Några frågor

(1/3) > >>

butthead:
Hej!

Har samlat på mig några frågor:

1.Vad betyder "CLR-limit" på t.ex STAR ESSA 01L (navigraph)
2.TEB är IAF för 01L+R om man kommer från TRS. Varför inte mer "straight-in" approach över västra Stockholm istället för östra?
3.Hammar=Östhammar, Xilan=Yxland, Trosa=Trosa. Men vad är Eltok?
4.Jag får inte DME reading i PFD för t.ex. SSA eller ESA (ESSA). Inte heller WEK (ESKN). Vissa andra funkar dock.  Kör iFLY737. Något fel på den tro?
För 01L 01R 26 (109.90/109.35/110.10) ska ju vara ILS/DME enligt karta.

Johan Grauers:
1. Clearance limit, vid den här punkten måste du gå in i hold på senast klarerad nivå om du inte får vidare klarering.

2. För att då korsar du SID-starter som går mot NOSLI etc, plus att du behöver gå norr för att integrera TRS med XILAN, HMR-ankomster. Sen finns det heller inget som hindrar flygledningen att ge direkt in då det går, men det är lättare att gå ifrån procedurerna i lågtrafik och ge straight in då än att lägga om procedurerna i högtrafik när man redan har mycket att göra (det jag försöker säga är att STAR-en i sig är designad för högtrafik).

3. Det är nog bara en godtycklig punkt, finns gott om punkter som bara är påhittade.

4. Vågar jag inte ge säkert svar på, har inte iFly själv så jag lämnar den åt någon annan.

Martin Loxbo:
4. Dessa DME-stationer har tillkommit efter FSX (och FS2004 förstås), därför vet FS inte att det finns någon DME. Kolla om någon har laddat upp en uppdatering till flygplatserna, eller fixa det själv med t.ex. ADE9X.

butthead:
Hej!

Tack för svaren. Provade ADEX som du länkade till. Det var lätt att hitta kryssrutorna för att lägga till DME.
Men när jag väljer "compile", så måste jag ange folder för bglcomp.exe. Den finns bara i:

C:\MSFS\FS Design Tools\Airport Design Editor 9x\FS9

och jag kör FSX. Googlade på det och man måste ha SDK7, så jag installerade det. Sökte sedan igenom datorn på bglcomp.exe men det hade inte tillkommit något.

Tips?

butthead:
Provade att köra TRS3M till TEB och sedan mot 76DME och vidare in mot 01L så som den visas i NAV display. TEB verkar ligga norr om 76DME, så från TEB räknat blev det en (liggande) S-formad approach. NAV visade att jag skulle korsa LOC vid 76DME och sedan vara upprättad mot 01L vid 4DME. Även om jag hade fått radar vectors från TEB, så hade det ju på något sätt ändå blivit en S-formad approach. Det är något som inte stämmer, för jag hade vid 2DME inte styrt in mot LOC, så jag fick koppla ur autopiloten och ta över manuellt.

Navigation

Up one level

Next page