Windows bootar inte

(1/1)

mgerner:
Hej på er! Några av er är ju bra på hårdvaruproblem, hoppas på er...

Jag har under en tid haft problem med min dator. Den vägrar boota, utan när man trycker på knappen går bara datorn igång, men skärmarna är svarta. Fläktarna låter lite annorlunda än vanligt, möjligen lite högre.
Jag har kommit på att jag kan få den att boota genom att stänga av den, dra ut strömkabeln och stänga av elen via en "på/av"-knapp som sitter på baksidan. Efter en minut eller så sätter jag i kabeln och sätter igång allt, och då brukar det funka normalt. Några gånger har jag dock fått bluescreen när jag har varit inne i Windows.

Jag funderar på om jag kan relatera detta till en ändrad volt. Jag har under månader haft höga temperaturer, och jag fick hjälp att ändra i volten i BIOS, från 1,3250 (tror jag) till 1,2500. Efter detta så funkade temperaturerna och datorn klockrent, och det är väl 1½-2 månader sedan jag gjorde ändringen nu. Är detta något som har påverkat? Det känns ju som att det är något som har med ström att göra eftersom det funkar efter att jag har kopplat ut strömkablen.

Alla lösningar, tankar och idéer mottages tacksamt

Nigge:
Testa att montera bort sak för sak och blås rent både "kontakterna" och korten(grafikkortet osv...) och testa igen, ibland vill den bara ha lite mänsklig kontakt och lite omtanke gör susen.

Det har jag själv råkat ut för... för mig har det varit grafikkortet som inte vill när skärmen bara är svart och datorn verkar "hänga sig"... Det kan ju dock även vara nätaggregatet som inte orkar med...
Det låter konstigt att din voltändring ska ha börjat fela helt plötsligt...

mgerner:
Efter att ha fått hjälp av Niklas via Skype på min laptop under några timmar såg det positivt ut, och det visade sig att det är fel på en av ramminneskretsarna. Nu är burken helt kaputt dock, har kopplat in min laptop till min widescreen-skärm, tangentbordet, musen och högtalarna, så förhoppningsvis blir jag inte allt för handikappad. Men FS får nog ligga nere tills dess att jag har rett ut det här, det kanske får bli en ny burk 

Navigation

Up one level