PPL

(1/1)

Adam:
Om jag åker till USA tar PPL- cert på tex PR28 får jag då flyga den i Sverige? med tanke på att det är andra regler här en vad det är i USA ?

Gripen94:
Du måste ju konvertera ditt cert till europeiskt, men flyger du in dig på ett flygplan i USA så är det väll som så att du även får flyga det i Europeiskt land, ingen skillnad på flygplanen?

nighty142:
Du måste konvertera ditt FAA-PPL till ett JAA-PPL. En process som kräver en del jobb, först ett nytt medical i JAA-land samt skriva alla teoriprov (om du har mindre än 100 flygtimmar). Sen behöver du flyga med lärare tills han/hon anser dig redo för uppflygning, sedan en uppflygning på det.

En PA28 faller under klassen single engine piston (SEP) och flyger du upp på en SEP så får du flyga alla flygplan som finns under den klassen (till exempel C172). Flygklubb eller flygplansägare kan kräva att du checkas ut på flygplanet innan du får hyra. Men formellt får du flyga alla SEP utan någon extra utbildning/uppflygning.

Generellt kan man säga att det är enklare att gå från JAA till FAA än tvärtom, detta pga JAR är ett striktare regelverk.

JWetter:
Du kan ta cert på en JAA-certifierad utbildning i USA.

http://www.flyeasa.com/
http://www.flyeft.com/

kitte:
Vet inte hur relevant detta är, men du kanske hittar lite matnyttig information i länken som finns den text jag länkar till!

http://www.avweb.com/avwebflash/news/New_Pilot_Rules_EASA_206492-1.html

Navigation

Up one level