Kuopiosta maailmalle Cessna 182:lla

(1/5) > >>

J Ahponen:
Morjens,

Päätin tuosta vuokrata Cessnan Kuopion simulentokerholta ja lähteä sillä vähän maailmaa kiertelemään. Tarkoituksena olisi ainakin käydä Euroopan pienempiä kenttiä tutkailemassa ja mahdollisesti myös käväistä Pohjois-Afrikassa. Katsoo nyt miten tuota räpistintä jaksaa tässä lennellä. Lentoja olisi tarkoitus tehdä ainakin kerran viikossa. Takaisin Kuopioon se tulisi kuitenkin saada. Matkan aikana olisi tarkoitus opetella lentämään erilaisia menetelmiä Cessnalla (IFR, VFR, huono sää jne.).

Mutta itse ensimmäiseen legiin. Kalakukko-kaupungista pääkaupungin vilkkaaseen liikenteeseen. Lento lennettiin kokonaan näkölentosäännöillä lentoreittinä EFKU-LNE-HAL-PIR-EFHF. Mutta itse kuviin.

Kuopiossa oli melko tuulinen sää (METAR:n mukaan 17 solmun tuulia), joten siinä hieman mietin, että lahteäkkö matkaan tänään vai huomenna. Kuitenkin tuulet tyyntyivät 10 solmuun ja päätin nousta ilmaan.

Nousuunlähdöstä unohtu ottaa kuvat, joten ensimmäinen kuva on Kuopion lähialueelta poistumisesta.
KEHVO ulos!




Mitäpä olisi matkakertomus ilman fiilistelyä. 




Jyväskylän ilmatilaan saavuttiin ilmoittautumisepiste VATIA kautta. Ulos mentiin pisteestä SANKA. Kuvassa Jyväskylän lentoasema (defu scene).




Halliin saavuttiin ilmoittautumispiste HOPSUsta ja ulos päästin mukavasti pisteestä HIRSI. Hallin kiitotie näyttää tältä (defu scene).




Toinen fiilistelyshotti 




Tampesterin maamerkki. Sisään tampereen ilähialueelle tultiin pisteestä SIILI.




Pirkkalan lentoasema siinä. Täällä sentäs on lisurikin  .




Tampereen lähialueelta poistuttiin pisteen LEMPO kautta. Siitä olikin sitten helppo löytää tie kohti Helsinkiä




Helsinki-Tampere valtatieltä päätettiin siirtyä hämeentietä pitkin Lahdentielle, koska siitä olisi helpompi päästä malmin lähialueen pisteelle HAKKI. Helsinki-vantaan lentoasema saatiin myös näkyviin kello kolmessa.




Monelle malmilla laskukierroksia lentäneelle varmasti tuttu maamerkki. Tällä kertaa kuvattuna pohjoisesta.




Sitä alkaa lento olla kohta päätöksessä. Toivottavasti en riko hienoa konetta jo ensimmäiseen laskeutumiseen reitilläni. Malmillakin defu scenery, sillä se unohtu laittaa takaisin paikoilleen, kun etsin vikaa simun kaatumisongelmaan. (ei vieläkään ratkennut)




Kone saatiin parkkiin malmin asematasolle. Eikun vain takapenkiltä matkalaukku mukaan ja hotellille.




Ensimmäiseen kuvasarjaan tulikin aika paljon kuvia. Täytyy yrittää rajoittaa seuraavilla legeillä. Onneksi meillä suomessa on erittäin hyvät mahdollisuudet VFR lentämiselle. Kiitokset siitä menee FISD:lle.

PS: Kuopion simulentokerho oli hukannut euroopan kartat. Toivottavasti tältä malmilta löydetään oikeat kartat (tarkoittaa siis sitä, jos jollain teistä olisi linkkejä euroopanmaitten VFR karttoihin. Vai saako ne navigraphista?).

Jouka kiittää ja kuittaa 

ollik:
Olet kyllä kova tyyppi jos lennät IFR:ää noilla varusteilla Euroopassa... Tietty jos et verkossa lennä niin sittenhän voi mennä omien menetelmien mukaan omaan tahtiin. Onnea vaan matkaan!

OH-TDI:
Quote

Olet kyllä kova tyyppi jos lennät IFR:ää noilla varusteilla Euroopassa... Onnea vaan matkaan!


Eihän noilla varusteilla edes saa lentää mittaria. 

J Ahponen:
Eihän sitä kuvissa näkyvillä varusteilla olisikaan mitään asiaa mittarilentosääntöihin. Kuopion simulentokerhon kapistus onkin erikoistapaus  . Eihän kaiken nyt tarvitse niin realistista olla, pääasia että on kivaa.  Tällä setillä olisi siis tarkoitus sitä IFRää lennellä. Niinjoo ja lennot lennän offlinessä. Koitan nyt saada tuntumaa tämän kautta pienemmällä koneella ilmailuun, josko sitten sitä kautta aloittaisi sen verkkolentämisen  .



Lonkka:
Quote

Eihän noilla varusteilla edes saa lentää mittaria. 


Olen sanaton...

Harri

Navigation

Up one level

Next page