FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
22.10.17, 15:26

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Kuvakaappaukset (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  OSL-LGW/NAX36C/IVAO
:  

« previous thread next thread »
Pages: [1] Reply Print
Author Topic: OSL-LGW/NAX36C/IVAO  (Read 1379 times)
Henri Juhantila
Offline Offline

Posts: 1636
Date Registered: 18.08.09

OSL-LGW/NAX36C/IVAO
« on: 27.03.12, 19:47 »

Moi!
Tuli tuossa sunnuntai iltapäivänä lenneltyä taasen tällä NGX:llä ja muutamia kuviakin tuli napsittua siinä samassa, joten ajattelin pientä tarinaa kirjoitella aiheesta.

Crew rosterissa sunnuntaina 25.3.2012 näyttää olevan tarjolla DY1306 OSL-LGW legiä ja tässä hieman ATS-sähkettä kyseiselle pätkälle:

Code:
(FPL-NAX36C-IS
-B738/M-HSIPRWXYJ/S
-ENGM1025
-N0450F370 TOR P850 GOLUM N866 UPGAS UN866 BUKUT UP7 SONOG
UY4 ODROB Y76 KOPUL
-EGKK0159 EGLL
-EET/EKDK0103 EGTT0126 REG/LNNOM SEL/LPKS DAT/V RVR/200 DOF/120325)

Päivän reittimme kulkee Oslosta kohti lounasta. Jatkamme Pohjanmeren päältä hieman Alankomaiden rannikon Länsi puolelta kohden Isoa-Britanniaa, josta aikanaan nousemme taas kuivalle maalle suurin piirtein Chathamin päältä. Siitä jatkamme kohden Crawleyta, jossa kohteemme Lontoon Gatwickin lentokenttä sijaitsee. Matkalentopintamme on FL370, joka on noin 11 300 metriä.

Koneemme on valmiiksi hinattu portille 36 lähtöä varten, kone on pimeänä joten miehistön täytyy herätellä koneeseen virrat yms. Kone on valmiiksi lämmin, koska maahenkilöstö oli laittanut koneeseen miehistön pyynnöstä ulkoisen ilmastointilaitteen.

Tässä olemme herätelleet koneen näyttöjä tulille, sekä laittaneet IRS:t alignoitumaan
[ attachment removed / expired ]

Koneen lastausta juuri aloitettu portilla 36, tarkoitus on laittaa kyytiin noin 1800 Kg erilaista laukkua ja rahtia, joka lastataan suunnilleen 30 % eteen ja loput taakse
[ attachment removed / expired ]

Sitten on vuorossa lentotietojen (reitin, painojen, lentokorkeuksien ja –nopeuksien) FMC-laitteeseen, joka on hieman kuin lentokoneen aivot. Se laskee meille lentoonlähdössä hyodynnetyt V1, VR ja V2 nopeudet, sekä VREF nopeuden.
[ attachment removed / expired ]

Seuraavaksi käynnistämme APU:n, jolla saamme sähköä, sekä paineilmaa koneen ilmastointiin ja moottoreiden käynnistykseen
[ attachment removed / expired ]

Enään odotamme, että IRS:t alignoituu, jonka jälkeen olemme valmiita työntöön, työnnämme klo 10:25 UTC aikaa, joka on arvioitu lähtöaikamme
[ attachment removed / expired ]

Työntä aloitettu hetki sitten ja perämiehemme käynnistää moottorit asettamalla sytytys kytkimen asentoon IGN R, jonka jälkeen laitamme kakkos moottorin pyörimään vääntämällä vivun asentoon GRD. Toistamme saman proseduurin toiselle moottorille
[ attachment removed / expired ]

Polttoainehana avataan, kun N2 ylittää 25%
[ attachment removed / expired ]

Asetamme autopilottiin nopeuden V2 nopeuden mukaan, joka meillä tänään on 145 solmua, heading asettuu suuntaan 190 ja alkunousukorkeus on Oslossa 7000 jalkaa

Lentoonlähdön jälkeen seuraamme TOR6D lähtöreittiä ja nousemme kartassa ilmoitettuun 7000 jalan alkukorkeuteen
[ attachment removed / expired ]

Ennen rullausta valitsimme laipat asentoon 5 ja sytytämme rullausvalot
[ attachment removed / expired ]

Rullaamme rullausteitä G ja N pitkin odotukseen kiitotielle 19R
[ attachment removed / expired ]

Siirrymme kiitotielle 19R odottamaan lähtölupaa ja kytkemme autopilotin FD:t, sekä L- ja VNAV ARM asentoon. Armaamme myös autokaasun joka asettaa meille napin painalluksesta lähtötehot. Laitamme myös Strobot, sekä laskuvalot päälle
[ attachment removed / expired ]

V2 nopeudessa nostamme, koneen nokkaa varovasti Flight Directorin osoittamaan kulmaan ja otamme telineet sisään kunnes positive-rate on saavutettu
[ attachment removed / expired ]

Joku matkalainen otti kuvaa noususta
[ attachment removed / expired ]

Kun läpäisemme lentopinnan 100 sammutamme laskuvalot, sekä päästämme matkustajat penkistä
[ attachment removed / expired ]

Matkapinnoilla lajitoveri paineli kahta pintaa ylempänä ohitse
[ attachment removed / expired ]

Sitten koittaa Gatwickin lähestymisen aika. Seuraamme TIMBA 3E lähestymistä kiitotielle 08R
[ attachment removed / expired ]

ILS-taajuuksien vääntämistä NAV-radioihin
[ attachment removed / expired ]

Tässä olemmekin jo heittäneet AP:n pois ja jatkamme käsineen laskuun kiitotielle 08R
[ attachment removed / expired ]

Pääsimme tälläkin kertaa turvallisesti alas ja matkustajatkin olivat tyytyväisiä, joten ei muuta kuin loppu silaus päälle eli ständille rullailu
[ attachment removed / expired ]

Ja ständillä 53L
[ attachment removed / expired ]

Ja tässä vaiheessa ei tämän enempää, joten Kapteeni Juhantila kiittää kaikkia lennolla mukana olleita! Toivottavasti jaksoitte lukea, oli aika paljon kuvia ja tekstiä.

Palautetta saa antaa ja operointivirheistä tulee huomauttaa, koska NGX tiimaa vain vähän yli 20 tuntia.

-Henkka

« Last Edit: 27.03.12, 20:02 by Henri Juhantila »

Mikael Leinonen
Offline Offline

Posts: 3934
Date Registered: 19.06.07

Re: OSL-LGW/NAX36C/IVAO
« Reply #1 on: 27.03.12, 20:50 »

Hienot kuvat ja stoori  thmbup
TremeezZ
Former member
Re: OSL-LGW/NAX36C/IVAO
« Reply #2 on: 18.05.12, 11:51 »

Lisää tälläisia , mä tykkään!
Pages: [1] Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1