FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
27.05.17, 04:12

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Maisema- ja lentokonesuunnittelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  FS2004 Torbacka airfield scenery - VALMIS - Linkki vikalla sivulla
:  

« previous thread next thread »
Pages: [1] 2 3 ... 6 Reply Print
Author Topic: FS2004 Torbacka airfield scenery - VALMIS - Linkki vikalla sivulla  (Read 6673 times)
Topias Rossi
Offline Offline

Posts: 339
Date Registered: 22.01.11

FS2004 Torbacka airfield scenery - VALMIS - Linkki vikalla sivulla
« on: 25.02.12, 19:20 »

Moi kaikki!
Sain tuossa pari päivää sitten nuo sceneryn tekoon tarvittavat ohjelmat kuntoon ja olen aloittanut tekemään ensimmäistä sceneryäni.
Scenery on Torbackan yksityiskenttä. Kiitotien pinta nurmea (15x360m kiitotie, eli aivan SAIRAAN lyhyt).
Kertokaapa vähän mielipiteitä miltä näyttää tämä mun puolivalmis scenery:

*Ilman minkäänlaisia sceneryitä Torbackan alue*

[ attachment removed / expired ]

[ attachment removed / expired ]


Sitten tässä 2 kuvaa otettu juuri äsken: (vaihoin vielä talvesta kesään niin peltoalueet näkyy hienompina)

[ attachment removed / expired ]
Punaisella ympyröity sama alue mikä näkyy kuva 1:ssä.

[ attachment removed / expired ]


Sitte jos oikeaa materiaalia haluatte nähdä niin käykää kattomassa Google Earthista hakusanalla Torbacka (menee aika lähelle kenttää), tai sitten http://lentopaikat.net/efto.shtml, niin löytyy tarkkaa tietoa.
Kertokaahan mielipiteitä ja parannusehdotuksiakin otan vastaan  Smiley

Topias Rossi
« Last Edit: 10.04.12, 05:56 by Topias Rossi »


Kyllä se lehmäkin lentää kun sille tarpeeksi vauhtia antaa...
Tiesin että lukisit tämän
Mikko Westerlund
Offline Offline

Posts: 904
Date Registered: 18.09.01

Re: FS2004 Torbacka airfield scenery
« Reply #1 on: 25.02.12, 21:15 »

Hyvältä nayttää, maisema on ihan tunnistettavissa.

Kiitotien itäpuolelle jos saisi sähkölinjan mallinnettua ja mahdollisesti tuulipussin sekä punaiset kynnysmerkit, niin voilà.

Jos lisää kuvia tarvitset, niin voin käydä ottamassa, onhan kenttä tuossa työmatkan varrella.

Asus P8Z68 Deluxe, Intel i7 2600K 3,4Ghz, 16Gb 1600MHz, Asus ENGTX560 DCII TOP/2DI/1GD5, 21" BenQ, Win7@SSD, FSX, P3DV2, P3DV3
Topias Rossi
Offline Offline

Posts: 339
Date Registered: 22.01.11

Re: FS2004 Torbacka airfield scenery
« Reply #2 on: 25.02.12, 22:35 »

No se on hyvä että maisema on tunnistettavissa. Tuota meshiä kun väsäsin niin kyllä tuli aika monta kertaa katottua ja tarkistettua ja korjattua noita erilaisia juttuja mitä tuolla alueella on.
Tuo sähkölinja on aika helppo mallintaa (toivottavasti) ja tuulipussin tekemiseen jo hiukan tutustuinkin. Ainut mitä vielä tarvitsisin olisi tarkempi sijainti tuulipussille ja lisätietoa niistä punaisista kynnysmerkeistä (missä kohtaa tarkalleen sijaitsee ja minkä näköiset).
Aikomus on että saisin vielä tehtyä tuolle scenerylle vähän talvi-ekstraa esim että kiitotien reunoille saisi pienet lumipenkat samalla tavalla kuin FISDin Rovaniemellä.

