FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
26.09.17, 07:22

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Maisema- ja lentokonesuunnittelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  FS2004 Torbacka airfield scenery - VALMIS - Linkki vikalla sivulla
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 [2] 3 4 ... 6 Reply Print
Author Topic: FS2004 Torbacka airfield scenery - VALMIS - Linkki vikalla sivulla  (Read 6954 times)
Santeri Saikkonen
Offline Offline

Posts: 2137
Date Registered: 08.02.10

Re: FS2004 Torbacka airfield scenery
« Reply #20 on: 01.03.12, 07:28 »

Mistä voin sen luvan saada, ja jos/kun lupä järjestyy niin mistä voin ladata ne?

Topias Rossi

Tuo objektisetti on ainakin saatavilla tiedostokirjastosta.

Nähty: POR HEL DXB MIA JFK FRA LHR CDG HRG ORD OUL ARN RIX TMP CPH PBI AMS GDN DFW KEV NRT BUD MXP FCO TXL MUC RVN PVG TLV AYT GOT KUO BKK KIX BRU AGP
Jussi Rantala
Offline Offline

Posts: 4688
Date Registered: 04.07.01

Re: FS2004 Torbacka airfield scenery
« Reply #21 on: 01.03.12, 14:32 »

Tuo objektisetti on ainakin saatavilla tiedostokirjastosta.

Esimerkiksi sieltä ja tuleehan se lähes joka FISD maiseman mukana. Käyttölupaa voi kysellä osoitteesta: fisd at fisd.fsnordic.net
Tony Lammi
Offline Offline

Posts: 22
Date Registered: 22.02.11

Re: FS2004 Torbacka airfield scenery
« Reply #22 on: 01.03.12, 18:23 »

http://pekkakaukalo.kuvat.fi/kuvat/Jeep/DSC_1634.JPG

Tuossa kuvassa kenttä heti oikealla sillan jälkeen.
Lentotoiminta on melkoisen vähäistä kyllä keväällä, tosin viime kevät oli oudohko lumien sulamisen aikaan.
Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3653
Date Registered: 27.03.08

Re: FS2004 Torbacka airfield scenery
« Reply #23 on: 03.03.12, 18:48 »

Mikäli noiden FISD Libr. puiden käyttöluvan saisikin (minuakin kiinnostaa) niin milläs niitä saa asennettua haluttuihin paikkoihin? EZ-Scenery ei ainakaan niitä lue. Millä ne paikkatieto bgl:t eri suomi-maisemissa on noille tehty?

Tutkin myös tuota autogen puiden laittamista. Latasin tiedostokirjastosta Autogen SDK:n ja siellä on näppärä ohjelma Autogen Annotator.
Kaikki vaikutti helpolta ja loogiselta kunnes tulikin seinä vastaan! Miten löytää simusta juuri se oikea tekstuurilaatta mitä haluaa muokata. Tuo ei linkitykään käynnissä olevan simun kanssa kuten S.Builder.

Quote
Osaako joku kertoa miten pystyy tehdä fs2004:lle puskia tai puita?

Yksinkertaisimmillaan omat puut voi tehdä siten, että tekee G-Maxilla tai Desing-Studiolla ohuen laatan johonka sitten asentaa molemmin puolin puun tekstuurikuvan. Puun muotojen yli menvä osa tehdään tekstuurissa läpinäkyväksi kuvankäsittely ohjelmalla ja  ilmaisella DXTBmp:llä jolloin kokonaisuus näkyy simussa ihan kohtalaisena puuna.

Helpoiten ja suurimmalla tarkkuudella puita saa asennettua simuun (Fs-2004) EZ-Sceneryllä. Ohjema on tosin maksullinen mutta eihän se paljon mitään maksa, joka miehellä putoaa senverran rahaa maahan kun lompakon kaivaa esiin. Sitten onkin jo vähän eri juttu, että löytyykö Ez-puita joihin saisi toimivat vuodenajat. Ilmeisesti kyllä saisi mutta tutkimukset on vielä kesken.
 Undecided

Topias Rossi
Offline Offline

Posts: 339
Date Registered: 22.01.11

Re: FS2004 Torbacka airfield scenery
« Reply #24 on: 04.03.12, 13:53 »

Moi taas!
Palasin juuri äskön tuolta laskettelemasta joten sceneryn teko voi jatkua. Toivotaan että saan tuon sceneryn semmoiseen kuntoon etää voin jakaa sen.
Muistaakseni näin tuossa Airport Desing Editor 9x:ssä semmoisen kohdan, mistä pystyy lisätä objekteja libraryyn jotka ovat .bgl muodossa, ja librarystä pystyy lisätä niitä objekteja suoraan kentälle.
Rupeanpa sitten heti kyselemään lupia noiden FISDin puiden lisäämiseen.

