FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
26.09.17, 03:42

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Kuvakaappaukset (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Säpinää Ford Tri-Motorin ympärillä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 2 [3] 4 5 Reply Print
Author Topic: Säpinää Ford Tri-Motorin ympärillä  (Read 12458 times)
Jesperi Lauhio
Offline Offline

Posts: 3052
Date Registered: 12.01.09

WWW
Re: Säpinää Ford Tri-Motorin ympärillä
« Reply #40 on: 24.05.12, 15:34 »

No kyllä toi ihan aidolta ja oikealta OH-ALK:lta näyttää Grin Pyrstössäkin lukee "Junkers" Wink

Happy landings!

Been there, done that: HEL VRK ARN CPH RIX FRA ZRH VIE AMS CDG AGP LIS FAO FNC LPA TFN TFS MLA BUD SKP IST TLV DXB HKG KUL CGK JOG BNE SYD
Pertti Lode
Offline Offline

Posts: 2374
Date Registered: 12.01.03

Re: Säpinää Ford Tri-Motorin ympärillä
« Reply #41 on: 26.05.12, 11:22 »

KLM lento Karlstad-Gardemoen

Karlstad ESOK lähtövalmis
[ attachment removed / expired ]

kartta
[ attachment removed / expired ]

lähtökiihdytys
[ attachment removed / expired ]

ilmassa ollaan
[ attachment removed / expired ]

suunta jo otettu norjaan päin
[ attachment removed / expired ]

ja tässä on 3d paneeli
[ attachment removed / expired ]

joitakin mittareita on pantu moottori kannattimeen
[ attachment removed / expired ]

[ attachment removed / expired ]

2d paneeli isoisän digitaalikellolla varustettuna
[ attachment removed / expired ]

on täällä istuimiakin salongissa
[ attachment removed / expired ]


[ attachment removed / expired ]

nyt lähestytään Gardemoen kenttää
[ attachment removed / expired ]


[ attachment removed / expired ]

siellä se oikean puolen ikkunasta häämöttääkin
[ attachment removed / expired ]


[ attachment removed / expired ]

onpas pilvet matalalla radan päällä
[ attachment removed / expired ]

näytti pahemmalta kuin se olikaan
[ attachment removed / expired ]

tornista katottuna
[ attachment removed / expired ]

perille tultiin
[ attachment removed / expired ]
Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3653
Date Registered: 27.03.08

Re: Säpinää Ford Tri-Motorin ympärillä
« Reply #42 on: 26.05.12, 14:53 »

Taittuu se matkalento näköjään vielä tänäkin päivänä Tri-Motorilla. Näppärä kuvasarja ja koneessa nätti maalaus.  Smiley

Kävin eilen hakemassa Ford-sivustolta sen Himalajan vuoristossa sijaitsevan "Ford-India" kentän. Kokeilin sitä jo hieman ja se on aivan julmetun korkealla. Cessna 172:sta piti käynnistellä tosi pitkään siellä kentällä mutta onnistuin sen sitten jotenkin saamaan käyntiin seossäätöä vaihdellen.
Ilmaankin taisin sen saada jotenkin nippa-nappa mutta sitten sakattiinkiin kilometritolkulla kone sammuksissa kun jyrkänteen  laelta kiitotie loppui ja alla oli tyhjää. Eipä ole Cessnalla noin korkealle asiaa mutta Tri-Motorilla sinne pitäisi päästä, ainakin jos on uskominen kentällä olevien Ai-koneiden rivistöä. Käytännössä Tri-Motor on lähes mahdoton saada nousemaan sieltä. Mitäs se korkeusmittari siellä kentällä nyt näyttikään olikos se 17.500 jalkaa. Liekö sitten vain lentoonlähdön oikeat "niksit" hukassa?
Undecided

Pertti Lode
Offline Offline

Posts: 2374
Date Registered: 12.01.03

Re: Säpinää Ford Tri-Motorin ympärillä
« Reply #43 on: 26.05.12, 18:46 »