Heti kun scenery on riittävän hyvä jaettavaksi aion ladata sen tänne fsnordicin sivuille, kerron kyllä sitten kun on tiedosto ladattavissa  Smiley

Topias Rossi


Kyllä se lehmäkin lentää kun sille tarpeeksi vauhtia antaa...
Tiesin että lukisit tämän
Mikko Westerlund
Offline Offline

Posts: 904
Date Registered: 18.09.01

Re: FS2004 Torbacka airfield scenery
« Reply #3 on: 25.02.12, 23:54 »

Tuolta lentopaikat.net kuvista näkee suunnilleen ne kynnysmerkkien paikat. Nyt en millään löydä vanhoja kuvia, mistä nuo merkkien muodot ja tuulipussin paikka selviäisi. Mitä kiitotien talvikäyttöön tulee, niin taitaa olla aika hiljaista olla liikenne lumien sulamiseen asti. Sulamisten jälkeenkin tuolla on ollut perinteisesti muutaman viikon verran vesikenttä, ennen kauden aloitusta Grin

Asus P8Z68 Deluxe, Intel i7 2600K 3,4Ghz, 16Gb 1600MHz, Asus ENGTX560 DCII TOP/2DI/1GD5, 21" BenQ, Win7@SSD, FSX, P3DV2, P3DV3
Topias Rossi
Offline Offline

Posts: 339
Date Registered: 22.01.11

Re: FS2004 Torbacka airfield scenery
« Reply #4 on: 26.02.12, 08:09 »

Juu, käynpäs kattelemassa tarkemmin tuota lentopaikat.nettiä. Ja enköhän mää tolle tuulipussille jonkun hyvän paikan löydä, ja merkkien muodot kyllä varmaankin jotenki löytyy (esim google kuvahaku tms).
Onhan se kyllä aika ilmiselvää että tommosilla yksityiskentillä ei kauheesti mitää talvikäyttöä ole, mutta ajattelinpahan vain että se olis tossa sceneryssä semmone hieno pikku ekstra (ei oo kylläkään varmaa saanko tehtyä ne lumipenkat kun ei ole vielä mitään käsitystä siitä miten ne voitais tehdä).
Siellä siis ilmeisesti vähän tulvii talven jälkeen... Ku siellä on oikee vesikenttä sillon  Grin


Kyllä se lehmäkin lentää kun sille tarpeeksi vauhtia antaa...
Tiesin että lukisit tämän
Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3652
Date Registered: 27.03.08

Re: FS2004 Torbacka airfield scenery
« Reply #5 on: 26.02.12, 08:15 »

Tämä on hieno juttu! Toivottavasti saat tuon kentän väsättyä julkaisukuntoon. Nämä suomen pikkukentät ovatkin olleet puute Fs2004:sen kenttävalikossa. Tuonne kannattaisi varmaankin mallintaa kaikenlaista pikkurekvisiittaa mitä siellä oikeastikin on, sikäli mikäli siellä jotain rojua on. Tuskin tarvitsee pelätä, että framet alkaisivat tökkimään liian tavaran takia.
Eräs juttu mitä kannattaisi harkita olisi afcad:in tekeminen kentälle ja muutama Ai-ultria sitten kiertelemään kentän lähialueelle, välillä koneet kävisivät sitten kentällä ja taas lähtisivät. Olen varovasti aloittanut Lapinlahdelle tekemään vastaavaa pakettia mutta se on nyt jäissä kun kentän Afcad ei toiminutkaan sellaisenaan vaan jotain muutoksia siihen pitäisi tehdä.
Ellei Ai-Ultra pakettia tekisi niin kannattaisi harkitä myös parin staattisen ultran laittamista kentän reunalle. Noita staattisia ultria on saatavana valmisobjekteina jotka voi sijoittaa kentälle objektin asettelu ohjelmilla kuten EZ-Sceneryllä ja vastaavilla.
Stattisen koneen bgl:n voisi sitten sijoittaa kenttäpaketin tiedostoihin. Itse koneen ottaminen mukaan julkaistavaan pakettiin vaatisi sitten varmaankin luvan kysymisen tekijältä. Ilmeisesti kylläkin onnistuisi.
Smiley

Kehun taas ruotsalaisia . . . siellä harrastajat ovat panostaneet paljon sikäläisten pienten lentopaikkojen tekemiseen, kiinnostavia pieniä kenttiä objekteineen on lukuisia. Suomessa taitaa olla tarkemmin mallinnettu vain Lapinlahden ultrakenttä ja sitten on J.Rantalan korpikenttä ja varalaskupaikka paketti. Tosin niissä ei ole mitään objekteja koristeena, tiedä sitten onko niissä tavaraa todellisuudessakaan.