Topias Rossi


Kyllä se lehmäkin lentää kun sille tarpeeksi vauhtia antaa...
Tiesin että lukisit tämän
tjh80
Former member
Re: FS2004 Torbacka airfield scenery
« Reply #25 on: 04.03.12, 17:03 »

Moi taas!
Muistaakseni näin tuossa Airport Desing Editor 9x:ssä semmoisen kohdan, mistä pystyy lisätä objekteja libraryyn jotka ovat .bgl muodossa, ja librarystä pystyy lisätä niitä objekteja suoraan kentälle.
Kannattaa muistaa, että ihan kaikkia .bgl tiedostoja ei saa toimimaan libraryn kautta. Esim. jos on tehty rakennus, joka on tehty FSDS tai Scenery Apprenticella, ne vaativat lähdetiedoston scm muodossa.
Topias Rossi
Offline Offline

Posts: 339
Date Registered: 22.01.11

Re: FS2004 Torbacka airfield scenery
« Reply #26 on: 04.03.12, 18:03 »

Joo, pidetään mielessä.

Topias Rossi


Kyllä se lehmäkin lentää kun sille tarpeeksi vauhtia antaa...
Tiesin että lukisit tämän
Jussi Rantala
Offline Offline

Posts: 4688
Date Registered: 04.07.01

Re: FS2004 Torbacka airfield scenery
« Reply #27 on: 04.03.12, 20:26 »

Mikäli noiden FISD Libr. puiden käyttöluvan saisikin (minuakin kiinnostaa) niin milläs niitä saa asennettua haluttuihin paikkoihin? EZ-Scenery ei ainakaan niitä lue. Millä ne paikkatieto bgl:t eri suomi-maisemissa on noille tehty?

Kullakin puulla on oman Objekti ID, joka sitten asetellaan paikoilleen esim. BGLPlacerilla. Paketista löytyy koivuja, kuusia, mäntyjä yms suomalaisia puita sekä pensaita.

Toinen tapa on käyttää API makroja, jotka sijoitellaan paikalleen esim. SCASM koodilla:
Macro(  "I:\FISD OBJEKTIT\FISD_TREES15\FISD_TREES.API"  62:56.99148  023:30.94827   6  0.3  0  21  0  0  0  1400  0  2   V2=  75       )


FISD puiden mukana tulee vuodenaika tekstuurit.
Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3653
Date Registered: 27.03.08

Re: FS2004 Torbacka airfield scenery
« Reply #28 on: 05.03.12, 06:00 »

Kullakin puulla on oman Objekti ID, joka sitten asetellaan paikoilleen esim. BGLPlacerilla. Paketista löytyy koivuja, kuusia, mäntyjä yms suomalaisia puita sekä pensaita.

Toinen tapa on käyttää API makroja, jotka sijoitellaan paikalleen esim. SCASM koodilla:
Macro(  "I:\FISD OBJEKTIT\FISD_TREES15\FISD_TREES.API"  62:56.99148  023:30.94827   6  0.3  0  21  0  0  0  1400  0  2   V2=  75       )


FISD puiden mukana tulee vuodenaika tekstuurit.


Kiitokset Jussi todella hyödyllisestä vinkistä! Pitää silti varmaan välillä vetää henkeä ja koittaa väsätä jotain muuta, että pinna kestää taas opetella uusia ohjelmia. Rupesin muuten pienenä "kevennys" projektina väsäämään tekemällesi Ahkioharjun korpikentälle Afcad tiedostoa. Laitan sinne pari Ai-trikeä harrastamaan lentotoimintaa.
 Smiley

Topias Rossi
Offline Offline

Posts: 339
Date Registered: 22.01.11

Re: FS2004 Torbacka airfield scenery
« Reply #29 on: 06.03.12, 20:45 »

On tuo sceneryn teko hieman tökkinyt. Pieniä yksityiskohtia on lisätty melko paljon ja mielestäni (sanokaa jos olen väärässä) tämä scenery kaipaa enää ne muutamat puut ja puskat, vähän aitaa ja AI-ultra paketin.
Afcadiin on myös lisätty parkkipaikat ja taxireitit.

