19 on: 19.01.12, 18:12 »

V1 ja VR arvoissa heittoja?
Pages: [1] 2 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1