Topias Rossi
Offline Offline

Posts: 339
Date Registered: 22.01.11

Re: FS2004 Torbacka airfield scenery
« Reply #6 on: 26.02.12, 08:53 »

No rojua siellä ei ainakaan kuvien perusteella kauheasti löydy. Framet ei kyllä varmasti rupea tökkimään (ainakaan mun koneella) kun kerta suoriutuu täysillä grafiikoilla FlyTampan St Bartsistakin.
Sitten tuo afcadin tekeminen. Minä olen juuri aloittanut tämän sceneryiden teon ja en itseasiassa ole edes varma että mitä afcad oikeasti tarkoittaa  Embarrassed

Ajatuksena oli myös että lisään jonkun auton siihen kentän viereen parkkipaikalle (jos sitä pientä hiekka-aluetta voi edes kutsua parkkipaikaksi), ja ehkäpä jonkun ultran kentälle seisomaan. Tuo ai-paketti kylläkin olisi hieno lisä tuohon sceneryyn mutta en oikein tiedä miten tehdä flight plaaneja niille koneille.
Joku varmaankin voi selventää hieman minulle näistä asioista.

Sitten vielä ohjelmat mitä käytän sceneryn tekoon:
GMax
Airport Design Editor 9x
SBuilder

Topias Rossi


Kyllä se lehmäkin lentää kun sille tarpeeksi vauhtia antaa...
Tiesin että lukisit tämän
Topias Rossi
Offline Offline

Posts: 339
Date Registered: 22.01.11

Re: FS2004 Torbacka airfield scenery
« Reply #7 on: 26.02.12, 10:02 »

Sitte viellä olisi hienoa saada vähän puskia tohon kiitotien reunoille, osaako kukaan sanoa miten pystyisin laittamaan niitä?

Topias Rossi


Kyllä se lehmäkin lentää kun sille tarpeeksi vauhtia antaa...
Tiesin että lukisit tämän
Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3652
Date Registered: 27.03.08

Re: FS2004 Torbacka airfield scenery
« Reply #8 on: 26.02.12, 13:12 »

Quote
Sitten tuo afcadin tekeminen. Minä olen juuri aloittanut tämän sceneryiden teon ja en itseasiassa ole edes varma että mitä afcad oikeasti tarkoittaa

Juu, tuolla ADE9x:llä mikä sinulla on käytössä niin sillä voi ymmärtääkseni sen Afcadin tehdä. Itse olen toistaiseksi käyttänyt Afcad2 ohjelmaa mutta tarkoitus olisi ainakin kokeilla tuota ADE9x:ää, koska P.Holopainen sitä suositteli.
 Grin

Jonkinlainen pieni Afcad tiedosto sinun kannattanee tuonne Torbackaan tehdä jo senkin takia, että saat kentän näkymään simun kenttävalikossa.
Yksinkertaisimmillaan se voisi olla vain lähinnä ne kentän perustiedot nimi, koordinantit jne. Tosin tuossa sinun projektissa voisi ADE9x:llä tehdä myös ruohopintaisen kiitotien pätkän ja ehkäpä joitain kiitotien merkkejä.
Toki kenttä toimii hienosti myös ilman Afcad tiedostoakin mutta mikäli haluat sinne Ai-liikennettä niin sitten se viimeistään olisi tehtävä.
Afcadissa määritellään koneiden parkkipaikat, rullausreitit jne. Tuskin kannattaa kuitenkaan tässä sinun projektiketjussa ruveta käymään koko  afcadin tekoprosessia läpi, sillä asia on niin laaja, että se sotkisi koko hienon ketjun. Kannattanee vain lukea ADE9x:sän manuaaleja.

Quote
Sitte viellä olisi hienoa saada vähän puskia tohon kiitotien reunoille, osaako kukaan sanoa miten pystyisin laittamaan niitä?

Itse aion EFVP projektissani lisätä kentälle default puita ja puskia Sbuilderilla. Tosin olen itsekin vasta aloittelija kentänteossa kuten sinäkin, joten pientä epävarmuutta on vielä ilmassa noiden puiden lisäämisen suhteen. Ehkäpä joku todellinen sceneryguru armollisesti nöyrtyisi meitä tässä asiassa neuvomaan.
 Undecided


tjh80
Former member
Re: FS2004 Torbacka airfield scenery
« Reply #9 on: 26.02.12, 14:16 »