Tässä vähän kuvia:

[ attachment removed / expired ]

[ attachment removed / expired ]

[ attachment removed / expired ]

[ attachment removed / expired ]

[ attachment removed / expired ]

[ attachment removed / expired ]

Ärsyttävää ku pitää tehdä kuvista niin sairaan pieniä että foorumi hyväksyy ne tiedosto-kooltaan ja pikseleiltään

Topias Rossi
« Last Edit: 06.03.12, 21:00 by Topias Rossi »


Kyllä se lehmäkin lentää kun sille tarpeeksi vauhtia antaa...
Tiesin että lukisit tämän
Santeri Saikkonen
Offline Offline

Posts: 2137
Date Registered: 08.02.10

Re: FS2004 Torbacka airfield scenery
« Reply #30 on: 06.03.12, 22:46 »


Ärsyttävää ku pitää tehdä kuvista niin sairaan pieniä että foorumi hyväksyy ne tiedosto-kooltaan ja pikseleiltään

Topias Rossi

Kokeileppa Paint.netillä, aluksi valitset leveyden 800 pikseliä ja sitten tallennat jpg-muotoon, niin johan pienenee.

Nähty: POR HEL DXB MIA JFK FRA LHR CDG HRG ORD OUL ARN RIX TMP CPH PBI AMS GDN DFW KEV NRT BUD MXP FCO TXL MUC RVN PVG TLV AYT GOT KUO BKK KIX BRU AGP
Topias Rossi
Offline Offline

Posts: 339
Date Registered: 22.01.11

Re: FS2004 Torbacka airfield scenery
« Reply #31 on: 08.03.12, 14:03 »

Moi!
Eipä ole FISDiltä tullut vastausta sähköpostiin, missä kysyin siitä puusetin käytöstä.
Kokeilin myös tuolla ADE9x:llä sitä FISDin puusetin lisäämistä ADE9x:n libraryyn, mutta ei onnistu. Menee aika hankalaksi kieltämättä.
Olen yrittänyt myös lukuisia eri ohjelmia noita puita ja puskia varten, mutta en oikein saa mistään kunnolla selkoa tai ohjelma ei muuten vain toimi.
Olisiko jollain yksinkertaista ohjetta puiden ja puskien lisäämistä varten?
Nyt on mennyt jo aika kauan tämän yhden sceneryn kanssa mutta jos nyt saan lisättyä nuo muutamat puut ja puskat niin scenery on valmis laitettavaksi jakoon.

Topias Rossi


Kyllä se lehmäkin lentää kun sille tarpeeksi vauhtia antaa...
Tiesin että lukisit tämän
Jussi Rantala
Offline Offline

Posts: 4688
Date Registered: 04.07.01

Re: FS2004 Torbacka airfield scenery
« Reply #32 on: 08.03.12, 14:25 »

Eipä ole FISDiltä tullut vastausta sähköpostiin, missä kysyin siitä puusetin käytöstä.

En tiedä kuinka aktiivisesti tuota postilaatikkoa tyhjennetään, joten laitoin erillisen aiheen asiasta FISD foorumille.
Topias Rossi
Offline Offline

Posts: 339
Date Registered: 22.01.11

Re: FS2004 Torbacka airfield scenery
« Reply #33 on: 08.03.12, 16:26 »

Nonniin, taas olen vähän edistynyt tämän sceneryn kanssa, loin plaanit parille AI-ultralle että pörräisi hieman tuossa kentän ympäristössä.

Topias Rossi


Kyllä se lehmäkin lentää kun sille tarpeeksi vauhtia antaa...
Tiesin että lukisit tämän
Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3653
Date Registered: 27.03.08

Re: FS2004 Torbacka airfield scenery
« Reply #34 on: 09.03.12, 05:50 »


Kokeilin myös tuolla ADE9x:llä sitä FISDin puusetin lisäämistä ADE9x:n libraryyn, mutta ei onnistu. Menee aika hankalaksi kieltämättä.
Olen yrittänyt myös lukuisia eri ohjelmia noita puita ja puskia varten, mutta en oikein saa mistään kunnolla selkoa tai ohjelma ei muuten vain toimi.
Olisiko jollain yksinkertaista ohjetta puiden ja puskien lisäämistä varten?

Topias Rossi

Heh! Kuulostaa tutulta. Minulla on sama ongelma, olen yrittänyt vaikka millä keinoin saada autogen puita tai FISD puita asennettua maisemaan.
(Ok-ei ole lupaa fisd puihin, kunhan kokeilen) Mikään ei toimi tai en ymmärrä ideaa, savu vaan nousee päästä!
Jonkinlainen rautalangasta väännetty ohje olisi paikallaan jonkun asiantuntijan tekemänä. Eli kuinka saan simuun eri vuodenaikoja tottelevat puut.