17500ft, 5700m fordin lakikorkeus on 18500ft, taitaa ottaa koko päivä päästä sinne
Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3653
Date Registered: 27.03.08

Re: Säpinää Ford Tri-Motorin ympärillä
« Reply #44 on: 27.05.12, 11:23 »

Kävin mielenkiinnosta tuolla Ford-Indian kentällä seuraamassa, että pääseekö Ai-Tri Motor ilmaan kun lennettävä Ford ei tunnu pääsevän. Smiley

[ attachment removed / expired ]

Kylläpä tuo näyttää ainakin optimistisesti lähtevän liikkeelle!

[ attachment removed / expired ]

Ainakin pyrstö nousee irti kentän pinnasta.

[ attachment removed / expired ]

Nousee se peijakas ja kevyesti! Onkohan Ai-koneen Air-file erilainen?

[ attachment removed / expired ]

Taustan tulivuori syöksee laavaa ja tuhkaa mutta Tri-Motor se vain uljaana lentää!

[ attachment removed / expired ]

Pertti Lode
Offline Offline

Posts: 2374
Date Registered: 12.01.03

Re: Säpinää Ford Tri-Motorin ympärillä
« Reply #45 on: 27.05.12, 18:35 »

kävin katsomassa niitten air filejä ja kyllä ne ovat samat kaikissa koneissa
Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3653
Date Registered: 27.03.08

Re: Säpinää Ford Tri-Motorin ympärillä
« Reply #46 on: 29.05.12, 19:09 »

Heh! Nämä Tri-Motor palapelit ne vasta lystikkäitä ovat. Näitä saa ilmaiseksi ladata tuolta Tri-Motor sivustolta. Tässä olen jo hieman koonnut peliä. Olen myös ottanut näkyviin tuon valmiin kuvan jota voi siirrellä pelialueella. Paloja siirrellään hiirellä ja kaikki palat ovat vaakasuunnassa eikä niitä tarvitse pyöritellä mutta niitä voi asetella päällekkäin pinoihin. Valmiit osuudet liimautuvat yhteen ja niitä voi siirrellä vapaasti. Pelissä on myös "autosave" joten kasaamista voi jatkaa myöhemminkin jos haluaa tehdä välillä jotain muuta.
Minulla on kolme näyttöä rinnan ja peli näkyy siinä yhtenä isona pelialueena kuten tuosta kuvankaappauksesta ilmenee. En tiedä miten tämä näkyy yhdellä näytöllä mutta kokeilkaa.
 Smiley

[ attachment removed / expired ]

LostSoulsOfTexas
Former member
Re: Säpinää Ford Tri-Motorin ympärillä
« Reply #47 on: 04.06.12, 23:58 »

Jari, congradulations on your win - first prize in the Ford Tri Motor screen capture competition.  Take care.

Ed Moore
Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3653
Date Registered: 27.03.08

Re: Säpinää Ford Tri-Motorin ympärillä
« Reply #48 on: 05.06.12, 15:04 »

Jari, congradulations on your win - first prize in the Ford Tri Motor screen capture competition.  Take care.

Ed Moore

Oh, thanks! This is a pleasant surprise. I think I'll use the prize money to buy some Flight Simulator stuff.
And also thanks for the interesting Ford Tri-Motor website. Think I'll visit it in the future too to get new Ford airports and Tri-Motor repaints.
 Smiley

Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3653
Date Registered: 27.03.08

Re: Säpinää Ford Tri-Motorin ympärillä
« Reply #49 on: 09.06.12, 16:44 »

[ attachment removed / expired ]

Innostuinpa jälleen latailemaan uuden Ford-kentän. Tälläkertaa päätin testata Tyynenmeren atolleille sijoittuvaa "Tarava-Kiribati Republic" lisäosaa.
Mikäli kentälle haluaa Ai Tri- motoreita, voi halutessaan ladata myös "East Asia" Ai-liikenne paketin Traffic fileineen.