FSX:llä on kätevä työkalu Whisplacer jolla saa kaikenlaisia objekteja lisättyä maisemaan kätevästi Livenä, eli saa suoraan simussa kohdistaa puut oikealle kohdalle ja ei tarvitse sokkona sitä tehdä.
En tiedä onko vastaavaa olemassa FS2004.
Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3652
Date Registered: 27.03.08

Re: FS2004 Torbacka airfield scenery
« Reply #10 on: 26.02.12, 15:18 »

FSX:llä on kätevä työkalu Whisplacer jolla saa kaikenlaisia objekteja lisättyä maisemaan kätevästi Livenä, eli saa suoraan simussa kohdistaa puut oikealle kohdalle ja ei tarvitse sokkona sitä tehdä.
En tiedä onko vastaavaa olemassa FS2004.

Juu, onhan Fs9:lle vastaavia kuten EZ-Scenery, RWY12, Api Marcos jne. Mutta mikäli haluaisi asentaa nimenomaan defu puita joissa myös vuodenajat toimisivat, niin käytetäänkö silloin yleensä Sbuilderia vai jotain muuta? Noilla objektinasettelu ohjelmilla homma on toki helppoa mutta silloin joutuisi kyselemään lupia puu-objektin tekijältä mikäli scenery tulisi yleiseen jakoon. Lisäksi niistä objekteista puuttuvat vuodenaikatekstuurit. Toki voisi tehdä omat puut, kuten FISD on tehnyt mutta defu puillakin kyllä pärjäisi.

tjh80
Former member
Re: FS2004 Torbacka airfield scenery
« Reply #11 on: 26.02.12, 16:38 »

Mutta mikäli haluaisi asentaa nimenomaan defu puita joissa myös vuodenajat toimisivat, niin käytetäänkö silloin yleensä Sbuilderia vai jotain muuta? Noilla objektinasettelu ohjelmilla homma on toki helppoa mutta silloin joutuisi kyselemään lupia puu-objektin tekijältä mikäli scenery tulisi yleiseen jakoon. Lisäksi niistä objekteista puuttuvat vuodenaikatekstuurit. Toki voisi tehdä omat puut, kuten FISD on tehnyt mutta defu puillakin kyllä pärjäisi.

Esa Sairiolta kannattaa sitä kysyä, sillon siirrytään jo autogen maailmaan. Ellei tuota default puusarjaa löydy objekteina, joita lisäillään. Mielestäni tuo autogen on varmaan parhain vaihtoehto siihen.
Toki objekteilla saa vuodenajat toimimaan, mutta silloin täytyy olla itse se joka puuobjektit tekee, koska harvemmin objektien lähdetiedostoja on saatavilla ja sitä mukaan muokattavissa.
Topias Rossi
Offline Offline

Posts: 339
Date Registered: 22.01.11

Re: FS2004 Torbacka airfield scenery
« Reply #12 on: 26.02.12, 17:06 »

Jos se kerta se afcad on juuri tuo mitä tehdään tuolla ADE9x:llä niin sitte mulla onkin jo se afcad. Tein heti ensimmäisenä sillä kiitotien siihe paikalle, ja aikomus on lisätä sillä vielä jotain sinne.
Mutta olisi kiva kun joku osaisi kertoa miten tuolla SBuilderilla (jos sillä nyt ylipäänsä pystyy) lisätään pieniä pensaita. Kiitotie näyttää ilman minkäänlaisia puskia hieman vajaalta.

Topias Rossi


Kyllä se lehmäkin lentää kun sille tarpeeksi vauhtia antaa...
Tiesin että lukisit tämän
Mikko Westerlund
Offline Offline

Posts: 904
Date Registered: 18.09.01

Re: FS2004 Torbacka airfield scenery
« Reply #13 on: 26.02.12, 20:06 »

Jos haluat tehdä torbackasta realistisen, niin siellä ei tietääkseni ole pensaita tai muutakaan kasvustoa. Viereisen ojan penkatkin siivottiin tuossa taannoin.
Tuulipussi on ollut siinä aika lähellä tietä ja muistaakseni sen yhteydessä on ollut jonkunlainen pieni aidattu alue jossa kyltti. Kyltistä selvisi kentän perustiedot.

Nykyistä kuntoa on hieman hankala tarkistaa ennen kevättä ja lumien sulamista.