Ainoa millä saan puita simuun on EZ-Scenery ja Lagon FS-Enhancer. FSDS:llä saisin myös jos viitsisin omat puut sillä tehdä.
E.Sairiolta sain vinkin, että photosceneryyn pintaan saa autogen puita Autogen Annotatoria ja TCalcia käyttämällä ja se homma on ehkä nippa nappa hallinnassa mutta eikö tuolla Autogen Annotatorilla saa millään keinoin puita asennettua Finnterrainin pintaan tai default sceneryn laatoille?
TCalc kyllä näyttää suomen alueella laattojen koordinatteja mutta mistä laatat löytyvät simusta, en löydä niitä mistään kansiosta. Onko Finnterrain lisäosa syönyt ne? Vai FinnClass lisäosa?

Edit: Olenko aivan hakoteillä jos kuvittelisin, että otan kuvankaappauksen ylhäältäpäin simun maisema-alueesta johon haluan puita, sitten toisin kuvan simuun photoscenerylaattana johon asentaisin autogenit  A.Annotatorilla?
« Last Edit: 09.03.12, 07:08 by Jari Vanhatupa »

Topias Rossi
Offline Offline

Posts: 339
Date Registered: 22.01.11

Re: FS2004 Torbacka airfield scenery
« Reply #35 on: 10.03.12, 18:15 »

Moi!
Minä olen kokeillut jo melkein kaikkea mitä olen netistä löytänyt liittyen autogeniin ja autogen objekteihin.
Se on harmillista kun vaikuttaa siltä ettei kukaan oikea guru näissä hommissa ehdi/halua auttaa ongelman kanssa.
Rupeaa jo pikkusen usko hiipumaan että saanko tuonne ylipäätänsä mitään puskia tai puita, mutta jos ei, niin sitten ei voi mitään thmbdn
Yritän vielä etsiä keinoja lisää.

Topias Rossi


Kyllä se lehmäkin lentää kun sille tarpeeksi vauhtia antaa...
Tiesin että lukisit tämän
Kari Kyheröinen
Offline Offline

Posts: 1463
Date Registered: 04.02.02

WWW
Re: FS2004 Torbacka airfield scenery
« Reply #36 on: 10.03.12, 22:40 »

Minä olen kokeillut jo melkein kaikkea mitä olen netistä löytänyt liittyen autogeniin ja autogen objekteihin.

Niin SCASM oli kova sana jo silloin FS5:n aikana. Karu mutta taatusti toimiva… Smiley Jokos olet lukenut kaikki FSDeveloper foorumin vinkit? Kuten osiossa Scenery Design -> Terrain Design -> Autogen. Alkaa jo selvästi ikä painaa FS2002/2004:sta, niiden SDK:ta ja työkaluja. FSX:lle näyttäisi löytyvän astetta paremmat työvälineet. Whisplacer? ESP:n dokumentitkin on vielä jakelussa, Autogen SDK.

X-Planessa metsää ja puita voi muokata, kuin mitä tahansa objekteja. Tai ne voi poimia OpenStreetMapista halutuilla hakusanoilla (tree, wood, forest, park, garden…) ja automaagisesti kääntää osm2xp:llä ajantasaiseksi autogenpuustoksi. Vaikka joka päivä uudelleen. Vaikka koko Suomi kerralla. Koko maan kattava OSM-datapaketti päivitetään vähintään kerran vuorokaudessa.
Topias Rossi
Offline Offline

Posts: 339
Date Registered: 22.01.11

Re: FS2004 Torbacka airfield scenery
« Reply #37 on: 11.03.12, 06:40 »

Moi!
Tuo SCASM kuulostaa ihan hyvältä. Seuraavaksi kokeilen sitten sitä. Toivotaan että toimii.
FSDeveloperista olen katsonut todella paljon niitä vinkkejä, testannut niitä, mutta yhdelläkään en ole saanut puita tai puskia aikaiseksi  Tongue
Ehkäpä tuolle FSX:lle ja X-Planelle löytyy uusia ja hienoja ja helppoja työkaluja mutta kun on semmonen pikku ongelma ettei mulla ole kumpaakaan niistä. Löytyy vain FS2004.
No mutta josko tuo homma nyt aukeasi tuon SCASMin avulla.

