FS2004 Torbacka airfield scenery - VALMIS - Linkki vikalla sivulla

<< < (9/21) > >>

River:
Juu, täytyy se sitten kai tehdä ne pensaat itse.
Vähän vaan ongelmana tuo, että aikaisemmin yritin tehdä jotain scenery objektia simuun harjoitusmielessä, ja se kyllä onnistui. Ainakin osittain. Siinä kohtaa kun GMaxissa muutetaan se tiedosto .mdl tai .bgl muotoon ohjelma sanoo jotain että objekti ei ole määritelty metreissä tai jotain, mutta painoin vain ok ja se meni ihan hyvin se muunto. Sitten kun menin testaamaan simuun, yritin mennä kentälle johon sen objektin laitoin, mutta simu kaatui latausvaiheessa. Sitten yritin uusiksi sillein, että lähelle toiselle kentälle ja lentämällä sieltä kattomaan. Paljastu että se mun objekti olikin hieman odotettua suurempi. Korkeus oli tarkoitus olla pari metriä mutta katto olikin vähän yli 6000 jalan korkeudessa Eli siis jokin meni pieleen.
Osaako joku ratkaista pulmani, jos nyt kukaan mitään tuosta äskeisestä tekstistä mitään ymmärtää?

EDIT: Nii ja sitte vielä miten pystyn tekemään niin sen bitmapin (puskan texture), että puskan reunat (musta alue) on läpinäkyvä?

Topias Rossi

Wanhis:

EDIT: Nii ja sitte vielä miten pystyn tekemään niin sen bitmapin (puskan texture), että puskan reunat (musta alue) on läpinäkyvä?

Tekstuurin alpha kanavalla, tarvitset kuvankäsittelyohjelman (photoshop tai vastaava) sekä ilmaisen DXTBmp ojelman. Allaolevassa linkissä on Oskari Syynimaan ohje jonka avulla itse opin tekemään osittain läpinäkyviä tekstuureja. Tutustu siihen ja samassa ketjussa minun pari viestiä aiempaan yksinkertaiseen ohjeeseen jolla koko tekstuuri tulee läpinäkyväksi. Ehkäpä pääset näillä alkuun.

http://www.fsnordic.net/discussion/index.php/topic,93127.msg1182216.html#msg1182216

River:
Jes, kiitokset 

Taas edittiä: Tuli mutka matkaan. Sain tehtyä tuolle pensaan texturelle tuon alpha channelin, ja tallennettua sen DXTBmp:llä. Nyt kun yritän ladata kuvaa GMaxin objektiin se sanoo että Invalid bmp file format.
Kokeilin useampaa eri bmp-muotoa, mutta niihin muotoihin, jotka GMax hyväksyy, ei saa alpha channelia  APUA TARVITAAN!

Topias Rossi

Tatu:
Oikein olet todennut. Gmax ei tue alpha kanavaa samoin kuin simu. Toisaalta, ei ehkä tarvitsekaan. Itse tein tekstuurit aina tga-formaattiin, mutta myös esim. psd käy. Sillä onko tiedosto gmaxissa tga, psd, bmp vai mikä ei ole merkitystä, koska export kääntää bagelin aina sellaiseksi joka etsii bmp tiedostoa simusta.

Eli esim. otetaan Puska.tga tiedosto. Tämä on pakkaamaton, joten varmaan ihan hyvä muutenkin säilyttää jokin hyvä versio tiedostosta. Dxt pakatut bmp:t ovat aika heikkolaatuisia editointiin.

Nyt olisi siis perustekstuuri valmiina, Puska.tga. Käytät tätä gmaxissa, ja teet simuun oman Puska.bmp tiedoston. Asian ydin on siis se, että homma toimii niin kauan kuin tekstuurin nimi pysyy samana gmaxissa ja simussa. Formaatin ei tarvitse olla sama.

Mitä tulee läpinäkyvyyteen gmaxissa, niin läpinäkyvästä osasta kannattaa tehdä musta. Näin tekstuurin kuva näkyy gmaxissa objektissa, mutta tietysti myös se musta osa, joka merkkaa tässä tapauksessa simun läpinäkyvyyttä.

Toivottavasti auttoi.

River:
Joo, kylläh tuo auttoi  Kiitos!
Sitten vaan tekemään!

Topias Rossi

Navigation

Up one level

Next page

Previous page