Päätin myös testata tuota Garry J.Smith:in minulle tekemää henkilökohtaista Tri-Motor repainttia. Tämä hänen tekemä maalaus oli yksi palkinnoista joka sisältyi Tri-Motor sivuston kuvankaappaus kilpailun voittoon. Sain esittää toiveita minkälaisen maalauksen haluaisin ja päätin pyytää ruosteista ja vanhaa loppuunkäytettyä Tri-Motoria. Lähetin hänelle tuon minun logon ja pari toivetta koneen ulkoasusta.
Nopeasti repaint ammattilainen tuon maalauksen toteutti ja olenkin lopputulokseen erittäin tyytyväinen. Tässä linkki Garry.J.Smithin sivustolle mikäli haluat tutustua hänen töihinsä tarkemmin:  http://www.ford-tri-motor.net/counter/click.php?id=10
 Smiley

Atollille sijoittuvan kenttäalueen lisäksi maisemaan sisältyy satama-alue laivoineen. Myöskin merellä lähialueella on paljon staattisia laivoja, joista kaksi on lentotukialuksia joiden kannelle voi laskeutua, vaikkapa Tri-Motorilla. Lähdetäänkin testaamaan tukialuslaskua!

[ attachment removed / expired ]

[ attachment removed / expired ]

[ attachment removed / expired ]

[ attachment removed / expired ]

[ attachment removed / expired ]

Tuotapikaa oltiinkin jo laskeutumassa tukialuksen puiselle kannelle. Tri-Motor on erittäin helppo tuoda alas laivan kannelle ja kiitotien pituus riittää mainiosti hitaalle koneelle. Minkäänlaista ylimenon vaaraa ei sinällään ole.

[ attachment removed / expired ]

Tässä sitten ollan lähdössä. Tukialuksen kannelta nouseminen sujuu myös vaivatta tällä koneella. Käydäänpäs vielä katsomassa  muutamaa kentällä
olevaa komeaa Ai-konetta!

[ attachment removed / expired ]

[ attachment removed / expired ]

Tässä muutama G.J. Smithin maalaama Ai-kone East-Asia paketista. Nätteja ovat!

[ attachment removed / expired ]

Ja vielä kerran tämä minun "WANHIS GARGO" Tri-Motor!  Smiley

[ attachment removed / expired ]

« Last Edit: 09.06.12, 16:57 by Jari Vanhatupa »

Pertti Lode
Offline Offline

Posts: 2374
Date Registered: 12.01.03

Re: Säpinää Ford Tri-Motorin ympärillä
« Reply #50 on: 10.06.12, 07:55 »

Kyllä sun nyt pitää uhrata pari viikkoa kesälomaa ja Autosol että saat enimmät ruosteet pois koneesta, (muuten kuinkas alumiini ruostuu tuolla tavalla?)
No kyllä tuollakin lentää niin kauan kun se ilmassa pysyy, noi toiset Fordit ovat kyllä liian hyvän näköisiä.
lähetäs mulle se paintti.
Pekka Holopainen
Offline Offline

Posts: 5233
Date Registered: 14.12.05

Re: Säpinää Ford Tri-Motorin ympärillä
« Reply #51 on: 10.06.12, 08:43 »

Onko noissa Tri-motoreissa käytetty rautaisia niittejä tms, jos ne ruostuvat tuolla tavoin (myös todellisuudessa)? Nuo pellit ovat käsittääkseni alumiinia eikä se ruostu kuten rauta. Alumiinioksidikin (ja muut alumiinin suolat) on toisen väristä (punertava väri tulee raudan ioneista). Rauta on alumiinia jalompaa ja tuossa tilanteessa sähkökemiallinen korroosio syövyttäisi alumiinia eikä rautaa.