EDIT: Probleema tuli. SCASM ohjelma ei ole tehty ku 32-bittiselle koneelle, ja tää mun kone on 64-bittinen.
Kokeilin tuota ja tuli vaan virheilmotus että ei pysty suorittamaan ohjelmaa koska on tarkoitettu 32-bittiselle.
Eli ei edelleenkään onnistu  thmbdn

Topias Rossi
« Last Edit: 11.03.12, 11:51 by Topias Rossi »


Kyllä se lehmäkin lentää kun sille tarpeeksi vauhtia antaa...
Tiesin että lukisit tämän
Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3653
Date Registered: 27.03.08

Re: FS2004 Torbacka airfield scenery
« Reply #38 on: 11.03.12, 16:56 »


Se on harmillista kun vaikuttaa siltä ettei kukaan oikea guru näissä hommissa ehdi/halua auttaa ongelman kanssa.

Topias Rossi

Veikkaan, että ne oikeat gurut, siis pääasiassa FISD kenttien tekijät ovat suurimmaksi osaksi ilmeisesti lopetelleet scenerypuuhat ja vaikka ehkä lukevatkin täällä näitä viestejä niin eivät enään osaa neuvoa kun eivät muista mitään. Jotku gurut ovat tämmöisä hieman myöntäneetkin.

 Sinänsä arvostan kyllä niitä muutamia jotka kaikesta huolimatta koettavat auttaa. Smiley

Itse olen huomannut, että jos pitää parin viikon tauon näissä puuhissa, niin jo alkaa tökkimään. Pari kuukautta taukoa ja on pakko kaivaa manuaalit uudestaan esille. Pari vuotta taukoa, niin tuskin muistaa edes miten simu saadaan käyntiin.  Uusien tekijöiden on pakko kahlata läpi kaikki alkeet ja lyödä päätä seinään kuukausitolkulla, lukea ulkomaalaisia foorumeita ja kokeilla kaikenlaista, ei kai siinä muukaan auta.
 Undecided

Tutustuin hieman tuohon autogen annotatoriin ja toistaiseksi olen saanut sillä asennettua autogen puita ja taloja vain phoscenry laatoille. Saattaa olla ettei muu onnistukaan, ainakin mitä E.Sairion vinkeistä ymmärsin. Korjatkoon tietävämmät mikäli olen väärässä.
Otin testimielessä EFLL kentän photo-scenerystä yhden agn. tiedoston ja siihen liittyvän samannimisen tekstuuri bmp:n ja siirsin ne "annotator tool example file" kansioon. Tällöin laatan pystyi avaamaan annotatorissa ja sen autogeniä pystyi muokkaamaan. Sitten siirsin muokatut tiedostot takaisin simuun jolloin muutokset olivat tulleet voimaan ja asentamani autogen puut näkyivät simussa ja puissa toimivat vuodenaikatekstuurit automaattisesti. Tässäpä toistaiseksi suunnilleen kaikki mitä tiedän tuosta ohjelmasta.
Tuli mieleen, että jos olisi läpinäkyvä pieni photoscenerylaatta niin siihen voisi laittaa ne pensaat ja siirtää sitten simuun. Pitäisi vain osata tehdä SBuildetilla semmoinen laatta niin voisi kokeilla.

Edit:  Vännä Topias sillä G-Maxilla ne pensaat.
« Last Edit: 11.03.12, 17:06 by Jari Vanhatupa »

Janne Sinkkonen
Moderator
Offline Offline

Posts: 3676
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: FS2004 Torbacka airfield scenery
« Reply #39 on: 11.03.12, 17:26 »

Tutustuin hieman tuohon autogen annotatoriin ja toistaiseksi olen saanut sillä asennettua autogen puita ja taloja vain phoscenry laatoille. Saattaa olla ettei muu onnistukaan, ainakin mitä E.Sairion vinkeistä ymmärsin.

Jep, näin on. Räätälöidyt autogenit vaativat photosceneryn alleen.

Quote
Tuli mieleen, että jos olisi läpinäkyvä pieni photoscenerylaatta niin siihen voisi laittaa ne pensaat ja siirtää sitten simuun. Pitäisi vain osata tehdä SBuildetilla semmoinen laatta niin voisi kokeilla.

Tällainen taitaa onnistua FSX:ssä. FS2004:n photosceneryissä ei voi käyttää läpinäkyvyyttä (tekstuurin alphakanava on varattu vesialueiden kuvaamiseen).


Ja joo, puista tai muistakaan objekteista minä en tiedä mitään Smiley.


Pages: 1 [2] 3 4 ... 6 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1