EU,Euromaat,Kreikka jne

<< < (105/125) > >>

kume:

Jos Suomesta voi mennä Ruotsiin ilman passia, ja joku erehdyksessä luulee, että Viroon pätee sama sääntö, EU:ssa kun kaikki olemme. Minä en ainakaa pidä kohtuullisena sitä, että passin puuttumisesta pannaan sakkoa kolmasosa tavallisen asunnon hinnasta. Se on kaukana kohtuudesta, vaikka olisi millaiset tulot. Se on laillistettu ryöstö yhteiskunnan puolelta.

No, Suomessa saa loukata kadulla valtion päämiestä, Thaimassa siitä joutuu vankilaan. Minä en pidä tätä kohtuullisena, mutta se on syytä tiedostaa kotimaasta poistuessa.

kume:

Siis väität, että ulkomaalaiset saavat päiväsakon ansioidensa mukaan Suomessa?

Maksukyvyn muu arviointi on väitteeni! Jos Sinulla on parempi väite asiasta, niin olen kai määrättävän päiväsakon summasta erimieltä, mutta jokainen kyllä saa sitä mitä ansaitsee. Päiväsakon määrää vastaan voi ulkomaalainenkin taistella tekemällä viralliselle syyttäjälle vastustamisilmoituksen.

dera:

Maksukyvyn muu arviointi on väitteeni! Jos Sinulla on parempi väite asiasta, niin olen kai määrättävän päiväsakon summasta erimieltä, mutta jokainen kyllä saa sitä mitä ansaitsee. Päiväsakon määrää vastaan voi ulkomaalainenkin taistella tekemällä viralliselle syyttäjälle vastustamisilmoituksen.

Ulkomailla asuvalle esitetään minimisuuruinen päiväsakko, ja Suomesta näitä sakkoja ei peritä EU-alueen ulkopuolelta edes.

nimim. saatoin joskus vähän...

oh2dw:

Kyllä kyllä, mutta onko kohtuullista? Valtavia sakkoja esim. liikenneturvan vaarantamisesta, on ihmetelty ulkomaita myöten. Vaan eihän sellaisia lakeja voi muuttaa kohtuullisemmiksi, joista poikii muhevia tuloja valtiolle, mutta päinvastoin on kyllä tehty. Aikoinaan pm Kalevi Sorsa onnistui aikaansaamaan muutoksen, jolla päiväsakot määrättiinkin nettopalkan sijasta bruttopalkasta.

Väärinkäsitysten välttämiseksi: Tarkoitin, että ulkomailla on ihmetelty (mm. lehdistössä) Suomessa suomalaisille langetettuja jättiläissakkoja. En tarkoittanut ulkolaisille määrättyjä sakkoja, sillä niistä en tiedä mitään.

Andaman:

Jos Suomesta voi mennä Ruotsiin ilman passia, ja joku erehdyksessä luulee, että Viroon pätee sama sääntö, EU:ssa kun kaikki olemme. Minä en ainakaa pidä kohtuullisena sitä, että passin puuttumisesta pannaan sakkoa kolmasosa tavallisen asunnon hinnasta. Se on kaukana kohtuudesta, vaikka olisi millaiset tulot. Se on laillistettu ryöstö yhteiskunnan puolelta.

Suomen kansalainen ei tarvitse passia matkustaessaan Schengen-alueella Euroopassa, mukaan lukien siis myös Viro, mutta henkilöllisyys pitää pystyä tarvittaessa todistamaan virallisella henkilökortilla tai passilla. Ajokortti ei kelpaa. Eli suomalaiselle matkustajalle pätee sama sääntö niin Viroon kuin Portugaliinkin.

Passivapaa Schengen-alue ei ole sama kuin EU, Lontoon matkalle suomalainen tarvitsee passin, Sveitsiin ei.

Pohjoismaiden välillä on edelleen voimassa vanha sääntö, matkustusasiakirjaa ei tarvita, mutta henkilöllisyys ja kansalaisuus pitää  pystyä tarvittaessa todistamaan, tähän riittää suomalainen ajokorttikin.

Navigation

Up one level

Next page

Previous page