« Last Edit: 10.06.12, 08:52 by Pekka Holopainen »

"Olen eri mieltä kanssasi, mutta taistelen loppuun asti oikeudestasi olla toista mieltä" - Voltaire
Pertti Lode
Offline Offline

Posts: 2374
Date Registered: 12.01.03

Re: Säpinää Ford Tri-Motorin ympärillä
« Reply #52 on: 10.06.12, 08:56 »

Onko noissa Tri-motoreissa käytetty rautaisia niittejä tms, jos ne ruostuvat (myös todellisuudessa)? Nuo pellit ovat käsittääkseni alumiinia eikä se ruostu kuten rauta. Alumiinioksidikin (ja muut alumiinin suolat) on toisen väristä (punertava väri tulee raudan ioneista).



Siinä voi myös olla rautaputkesta tehty runko, ei suinkaan se ole puuta? miksei, ei se niin iso kone ole, ottaa vain 10 pax.
« Last Edit: 10.06.12, 09:01 by Pertti Lode »
Pekka Holopainen
Offline Offline

Posts: 5233
Date Registered: 14.12.05

Re: Säpinää Ford Tri-Motorin ympärillä
« Reply #53 on: 10.06.12, 09:00 »

Siinä voi myös olla rautaputkesta tehty runko, ei suinkaan se ole puuta? miksei, ei se niin iso kone ole, ottaa vain 14 pax.


Niin, onhan se mahdollista että siinä on rautaa sellaisessa (erillisessä) paikassa, joka pääsee kosketukseen elektrolyytin (ulkoilman vesi) ja hapen kanssa. Siksipä tuota kyselinkin, kun en kyseisen koneen rakennetta sen paremmin tunne.

« Last Edit: 10.06.12, 09:37 by Pekka Holopainen »

"Olen eri mieltä kanssasi, mutta taistelen loppuun asti oikeudestasi olla toista mieltä" - Voltaire
Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3653
Date Registered: 27.03.08

Re: Säpinää Ford Tri-Motorin ympärillä
« Reply #54 on: 10.06.12, 10:11 »

Jaa, enpä tiedä tuosta alumiinin ruostumisesta mutta härskin näköinen on kone! Kun sen pistää parkkiin vaikkapa Mamille Cessnojen sekaan niin efekti on kyllä melko shokkeeraava! Olen nyt katsellut tuota konetta siten, että levitän simun näkymän kolmelle ruudulle jolloin esimerkiksi tuolla Malmilla kone on jopa pelottavan näköinen kun sitä kiertelee, tuskin uskallan sillä lentoon lähteä.
Pitäisi vielä koittaa saada tuon moottorit savuttamaan oikein kunnolla ja äänet voisi myös vaihtaa rajua ulkonäköä vastaaviksi. Smiley

En pistä kiertoon tuota maalausta koska G.J.Smith teki sen minulle palkinnoksi privaattikäyttöön. Toisekseen nämä Garry,J.Smithin repaintit eivät ole Freewarea, vaan Selectwarea eikä niitä saa jakaa edelleen ilman maksua!
Ehkäpä tästä Tri-Motor tekstuurista joku taitava kotimainen taituri voisi saada ideaa ja koittaa tehdä jotain vastaavaa johonkin vanhaan koneeseen. Tottahan tuommoinen ruoste ym. olisi komean näköistä monenkin erilaisen koneen pinnalla. Aikoinaan T.Määttänen teki pari romukone repaintttia Mooney ja Piper J-3. Ehkäpä nämä ruostemaalaukset kuitenkin näyttävät paremmilta tuommoisessa hieman isommassa koneessa.

