FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
23.09.17, 18:22

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Kotiohjaamot / Home Cockpits (Moderators: Jari Mikkilä, Joni Öfverström, Tuomas Kuosmanen)
| | |-+  Turbulenssin tärinät takapuoleen
:  

« previous thread next thread »
Pages: [1] Reply Print
Author Topic: Turbulenssin tärinät takapuoleen  (Read 1625 times)
Marco Tammes
Offline Offline

Posts: 737
Date Registered: 23.07.07

WWW
Turbulenssin tärinät takapuoleen
« on: 22.05.12, 23:38 »

Kyselin aikoinaan miten tuo olis mahdollista toteuttaa, vastaus on lua-scripti ( ei minun tekemä). Ihan eri fiilis kun pilvissä alkaa penkki jytisemään, ennen oli jotenkin oudon tasaista menoa. Tossa scripissä oli sellainen ongelma, että tärinä ei koskaan lakannut laskeutuessa ja jatkoi niin kauan kun täristimen sammutti. Tappelin sen kanssa jonkun aikaa ja onnistuin vahingossa ratkaisemaan sen. Pitää vielä testata ettei se vaikuta muihin Scriptin ääniin, mutta nyt tutinat loppuu kun pilvestä tulee alemmaksi. Pilvien yläpuolella ei ongelmaa ollutkaan. Mulla on tää lua yhdellä clientillä, jossa on ainoastaan kiinni täristin, ei kajareita. Ajatus on laittaa samalla scriptillä toiselle clientille sit kajareilla täristys äänet, bling blingit, ja kuuluutukset. Laitan scriptin tähän, jos lua-guruilla löytyy korjattavaa tai jotain muuta mitä tulee mieleen.t-Marco


------------------------------------------------------------------------------
-- Turbulence looping sound -- Seat Belts Messages -- ATC Radio Chatter
-- Initializing flags --
sndflg=0 -- turbulence sound flag
seatfl=0 -- seat belt flag
ref=0

-- Function to play sound if and until turbulence is detected --

function turbulence(offset,value)
        ground=ipc.readUW(0x0366)
        if (value > 0) and (sndflg == 0) and (ground == 0) then
                ref=sound.playloop("C:\\WideClient\\Sounds\\Turbulence.wav")
                sndflg=1
                ipc.sleep(1000)
                if (seatfl == 2) or (seatfl == 4) then
                        sound.play("C:\\WideClient\\Sounds\\nattend.wav")
                        ipc.sleep(1000)
                end
                sound.play("C:\\WideClient\\Sounds\\nattend.wav")
        end
        if (value == 0) and (sndflg == 1) then
                sound.stop(ref)
                sndflg=0
                if (seatfl == 2) or (seatfl ==4) then
                        sound.play("C:\\WideClient\\Sounds\\nattend.wav")
                        ipc.sleep(1000)
                        sound.play("C:\\WideClient\\Sounds\\nattend.wav")
                end
        end
end


-- Function to manage messages when seat belts sign changes - welcome on board -- descent --- on cruise ---- parked at the arrival gate

function seatbelt(offset,value)
        if (value == 1) and (seatfl == 0) then
                sound.play("C:\\WideClient\\Sounds\\nattend.wav")
                ipc.sleep(1000)
                sound.play("C:\\WideClient\\Sounds\\welcomeonboard.wav")
                seatfl=1
        end
        if (value == 1) and (seatfl == 2) then
                sound.play("C:\\WideClient\\Sounds\\nattend.wav")
                ipc.sleep(1000)
                sound.play("C:\\WideClient\\Sounds\\descent.wav")
                seatfl=3
        end
        if (value == 0) and (seatfl == 1) then
                sound.play("C:\\WideClient\\Sounds\\nattend.wav")
                ipc.sleep(1000)
                sound.play("C:\\WideClient\\Sounds\\levelautobelt.wav")
                seatfl=2
        end
        if (value == 0) and (seatfl == 3) then
                sound.play("C:\\WideClient\\Sounds\\nattend.wav")
                ipc.sleep(1000)
                sound.play("C:\\WideClient\\Sounds\\atgate.wav")
                seatfl=4
        end
end     

-- Function to play ATC chatter - COM2 freqs 118.10 and 118.20 - 70 wavs for each freq - y var to make the frequency of chat random - x var to make the messages random

function ATC_Radio()

-- Radio squelch if a valid freq is selected

        n = ipc.readUW(0x3118)
        if (n == 0x1810) or (n == 0x1820) then
                if (n1 ~= n) then
                        sound.play("C:\\WideClient\\Sounds\\Radio.wav")
                        n1=n
                end
        end

