Mittariston teko näytöstä

<< < (13/16) > >>

Transisto:
Asiallista settiä!

Yksi asia mistä ei kai tällä foorumilla ole koskaan ollut keskustelua on LCD-näytön muokkaus. (en ainakaan muista)
Harrin aikaisemmin postaama kuva kertoo yleisestä ongelmasta missä LCD-näyttö tulee mittaripaneelin fyysisten mittojen ja varsinkin pyöreän kulman yli.
Cessna 172:n paneelissa ohjausakseli menisi lisäksi "läpi" mittarinäytön.

Onko kenelläkään tietoa pääseekö "savu" ulos /hajoaako LCD-näytön koko kuva jos esim. ohjaus-akselille tekisi näyttöön jotenkin reiän tai kuvassa olevan
osan näyttöä saisi jotenkin purettua tai leikattua pois? Ilm. näytön takana on heti elektroniikkaa, piirilevyjä, tms. mikä estää tälläisen kannibalisoinnin?


Kaskelin:
Olen nähnyt nestekidenäyttöjä jotka toimivat osittain vaikka näytön lasi on halki.

Matriisinäytössä ohjaussignaalit kulkevat kai yleensä näytön lasilevylle toisesta pysty- ja vaakareunasta, joten näiden vastainen kulma on vähiten kriittinen kohta näyttöä. Jos olisi jokin todella hellävarainen tapa leikata näytöstä kulma pois niin homma voisi onnistua. Leikattua näyttöa ei saa myöskään puristella jottei nestekidemateriaali pursuile ja lasien välinen etäisyys muutu (lieneekö mahdollista?). Leikattu kohta pitää lopuksi vahvistaa ja sinetöidä vaikkapa epoksilla.

Aukon teko keskelle näyttöä pimentäisi takuuvarmasti sen osan lasia jonka matriisijohtimet kulkevat aukon kohdalta. Lisäksi reikää tehdessä lasin alle ei saisi syntyä painetta jottei nestekidemateriaali puristuu ulos.

Minulla on sellainen epäilys, että nuo vain osittain hajonneet LCD-paneelit ovat olleet ns. passiivimatriisityyppiä. Passivimatriinäyttöjen kuvan laatu ei ole riittävä simukäyttöön (surkea kontrasti). Vähääkään laadukkaampien näyttöjen lasilevyssä on mm. transistoreja ja kuvittelisin että niistä ei voi leikata palaa pois rikkomatta koko näyttöä (suuri riski tahattomille oikosuluille).

Vaikka paneelin saisikin leikeltyä, niin näytön taustalla sijaitseva näytönohjauselektroniikkaa saattaa osua poistettavaan kohtaan. Johtimia on tuhansia joten elektroniikan siirto ei tule kyseeseen. Viimeinen, ehkä helpoiten ratkaistava ongelma on tasainen valaistus vielä modauksen jälkeenkin.

Transisto:
Kiitos vastauksesta. Helpoin tapa siis olisi edelleen yhdistää LCD-näyttöjä ja servo-mittareita. Ohjainakselin päälle jäävän osan 6-packin saisi mahtumaan yhteen LCD-näyttöön
ja loput sivuille jäävät mittarit servo/stepper-motor tekniikalla.

Toinen vaihtoehto olisi käyttää kolmea erikokoista ja erillistä LCD-näyttöä. Esim. näin:


tigert:
Tai kahdella?



Polttoainemäärän mittarit jotka tuossa diesel-konversiossa ovat noissa alareunan ledivalomittareissa eivät mahtuisi vasemmalle näytölle, mutta ne voinee tehdä ihan helposti servoilla näytön alle tai siirtää ne oikealle puolelle paneelia ja laittaa sinne lisää monitoria jos haluaa lisää avioniikkaa.

//Tuomas



Transisto:
Salpauslennon simussa ratkaisu on tehty just vähän tuohon tyyliin.

Navigation

Up one level

Next page

Previous page