[ attachment removed / expired ]

Juha Klemettinen
Offline Offline

Posts: 5426
Date Registered: 14.04.04

WWW
Re: Säpinää Ford Tri-Motorin ympärillä
« Reply #55 on: 10.06.12, 11:01 »

Ford Trimotor on kokonaan metallirakenteinen. Tarkemmin sanottuna kokonaan alumiinia. Koneessa ei ole erillistä "tukirunkoa", vaan rakenne on itsekantava. Pääasiallisena rakennusmateriaalina oli muotoiltu (ns. aaltopleti) alumiinlevy. Lisää voi lukea vaikka wikipediasta: http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Trimotor

Quote
That the Ford Trimotor used an all-metal construction was not a revolutionary concept, but certainly more advanced than the standard construction techniques in the 1920s. The aircraft resembled the Fokker F.VII Trimotor, but unlike the Fokker, the Ford was all-metal, allowing Ford to claim it was "the safest airliner around." [3] Its fuselage and wings were constructed of aluminum alloy which was corrugated for added strength

All models had aluminum corrugated sheet metal body and wings. However, unlike many aircraft of this era, extending through World War II, its flight control surfaces (ailerons, elevators, and rudders) were not fabric covered, but rather, they were also made of corrugated metal
 

En jaksa uskoa, että rakenteessa olisi käytetty teräsniittejä, siinä ei olisi mitään järkeä. Ruosteinen Trimotor on siis epärealistinen "what if"-paintti.
Juha


**Jos siinä on tähtimoottori sen täytyy lentää**
Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3653
Date Registered: 27.03.08

Re: Säpinää Ford Tri-Motorin ympärillä
« Reply #56 on: 10.06.12, 15:10 »

   Ruosteinen Trimotor on siis epärealistinen "what if"-paintti.

Nimenomaan! Tämä Tri-Motor on kuin unesta, näky jota ei todellisuudessa voi nähdä halusipa sitä sitten tai ei. Realistisuuden kanssa sillä on yhtä vähän tekemistä kuin alla olevassa kuvassa näytille tulleella koneen miehistölläkin. Palloja pitelevät miehet ovat lentokapteeni ja perämies. Kapteeni on tietysti tuo jolla on lentäjänlasit. Lentoemäntänä toimii tuo sairaanhoitaja.
 Huh

[ attachment removed / expired ]

Pertti Lode
Offline Offline

Posts: 2374
Date Registered: 12.01.03

Re: Säpinää Ford Tri-Motorin ympärillä
« Reply #57 on: 11.06.12, 15:58 »

Lähdin tällä liikkeelle ja tulin oikeaan ukkospilveen, salamatkin iskivät silloin tällöin mutta en koskaan kerinnyt näpäyttää kuvaa.
On varmaan katkoja pään ja sormen välillä.
[ attachment removed / expired ]


[ attachment removed / expired ]




Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3653
Date Registered: 27.03.08

Re: Säpinää Ford Tri-Motorin ympärillä
« Reply #58 on: 12.06.12, 06:00 »

Noo . . se joskus startissa vähän savuuttaa, tämä tähtimoottori!

[ attachment removed / expired ]

Rolf Niemi
Offline Offline

Posts: 1861
Date Registered: 14.02.05

Re: Säpinää Ford Tri-Motorin ympärillä
« Reply #59 on: 12.06.12, 07:32 »

Katselin eilen juttua Learjetin valmistuksesta alusta valmiiseen tuotteeseen asti. Koelennon jälkeen kone maalataan ja se onkin melkoista insinööritiedettä se, kun siihen vedetään ruostesuoja, joka on tehtävä varttitunnissa  ja sen jälkeen välitön pesu ja uuniin - muuten suoja kääntyy tekijäänsä vastaan.

Kyllä kai alumiinikin (vanhan liiton koneet) ruostuu riippuen käyttöympäristöstä, säilytyspaikasta ja käytetyn alumiinin sekoituksesta. Siksi kai näitäkin säilötään mahdollisimman kuivissa oloissa:

http://www.youtube.com/watch?v=ts_ObYwH4hw

Pages: 1 2 [3] 4 5 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1