DME ARC

(1/2) > >>

butthead:
Det ska gå att knappa in en DME ARC i CDU utan att lägga en FIX. Alltså så att A/P kan följa med LNAV.
Googlar jag på det så skriver flera att man måste flyga DME ARC manuellt, men lägger man t.ex. in STAR KERI6R för Nice Airport så finns "30 ARC L" under LEGS.

I iFLY manualen finns lite olika alternativ, men jag fattar inte vad jag ska skriva i scratchpaden.

Universal data item 5:
0: Track to Fix.
1: Direct to Fix.
2: Course to Fix.
3: Arc to Fix.    <------
4: Radius to Fix.

Martin Loxbo:
DME arc finns bara i färdigkodade procedurer som SID/STAR. Det går inte att mata in manuellt.

Johan Grauers:
Dessutom är väl dom färdigmatade tekniskt sätt inte DME arcs utan en stor mängd RNAV fixes i tät följd så att man typ följer arcen? Är åtminstone så jag uppfattat det?

Martin Loxbo:
Det har jag ingen aning om. Presentationen är ju en DME-båge utan några brytpunkter, men du kanske menar om FMC:n rent tekniskt tolkar det som ett antal korta, raka segment?

saabpilot:
Det är en Go-Around som används om man måste göra en go around i VOR A procedur till banorna 04L/R   
Se attachments.

Således ingen DME ARC utan ett fix där du skall joina DME30.

DME ARCS är lätta att programmera i FMS:en - använd 20 graders sektorer från banänden.
Ändå enklare är det att skippa FMS:en och manuellt flyga (med HDG buggen) en ARC som du lagt ut på FIX sidan.

Har man ingen FMS går det bra ändå 
Då använder man en RMI nål i VOR läget + DME:n för att hålla cirkelbågen till turn in radial.
Vindkorrigeringen som måste till för att inte "spåra ur" ARC:en lär man sig snart med lite övning.

På 80 talet flög vi så - jämt och utan autopilot - med DHC-6 t.ex. i Kalmar som har ARC:s till 16 och 34.
Träna där med 30 knop vind - se nedan 

Björn

Navigation

Up one level

Next page