Asus P8Z68 Deluxe, Intel i7 2600K 3,4Ghz, 16Gb 1600MHz, Asus ENGTX560 DCII TOP/2DI/1GD5, 21" BenQ, Win7@SSD, FSX, P3DV2, P3DV3
Topias Rossi
Offline Offline

Posts: 339
Date Registered: 22.01.11

Re: FS2004 Torbacka airfield scenery
« Reply #14 on: 26.02.12, 20:20 »

Jaa, no se on tällä selvä, ei siis lisätä mitään kasvustoa kentän alueelle  Smiley Hyvä tietää tässä vaiheessa ennen kun ne on jo sinne kyhätty.
Onko siinä autojen parkkialueen ja lentokoneiden parkkialueen välissä minkäänlaista aitaa tai vastaavaa joka erottaa alueet toisistaan? Olisi sekin hyvä tietää niin tulisi mahdollisimman hieno.

Topias Rossi


Kyllä se lehmäkin lentää kun sille tarpeeksi vauhtia antaa...
Tiesin että lukisit tämän
Mikko Westerlund
Offline Offline

Posts: 904
Date Registered: 18.09.01

Re: FS2004 Torbacka airfield scenery
« Reply #15 on: 26.02.12, 21:04 »

Kansalaisen karttapaikasta näkyy aika hyvin aidattu alue ja tuulipussin paikka. Tuulipussi on uskoakseni siinä keltaisen koneen pohjoispuolella oleva "kohouma".

EDIT: Ja tuossa näkyy penkoilla vielä niitä puskiakin ja se yksi puu joka on siinä sillan vieressä.

Asus P8Z68 Deluxe, Intel i7 2600K 3,4Ghz, 16Gb 1600MHz, Asus ENGTX560 DCII TOP/2DI/1GD5, 21" BenQ, Win7@SSD, FSX, P3DV2, P3DV3
Topias Rossi
Offline Offline

Posts: 339
Date Registered: 22.01.11

Re: FS2004 Torbacka airfield scenery
« Reply #16 on: 27.02.12, 05:34 »

Tuopa onkin hyvä sivu. Erottaa aika hyvin aidatut alueet ja pensaikkoa puron varressa. Ja myös sen tuulipussin.
Tuon mukaan sitten mennään.

Topias Rossi


Kyllä se lehmäkin lentää kun sille tarpeeksi vauhtia antaa...
Tiesin että lukisit tämän
Topias Rossi
Offline Offline

Posts: 339
Date Registered: 22.01.11

Re: FS2004 Torbacka airfield scenery
« Reply #17 on: 29.02.12, 19:22 »

Olen nyt vähän edistynyt taas tuon sceneryn kanssa ja lisäillyt pikkuisia yksityiskohtia. Nyt mikä enään tarvittaisiin olisi muutama puska ojan reunalle ja vähän aitaa ja tuulipussi. Osaako joku kertoa miten pystyy tehdä fs2004:lle puskia tai puita? Apu olisi arvostettua tässä projektissa.
Nyt sitten projekti ei pääse edistymään enempää ennen sunnuntaita (lähden laskettelemaan huomenna ja takaisin sunnuntaina). Toivon että sitten kun katson sunnuntaina tätä aihetta niin löydän neuvoja tähä puskaprobleemaan.

Topias Rossi


Kyllä se lehmäkin lentää kun sille tarpeeksi vauhtia antaa...
Tiesin että lukisit tämän
Jussi Rantala
Offline Offline

Posts: 4687
Date Registered: 04.07.01

Re: FS2004 Torbacka airfield scenery
« Reply #18 on: 29.02.12, 19:54 »

Nyt mikä enään tarvittaisiin olisi muutama puska ojan reunalle ja vähän aitaa ja tuulipussi. Osaako joku kertoa miten pystyy tehdä fs2004:lle puskia tai puita?

Sceneryn teosta on kulunut aikaa, mutta hämärästi muistan että FISD Objektikirjastossa on tuulipussi sekä puita ja pensaita mukana. Luulisin, että lupa näiden käyttämiseen järjestyy.
Topias Rossi
Offline Offline

Posts: 339
Date Registered: 22.01.11

Re: FS2004 Torbacka airfield scenery
« Reply #19 on: 01.03.12, 05:36 »

Mistä voin sen luvan saada, ja jos/kun lupä järjestyy niin mistä voin ladata ne?

Topias Rossi


Kyllä se lehmäkin lentää kun sille tarpeeksi vauhtia antaa...
Tiesin että lukisit tämän
Pages: [1] 2 3 ... 6 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1