Önskar utlåtande på datorspec

(1/3) > >>

mgerner:
I takt med att min stationära dator fungerar allt sämre och för några dagar sedan brakade ihop helt tittar jag med lite önsketänkande på en ny. Vad säger ni på FSN om de här delarna, ihopplockad av en snubbe på Sweclockers?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1665660/2012-04-06

Vill självklart ha ett hyfsat lågt pris, men funderar på om processorn är tillräcklig för FSX (börjar bli sugen på att gå över till FSX pga NGX:en). "måste" man ha i7 för att FSX ska kunna flyta bra, med Aerosoft-sceneryn, REX-moln och kanske en tur med NGX:en? Har ingen erfarenhet av att överklocka, så ta inte med det i beräkningen.

Mikael

Razeers:
Ska du ha en i7a, så är det inte lönt och bara skaffa 2600K, utan då borde du satsa på de 6-kärniga som kostar betydligt mer.

Sen vad man nu brukar säga, är att Hyper-threading in riktigt fungerar med spel, utan bara är lönlöst utifall du inte ska använda datorn för videoredigering och liknande. Även de flesta som använder 2600K stänger av HT för att dra ner temperaturen/strömförbrukning så man istället kan överklockan CPUn mer.
Sen måste jag säga att i5 2500K är en riktigt prisvärd och grym processor som du lätt kan överklocka och få ett perfekt flytande flightsim! Önskar dock att jag idag valde den istället för AMD 1055T som jag använder mig av 

Slutsats: Kör på i5an, du kommer verkligen inte bli missnöjd!

EDIT: Ska du överklocka, borde du satsa på en ny kylare, kolla Sweclockers efter vilken du borde välja, men finns riktigt bra luftkylda för runt ~300SEK

mgerner:
Tack Tobias!! Jag är som sagt helt novis på detta och kan inte särskilt mycket, så hjälpen uppskattas. Jag fick höra på IVAO-forumet att en i5:a funnkar bra för FSX eftersom det och de flesta andra spel inte kan tillgodogöra sig den extra kraften hos en i7:a, så länge den är inte supermycket bättre, som du säger.

Överklockning har jag aldrig provat, mest för att jag är rädd för att förstöra något 
Men, tror du att FSX kan flyta bra ändå, fastän man bara kör på "standard"-klockningen?

Mikael

Razeers:
Du kommer ju behöva få tweaka din fsx.cfg fil, men sedan kommer det bli riktigt grymt! Med tanke på att din i5 ska ha en turbo till 3,7GHz, så kommer det nog flyta på väldigt bra! Jag hade garanterat köpt i5 idag för en ny FSX maskin!

Om du skulle få för dig att överklocka, finns det tusentals tutorials på hur du gör det på bästa sätt, och i5 går också gärna upp till 4GHz också 

mgerner:

Du kommer ju behöva få tweaka din fsx.cfg fil, men sedan kommer det bli riktigt grymt! Med tanke på att din i5 ska ha en turbo till 3,7GHz, så kommer det nog flyta på väldigt bra! Jag hade garanterat köpt i5 idag för en ny FSX maskin!

Om du skulle få för dig att överklocka, finns det tusentals tutorials på hur du gör det på bästa sätt, och i5 går också gärna upp till 4GHz också 

Ah, okej - skoj! Verkar vara ett bra paket, är lite sugen på ett köp Får dock fundera på hur jag ska göra med min gamla burk först

Navigation

Up one level

Next page