Varför utnyttjar FSX inte ledig CPU kapacitet?

(1/1)

Stefan:
Hej.

Jag har två frågor. Kanske någon har en ide om vad det beror på?

1. När jag kör FSX och har fps 4-5 på någon Mega Airport så kan jag samtidigt konstatera att min CPU kan ligga på 40% utnyttjande och mitt ram minne är använt till 50%
Varför använder inte FSX hela kapaciteten i datorn när den uppenbarligen inte orkar dra runt simmet ordentligt?

2. I min BIOS så saknar jag helt menyn som man går in i för att överklocka i BIOS. Den bara finns inte där. Dom andra menyerna är där men just den där man kan tweeka och överklocka saknas.
Vad beror det på och kan man göra något för att lösa det?

Window 7 Home Premium
ACPI x64-based PC
Intel Core i7 CPU 860@2.80GHz. Antal kärnor 4
Installert RAM 8.00GB
NVIDIA GeForce GTX 260
-grafikminne 4095MB
-Dedikerat grafikminne 1792MB
-Dedikerat systemminne 0MB
-Delat systemminne 2303MB
Drivrutiner = senaste på samtliga komponenter.
Disk ST31500341AS

CoNa:

Hej.

Jag har två frågor. Kanske någon har en ide om vad det beror på?

1. När jag kör FSX och har fps 4-5 på någon Mega Airport så kan jag samtidigt konstatera att min CPU kan ligga på 40% utnyttjande och mitt ram minne är använt till 50%
Varför använder inte FSX hela kapaciteten i datorn när den uppenbarligen inte orkar dra runt simmet ordentligt?

2. I min BIOS så saknar jag helt menyn som man går in i för att överklocka i BIOS. Den bara finns inte där. Dom andra menyerna är där men just den där man kan tweeka och överklocka saknas.
Vad beror det på och kan man göra något för att lösa det?

Window 7 Home Premium
ACPI x64-based PC
Intel Core i7 CPU 860@2.80GHz. Antal kärnor 4
Installert RAM 8.00GB
NVIDIA GeForce GTX 260
-grafikminne 4095MB
-Dedikerat grafikminne 1792MB
-Dedikerat systemminne 0MB
-Delat systemminne 2303MB
Drivrutiner = senaste på samtliga komponenter.
Disk ST31500341AS

Troligtvis behöver inte CPUn jobba mer än så för att göra det den ska vid så låga fps.
Du har istället fått en flaskhals i din GPU.
Om du uppgraderar till ett kraftigare grafikkort så ska du se att även CPUn kan öka belastningen.

Vad har du för bios, ange märke och version så kanske jag kan hjälpa dig hitta det.

ggustavsson:
1 Visserigen kan FSX använda många cores på en CPU men till huvudsimuleringen är det i stort sett singeltrådat, dom andra cores användes mest till att generera autogen, om du går till aktivetetshanteraren bör du få se att core 0 arbetar mycket men resten betydligt mindre.

Byta till kraftigare grafikkort hjälper inte då FSX är enormt processor beroende, och ger ungefär samma prestanda med tex ett 8800GT eller ett GTX580 eller GTX590, undantag för AF och AA som man kan ställa upp högre på dom kraftigare korten utan att tappa prestanda.

2 Du har antagligen en märkesdator tex HP, dell osv, så glöm det där med överklockning.

Navigation

Up one level