Purjelentosimulaattori Duo-simu

<< < (5/5)

cos:
Quote

Minusta pään liikkeen seuranta on luotevampi tapa panoroida kuvaa. Sen käytöstä tulee hyvin nopeasti täysin automaattinen refleksi. Ohjaamoon tarvittaisiin kyllä edelleen nappi jolla näkymä saadaan halutessa keskitettyä ja päänseuranta kytkettyä pois päältä.

TrackIR on mainio väline "työpöytäsimulaattoreissa" joissa ohjaamo on monitorin toisella puolella. Kotiohjaamossa tai yleensäkin "oikeassa" simulaattorissa kuvan panorointi tappaa immersion heti alkuunsa. Tämä on harmillinen tosiasia, koska ainoa jäljelle jäävä vaihtoehto on riittävän laajan visuaalin rakentaminen.

tigert:
Joo tuo Villen viesti oikeastaan antoi selvyyden siitä mitä pohdiskelin.

Mehän kokeiltiin facetrackingiä OH-TWN:ssä ja jotenkin se ei ollenkaan toiminut niin hyvin kuin oletti. Ajatus olikin testata onko se toimiva juttu tuollaisessa simussa vai ei. Tuo itse asiassa selittäisikin sen, mistä se saattaa johtua ettei toiminut. Toki hommaa kanssa vähän haittasi myös se, että kone oli hiukkasen liian hidas tuohon ja liike tökki hiukan, mutta voihan siinä olla ihan tuokin syy. Se tosiaan saattaa olla että kun osa simulaatiosta on fyysisessä ohjaamossa ja osa virtuaalisessa maailmassa, näiden kahden välinen kuvakulmien vääntely ei välttämättä tosiaankaan auta asiaa.

Tuollainen "katso vasemmalle tai oikealle" -nappisetti on toisaalta helppo oppia ja hyvää siinä on se, että näkymä on aina samaan suuntaan. Vaikkei se ole sinänsä realismia, se kuitenkin auttaa koneen aseman hahmottamisessa. Oikeassa elämässähän hahmotus toimii suurella ja mahtavalla ulkonäkymällä vielä paremmin, mutta noin se toimi ihan hyvin ainakin MIKin ekassa OH-SIM-simussa aikanaan kun maisemanäyttöjä oli vain yksi.

//T

Transisto:
pelkällä etunäkymälläkin lentää jo pitkälle. Mittareilta voi tarvittaessa katsoa suuntaa yms. Esim. MIK-simussa en koskaan suuremmin kaivannut sivumaisemaa. Riittävästi infoa saadessaan aivot paikkaavat isojakin aukkoja. Tilanteen ja asentotajun merkitys vain kasvaa kun ei kaikkea näe suoraan. 

Kaskelin:
Purjelentosimussa ei seurata mittareitta vaan pää pöyrii tarkkailen ilmatilaa. Purjekoneella ajetaan termiikissä sen verran tiukkaa kaartoa ettei kompassista ole apua. Visuaalin painoarvo on siis purjelentosimussa suurempi kuin mittareila. Pelkällä etunäkyllä eksyy todella helposti kun koneella ei lennetä suoraan pisteestä A pisteeseen B.

Navigation

Up one level

Previous page