  -- Radio chatter play routine

        y= math.random(1,5)
        if (y == 2) or (y == 4) then
                if (n == 0x1810) then
                        x=math.random (1,70)
                        suono = "C:\\WideClient\\Sounds\\chatter1.wav"
                        sound.play(suono)
                end
                if (n == 0x1820) then
                        x=math.random (1,70)
                        suono = "C:\\WideClient\\Sounds\\chatter2.wav"
                        sound.play(suono)
                end
        end
end

-- FSUIPC LUA calls for the different events -- timer to exec the ATC function every 1 min
event.offset(0x0E88,"UW","turbulence")
event.offset(0x0E98,"UW","turbulence")
event.offset(0x341D,"UB","seatbelt")
event.timer(60000,"ATC_Radio")
------------------------------------------------------------------------


https://www.facebook.com/MakoysB777er
E6700 3,2 @ 4 GHz,  Mushkin Redline 4x2 Gb,  GTX 560TI,  2 x HyperX SSD,   850W,   Win7  64bit
Tommi Ahonen
Offline Offline

Posts: 452
Date Registered: 31.10.08

Re: Turbulenssin tärinät takapuoleen
« Reply #1 on: 23.05.12, 06:43 »

Tuo vaikuttaa vähintäänkin kokeilemisen arvoiselta. Ei vaan tuo LUA ole tuttu, eli taas on uuden asian opiskelu edessä  Smiley
Juha Klemettinen
Offline Offline

Posts: 5426
Date Registered: 14.04.04

WWW
Re: Turbulenssin tärinät takapuoleen
« Reply #2 on: 23.05.12, 07:04 »

LUA vaikuttaa aika mielenkiintoiselta, olen sitä ohimennen vähän katsellut  Smiley
Imeekö tuo scripti tiedon turbulenssistä FSUIPC:n kautta? Ts. missä osassa tuota scriptiä tutkitaan onko turbulenssia vai ei?
Juha


**Jos siinä on tähtimoottori sen täytyy lentää**
Ville Pietilä
Offline Offline

Posts: 745
Date Registered: 17.05.06

WWW
Re: Turbulenssin tärinät takapuoleen
« Reply #3 on: 23.05.12, 07:08 »

Moro,

Mistäs tuo Turbulence.wav -tiedosto löytyy?


//Vipu
Marco Tammes
Offline Offline

Posts: 737
Date Registered: 23.07.07

WWW
Re: Turbulenssin tärinät takapuoleen
« Reply #4 on: 23.05.12, 08:55 »

LUA vaikuttaa aika mielenkiintoiselta, olen sitä ohimennen vähän katsellut  Smiley
Imeekö tuo scripti tiedon turbulenssistä FSUIPC:n kautta? Ts. missä osassa tuota scriptiä tutkitaan onko turbulenssia vai ei?
Juha

Fsuipc:n kautta toimii, scripti on ihan alkupuolella siinä missä on mainittu turbulence sound.
Tossa on vissiin kaksi offsettiä siihen tarkoitukseen.


https://www.facebook.com/MakoysB777er
E6700 3,2 @ 4 GHz,  Mushkin Redline 4x2 Gb,  GTX 560TI,  2 x HyperX SSD,   850W,   Win7  64bit
Marco Tammes
Offline Offline

Posts: 737
Date Registered: 23.07.07

WWW
Re: Turbulenssin tärinät takapuoleen
« Reply #5 on: 23.05.12, 09:07 »

Moro,

Mistäs tuo Turbulence.wav -tiedosto löytyy?


Scriptiin piti lisätä omat wav tiedostot mitä haluaa käyttää ja tietysti pathi missä äänet on. Mä laitoin yhden groundroll äänen turbulence ääneksi ja se täristää mukavan epätasaisen välein, siinä kyllä sais olla enemmänkin tyhjää välissä ja enemmän voluumivaihtelua. Jos haluat kokeilla sitä, niin voin lähettää sen sulle.


https://www.facebook.com/MakoysB777er
E6700 3,2 @ 4 GHz,  Mushkin Redline 4x2 Gb,  GTX 560TI,  2 x HyperX SSD,   850W,   Win7  64bit
Marco Tammes
Offline Offline

Posts: 737
Date Registered: 23.07.07

WWW
Re: Turbulenssin tärinät takapuoleen
« Reply #6 on: 23.05.12, 09:26 »

