Apua sceneryn tekoon

(1/1)

River:
Hei!
On ruvennut tuo sceneryiden teko kiinnostamaan ja tarvitsisi tietää mitä ohjelmia kannattaa käyttää sceneryiden tekoon.
Pitäisi ekana saada jonkunlainen mesh kasaan ja sen jälkeen tehdä itse lentoasema. Ideana on että tekisin tuon Torbackan yksityiskentän sceneryn kun sitä ei vakiona FS2004:sta löydy.

Voisiko joku kertoa että mitä ohjelmia tarvitsen että saan aikaa meshin ja itse sceneryn?
GMax jo löytyy ja siihen lisäosat että saa suoraan GMaxista exportattua BGL tai MDL tiedostoksi, eli käytännössä tarvitsen pelkästään jonkun ohjelman meshiä varten.
Olen myös harjoitellut tuolla GMaxilla erilaisten objektien tekoa.

Topias Rossi

Janne:
Hauska nähdä uusia sceneryiden teosta innostuneita. Omista mesh-projekteistani on useampia vuosia joten yksityiskohdat varmaan pettävät. Pääperiaatteiden pitäisi kuitenkin olla kohdallaan.

FS2004:ssä on käytännössä kaksi vaihtoehtoa korkeuserojen tekemiseen:

1) "Aito" mesh

FS:ssä yksi mesh-bgl kattaa aina tietyn suorakaiteen muotoisen alueen määrätyllä tarkkuudella ja BGL:n täytyy sisältää korkeustieto jokaiselle alueen pisteille. Jos muistan oikein, FS2004:ssä pienin mahdollinen mesh-bgl:n kattama alue on suuruusluokkaa 10 km x 10 km. Tällaiselta alueelta kentän ympäriltä tarvitaan (taas muistaakseni) vähintään 257x257 = 66049 korkeustietoa, siis käytännössä ruudukko noin 39 metrin silmäkoolla.

Mesh-sceneryt tehdään yleensä niin, että joku valmis korkeusaineisto (DEM = Digital Elevation Model) käännetään FS SDK:n resample.exellä BGL:ksi. Paikkatietoaineiston käsittelyyn tarkoitetuilla työkaluilla voidaan yhdistellä dataa eri aineistoista ja paikata datassa olevia reikiä, mutta pohjimmiltaan kyse on yleensä olemassa olevan aineiston laskennallisesta käsittelystä, ei niinkään maaston veistelystä käsin.

Paras Suomeen saatava korkeusaineisto lienee edelleen Jonathan de Ferrantin http://www.viewfinderpanoramas.org/dem3.html. Tätä on käytetty FinnMeshin aineistona.


2) Ns. remesh-tekniikat

Näitä käytetään yleensä kun halutaan veistellä hyvin paikallisesti vaikka lentokentän lähiympäristöä. Muistelen, että Tatu teki remeshin esim. EFROn ja EFIVin lähirinteisiin. Omakohtaisia kokemuksia remeshauksesta minulla ei ole.

Remeshauksessa ideana on se, että halutut pisteet asetetaan määräkorkeuteen pienillä, pistemäisillä flatteneilla. Näitä pistemäisiä flatteneita pitää lätkiä suhteellisen tiheään halutulle alueelle ja FS sitten enemmän tai vähemmän pehmeästi yhdistää flattenpisteet ja flattenpisteitä ympäröivän raakameshin FS:ssä näytettäväksi korkeudeksi.

Joskus aikoja sitten näitä tehtiin Ground2K4 -nimisellä ohjelmalla, sittemmin SBuilder ja SBuilderX ovat käsittääkseni korvanneet tuon. Ehkä niidenkin jälkeen on tullut uusia parempia ohjelmia.


Lisätietoa löytynee parhaiten "remesh" -hakusanalla fsdeveloper.comista ja Avsimin Scenery design -foorumilta. Ehkäpä Tatu tai joku muu remeshejä tehnyt osaa korjata asiavirheeni.


Tsemppiä maisemaprojektiisi!

River:
Jes, tämmöstä tietopakettia vähän toivoinkin. Tuo vaihtoehto 1 kuulostaa vähän helpommalta tehdä, joten taidan sitä kokeilla. Laitan sitten lisää postia jos tuo sceneryn teko rupeaa onnistumaan kunnolla.
Kiitokset!

Topias Rossi

River:
Joo tota, kattelin tuota vaihtoehto ykköstä ja oli aika epäselvä niin päätin kokeilla tuota kakkosta. Latasin tuon SBuilder ohjelman FS2004:lle ja kokeilin käynnistää:
Ohjelma käynnistyy mutta kun yritän painaa "New" tai "Open" tulee tämmöinen ikkuna:
[ Attachment not found - or removed ]

Osaako joku kertoa miksi tuo tulee ja miten ton voi korjata?

Topias Rossi

EDIT: löyty toimiva tiedosto ja nyt toimii!

Navigation

Up one level