MML:n ilmakuvat Photosceneryksi (oli: Re: Maanmittauslaitos aikoo julkaista karttansa ilmaiseksi netissä)

<< < (29/31) > >>

pho201:
Kysypä vaikka Esalta (Sairio). Hän on tehtaillut näitä photareita usemmallekin paikkakunnalle.

harriko:
Jos resoluutio olis 1 pikseli per metri, niin sillon neliökilometri olis megapikselin kokonen läntti. 16 bittisellä värillä se kai tarkottas kahta megatavua per neliökilometri. Kun Suomessa on reilut 300 000 neliökilometriä lääniä, niin se tarkottais noin 600 gigatavua....hmmm....no yks kiintolevyllinen olis maisemaa sitten!

Olenko aivan hakoteillä?

Tatu:
Quote

Olenko aivan hakoteillä?

No et aivan hakoteillä... gigoja siitä tulee valtava määrä. 

En osaa sanoa kuinka paljon, mutta lisään tähän muutaman pointin.

Kuvat eivät välttämättä sinällään ole oikein käyttökelpoisia. Jos haluaa, että maisema näyttää hyvältä, niin joutuu kuvia vähän editoimaan. Ilmeisesti seassa on myös eri vuodenaikoja kuin kesä. Siinäpä sitten aasinsilta toiseen asiaan, eli vuodenaikoihin. Jos haluaa vuodenajat tehdä, niin kaikki palaset pitää tehdä neljään kertaan (vähintään). Simussa on ollut tapana käyttää viittä vuodenaikaa, kevät, kesä, syksy, lumeton talvi ja luminen talvi. FSX:ssä voi tehdä photoskenen vuoden joka kuukaudelle.
Tämän lisäksi on vielä yövalot.

Sitten on vedet. Tokihan ne illmakuvissa näyttävät vedeltä, mutta eri kuvien välillä on ikäviä värieroja jotka korostuvat järvien ja jokien kohdalla. Jos halutaan veden olevan "märkää" simussa, eli käyttäytyvän kuten FS vesi, niin ne pitää erikseen leikata alpha kanavaan ilmakuvissa. (watermask)
Ilmakuva jyrää kaiken alleen, mikään "terrain" maisemaosa ei näy ilmakuvan alta.

1m/pikseli ei taida tuo MML data taipua, mutta 2m/pikseli kyllä. Minusta myös kannattaa tehdä tällä resolla, maisema näyttää hienolta jos kuva on hyvä. Pesee mennen tullen FS2004:n reilun 4m/pikseli.

Minulla on Rovaniemen alueelta pala. En tiedä tarkkoja lukuja, mutta kaupungista Kemijoen rannasta itään lentokentän "toiselle puolen". Eli olisko jotain 20kmx10km suikale. Yhteensä näiden bgl tiedostojen koko lähenee nyt varmaan 1.5 gigaa. Valmiina kesä ja syksy + yövalot.
Jos meinaa jotain autogeniä saada, niin taloja saa kätevästi tehtyä ModelConverterX:n mukana tulevalla Scenproc ohjelmalla. Metsiä sillä ei oikein kätevästi MML datasta saa tehtyä. Loput käsin. 

Ehkäpä kannattaa tehdä muutama testipala, se kertoo sinulle enemmän kuin mitkään gigatavujen määrät.

harriko:
Jos resoluutiota tiputetaan puoleen, niin pinta-alaa kohti se tippuu siis neljännekseen. Yksi vuodenaika noin periaatteessa koko suomeen olis ehkä siis 150 Gt luokkaa. Pelkkänä päivämaisemana.

Leikataanko vesialueet siis "tyhjäksi" eli läpinäkyväksi, kuten esimerkiksi GIF-kuvissa on?

Tatu:
Quote

Jos resoluutiota tiputetaan puoleen, niin pinta-alaa kohti se tippuu siis neljännekseen. Yksi vuodenaika noin periaatteessa koko suomeen olis ehkä siis 150 Gt luokkaa. Pelkkänä päivämaisemana.

Leikataanko vesialueet siis "tyhjäksi" eli läpinäkyväksi, kuten esimerkiksi GIF-kuvissa on?


Simua varten tehdään bgl-tiedostoja. Ei ehkä pysty laskemaan kuvista sitä, kuinka isoja bgl-tiedostoja resample.exe tekee simua varten. Tässä tapauksessa sillä ei ehkä ole edes suurta merkitystä, koska koko Suomi on kuitenkin mahdottoman kokoinen.

Vedet tehdään maskilla, eli musta on vettä, valkoinen maata. Sen voi tallentaa kuvan (tiff) alpha kanavaan tai tehdä erillisenä tiedostona. Säädetään sitten inf-tiedostossa josta resample tekee bgl tiedoston.
Watermask antaa alueelle vain veden ominaisuudet. Ilmakuva näkyy täysin veden läpi. Jos halutaan häivyttää ilmakuvaa veden kohdalta niin tätä varten tehdään toinen tiedosto tai alpha channel 2. Blendmask. Siinä valkoinen ei näy läpi, musta ja eri harmaan sävyt näkyvät läpi. Eli kun laitetaan täysin musta blendmask veden kohdalle, niin ilmakuva ei näy siltä kohtaa enää läpi.

Tsekkaa FSX SDK. Siinä on ihan hyvät esimerkit sekä ohjeessa että tiedostoina.

Edit

Itse ilmakuvaan väritetyt mustat vedet eivät siis tee yhtään mitään muuta, kuin värittävät sen alueen mustaksi.

Navigation

Up one level

Next page

Previous page