Hur fungerar transpondern?

(1/1)

jonny:
Hej!

Har börjat att flyga lite online. Några frågor om transpondern. Säkert jag som inte vet riktigt hur jag skall göra. Kör FS9, WinXP och FSINN.
I FSINN hade jag ingen default transponder inställd.

När jag startar upp flygningen står transpondern på 1200. Skulle flyga lite runt fältet. ATC sa transponder 7200 och jag ställde in 7200 men omedelbart därefter gick transpondern tillbaka till 1200. Varför?

Läste på nätet och i manualer men hittade ingen vettig förklaring. Testade på flera olika sätt med FS9 och var till slut tillbaka till en så gott som ren FS9 installation. Och samma sak hände där. Körde helt lokalt och FS9 startade med transponder 1200. Försökte jag ställa in något annat värde gick den tillbaka till 1200. Valde jag att göra en IFR-flygning med FS9's ATC så fick jag transponer 0663 (tror jag att det var). Ställde in 0663 och det gick bra. Testade att ställa den på 1200 men då gick den tillbaka till 0663.

Vad gäller generellt för möjligheten att ställa in transpondern?
Vad gäller för att få transponder på det värde som ATC säger när man flyger online?
Något med mode 'C' eller 'S'?

Jonny 

Gripen94:
Tjenare Jonny, Long time no see! haha

Ang. ditt problem, har du testat i flera olika flygplan? Du kan även testa att installera Squawkbox om du flyger på VATSIM. Det ska gå (vad jag vet) att ställa in transpondern via FSinn / Squawkbox igenom att i något textfält skriva ex: .x 7200 ".x" är alltså det som ger programmet kommando om att ställa in en transponderkod.

Mode C använder man i luften, då ser flygledaren att då är i luften medan mode S (standby) används på marken, så detta borde inte ha något med ditt problem att göra.

En transponder är inget måste i ett flygplan så länge du flyger i okontrollerad luft, när du väl kommer in i ett TMA exempelvis så kan trafikledare kräva att man ska ha transponder ombord för att få vistas i deras luftrum. Sen hur hårt detta är på Vatsim/Ivao vet jag inte riktigt, men oftast följer vi ju så verkliga procedurer som går.

Att däremot kunna ställa in angiven transponderkod tror jag är ett måste för att inte få konflikter med andra piloter som kanske flyger utan ATC och då har inställt 1200 t.ex.

Hoppas detta gav svar på något iaf, ha det fint!

/oskar

Johan Grauers:
Låter skumt, jag själv kör FSinn och har aldrig upplevt ett likande problem. Det du kan göra är att ställa in den via textchatten, .x nnnn har jag för mig att kommandot är.

Du kan också pröva att posta i FSinn-forumet på vatsims forum, där brukar det finnas gott om folk som har rätt bra koll. Finns också en FAQ som kan vara värd att kolla på.

Martin Loxbo:
Jag vet inte om detta har med ditt problem att göra, men om du har kod 1200 inställd på VATSIM och har skickat in en IFR-färdplan ska koden ändras automatiskt till 2200 när du startar. Anledningen är att 1200 är VFR-koden i USA och dessutom den  transponderkod som är inställd om man startar från "default flight" i FS. På så vis vill man alltså undvika att det för ATC ser ut som att det flyger runt en massa plan med VFR-kod, när de i själva verket har startat på IFR-färdplan och inte ändrat transponderkoden själva. Dock är jag osäker på om denna "feature" finns i både FSInn och Squawkbox. Jag förstår inte heller varför koden automatiskt skulle ändras till 1200 från någon annan kod.

jonny:
Hej Alla!

Och tack för alla svaren. Flög en sväng i dag och nu fungerade det!!??
Tror jag vet svaret!  Använde den radiostack som hör till Cessna 182. Verkar som om man använder knapparna under displayen, knapparna  0 - 7, så går transpondern tillbaka. Klickar man däremot på siffrorna i displayen, handen med + eller -, så behålls den ändring man gör. Provade igen. Det stämmde fortfarande inte. Använder man knapparna under displayen måste man trycka in alla fyra siffrorna i snabb följd, då fungerar det. Försöker man ändra enbart de två första siffrorna så går transpondern tillbaka.

Jonny

Navigation

Up one level