Asensin tuon luan client koneelle tälläviisiin:
Kopioin Fsuipc:n Lua example kansiosta yhden lua tiedoston, jonka avasin notepadilla. Tyhjensin tiedoston ja laitoin tuon scriptin sisään. Nimesin tiedoston turbulencesoundiksi ja laitoin sen Fsclient kansioon. Loin samaan paikkaan sounds kansion, missä on sitten tarvittavat äänet ( tossa scriptissä toimii myös bling bling äänet ennen ja jälkeen turbulenssin ja myös kuuluutukset eri vaiheissa) jos haluaa niitäkin käyttää. Kun wideclient käynnistyy, se etsii automaattisesti lua tiedostoja ja käynnistää ne. Ei tossa scriptissä muuta kun vaihtaa nuo äänien nimet, jos haluaa käyttää omia ja sit ei kun kokeilemaan.
t-Marco


https://www.facebook.com/MakoysB777er
E6700 3,2 @ 4 GHz,  Mushkin Redline 4x2 Gb,  GTX 560TI,  2 x HyperX SSD,   850W,   Win7  64bit
Tommi Ahonen
Offline Offline

Posts: 452
Date Registered: 31.10.08

Re: Turbulenssin tärinät takapuoleen
« Reply #7 on: 23.05.12, 10:21 »

Täältä löytyy apuja ensi metreille: http://forum.simflight.com/index.php?app=core&module=attach&section=attach&attach_id=97606

Tuli mieleeni, että oliskohan koodilla mahdollista toteuttaa eritasoisia tärinöitä. Eri tasoisille turbulensseille olisi omat äänensä. Esim Turb_LOW, Turb_Heavy jne. Todennäköisesti nuo arvot offseteissa ovat välillä jotain (0-255?) Huh

EDIT:

Näyttäisi olevan seuraavanlaiset arvot:
OFFSET 0E88
At aircraft altitude: cloud turbulence level 0-255 (see 0EFC).
(Actual values 0, 72, 144, 216, 252)


ja 0E98
At aircraft altitude:  Wind turbulence value, 0–255, just like
offset 0ED2, etc (Actual values 0, 64, 128, 192, 255)


Nyt pitäisi vielä noille arvoille määritellä oma äänitiedosto jokaiselle ja eikun kokeilemaan Smiley
« Last Edit: 23.05.12, 11:52 by Tommi Ahonen »
Ville Pietilä
Offline Offline

Posts: 745
Date Registered: 17.05.06

WWW
Re: Turbulenssin tärinät takapuoleen
« Reply #8 on: 23.05.12, 10:58 »

Scriptiin piti lisätä omat wav tiedostot mitä haluaa käyttää ja tietysti pathi missä äänet on. Mä laitoin yhden groundroll äänen turbulence ääneksi ja se täristää mukavan epätasaisen välein, siinä kyllä sais olla enemmänkin tyhjää välissä ja enemmän voluumivaihtelua. Jos haluat kokeilla sitä, niin voin lähettää sen sulle.

Joo, puikkaa sähköpostiin       ohcku.simulaattori(at)gmail.com, kiitos :-)

//Vipu
Marco Tammes
Offline Offline

Posts: 737
Date Registered: 23.07.07

WWW
Re: Turbulenssin tärinät takapuoleen
« Reply #9 on: 23.05.12, 13:31 »

Kun olette testailleet tätä omilla lisäyksillä/parannuksilla/waveilla yms, niin laittakaa scriptiä jakoon  Wink
Tähän vissiin vaikuttaa myös sääohjelma mitä käyttää, eikös niissä voi olla eri määrä layereitä jos oon oikein ymmärtänyt. Pitäis saada houkuteltua mukaan toi Törmäsen Jouni, on vissiinkin hyvin perillä näistä Lua jutuista. Meikäläinen on näissä aika pihalla......mutta mikäs siinä tällaisella ilmalla  Grin


https://www.facebook.com/MakoysB777er
E6700 3,2 @ 4 GHz,  Mushkin Redline 4x2 Gb,  GTX 560TI,  2 x HyperX SSD,   850W,   Win7  64bit
Tommi Ahonen
Offline Offline

Posts: 452
Date Registered: 31.10.08

Re: Turbulenssin tärinät takapuoleen
« Reply #10 on: 24.05.12, 04:38 »

Huomenia vaan!
Tuli taas eilen illalla hakattua päätä seinään. Muokkasin koodia lyhyemmäksi ja kokeilin. Kaikki näytti hyvältä kunnes client koneen WideClient lakkasi toimimasta. PIeniä muutoksia koodiin ja uutta kokeilua - sama toistui. Tätä jatkui parin tunnin ajan tietoa netistä etsien ja koodia muokaten. Vikakin lopulta löytyi. Client koneen WideClient versio oli vanha kuin taivas  Embarrassed Päiviyksen jälkeen toimi kuin unelma...

Koodia en ehtinyt kummemmin vielä fiksata mutta jos joku haluaa pelkästään nuo turbulenssiäänet niin tässä tämä:
------------------------------------------------------------------------------
-- Turbulence looping sound
-- Initializing flags --
sndflg=0 -- turbulence sound flag

-- Function to play sound if and until LIGHT turbulence is detected --
function turbulence(offset,value)
        ground=ipc.readUW(0x0366)
        if (value > 0) and (value <72) and (sndflg == 0) and (ground == 0) then
                ref=sound.playloop("C:\\turb_LIG.wav")
                sndflg=1
                ipc.sleep(1000)
               
        end
        if (value == 0) or (value > 72) and (sndflg == 1) then
                sound.stop(ref)
                sndflg=0
end               
        end

-- FSUIPC LUA calls for the different events
event.offset(0x0E88,"UW","turbulence")
event.offset(0x0E98,"UW","turbulence")
------------------------------------------------------------------------

Jos tässä joku ilta ehtisi kokeilla noita omia ääniä eri asteisille tärinöille...

EDIT:

Helpoiten tuon sai ratkaistua siten, että tein jokaiselle tyypille oman scriptin. Scriptit soittavat tietyn äänen aina, kun turbulenssit ovat annettujen rajojen sisäpuolella. Soitto lakkaa, kun arvot muuttuvat. Ei välttämättä paras vaihtoehto mutta ainakin toimiva. Vielä tosin pitää testata, ettei tärisytä maassa mutta ainakin ilmassa toimi hyvin Smiley

EDIT2:
Muokkasin vielä koodin malliksi LIGHT turbulenssille. Tuolla periaatteella muuttaa noita arvoja sopivaksi muillekin "vahvuuksille".
« Last Edit: 25.05.12, 05:11 by Tommi Ahonen »
Marco Tammes
Offline Offline

Posts: 737
Date Registered: 23.07.07

WWW
Re: Turbulenssin tärinät takapuoleen
« Reply #11 on: 24.05.12, 08:55 »

Joo ja pitää olla vähintään fsuipc:n versiot 3.998p fs9:lle tai 4.752 fsx:lle. Aiemmat ei vissiin tue noita offsetteja.


https://www.facebook.com/MakoysB777er
E6700 3,2 @ 4 GHz,  Mushkin Redline 4x2 Gb,  GTX 560TI,  2 x HyperX SSD,   850W,   Win7  64bit
Tommi Ahonen
Offline Offline

Posts: 452
Date Registered: 31.10.08

Re: Turbulenssin tärinät takapuoleen
« Reply #12 on: 25.05.12, 19:15 »

Täältä löytyi aikas hyvä äänitiedosto jota muokkailemalla saa eritehoisia tärinöitä: http://www.hark.com/clips/zbtfkrndmg-plane-turbulance-med
Marco Tammes
Offline Offline

Posts: 737
Date Registered: 23.07.07

WWW
Re: Turbulenssin tärinät takapuoleen
« Reply #13 on: 25.05.12, 22:55 »

   Tällä lailla kai kovemmat tärinät?                   
if (value > 72) and (value <255) and (sndflg == 0) and (ground == 0) then
                ref=sound.playloop("C:\\kovempi_turbulenssi.wav")
                sndflg=1
                ipc.sleep(1000

Hhmmmm... mites jos eroittas nuo offsetit omiksi lua-fileiksi tai laittais erilleen sriptiin, niin sais windturbulencelle ja cloudturbulencelle omat äänensä ja säätönsä?. Mä olen lennellyt koelentoja could frontsilla. Kun lentää pilvissä, täristys jatkuu samanlaisena vaikka tulee pilvetön kohta. Tuntuis paremmalta jos silloin tärinä olis lievempi ja kun sukeltaa takas pilveen niin tärinä voimistuis. Pitää huomenna testailla tuota sun linkin ääntä, kiitokset vinkistä. t-Marco


https://www.facebook.com/MakoysB777er
E6700 3,2 @ 4 GHz,  Mushkin Redline 4x2 Gb,  GTX 560TI,  2 x HyperX SSD,   850W,   Win7  64bit
Tommi Ahonen
Offline Offline

Posts: 452
Date Registered: 31.10.08

Re: Turbulenssin tärinät takapuoleen
« Reply #14 on: 28.05.12, 13:10 »

Kannattaa muuttaa tuo 255 arvoksi 252.
Noihan saa nopeesti copy pastella ja sitten vaan toinen offset pois. Äänien kanssa säätäminen voikin sitten viedä aikaa.
Pages: [1] Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1